Annons

Olympus e410

Produkter
(logga in för att koppla)

leffe.j

Aktiv medlem
Köpte glatt en kamera Olympus e410 som slog slint direkt när jag skulle ställa in datum och tid. Antingen är manualen obegriplig eller jag dum. Men den sekvensen om inställning av datum/tid får jag helt enkelt inte fram genom att följa manualen.
Någon som har lite råd?

MENU -> Skiftnyckel2 -> KLOCK-SYMBOLEN

Så länge din E-410 tar bilder nöjaktigt, så är det kanske underordnat om klockan går rätt eller inte? Men du har kanske redan fixat detta, för det är inte så svårt. Någon manual ska du inte behöva använda.

Se det istället som en uppgift att knappa dig fram genom menyerna och själv lista ut hur man ska göra. Det är en bra första övning att skanna igenom *samtliga* menyer, så att du hittar och förstår dessa vid senare behov.

Tycker du att kameran blivit helt kollrig av dina knappptryckande övningar, kan du ju sedan göra en RESET på din E-410 som avslutning på din första övning.

Jag har själv en E-400, och jag kan medge att jag själv hade lite problem med att få till det datumformat jag önskade. Jag gillar inte det ologiska amerikanska datumformatet, där månaden kommer först, och som jag först råkade ställa in.

Hur gillar du nya kameran? Köpte du med 1 eller 2 kitobjektiv?

Fick faktiskt

ordning på tid/datum efter någon timmas pillrande. Kom faktiskt underfund med att jag forskar ut kameran på egen hand och tillstöter problem går jag in i manualen för att kolla om det finns svar. Annars kan man alltid fråga här.

Köpte den på OnOff för 6999 kr med ett objektiv.
Min lilla erfarenhet hittills är en slags konstig stolthet att för första gången äga en kamera som kan kallas för kamera. Nu skall jag bara ut och prova min känsla för bilder och hitta de motiv jag ännu inte vet vad jag vill ha.

Japp, fina bilder.

Men den första länken fick jag inte att fungera.
När man väl lärt sig hjälpligt att få kameran dit man vill så märkte jag att en annan utmaning var ändå svårare, den att få en "nisch" eller "kick"
för motiv.
Hittills har det bara blivit bilder på mina barn
vilket i och för sig är roligt men inte vad jag tänkt mig. Dumt att köpa en kamera kanske och inte ha klart för sig vad man vill använda den till, men ett brinnande intresse för bilder finns.
Jag fortsätter att söka.

Riktigt fina svartvita bilder. Hur får man bra svartvita bilder bäst? Ställa in kameran på SV från början eller går det att fixa en färg bild i efterhand i ett redigeringsprogram?

Black and White Conversion

B.E skrev:
Riktigt fina svartvita bilder. Hur får man bra svartvita bilder bäst? Ställa in kameran på SV från början eller går det att fixa en färg bild i efterhand i ett redigeringsprogram?
Olympus America sponsrar ett web-magazin VisionAge, producerat av http://www.pdnonline.com

Bland de många intressanta artiklarna i VisionAge finns en hel del som handlar om arbetsflöde vid efterbehandling, såsom det efterfrågade om konvertering till s/v. Som synes, så rekommenderar de inte att man använder de i kameran inbyggda möjligheterna till konvertering, utan istället sköta den konverteringen vid datorn:

"If your digital camera allows you to shoot in a black and white mode, my advice is—don’t do it. You have more options if you shoot color and convert it to black and white in your imaging software".

Även Olympus Digital School brukar ha bra lektioner inom foto-teknik, samt även det grundläggande i handhavande för nybörjare med E-510 eller andra dSLR modeller. Som sagt, mer där om fototeknik, men inget om efterbehandling i dessa drygt 30 fria och annars alldeles utmärkta foto-lektioner.

Frånsett möjligheten att konvertera till svart-vitt i själva kameran, så finns det t.o.m. färdiga plugin att använda, vilka är kompatibla med alla program som stöder plugin-formaten för Photoshop, såsom t.ex. Adobe Photoshop, PhotoDeluxe, PageMaker, Corel Photo-Paint, Jask Paint Shop Pro, Ulead PhotoImpact, PhotoExpress, och IrfanView.

Conversion to B/W with full tonal response control. B/W film simulation, film grain, toning, color filters etc.

• Total control over the tonal response of Red, Yellow, Green, Cyan, Blue and Magenta, and the intermediate hues. The user can boost each color's tonal response all the way up to white or limit it down to black, without affecting the other colors at all.
• The plugin offers presets that accurately simulate the tonal response of the most popular b/w films.
• The plugin can introduce a grain effect of controllable intensity and density.
• An option to simulate the effect of color lens filters, with selectable hue and saturation is also available.
• The user can also apply a toning effect of selectable color and intensity.
• A brightness meter is displayed when the cursor is over the preview window
• All settings can be saved in a parameter file to be available for future use.

Ref:

E-410 User Report

På Wrotniaks hemsida finns vanligtvis mycket initierad information om Olympus E-system. För just modellen E-500 förmodligen bland det bästa på nätet. Beträffande E-410 så har han upplåtit plats på sin sida för en extern recensent av just E-410. Innehållsmässigt med en del bra jämförelser, men jag är lite tveksam till formatet på vilket själva recensionen av E-410 utformats med dess editoriella kommentarer.

Jag har själv en E-400, som ju har stora likheter med E-410. Den största skillnaden är att med den nya LiveMOS bildsensorn, så har den senare fått tillgång till LiveView. E-410 har även en snabbare bildprocessor, TruePicIII versus TruePic Turbo II, vilket förutom den större minnesbuffereten, även ger den nyare kameran ett nytt komprimerat rå-format.

Ref:

Ny firmware till E-410

Ver 1.3
20.11.2007
Compatibility with ZUIKO DIGITAL 2.0x Teleconverter EC-20.

Version 1.2
25.07.07
Improved reliability of writing to high-speed Compact Flash cards.

Version 1.1
Improved preview of the white balance settings when in Live-View mode.
Addressed the issue of file names being reset after images are deleted.

Ref:

Cyberphotos blixtkampanj

Såg just att Cyberphoto har en begränsad kampanj med att rabattera blixten FL-36 med 50% vid köp av E-410 & E-510.

Det lär nog bli en hel del kampanjande innan jul, eftersom det då är kameraförsäljningens högsäsong.

Förmodligen vill man bli av med lagret av FL-36, som ju ersätts med modellen FL-36R, som klarar trådlös styrning från E-3.

Ref:
http://www.cyberphoto.se/kampanj.php

Batterigrepp till E-400/E-410 från tredjepartstillverkare

Ett snyggt batterigrepp, där designlinjerna hos E-400/E-410 fortsätter över till tillbehöret, så att de tillsammans bildar en harmonisk enhet.

Visst kan man tycka att det kunde gjorts ännu mindre, men utan att behöva specialdesigna lämpliga batterier, så kanske det ändå är en rimlig kompromiss.

Funktionaliteten hos batterigreppet samt passande tillbehör för extern strömförsörjning samt fjärrkontrollmöjligheter är imponerande många.

Vikten är 350g för både FBH-E4 och FBH-E4R.

Pris inkl. frakt: US $ 129 resp. US $ 149 för FBH-E4 och FBH-E4R.

Ref:

Bilagor

• ownuser.jpg
    ownuser.jpg
    70.5 KB · Visningar: 245
Snygg?

Designlinjer som fortsätter till tillbehöret?

Var då?

Jag tycker att E-400/410 är en av de snyggaste kamerahus som skapats.

Att sätta på denna fula klump gör den inte rättvisa.

... att den kan vara praktisk är en annan sak.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar