Annons

Olympus E-P1 som arbetsverktyg?

Produkter
(logga in för att koppla)

Aksel

Aktiv medlem
Goddagens
Innan jag fick barn (och även ett litet tag efter) så extraknäckte jag lite då och då som fotograf/skribent. Jag har inte gjort så väldigt mycket. Kanske runt 30 uppdrag sammanlagt. Allt från vimmelbilder och "fråga på stan" till längre reportage som jag gjort självständigt och sen sålt + ett bröllop.
Jag har funderat ganska länge på att starta eget. Till våren kommer jag med största sannolikhet att flytta pga jobb och då bli av med mitt nuvarande extraknäck. Jag vill skaffa FA-skattesedel och till en början ha fotande och skrivande vid sidan om mitt ordinarie jobb. Meningen är att sedan försöka utöka det mer och mer för att möjligtvis någon gång enbart leva på det, om jag klarar det.
Nu kommer jag ju då till den egentliga frågan. Utrustningen. Tidigare arbetade jag med en EOS 10D med ett par olika objektiv + blixt. Jag sålde all utrustning för ett år sedan men köpte i julas en Olympus Pen med 17/2,8.
Kameran har ju många svagheter, dålig autofokus, ingen optisk sökare, inte den bästa vid manuell fokusering och begränsat objektivutbud. Men den är istället smidig och diskret. Plus att den är billig.
Jag funderade lite på 5D Mk II, 24-70/2,8, 16-35/2,8 och 70-200/2,8 IS. Med blixt, minneskort och väska skulle detta gå på 60 000 där jag kollat.
Skulle jag köpa Panasonic 45/28, Sigma 30/1,4 med 4/3-M4/3-adapter, panasonic 8mm skulle det däremot bli mycket billigare. Fotograferingssättet skulle ju bli annorlunda än med 5D:n.

Vad säger ni som är i branchen? Kan man använda en E-P1 som arbetsverktyg eller skulle man bli alltför begränsad?
 
Det beror ju på vad man fotar, står det du fotar still skiljer sig bilderna inte så mycket i praktiken.
 
Nä, det är ju klart sant. Grejen är väl den att använder jag min E-P1 så får jag anpassa fotograferandet och motiven mer än annars. Men det känns som det bästa att göra, initialt iallafall. Istället för att köpa på mej en massa utrustning innan jag fått igång lönsamheten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.