Annons

Olympus E-P1 (P2) vs Panasonic GF1 (GF2)

Absolut E-PL1 p g a inbyggd blixt (inklusive trådlös styrning för externa blixtar), IS, videoknapp, billig.

Sen hade jag omedelbart satt på Panasonic 20/1.7 och aldrig tagit av det igen...
 
Jaha, jag sitter i valet och kvalet mellan dessa två kameror också, och efter att ha läst dpreviews på båda + en del på andra sajter så verkade det som dött lopp:

http://www.dpreview.com/reviews/olympusep1/
http://www.dpreview.com/reviews/PanasonicGF1/

Först så tänkte jag ta GF1 på grund av att den hade snabbare autofokus (trots att jpeg suger i jämförelser med RAW på den), men så läste jag om att den körde AVCHD för film och vissa recensioner säger att det har högre kvalitet än AVI, men det verkar vara ett rent helvete att visa/redigera de filmerna, om man inte köper Final Cut Pro 3, och det tänker inte jag göra.

Så, istället ville jag köpa E-P1 då (som dessutom hade bildstabilisering inbyggt i kamerakroppen, fast ingen inbyggd blixt), men så hittade jag en väldigt intressant sida som recenserade alla de olika lins varianterna från dessa kameror individuellt, och då hade pancake linsen från Olympus helt plötsligt grymma chromatic aberrations (vad det nu heter på svenska) som såg riktigt horribelt ut, så nu vet jag inte alls hur jag ska göra igen...

http://www.photozone.de/olympus--four-thirds-lens-tests

DSLR kvalitet i kompakt format verkar fortfarande vara en dröm...
 
Senast ändrad:
Så, istället ville jag köpa E-P1 då (som dessutom hade bildstabilisering inbyggt i kamerakroppen, fast ingen inbyggd blixt), men så hittade jag en väldigt intressant sida som recenserade alla de olika lins varianterna från dessa kameror individuellt, och då hade pancake linsen från Olympus helt plötsligt grymma chromatic aberrations (vad det nu heter på svenska) som såg riktigt horribelt ut, så nu vet jag inte alls hur jag ska göra igen...

Du skall nog inte välja kamera utifrån dessa tester. Det är nämligen så att 4/3 objektiven vanligen är konstruerade för att den kromatiska aberrationen skall korrigeras mjukvarumässigt (sker direkt i kameran för jpeg), tyvärr korrigerar Panasonic och Olympus (så vitt jag vet) bara sina egna objektiv varför ett test som detta där ett Olympusobjektiv testas på en Panasonickamera inte är helt lyckat. Tyvärr innebär det ytterligare en parameter att ta hänsyn till...
 
Du skall nog inte välja kamera utifrån dessa tester. Det är nämligen så att 4/3 objektiven vanligen är konstruerade för att den kromatiska aberrationen skall korrigeras mjukvarumässigt (sker direkt i kameran för jpeg), tyvärr korrigerar Panasonic och Olympus (så vitt jag vet) bara sina egna objektiv varför ett test som detta där ett Olympusobjektiv testas på en Panasonickamera inte är helt lyckat. Tyvärr innebär det ytterligare en parameter att ta hänsyn till...

Har lusläst dpreviews artikel om Olympus nu, och det står faktiskt samma sak där. Olympus utför EJ korrigering av CA i mjukvara alls. De har bara inte gjort en så big deal av saken. Har läst lite kring dpreview nu, och de kan tydligen vara lite vinklade ibland när de vill få något att framstä bättre än vad det är, så jag undrar om det är därför de har försökt smyga med denna fakta.

Nu är jag tillbaka till att köpa GF1 istället pga detta. Hoppas Quicktime och iMovie snart kan spela uppe dessa AVCHD filer... suck!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.