Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus E-620

Toppkamera E-620

Cyberphoto's test, Har jag missat nagot eller har dom skrivit fel?

Cyberphoto skrev fel, de svarade på min fråga:
"Se där, bra att du sa till för jag hade missat den funktionen.
Anti-shock var ett annat namn på spegeluppfällning och jag förstår att
jag missade det.
Jag tar bort den texten.
Tack för ditt mail."

Bra jobbat Cyberphoto.

När vänner känt på E-620 har de sagt "vad liten och lätt"

Så Olympus E-620 är en väldigt lyckad kamera.

MVH
-

E-620 - skärpa?brus??

Nu måste jag få lite åsikter! Har nu i min hand E-620. Underbar kamera på de flesta sätt. Det enda jag ställer mig tveksam till är, väldigt förvånande, bildkvalitén, som jag inte hade några som helst tvivel på innan. Men: jag tycker inte bilderna blir riktigt skarpa! Och dessutom tycker jag det finns brus även på lägre nivåer än förväntat. Nu vill jag framhålla att jag inte är nån brushysteriker, men jag måste ju jämföra med den enda tidigare systemkarema jag haft, Konica Minolta D5D, och för mig känns det som markant skillnad, både med skärpa och brus. Om jag t ex ville kräma på med skärpan i den så blev det stor skillnad när jag gick upp ett hack eller två. I Olympusen ser jag ingen skillnad när jag gör så! Jag har beställt provfoton och får dem snart, men vill hemskt gärna höra om någon annan haft liknande erfarenheter. Eller om jag inbillar mig. Eller om jag helt enkelt har haft en väldigt annorlunda kamera hittills och inte skulle fått liknande resultat med Nikon eller Pentax eller Canon heller? Vet varken ut eller in. Älskar redan Olympusen vad gäller att använda den.

-
Vet inte om man kan hjälpa till, men kanske man kan börja i omvänd ordning så att jämförelsen blir någorlunda objektiv.

Används "kit" objektiv för E-620 och dyra objektiv till D5D ?

Varken Canon, Olympus eller Nikon ger fantastisk skärpa med "kit" objektiv.

Vilka objektiv används ?

Det kan också ha med inställningar att göra som med E-410.

Ex, öka skärpa på E-410 "Noise Filter Off" and "setting Sharpness to -2"
http://www.dpreview.com/reviews/olympuse410/page17.asp

MVH
-

-
Vet inte om man kan hjälpa till, men kanske man kan börja i omvänd ordning så att jämförelsen blir någorlunda objektiv.

Används "kit" objektiv för E-620 och dyra objektiv till D5D ?

Varken Canon, Olympus eller Nikon ger fantastisk skärpa med "kit" objektiv.

Vilka objektiv används ?

Det kan också ha med inställningar att göra som med E-410.

Ex, öka skärpa på E-410 "Noise Filter Off" and "setting Sharpness to -2"
http://www.dpreview.com/reviews/olympuse410/page17.asp

MVH
-

Tack för svar!
Kitobjektivet 14-42 är det jag använder. Men är det inte det man använder när man testar kameran också? Til D5D använde jag också i huvudsak kitobjektiven, ibland ett 50mm som var lite bättre, men jag var mkt nöjd med skärpa och brusnivå även med kitzoomarna.
Hur gör du själv? Är du nöjd med det kameran levererar? Eller efterbehandlar du mycket?

Hmm... ska man alltså dra NER skärpan efter att ha stängt av noise reduction? För att få mer skärpa? Men man vill ju inte ha en massa brus?
Detta är något jag aldrig har begripit riktigt, har man en massa brus i bilden så upplevs den ju ändå inte som skarp?

-
D5D kan ha artefakter som en del ägare inte tänk på.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=53481

Vad jag menar är att olika kameror har olika styrkor och svagheter.

Om du haft D5D några år finns vana med vissa nyanser och inställningar samt menyer, att byta kamera innebär att sätta sig in en helt ny värld av inställningar och att man reflekterar över det som är annorlunda.

Antar D5D har 6 MP jämfört med E-620 som har 12 MP, viss skillnad.

Ekonomin för Konica Minolta, deras "kit" objektiv kanske var ovanligt bra för att vara "kit" gluggar, men gluggarna kanske var för bra i förhållande till pris som påverkade Minoltas ekonomi (vad hade hänt om sony inte köpt upp dem).

DPreview använde Zuiko 50/2,0 när de jämför med Nikon
http://www.dpreview.com/reviews/olympuse620/page21.asp

(Nikons lens var Nikkor 50 mm F1.4G, knappast nåt "kit" objektiv)

Så testerna är ibland gjorda med dyrare objektiv.

En annan aspekt är hur starkt "högpass filtret" är, D5D kanske har ett klent sånt filter men det kan ge mer artefakter i form av moire mönster.
De testade att ta bort detta "högpass filtret" på en Canon kamera, bättre skärpa men mer moire mönster.

Desto nyare kamera desto starkare "högpass filtret" och "IR/cut" filter används.

Behövs brusreducering vid ISO 100, då är väl skärpan viktigast.
Kanske vid ISO 400 eller ISO 800 kan man använda brusreducering.

E-620 har ungefär samma brus som konkurrenterna
http://www.dpreview.com/reviews/olympuse620/page14.asp

Jag kan hålla med om testet på DPreview
http://www.dpreview.com/reviews/olympuse620/page31.asp

Det finns så mycket positivt med E-620, jag är nöjd med det kameran levererar.

MVH
-

-
D5D kan ha artefakter som en del ägare inte tänk på.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=53481

Vad jag menar är att olika kameror har olika styrkor och svagheter.

Om du haft D5D några år finns vana med vissa nyanser och inställningar samt menyer, att byta kamera innebär att sätta sig in en helt ny värld av inställningar och att man reflekterar över det som är annorlunda.

Antar D5D har 6 MP jämfört med E-620 som har 12 MP, viss skillnad.

Ekonomin för Konica Minolta, deras "kit" objektiv kanske var ovanligt bra för att vara "kit" gluggar, men gluggarna kanske var för bra i förhållande till pris som påverkade Minoltas ekonomi (vad hade hänt om sony inte köpt upp dem).

DPreview använde Zuiko 50/2,0 när de jämför med Nikon
http://www.dpreview.com/reviews/olympuse620/page21.asp

(Nikons lens var Nikkor 50 mm F1.4G, knappast nåt "kit" objektiv)

Så testerna är ibland gjorda med dyrare objektiv.

En annan aspekt är hur starkt "högpass filtret" är, D5D kanske har ett klent sånt filter men det kan ge mer artefakter i form av moire mönster.
De testade att ta bort detta "högpass filtret" på en Canon kamera, bättre skärpa men mer moire mönster.

Desto nyare kamera desto starkare "högpass filtret" och "IR/cut" filter används.

Behövs brusreducering vid ISO 100, då är väl skärpan viktigast.
Kanske vid ISO 400 eller ISO 800 kan man använda brusreducering.

E-620 har ungefär samma brus som konkurrenterna
http://www.dpreview.com/reviews/olympuse620/page14.asp

Jag kan hålla med om testet på DPreview
http://www.dpreview.com/reviews/olympuse620/page31.asp

Det finns så mycket positivt med E-620, jag är nöjd med det kameran levererar.

MVH
-

Du menar att man får räkna med mer brus med dubbelt så många pixlar, alltså? Kan jag ju förstå, men jag tror snarare att det är som du säger att det tar tid att sätta sig in i ett nytt system. Det var inte tänkt att det här skulle handla om hur bra D5D var, den hade sina avigsidor, men det var just de här sakerna som slog mig nu vid testfotandet med Olympus. Jag tyckte det var mycket intressant det du skrev om att dra ner på både skärpning och brusreducering och ska testa detta så snart jag laddat om batteriet som typiskt nog dog precis! Vilka inställningar använder du själv, sätter du på brusreduceringen först när du går över 400/800 iso? Eller inte alls?

Visst finns det mycket positivt med kameran, det är en njutning att hantera den tycker jag! En riktigt rolig kamera. Men det är fint att få diskutera hanteringen, så tack för ditt engagemang.

Re: E-620 - skärpa?brus??

Nu måste jag få lite åsikter! Har nu i min hand E-620. Underbar kamera på de flesta sätt. Det enda jag ställer mig tveksam till är, väldigt förvånande, bildkvalitén, som jag inte hade några som helst tvivel på innan. Men: jag tycker inte bilderna blir riktigt skarpa! Och dessutom tycker jag det finns brus även på lägre nivåer än förväntat...

E-620 har ju mer än dubbelt så många pixlar som D5D. Om du jämför en JPG från bägge i 100% utsnitt på skärmen, så kommer de att ha olika förstorning, 4032 x 3024 resp. 3008 x 2000 pixlar. Du bör därför skala ned dina nya JPG från Olympus till 2667x2000 pixlar för en direkt kvalitetsjämförelse i 100% mot den gamla KM kameran.

5-6 Megapixel (från både E-1 och D5D) räcker dock väldigt långt och jag har sett mycket fina förstoringar från dessa. Med 12 Megapixel får du nu både mer upplösning och dessutom bättre möjligheter till beskärning.

Om du bara haft kameran en kort tid, så ett tips är att experimentera friskt med hela parameterrymden av olika inställningsmöjligheter för att lära känna kameran och utvärdera resultatet av de enskilda parametrarna. T.ex. olika ISO, IS mode 1|2|3, Picture Modes, Saturation, Gradation, Contrast, Sharpness, Noise Filter.
Samt även olika exponeringar med SPOT HI | SPOT SHADOW, samt olika fokuseringsmoder. Kanske även olika sorters Bracketing för panorama och HDR-foto, när du blivit riktigt varm i kläderna.

Det tog ett tag för mig att lära mig min E-3 då den var ny och hitta ett bra startläge att utgå vidare ifrån. Din E-620 har ju fått ytterligare ett antal funktioner, såsom fler IS-moder, AF finetuning och nu senast Art Filters. Räkna därför med att det tar lite tid att utnyttja den helt och hållet.

Det är svårt att kommentera din fråga om skärpa och brus, utan att ha sett dina bilder, hur du efterbehandlar dessa, samt kollat upp EXIF-data. Men testen i dpreview nu senast visar ju att det är en mycket trevlig kamera.

P.S.
Mina kameror är inställda på att spara RAW & JPG (1280x960). Dessa JPEG är förhållandevis små trots sparade i låg kompression (~400kb), men ändå snabba att dela med sig på web (förminskar dessa ibland ytterligare till 1024x768 och max 300kb) och till kompisar och släkten. Gör även en del HDR-bilder och panorama på små JPEG, för att det är snabbare än att gå via .ORF.

Test brus och skärpa

Visst finns det mycket positivt med kameran, det är en njutning att hantera den tycker jag! En riktigt rolig kamera. Men det är fint att få diskutera hanteringen, så tack för ditt engagemang.

Varsågod, vi har alla kunskaper från olika områden som vi kan tipsa varandra om.

Jag har inte testat så mycket olika inställningar för brus och skärpa.
Brukade använda upp till ISO 400 utan brusreducering.

Men enligt DPreview test så har den ungefär samma brus som konkurrerande DSLR upp till ISO 800, bättre än jag trodde.

Men jag försöker vara lite taktisk och låter experterna testa först, sen kan man följa deras råd och anpassa dessa för sina behov.

Nu har en sådan test kommit.

Test E-620 inställning brus och skärpa.
http://www.wrotniak.net/photo/43/e620-fs.html

MVH
-

Hej!

Jag har en e-620 och har anvant den under ca 2 manader har i Thailand. Jag fotar bara jpeg och tycker Olympus lyckas riktigt bra med sina jpeg bilder. Jag gillar fargrika bilder och anvander mig av installningarna: Vivid, kontrast -1, skarpa +1 och mattnad +/-0. Har inte provat sa manga andra installningar :) Jag hade tidigare en e-510 som hade stora problem att klara av den starka solen som finns har, men jag ar forvanad over hur bra e-620 fixar det!

Nu anvander jag ju inte kit objektivet men tror att aven med det objektivet ska kameran ta skarpa bilder. Vore intrsessant om du kunde visa nagon bild sa vi kan se resultatet av din kamera, kanske ar det nagot fabriksfel pa ditt objektiv eller kamera.

Nar jag anvander lite hogre ISO sa far jag lite blandade resultat. Tycker det brusar forhallandevis hogt pa lagre ISO (200-400) men helt ok resultat nar jag anvander typ 800. Tycker aven att vitbalansen oftare slar fel i morker och i liveview laget blir inte vitbalansen vad man ser pa skarmen, lite synd.. Sa jag brukar fa ta nagra provbilder forst. Jag anvander alltid brusfilter installt pa lag och brusreducering pa auto. Och jag forsoker att inte underexponera bilderna, tycker bruset blir mer synligt da.

Men jag ar forovrigt riktigt nojd med denna kamera! Bra bilder genomtankta funktioner och valdigt smidig att bara med sig..

MVH /Robert

Hej!

Jag har en e-620 och har anvant den under ca 2 manader har i Thailand. Jag fotar bara jpeg och tycker Olympus lyckas riktigt bra med sina jpeg bilder. Jag gillar fargrika bilder och anvander mig av installningarna: Vivid, kontrast -1, skarpa +1 och mattnad +/-0. Har inte provat sa manga andra installningar :) Jag hade tidigare en e-510 som hade stora problem att klara av den starka solen som finns har, men jag ar forvanad over hur bra e-620 fixar det!

Nu anvander jag ju inte kit objektivet men tror att aven med det objektivet ska kameran ta skarpa bilder. Vore intrsessant om du kunde visa nagon bild sa vi kan se resultatet av din kamera, kanske ar det nagot fabriksfel pa ditt objektiv eller kamera.

Nar jag anvander lite hogre ISO sa far jag lite blandade resultat. Tycker det brusar forhallandevis hogt pa lagre ISO (200-400) men helt ok resultat nar jag anvander typ 800. Tycker aven att vitbalansen oftare slar fel i morker och i liveview laget blir inte vitbalansen vad man ser pa skarmen, lite synd.. Sa jag brukar fa ta nagra provbilder forst. Jag anvander alltid brusfilter installt pa lag och brusreducering pa auto. Och jag forsoker att inte underexponera bilderna, tycker bruset blir mer synligt da.

Men jag ar forovrigt riktigt nojd med denna kamera! Bra bilder genomtankta funktioner och valdigt smidig att bara med sig..

MVH /Robert

Hej och tack för ditt inlägg! Jag experimenterar så mycket jag hinner med kameran just nu. Efter tips här fick jag igår kväll till hyfsat skarpa bilder på högre iso, 800, och det var ju kul! Men precis som du skriver så tycker jag det brusar på lägre iso. Det blir jag helt förvirrad av, men jag ska jobba vidare med experimenten. Jag tar många bilder på mina barn fn och de är ju inte alltid villiga att sitta modell för olika kamerainställningar. Men här är en på min man från i går kväll i svagt glödlampsljus, iso 800, ingen brusreducering. Bländare 3,5, slutartid 1/40. Ingen efterbehandling. Sen en av ett av barnen i dagsljus nu på morgonen, brusreducering på auto, filter låg, iso 200, bl 5,6, slutare 1/80. Den tycker jag blev kass. Hm, har aldrig lagt in några bilder här, får se hur det går. (Öh, det här är ju inga bilder jag skulle visa upp annars. )Får väl också tillägga att detta är en otroligt fin och härlig kamera men jag är otålig på att lära mig få ut bästa resultat, det är därför jag pratar på här och suger åt mig tips...
har nu bifogat bilder men de ser inte alls ut som på min skärm? den med hög iso ser inte skarp u tlängre. nåja, jag skickar ändå.

Bilagor

• P1010299 (kopia).jpg
    P1010299 (kopia).jpg
    14.1 KB · Visningar: 322
  • P1010310.jpg
    P1010310.jpg
    28.7 KB · Visningar: 324
Varsågod, vi har alla kunskaper från olika områden som vi kan tipsa varandra om.

Jag har inte testat så mycket olika inställningar för brus och skärpa.
Brukade använda upp till ISO 400 utan brusreducering.

Men enligt DPreview test så har den ungefär samma brus som konkurrerande DSLR upp till ISO 800, bättre än jag trodde.

Men jag försöker vara lite taktisk och låter experterna testa först, sen kan man följa deras råd och anpassa dessa för sina behov.

Nu har en sådan test kommit.

Test E-620 inställning brus och skärpa.
http://www.wrotniak.net/photo/43/e620-fs.html

MVH
-

Tack för wrotniaktips! Rolig sida!

Hej Stina!

BilderNA ar lite sma... Men om du fotar jpeg och ar missnojd med bruset sa kan du kolla om du har "Effektfull" (Gradation) installt pa auto. Olympus skuggjustering ar tydligen aktiverat i lage auto och det kan tydligen oka bruset i skuggiga partier, prova lage normal och jamfor. Sjalv har jag dock skuggjusteringen aktiverad, en smaksak.

Kittlinserna ar smidiga och av god kvalite men dock sa blir det ett kliv upp i bildkvalite med ett Olympus highgrade objektiv. Flera kamera tester gors med dom objektiven, just for att kunna avgora bildkvaliten.

MVH

Hej Stina!

BilderNA ar lite sma... Men om du fotar jpeg och ar missnojd med bruset sa kan du kolla om du har "Effektfull" (Gradation) installt pa auto. Olympus skuggjustering ar tydligen aktiverat i lage auto och det kan tydligen oka bruset i skuggiga partier, prova lage normal och jamfor. Sjalv har jag dock skuggjusteringen aktiverad, en smaksak.

Kittlinserna ar smidiga och av god kvalite men dock sa blir det ett kliv upp i bildkvalite med ett Olympus highgrade objektiv. Flera kamera tester gors med dom objektiven, just for att kunna avgora bildkvaliten.

MVH

Att "skuggjustering" i menyn kallas "effektfull" är ju helt uppåt väggarna, har ju inget att göra med med vad funktionen är och gör.Borde gå att rätta till med firmwareuppdatering.

Fingrade på en EP-1 och letade som en tok efter skuggjusteringsläget...tills jag fick reda på att "effektfull" är vad detta kallas på "Oly-svenska"...man undrar hur deras översättare kom på det uttrycket...

De mera Olympusinitierade visste förstås detta för länge sen ;-)

Hoppas att min E-620 anländer imorron... ;-)

Att "skuggjustering" i menyn kallas "effektfull" är ju helt uppåt väggarna, har ju inget att göra med med vad funktionen är och gör.Borde gå att rätta till med firmwareuppdatering.

Fingrade på en EP-1 och letade som en tok efter skuggjusteringsläget...tills jag fick reda på att "effektfull" är vad detta kallas på "Oly-svenska"...man undrar hur deras översättare kom på det uttrycket...

De mera Olympusinitierade visste förstås detta för länge sen ;-)

Hoppas att min E-620 anländer imorron... ;-)

Kom inte den 31/7---men väl ett par dagar inpå nuvarande veckan...äntligen.Grepp var med också men extrabatteriet låter vänta på sej ett tag till.

Tog några premiärbilder under eftermiddan och gick en runda "på stan" igårkväll bara för att "starta" lite smått...konstaterar det går ganska snabbt att acklimatisera sej.Uppskattar definitivt det kompakta formatet på detta "kit" med hus/grepp/14-42 samt 40-150:an.
Får återkomma med vad jag tycker om bilderna framöver...

Känns det inte onödigt klumpigt med batterigrepp?

Kameran känns inte klumpig med greppet på, som svar på din konkreta fråga
Det sitter också ett hack bättre i handen än min förutvarande EOS 350D med sitt grepp gjorde...särskilt i höjformatsläget.

Bäst hade det varit att Olympus hade behållit det mer "riktiga" greppet som E-510/520 har.
Dock, eftersom E-620 har en väldigt "greppig" (= o-halkig) gummering på själva kamerans "grepp" så funkar det rätt bra ändå, och extragreppet gör kameran väldigt bra att hålla i höjdformatsläget.Det sticker ut framåt ganska mkt mer än det ordinarie + det är en bred "greppig" gummerad yta framtill = mkt bra grepp.

Då hela "paketet" kamera+grepp är tämligen kompakt gör det heller inte så mkt att avtrycket på greppet hamnar högt upp, som det ju gör på alla grepp (utom Sonys som har avtrycket på sina grepp lite längre ner, där det SKA sitta)

Visst blir kameran lite större att plocka ner i väskan men de gånger det verkligen kniper är det ju bara att lämna det hemma.

Reflektioner?

Verkar mkt trevlig, jag har varit å klämt på MM idag :) Tror att E-620 trots sina kompromisser kan vara en väldigt rolig kamera att leva med och att den lär få följa med på det mesta vilket egentligen är lite av poängen med foto. Någon som kan dela med sig av sina erfarenheter? Kan man byta språk i kameran? Funderar på att beställa från UK då man kan spara tusenlappar.

Hmm... vet inte om vi i Olympus forumet går med på att kalla e620 en kompromiss...;) Men att säga att det är en rolig kamera att leva med det godkänner vi!
I min kamera kan man välja mellan 34 språk och det borde nog vara samma med en kamera köpt i England.

Ha en trevlig kväll!

Hmm... vet inte om vi i Olympus forumet går med på att kalla e620 en kompromiss...;) Men att säga att det är en rolig kamera att leva med det godkänner vi!
I min kamera kan man välja mellan 34 språk och det borde nog vara samma med en kamera köpt i England.

Ha en trevlig kväll!

Inte menat som något negativt, allt här i livet är en kompromiss ;)

Vad tror ni om att köpa E-620 med pancake och även köpa till 50/2.0? Borde räcka ganska långt tror jag. 12-60 verkar ju trevlig men det förtar liksom lite poängen med husets storlek..

Funderar på att beställa från UK...

Det går säkert bra att beställa från UK.
Kolla bara att säljarna ger internationell Olympus garanti, det finns säljare i Asien där det står lokal garanti men att internationell kan köpas till för några hundralapper.

E-620 har ju flera språk som kan bytas i kameran.
Sen kan man ladda ner fler språk och kommande firmware uppdateringar från Olympus hemsida.

Det är väl instruktionsboken som skiljer, men det är ju bättre att beställa från UK än Tyskland, för en tysk instruktionsboken kanske inte är det enklaste.

MVH
.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar