Annons

Olympus E-620

Jag har den hemma nu! Med kitobjektiven från Cyberphoto. Laddar batteriet så några bilder har jag inte än, men snart. Synd att det kommer att va mörkt innan jag kan testa den.

Nästan perfekt

I denna kamera hitta jag allt jag kan önska mig,,
Men jag klarar bara inte av ett 7-punkters autofokussystem.
Måste bara ha minst 11,, helst fler.

I denna kamera hitta jag allt jag kan önska mig,,
Men jag klarar bara inte av ett 7-punkters autofokussystem.
Måste bara ha minst 11,, helst fler.

När behöver man så många? Jag hade bara 3 på min E-510 men jag använde bara en. Funderar för fullt hur jag ska kunna få användning för alla 7 i min nya E-620.

Underbar kamera för övrigt, så långt jag hunnit testa, fick den i fredags.

:)

/Robert

Senast ändrad:
När behöver man så många? Jag hade bara 3 på min E-510 men jag använde bara en. Funderar för fullt hur jag ska kunna få användning för alla 7 i min nya E-620.

/Robert

Istället för låsa fokus och sen flytta kameran, så flyttar jag till lämpling fokuspunkt. Men det handlar ju vilket man trivs bäst med. Proffskamerorna är ju de med flest fokuspunkter.
Jag fotar mycket macro och komponerar gärna bilden i sökaren, fast jag alltid tar in bilden i PS sen. Man tappar lätt skärpan när man flyttar kameran.

Aha, jo det kan jag hålla med om att skärpan är känslig vid macrofotografering. Prova manuell fokusering med live-view uppförstorad 10x. Då kan du flytta runt fokuspunkten som du vill i motivet. Så brukar jag göra. Jättebra speciellt för gamla OM-objektiv som ändå inte funkar med autofokusen.

R

Aha, jo det kan jag hålla med om att skärpan är känslig vid macrofotografering. Prova manuell fokusering med live-view uppförstorad 10x. Då kan du flytta runt fokuspunkten som du vill i motivet. Så brukar jag göra. Jättebra speciellt för gamla OM-objektiv som ändå inte funkar med autofokusen.

R

Har inte hittat nån Live-view på min D80 ;-)
Har ju ingen E-620,, men var sugen på att köpa den tills jag hitta det med fokuspunkterna

Har inte hittat nån Live-view på min D80 ;-)
Har ju ingen E-620,, men var sugen på att köpa den tills jag hitta det med fokuspunkterna

Men om du har en olympus tror jag inte du kommer auto fokusera dina macro bilder som tidigare, precis som Robert Hagstrom tipsade om! Dessutom har e-620 den rorliga lcd skarmen som kommer mycket tillnytta vid macro foto.
Men vist! om du fotograferar mycket rorliga motiv som tex flygande faglar, det ar en annan sak...

Men det här med vinklingsbar skärm... det gör mig lite nervös för det känns som en sån detalj som är lite känslig. Tror ni inte den går sönder? Man öppnar och stänger och vinklar och har sig...

Men om du har en olympus tror jag inte du kommer auto fokusera dina macro bilder som tidigare, precis som Robert Hagstrom tipsade om! Dessutom har e-620 den rorliga lcd skarmen som kommer mycket tillnytta vid macro foto.
Men vist! om du fotograferar mycket rorliga motiv som tex flygande faglar, det ar en annan sak...

Jag gillar autofokus och jag gillar fokouspunkter. Det finns olika möjligheter att fotografera och det är till glädje eftersom vi alla är olika.
Jag fotograferar allt möjligt. Det kan du se på min hemsida.
www.ewita.se.
Jag väntar vidare på min drömkamera.....

Focuspunkter

/Robert

Kul!
Jag har tre st focuspunkter i min E-330 vilket ju är två för mycket varvid jag omedelbart stängde ner de två onödiga....

Skämt åsido. Visst kan jag tänka mig att det kan vara lämpligt med fler focuspunkter t.ex. när man "jagar" fågel i flykt. Men för egen del använder jag aldrig mer än en. Testa ngn gång att föreviga fågel i flykt med ett manuellt tele kanske på sin höjd monterad på en lyxutrustad kamera med microprosmor/snittbild d.v.s. med en utrustning då fotografens skicklighet avgjorde skärpekvalitén och inte kameran
MVH//Leif

Senast ändrad:
Kul!
Jag har tre st focuspunkter i min E-330 vilket ju är två för mycket varvid jag omedelbart stängde ner de två onödiga....

Skämt åsido. Visst kan jag tänka mig att det kan vara lämpligt med fler focuspunkter t.ex. när man "jagar" fågel i flykt. Men för egen del använder jag aldrig mer än en. Testa ngn gång att föreviga fågel i flykt med ett manuellt tele kanske på sin höjd monterad på en lyxutrustad kamera med microprosmor/snittbild d.v.s. med en utrustning då fotografens skicklighet avgjorde skärpekvalitén och inte kameran
MVH//Leif

Jag har testat manuell fokus. Många gånger! Speciellt förr i tiden när jag hade analog systemkamera. För då fanns det inget annat alternativ. Har även testat med digital och som sagt, det tilltalar mig inte.
Vad tror du det beror på att proffskamerorna har så många fokuspunkter?
Mvh
Ewita

Men det här med vinklingsbar skärm...

Vingklingsbar skärm är ju suveränt, det är bara att vända LCD skärmen inåt så är den skyddad.

Jag är nog mer orolig för vanlig LCD skärm som saknar skydd mot slag, tryck eller skarpa saker vilket gör att de skadas lätt (jag har en kamera med spräckt LCD = tråkigt), ett tunt displayskydd är bara skydd mot smuts, utsätts den för tryck så spricker den.

Vingklingsbara skärmar har funnits många år och jag har inte hört några speciella problem emd dem.

Jag hade en kamera förut med vingklingsbar skärm, det är bara positivt, man kan ju fota ur nästan alla möjliga vinklar och ändå se hur bild ser ut på skärmen.

MVH

Jag har testat manuell fokus. Många gånger! Speciellt förr i tiden när jag hade analog systemkamera. För då fanns det inget annat alternativ. Har även testat med digital och som sagt, det tilltalar mig inte.
Vad tror du det beror på att proffskamerorna har så många fokuspunkter?
Mvh
Ewita

Att proffsen absolut inte får missa en bild.MVH//Leif

Ja men det var ju skönt att höra! Trodde det var en ganska ny uppfinning. Tack för svar.

Vingklingsbar skärm är ju suveränt, det är bara att vända LCD skärmen inåt så är den skyddad.

Jag är nog mer orolig för vanlig LCD skärm som saknar skydd mot slag, tryck eller skarpa saker vilket gör att de skadas lätt (jag har en kamera med spräckt LCD = tråkigt), ett tunt displayskydd är bara skydd mot smuts, utsätts den för tryck så spricker den.

Vingklingsbara skärmar har funnits många år och jag har inte hört några speciella problem emd dem.

Jag hade en kamera förut med vingklingsbar skärm, det är bara positivt, man kan ju fota ur nästan alla möjliga vinklar och ändå se hur bild ser ut på skärmen.

MVH

.
Äntligen en E-620 i min ägo.

Första intrycket:
- bra vingklingsbar skärm (större än jag förväntat)
- gediget byggd kamera
- bildstabilisatorn funkar bra
- trevligt med upplysta knappar
- bra med olika liveview lägen

Olympus E-620 har det mesta man behöver.

Tur att jag köpte en E-620 med svensk manual som är häftad, det är mycket mer funktioner att lära sig jämfört med 400 serien. Det hade inte varit roligt med en tysk manual som man nog får om man köper de billigaste på nätet.

E-620 verkar vara en väldigt bra kamera man kan växa med.

MVH
.

Grattis till kopet och hoppas du ar lika nojd som jag!

Jag laste Cyberphoto's test av kameran och dom skriver att kameran inte har spegeluppfallning. Menar dom nagor annat an det Olympus kallar anti-shock, blev lite forbryllad bara och undrar vad dom menar.

Har jag missat nagot eller har dom skrivit fel?

mvh /Robert

E-620 Toppenkamera

-
Hoppas du ar lika nojd som jag

Visst är jag nöjd med E-620

Liten, smidig, lätt och fylld med funktioner.

E-620 är verkligen en kamera med stor potential.

Var ute och fotade med en annan häromdagen som hade mycket större och tyngre utrustning (gissa märke). När vi skulle fota på eftermiddagen tog han bara med kameran och lämnade tung ryggsäck med objektiv kvar i bilen.......

Så visst satsade jag rätt när jag började med smidiga Olympus, dessutom har nya E-620 det mesta man kan önska.

MVH
-

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar