Frida Karlsson
Medlem
Jag har den hemma nu! Med kitobjektiven från Cyberphoto. Laddar batteriet så några bilder har jag inte än, men snart. Synd att det kommer att va mörkt innan jag kan testa den.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
I denna kamera hitta jag allt jag kan önska mig,,
Men jag klarar bara inte av ett 7-punkters autofokussystem.
Måste bara ha minst 11,, helst fler.
När behöver man så många? Jag hade bara 3 på min E-510 men jag använde bara en. Funderar för fullt hur jag ska kunna få användning för alla 7 i min nya E-620.
Underbar kamera för övrigt, så långt jag hunnit testa, fick den i fredags.
/Robert
Aha, jo det kan jag hålla med om att skärpan är känslig vid macrofotografering. Prova manuell fokusering med live-view uppförstorad 10x. Då kan du flytta runt fokuspunkten som du vill i motivet. Så brukar jag göra. Jättebra speciellt för gamla OM-objektiv som ändå inte funkar med autofokusen.
R
Har inte hittat nån Live-view på min D80 ;-)
Har ju ingen E-620,, men var sugen på att köpa den tills jag hitta det med fokuspunkterna
Men om du har en olympus tror jag inte du kommer auto fokusera dina macro bilder som tidigare, precis som Robert Hagstrom tipsade om! Dessutom har e-620 den rorliga lcd skarmen som kommer mycket tillnytta vid macro foto.
Men vist! om du fotograferar mycket rorliga motiv som tex flygande faglar, det ar en annan sak...
När behöver man så många? Jag hade bara 3 på min E-510 men jag använde bara en. Funderar för fullt hur jag ska kunna få användning för alla 7 i min nya E-620.
Underbar kamera för övrigt, så långt jag hunnit testa, fick den i fredags.
/Robert
Kul!
Jag har tre st focuspunkter i min E-330 vilket ju är två för mycket varvid jag omedelbart stängde ner de två onödiga....
Skämt åsido. Visst kan jag tänka mig att det kan vara lämpligt med fler focuspunkter t.ex. när man "jagar" fågel i flykt. Men för egen del använder jag aldrig mer än en. Testa ngn gång att föreviga fågel i flykt med ett manuellt tele kanske på sin höjd monterad på en lyxutrustad kamera med microprosmor/snittbild d.v.s. med en utrustning då fotografens skicklighet avgjorde skärpekvalitén och inte kameran
MVH//Leif
Men det här med vinklingsbar skärm...
Jag har testat manuell fokus. Många gånger! Speciellt förr i tiden när jag hade analog systemkamera. För då fanns det inget annat alternativ. Har även testat med digital och som sagt, det tilltalar mig inte.
Vad tror du det beror på att proffskamerorna har så många fokuspunkter?
Mvh
Ewita
Vingklingsbar skärm är ju suveränt, det är bara att vända LCD skärmen inåt så är den skyddad.
Jag är nog mer orolig för vanlig LCD skärm som saknar skydd mot slag, tryck eller skarpa saker vilket gör att de skadas lätt (jag har en kamera med spräckt LCD = tråkigt), ett tunt displayskydd är bara skydd mot smuts, utsätts den för tryck så spricker den.
Vingklingsbara skärmar har funnits många år och jag har inte hört några speciella problem emd dem.
Jag hade en kamera förut med vingklingsbar skärm, det är bara positivt, man kan ju fota ur nästan alla möjliga vinklar och ändå se hur bild ser ut på skärmen.
MVH
Hoppas du ar lika nojd som jag