Annons

Olympus E-620

Nu är det prissättningen som avgör om det blir en hit hos komsumenterna.

620:an ser fin ut, men priset är högt. Prismässigt ligger den nästan lika högt som en D90, men har funktionalitet som en D60.

Med 4xx och 5xx har/hade Olympus hyggliga priser, men E-30 och E-620 känns ligga klart över konkurrenternas motsvarigheter.

De har uppgraderingserbjudanden till befintliga Olympus E- användare. Känns inte som en övertygande strategi för ett företag som vill växa. Är de nöjda med den marknadsandel de har?

Vad avser du med funktionalitet?

Topp-skärm saknas och RAW bufferten är 5 bilder (D60 9 bilder). Säger väl en del om positioneringen?

Den kan ha en massa filter och annat lull i menyerna, men det har knappast något med positioneringen att göra tycker jag.

Vart tycker ni att 620:an hamnar ifall den skall placeras i konkurrenternas program?

Valde nyligen mellan att köpa en "liten" systemkamera eller en bra kompaktkamera. Detta då jag ser framför mig att jag skall ha en behändig systemkamera och en riktigt bra kompaktkamera. märker nu att jag valde rätt... Eftersom detta kan vara den systemkamera jag skall ha... eftersom storleken har betydelse för mig men även kvalité.... Detta verkar riktigt lovande...

Topp-skärm saknas och RAW bufferten är 5 bilder (D60 9 bilder). Säger väl en del om positioneringen?

Den kan ha en massa filter och annat lull i menyerna, men det har knappast något med positioneringen att göra tycker jag.

Vart tycker ni att 620:an hamnar ifall den skall placeras i konkurrenternas program?

Jag skulle säga att D90 och E620 har olika styrkor. D90 har bättre autofokus, högre bildfrekvens mm som gör den till en bättre action-kamera. E620 har vridbar skärm, inbyggd bildstabilisering, fokus-gaffling mm som gör den till en bättre macro-kamera.

För övrigt så har D90 ett riktpris på $1000 medan E620 har ett riktpris på $700. D60 har ett riktpris på $600. "Gatupriset" på E620 vet vi inget om än.

E-620 konkurrerar med marknadsledaren Canon EOS 450D

Alla Pentax instegsmodeller bortsett K-m, tex K200D.

Pentax är orginella, kikade just på K200D, ser att den även har miljötätning, inbyggd bildstabilisering, samt stor sökare. Inte så strippad på funktionalitet som en D60, men med samma sensorgeneration. Börjar inte båda modellerna redan dock få "obsolete" status.

Läste nånstans att E-620 främst är tänkt att konkurrera med marknadsledaren Canon EOS 450D i avsett segment. Ser även att Cyberphoto har den modellen i topp. Vore ju kul att se något annat märke än Canon och Nikon på deras tio-i-topp lista, fast Pentax ligger ju bra till där med sin K20D, men var är Sony?

Senast ändrad:
Cyberphoto säger att 620:an kostar 8 500 kr och kommer i April. Ligger jämsides med D90 prismässigt.

Håller med om att pentax har många bra grejer även på sina lite billigare modeller. Men det är ju olympus som är det stora innovatörerna på marknaden enligt mitt tycke, om jag inte har alldeles fel var olympus först med tex vinklingsbar skärm och damfilter. Känns därför lite förvånande att det inte finns möjlighet att filma med de senare modellerna, är detta något som olympus sparar till micro 4/3 måntro .

Senast ändrad:
Cyberphoto säger att 620:an kostar 8 500 kr och kommer i April. Ligger jämsides med D90 prismässigt.

Trist att det är så skev prissättning i Sverige. På Amazon ligger e620 inne på listpriset $700 medan de billigaste affärerna har Nikons D90 för $900.

Att sälja en kamera för 9000 kronor (som jag tror är det rekomenderade priset i Sverige) när den kostar $700 (ca 6300 kronor) i USA är ju att be om gråimport.

9000 kronor var visst listpriset med ZD14-42 (enligt Kamera & Bild). Men fortfarande en lite väl stor prisskillnad. Intressant också att Cyberphoto har prissatt den kombon till 9500 kronor, alltså 500 kronor ÖVER listpriset. Jag undrar om de försöker reservera sig för fortsatt kursfall på kronan?

Jag upptäckte också att den dessutom har utbytbar mattskiva. Olympus har väl ingen egen mattskiva med snitt-bild för manuel fokusering, men det kanske finns någon annan tillverkare som kan bidra med. Det vore kalas för användningen av gamla OM-objektiv. (Även om det går att bygga in en annan i 400- och 500-serien så känns det betydligt smidigare att kunna byta fram och tillbaka utan alltför mycket besvär).

På denna sida finns fokuseringsskivor med snittbild. Jag har nyss köpt en som jag satte in i min Nikon D80. Nu kan kan jag fokusera hur enkelt som helst. Den mattskiva som satt i var värdelös vid sämre ljus. Denna kan varmt rekommenderas.
http://www.focusingscreen.com

Ja paketet kom från Taiwan. Du kan på deras hemsida välja vilken valuta du vill betala i t ex USdollar eller Euro.

Underwater Case PT-E06

Olympus är som vanligt trogna med att ta fram uv-hus till sina systemkameror, nu till E-620. Kanske inte det första tillbehör man tänker på vid våra breddgrader dock.

The PT-E06 is an underwater case designed for use with the E-620 and features pressure resistance up to a depth of 40 metres. The waterproof mechanism employs the double O-ring pressurization system to improve hermetic sealing, and is compatible with either light- or electric signal-controlled flash. An easy-to-open/close, easy-to-handle rotary buckle provides improved operability. When combined with an underwater lens port, this case allows a variety of ZUIKO DIGITAL lenses to be used in underwater shooting.
Underwater shooting is made easier and more fun by the E-620’s two underwater scene modes: the Underwater Macro and Underwater Wide modes, which make colours more vivid and ensure tighter blues.

Bilagor

• E-620_PT-E06.jpg
    E-620_PT-E06.jpg
    36.3 KB · Visningar: 747
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar