Advertisement
ANNONS
Annons

Olympus E-510

Produkter
(logga in för att koppla)
Någon här som erfarenhet av Sigma 105 eller 150 med 4/3? 105:an låter tilltalande, men 150:an har fått fin kritik för bildkvaliten av Canon och Nikonfotografer.

150:an ger en lite väl snäv bildvinkel för att fungera på frihand.
 
Här testar de Zuiko 35mm and 50mm + Sigma 105mm och 150mm för four thirds (google-översatt japanska).
Finns det öht fler macrogluggar till 4/3? Om man bortser från adaptrar.

Bilderna säger rätt mycket, kanske framförallt om bokehn.
Åttakantig bokeh på 105 från bländaren:
macro105_04.jpg

I mindre extrema motljusfall tycker jag det ser bra ut.
150 har helt klart riktigt fin bokeh.

EX-25 känns egentligen inte som ett alternativ för mig (försättslinser likaså). Jag vill ha ett riktigt objektiv som kan fokusera var jag vill när jag är ute.
Lösningar för kontrollerade uppställningar har jag redan som ger fin bildkvalité.

Så jag tror nog det dyker upp ett Sigma 105mm macro här snart... beställningsvara hos Cyberphoto dock. 210mm känn rätt lagom. Dessutom har man ju då ett ljusstark tele.

Live view är för övrigt helt fantastiskt fint att ha när man ska fininställa macro-skärpan!
 
Senast ändrad:
ZD ED 50-200mm/F2.8-3.5

henq skrev:
Finns det öht fler macrogluggar till 4/3? Om man bortser från adaptrar.

Du har även ett mycket universellt 4x telezoom, som fungerar ypperligt till närbilder, med hjälp av både EX-25 eller EC-14. 50-200mm-gluggen blir ännu bättre nu när det får SWD-drift samt att man filat till bländarlamellerna för bättre bokeh.

Kan man få tag på ett begagnat till bra pris så rekommenderas det varmt, annars vänta in det nya med SWD-driften som sagt.

Ref:
P.S:
Bortse från de i tråden fåniga kommentarerna från de som druckit en överdos av Canon kool-aid.
!!!LOL!!!
;o)
 
Re: ZD ED 50-200mm/F2.8-3.5

Sundvisson skrev:
Bortse från de i tråden fåniga kommentarerna från de som druckit en överdos av Canon kool-aid.
!!!LOL!!!
;o)

haha där väckte du verkligen trollen!

Kan du utveckla hur det funkar praktiskt att använda EX-25? Arbetsavstånd, fokusområde, avbildningsskala (har du sålt 50-200 eller inte ägt?)

Jag kollar bl a här: http://www.olympus-esystem.com/dea/products/lens/ex-25/

50-200mm är ju en fin glugg på alla sätt (fast tung). Men med EX-25 verkar den ge som bäst 1:2 och fokusområdet vid 50mm är inte direkt stort.
Jag hittar inte nån spec över vad en EX-25 gör med min kitglugg 50-150 heller, det kunde ju kanske vara intressant.

Jag försöker att inte hänga upp mig på bara siffrorna, men vid 1:1 börjar det bli intressanta bilder tycker jag.

fressten: vad händer med närgränsen när man sätter på en 1.4x?
 
Jeg bruger EX 25 i kombination med 50mm f/2 Macro ED.

Her bliver det 1:1. "Arbejdsafstand" til objektet bliver meget tæt. Ca. 10 cm.

Jeg anvender også EX 25 sammen med 40-150 i 1:2. Her er "arbejdsafstand ca. 30 cm.

Hilsen
Kim
 
Man kan nog ta bra bilder med EX-25 och med 14-42 ger den 1:1 vid 13,3 cm. Räknar de från filmplanet? Då blir det inte många mm kvar framför frontlinsen.

Det hade varit intressant att prova EX-25, det är ingen i närheten av Göteborg som kan låna ut ett...?

Frontlins +4 har jag redan, egentligen blir det väl i praktiken likartade problem med arbetsområde?
 
Nytt 100mm nästa år

arneri skrev:
Någon här som erfarenhet av Sigma 105 eller 150 med 4/3? 105:an låter tilltalande, men 150:an har fått fin kritik för bildkvaliten av Canon och Nikonfotografer.

150:an ger en lite väl snäv bildvinkel för att fungera på frihand.

Jag håller med Erik om att 150mm makro på 4/3 nog blir i längsta laget. 4x telezoomen 50-200mm med EX-25 ger ju också ett hyfsat arbetsavstånd, men inte så stor avbildningsskala.

Därför är det kanske intressantare med brännvidder runt 100mm på ett 4/3-system. Olympus har ju haft ett sådant planerat under en längre tid på sin lens roadmap, undrar just vad som håller det tillbaka. Knappast de optiska egenskaperna, för de har ju bl.a. gjort ett ljusstarkt OMZ 90mm/F2.0 tidigare.

Förhoppningsvis får det också SWD motordriften för snabbare AF. Ett ljusstarkare F2.0 bidrar ju också att AF fungerar bättre vid max utdrag, dvs vid största avbildningsskala.

Förhoppningsvis kan det komma fler makro-relaterade tillbehör i samband med att man släpper detta nya objektiv.

Makro-programmet i dag hos Olympus är ju ganska tunt med i stort sett bara två objektiv och två blixtar. På gamla filmtiden, så var en av hörnstenarna i OM-programmet just makro-biten.

Ref:
 
ZD ED 50-200mm/F2.8-3.5

henq skrev:
haha där väckte du verkligen trollen!
Jag tror trollen är utdöda här på fotosidan, eller så kanske de få kvarvarande har dragit till något engelskt forum där de fortfarande kan få näring.

henq skrev:
(har du sålt 50-200 eller inte ägt?)
Som första extra objektiv till min E-300 köpte jag ett Sigma 55-200, det var innan 40-150 fanns på marknaden. Jag var inte nöjd med detta Sigma, så ZD ED 50-200mm/F2.8-3.5 blev senare ett givet val. Det var en "eye opener" för mig, beträffande vilken kvalitet som man kunde plocka ur en digitalkamera. Andra får fått samma kick av 50mm/F2.0 makrot.

Objektivet passar även mycket bra på lilla E-400, fast man behöver en rejäl LoewePro TopLoader till den. Nä.., inte säljer jag detta premierade 4x porträtt-objektiv, som verkligen är en av hörnstenarna för mångas 4/3-System. Det ska i höst bli intressant att höra hur snabb-fokuserande den nya versionen (SWD) blir, samt hur mycket bättre bokeh den kommer att få. Den zoom i 4/3-systemet som har bäst bokeh idag, är förmodligen 35-100mm/F2.0.
 
ZD ED 50-200mm/F2.8-3.5

henq skrev:
Kan du utveckla hur det funkar praktiskt att använda EX-25? Arbetsavstånd, fokusområde, avbildningsskala.

Jag kollar bl a här: http://www.olympus-esystem.com/dea/products/lens/ex-25/

50-200mm är ju en fin glugg på alla sätt (fast tung). Men med EX-25 verkar den ge som bäst 1:2 och fokusområdet vid 50mm är inte direkt stort.
Jag hittar inte nån spec över vad en EX-25 gör med min kitglugg 50-150 heller, det kunde ju kanske vara intressant.

Jag försöker att inte hänga upp mig på bara siffrorna, men vid 1:1 börjar det bli intressanta bilder tycker jag.

fressten: vad händer med närgränsen när man sätter på en 1.4x?

Kim har redan skrivit lite om EX-25, men jag plockar ändå in en tabell i sammanhanget.

Källkod:
Zoom or Fixed-Focal lens           Focusing  Shooting range  Magnifications
--------------------------------------------------------------------------- 
ZUIKO DIGITAL 40-150mm F3.5-4.5     40mm MF 20.8cm - 21.4cm  0.58- 0.62X 
                                    80mm MF 40.7cm           0.31X 
                                   150mm MF 79.6cm - 110.1cm 0.17 - 0.28X 
--------------------------------------------------------------------------- 
ZUIKO DIGITAL ED 50-200mm F2.8-3.5  50mm MF 27.6cm - 28.0cm  0.48 - 0.49X 
                                   100mm MF 48.9cm - 53.9cm  0.25 - 0.32X 
                                   200mm MF 88.5cm - 195.9cm 0.12 - 0.35X 
--------------------------------------------------------------------------- 
ZUIKO DIGITAL 35mm F3.5 Macro            MF 14.6cm ~ 15.6cm  0.70 ~ 1.68X 
ZUIKO DIGITAL ED 50mm F2.0 Macro      AF/MF 21.3cm - 23.1cm  0.49 - 0.98X* 
ZUIKO DIGITAL ED 150mm F2.0              MF   79cm - 126cm   0.17 - 0.31X 
ZUIKO DIGITAL ED 300mm F2.8              MF  175cm - 420cm   0.08 - 0.25X 
--------------------------------------------------------------------------- 
*When using the ZUIKO DIGITAL ED 50mm f2.0 Macro lens,
use manual focus at 0.8 to 0.98X( 0.3m or less on the lens distance scale ).

Jag läser ut av följande tabell att det är MF som gäller med EX-25, dock med ett undantag, nämligen att 50mm Macrot klarar av AF vid de lägre förstoringsgraderna. Om MF, så rekommenderar jag starkt att använda en mattskiva från KatzEye eller liknande med mikroprismor och snittbild.

Nämnde jag att förra helgen träffade jag 4/3-vänner från 4/3-photo, vilka hade just bytt ut mattskivorna i sina E-1'or. Det blir en helt annan sökare med enormt förbättrade möjligheter till mauella inställningar. Å andra sidan, så finns ju nu LiveView i E-410/E-510. Nackdelen med utbytta mattskivor är att exponeringen blir påverkad, så man måste komma ihåg att kompensera. Jag kanske ska skaffa en Virtual Village mattskiva till min E-300, i så fall kan den få bli dedicerad till makro och gamla manuella gluggar. Sökaren hos E-300 är faktiskt ganska nära E-1'ans, låt vara att den inte är lika ljus genom att den nyttjar porro-speglarna istället för ett prisma.

Det kommer ju en ny glugg i höst ED 70-300mm 1:4.0-5.6, men några data för denna trehundring har jag inte. Med tre ED-linser och en förstoring upp till 1x, så bör den kunna bli intressant. Dock är den ju ingen f/2.8, så den väger bara 600g. Makro bör dock var ljusstarka för att AF skall fungera bra, när det närmar sig avbildningsskalan 1x.

Om du tänker jobba med 1:1 eller större förstoringsgrader, då kanske du behöver bälg, omvändningsadaptrar och en hel del pyssel. Kolla in vad OlyFlyer och vännerna på 43photo.com har för sig, de ha bl a byggt om en EX-25 tillsammans med en OM-mellanring, som kan brukas till en bälg och med bibehållen automatik.
 
EC-14 Extender/Converter & ZD ED 50-200mm/F2.8-3.5

henq skrev:
fressten: vad händer med närgränsen när man sätter på en 1.4x?

Telekonvertern EC-14 är en fantastisk glasbit, vilken fungerar bättre ju dyrare och mer telecentriskt ditt objektiv du kopplar den till är. Eftersom även vidvinkelzoomen ZD 11-22mm/F2.8-3.5 är konstruerad för just denna egenskap, så har jag i minimalistisk anda enbart rest med vidvinkelzoomen tillsammans med denna Tele-Extender. Till en billig glugg som mitt gamla Sigma-zoom 55-200mm var det dock en mer udda kombination.

Med EC-14 på en ZD50-200mm så förblir närgränsen på 1.2m oförändrad, vilket även den kommande EC-20 medför.

Telekonvertern är ursprungligen framtagen tillsammans med Super High Grade-objektiven, men ligger som tur var ur kostnadssynpunkt bara i High Grade-klass. Samtliga gluggar är ju dessutom miljöskyddade, så fort du lämnar Standard-klassen.
 
Nu har jag beställt ett Sigma 105mm Macro på Cyberphoto, tyvärr risk att det tar lite tid. Tror knappast jag blir besviken.

70-300mm har lite macro ja, 1:2 vid 300mm. Det är ganska lång brännvidd det =) Vid 200mm är förstoringen mindre. Men jag kommer handla den ändå, den verkar riktigt smidig att ha med sig.

Jag testade med mellanring tidigare idag på min gamla Konica, det funkar ju hyfsat eftersom man kan "fokusera" med zoomratten (hade glömt hur det funkade). Men nåt längre arbetsavstånd med hög förstoring bidde det inte.
Men vilken stor och ljusstark sökare och vad skönt det är med snittbild. Jag räknar med en lång recension om du köper ny mattskiva.

Tur att EC-14 är så billig (4400kr!). Det blir säkert ändå en sån eller en EC-20 framöver.

50-200 känns inte aktuell att inhandla i dagsläget. Vi får väl se hur den nya versionen verkar när den släpps.
 
Highly Recommended @ Digital Camera Review

Jolly Bob skrev:
Har varit borta några dagar, kul att man har lite att läsa ikapp när man kommer hem.
Här är lite mer att läsa. Dock kanske inte för er som redan hårdkört er nyinvestering?

Summary:

The Olympus EVOLT E-510 has a number of appealing features, built in image stabilisation, a working dust reduction system, high quality kit lens(es), solid body with good grip, and one-touch white balance. However it goes one step further than the majority of the competition with an impressive Live View feature, this lets you see your subject without having to have the camera pressed to your face, and includes an impressive magnified view to help with manual focus. The camera also delivers the goods, with excellent image quality, once it's tweaked to your liking regarding noise reduction. I'm regularly surprised by people who feel the need to buy one of the "main brand" Digital SLRs in preference to the Olympus EVOLT E-510 with image stabilisation, dust removal, a decent kit lens, and live view. The camera has excellent responsiveness, as you would expect with a DSLR, and has a fast continuous shooting mode and fast flash recharge. The camera comes with features and modes to suit the beginner all to way up to professional photographers, and is currently the cheapest Digital SLR to feature Live View and Image Stabilisation. Photographers will be very happy with this camera.

Highly Recommended!


Ref:
 
PopPoto recenserar E-510

Nu börjar testerna av E-510 att dyka upp från de lite mer etablerade recensenterna.

That stellar performance earns both the E-510 and E-410 Excellent overall image quality ratings for RAW images from ISO 100 to 1600, and Excellent image quality ratings for the highest-quality JPEGs from ISO 100 to 800.

Ref:
 
DCRP Review: Olympus EVOLT E-510

Tidigare PopPhoto och nu Jeff Keller på DCRP, som nyligen har testat E-510.

Hade jag inte redan en E-400, så skulle jag vara intresserad av denna E-LVIS (Live View & Image Stabilization)

The E-510 is a great entry-level D-SLR, and one I can recommend highly -- just be sure to fool around with the settings a bit. Unless you must have the small size of the E-410, I'd spend the extra $100 and get the E-510 -- the image stabilization and more powerful battery are well worth the price.

Ref:
 
Kan bara hålla med, jag är helnöjd.
Fick 1533 bilder på en laddning förra veckan, och då var det en hel del blixt och lajv vju faktiskt (fotat övergivna industrier m m)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.