HenkeNilsson skrev:
Robert - Det låter bra med stabilisatorn. Hur stora är skillnaderna i övrigt mot 500'an?
Känns uppgraderingen befogad?
Det beror nog på, i svagt ljus är den mycket bättre, tack vara både lågt brus och IS. Den känns även snabbare i största allmänhet. Jag upplever också sökaren som lite bättre än på 500an som känns "längre bort".
Huset känns stabilare, lite mera genomtänkt med tumgreppet på baksidan och AEL/AFL-knappen som jag hade svårt att trycka på tidigare. Men jag måste säga att jag gillar greppet på 500an bättre. Även displayen, som var ljusare. Jag tror blixten sitter lägre på 510an, vilket kan ge skuggor av längre objektiv, spelar inte mig nån roll som har en extern blixt.
Jag var iofs väldigt nöjd med min E-500 och hade kanske inte tänkt att uppgradera, iallafall inte innan PRO-modellen presenterats, och priset gått ner nån tusing på 510an, men jag kunde inte låta bli när jag väl stod i butiken och kände på den och provade live-visningen.
Bildmässigt tycker jag att 500an gav väldigt fina färger, men om jag jämför liknande bilder så är 510an ännu bättre. Detaljrikedomen är bättre på 510an, speciellt om man slår av brusfiltret. På höga ISO kanske man vill ha det på tror jag.
Kitobjektiven verkar väldigt bra båda två, små, lätta och skarpa. Men jag var väldigt nöjd med gamla 40-150 också. Mitt gamla 14-45 var lite väl soft, så jag köpte ett 14-54 istället. Det hade jag kanske inte gjort nu, eftersom nya 14-42 är bättre. Bättre än 14-45 alltså.
USB2 är också bra att ha.
Nu kommer jag inte på mer att skriva . .
Nåt annat speciellt du funderar på?
Robert