Annons

Olympus E-510

Produkter
(logga in för att koppla)
HenkeNilsson skrev:
Nån som hört om E-510 kommer säljas enbart som hus?
T.ex Cyberphoto har ju E-510 med kitlins i lager för 7995. De har även prissatt bara huset till 6995.

Du säger ju att du vill bara ha huset!

Om jag vore du, hade jag redan handlat ett kit, kollat om kitobjektivet är bättre än det jag redan har, och sålt antingen det gamla eller det nya kitobjektivet.

Kan inte se att en tusenlapps skillnad för hus med eller utan kitlins är något att fundera alltför länge över.
 
Jag tror att det är väldigt svårt att sälja antingen mina gamla eller de nya kitobjektiven begagnade..marknaden för Olympus-grejer verkar ju inte speciellt stor.

Helst skulle jag ju vilja bli av med E-500'an också som bara kommer samla damm om jag byter kamera...men det verkar ju också stört omöjligt. Har haft den ute och inte fått ett enda svar =)
 
HenkeNilsson skrev:
Jag tror att det är väldigt svårt att sälja antingen mina gamla eller de nya kitobjektiven begagnade..marknaden för Olympus-grejer verkar ju inte speciellt stor.

Helst skulle jag ju vilja bli av med E-500'an också som bara kommer samla damm om jag byter kamera...men det verkar ju också stört omöjligt. Har haft den ute och inte fått ett enda svar =)
Hmmm, och jag som så småningom funderar på att sälja min gamla E-300 med kitobjektivet 14-45mm/F3.5-5.6, för att delfinansiera en E-P1 till nästa vinter.

Var är bästa säljmarknaden? Fotosidan, Blocket, Tradera, FourThirdsPhoto, internationella eBay? Tacksam för tips!

P.S: Var har du försökt sälja din E-500?
 
Blocket och här på Fotosidan...och intresset har varit svalt.
Jag har också försökt bland vänner och bekanta men alla köper Canon för det är det som rekommenderas överallt.

Och som sagt, jag börjar snegla jag också...
 
HenkeNilsson skrev:
Blocket och här på Fotosidan...och intresset har varit svalt.

Jag är av den uppfattningen att allt går att sälja, om priset är det rätta. Det är köparens marknad som råder, vilket syns på auktionssiterna såsom Tradera och eBay. Kanske LP Fotos auktion 16 september 2007 kan vara något, om inte någon annan auktion kommer före. Som sagt, jag behöver också finansiera en E-P1'a.
 
American Photo - Editors Choice 2007

Såg just att Olympus EVOLT E-510 fått utmärkelsen Best Buy i gruppen Advanced DSLRs.

Här har man inte klassat in E-510 i nybörjargruppen, utan i den mer avancerade dito och i celebert sällskap med både årets kamera Pentax K10D och Nikon D80.

All Editor's Choice 2007 Products

Entry Level D-SLRs
• Sony Alpha 100
• Canon EOS Digital Rebel XTi
• Nikon D40

Advanced D-SLRs
• Pentax K10D
• Nikon D80
Olympus EVOLT E-510

Professional D-SLRs
• Canon EOS-1D Mark III
• Hasselblad H3D-39
• Fujifilm FinePix S5 Pro

Digital Rangefinders
• Leica M8

D-SLR Lenses
• Panasonic Leica D Vario-Elmar 14-150mm f/3.5-4.5 ASPH
...

Ref:
 
Det var kul att höra...det något tråkiga är att det fokuseras mycket på finesserna och inte den egentliga bildkvaliten som kameran ger.

Jag undrar också hur bra bildstabiliseringen egentligen är, går den ens att jämföra med Canons objektiv med stabilisering inbyggd? Det är just det som är det största argumentet för mig att byta kamera då jag har stora problem med just skakningsoskärpa.

PS Tråkigt att vi inte kunde finna något Olympus objektiv på ovanstående lista DS
 
Sundvisson skrev:
Som sagt, jag behöver också finansiera en E-P1'a.

Spännande! Var kommer priset att landa på den enl din uppfattning? Såg du förresten PDFen som läckt ut om specifikationerna?

Jag får nog nöja mig med min E-510. Ska också försöka sälja min E-500 så småningom, bara jag kan bestämma mig vilka grejer jag vill behålla.

Till Henrik vill jag säga att bildstabilisatorn fungerar mycket bra, jag har fått skarpa bilder med en slutartid på en halv sekund! Det var iofs med vidvinkel, 14 mm men ändå.

:)

Robert
 
Till Henrik vill jag säga att bildstabilisatorn fungerar mycket bra, jag har fått skarpa bilder med en slutartid på en halv sekund! Det var iofs med vidvinkel, 14 mm men ändå.

:)

Robert [/B][/QUOTE]

Kan kun bekræfte den positive oplevelse med IS. Jeg vil sige at "tre trin kan spares"

Hilsen
Kim
 
HenkeNilsson skrev:
Det var kul att höra...det något tråkiga är att det fokuseras mycket på finesserna och inte den egentliga bildkvaliten som kameran ger.

Jag undrar också hur bra bildstabiliseringen egentligen är, går den ens att jämföra med Canons objektiv med stabilisering inbyggd? Det är just det som är det största argumentet för mig att byta kamera då jag har stora problem med just skakningsoskärpa.

PS Tråkigt att vi inte kunde finna något Olympus objektiv på ovanstående lista DS

M.h.t. objektiv så har Olympus med hele deres Pro serie fået en TIPA Award ..man kan vel ikke vinde hver gang ;-)

Hilsen
Kim
 
Robert - Det låter bra med stabilisatorn. Hur stora är skillnaderna i övrigt mot 500'an?
Känns uppgraderingen befogad?
 
Re: American Photo - Editors Choice 2007

Sundvisson skrev:


All Editor's Choice 2007 Products

Entry Level D-SLRs
• Sony Alpha 100
• Canon EOS Digital Rebel XTi
• Nikon D40

Advanced D-SLRs
• Pentax K10D
• Nikon D80
Olympus EVOLT E-510

Professional D-SLRs
• Canon EOS-1D Mark III
• Hasselblad H3D-39
• Fujifilm FinePix S5 Pro
...

Ref:

Väldigt intressant att man ger utmärkeler till flera kameramodeller i varje klass. Helt rätt tycker jag, men jag undrar hur pixelpeeparna reagerar. Kan både Sony, Canon och Nikon bli "Editor's Choice 2007" på samma gång?! Något är fel - Canikon är ju alltid bäst, och om någon annan vinner så beror det på mutor!
 
HenkeNilsson skrev:
Robert - Det låter bra med stabilisatorn. Hur stora är skillnaderna i övrigt mot 500'an?
Känns uppgraderingen befogad?

Det beror nog på, i svagt ljus är den mycket bättre, tack vara både lågt brus och IS. Den känns även snabbare i största allmänhet. Jag upplever också sökaren som lite bättre än på 500an som känns "längre bort".

Huset känns stabilare, lite mera genomtänkt med tumgreppet på baksidan och AEL/AFL-knappen som jag hade svårt att trycka på tidigare. Men jag måste säga att jag gillar greppet på 500an bättre. Även displayen, som var ljusare. Jag tror blixten sitter lägre på 510an, vilket kan ge skuggor av längre objektiv, spelar inte mig nån roll som har en extern blixt.

Jag var iofs väldigt nöjd med min E-500 och hade kanske inte tänkt att uppgradera, iallafall inte innan PRO-modellen presenterats, och priset gått ner nån tusing på 510an, men jag kunde inte låta bli när jag väl stod i butiken och kände på den och provade live-visningen.

Bildmässigt tycker jag att 500an gav väldigt fina färger, men om jag jämför liknande bilder så är 510an ännu bättre. Detaljrikedomen är bättre på 510an, speciellt om man slår av brusfiltret. På höga ISO kanske man vill ha det på tror jag.

Kitobjektiven verkar väldigt bra båda två, små, lätta och skarpa. Men jag var väldigt nöjd med gamla 40-150 också. Mitt gamla 14-45 var lite väl soft, så jag köpte ett 14-54 istället. Det hade jag kanske inte gjort nu, eftersom nya 14-42 är bättre. Bättre än 14-45 alltså.

USB2 är också bra att ha.

Nu kommer jag inte på mer att skriva . .

Nåt annat speciellt du funderar på?

:)

Robert
 
Tack så mycket för svaret Robert, det gav mycket.

Jag försöker utröna vilken kamera jag kan tänka mig att byta till och naturligtvis är 510'an en kandidat då jag redan har optik till den.
Som sagt är det stabiliseringen som är mest intressant tillsammans med den förbättrade brusreduceringen.

Vi får se vad det blir, Canon 400D lockar pga att vi använder Canon på jobbet och vi har fin optik som jag kan låna.

Annars funderar jag på att spara ytterligare och köpa Nikon D80 som verkar vara en fin kamera.
 
Glöm inte bort att Olympus dammskydd är det enda som funkar, och att inga andra märken har Olympus berömda "Olycolours".

;-)

R
 
Jolly Bob skrev:
Glöm inte bort att Olympus dammskydd är det enda som funkar, och att inga andra märken har Olympus berömda "Olycolours".

;-)

R

Det finns ju alternativ till Canon och Nikon, t.ex. tre fabrikanter med CCD-shift, vilket den förstnämnda duon i dagsläget inte tillhandahåller. Dessutom finns ju Sigma, Panasonic och Fujifilm. Varför inte kika på några av dessa sex alternativen, för vi är väl inte så likriktade som i en gammal öststat fortfarande här i Sverige?

Ref:
 
All Editor's Choice 2007 Products: Lens of the Year

HenkeNilsson skrev:

PS Tråkigt att vi inte kunde finna något Olympus objektiv på ovanstående lista DS

Såg du inte det här Four Thirds-objektivet?

Panasonic Leica D Vario-Elmar 14-150mm F3.5-5.6 XSM MEGA O.I.S.

Det har ju redan fått utmärkelsen Lens of the Year!

Om jag någon gång eventuellt skulle vilja ha bildstabilisering på min lilla E-400, så vore detta objektivet ett förstahandsval, ja det skulle även fungera likadant på din E-500.


P.S:
Tänk mer positivt - det är bra för kreativiteten även i ditt fotande.
 
delfinansiera E-P1 (Vilka prylar att sälja eller behålla?)

Jolly Bob skrev:
Spännande! Var kommer priset att landa på den enl din uppfattning? Såg du förresten PDFen som läckt ut om specifikationerna?

Jag får nog nöja mig med min E-510. Ska också försöka sälja min E-500 så småningom, bara jag kan bestämma mig vilka grejer jag vill behålla.

Jag tror att Olympus med E-P1 valt att ta fram en produkt som de tänker tjäna pengar på. För oss som bara är entusiastiska amatörer, så kommer det att svida rejält i plånboken momentant, men efter en diet på gröt och radhusbiff, så är det förhoppningsvis ett övergående fenomen.

Hoppas de yrkesverksamma drar det tyngsta lasset, så att även vi glada amatörer så småningom kan gå in till en välsorterad butik och se på lite Panasonic-gluggar och Olympus-tillbehör (t.ex. de nya blixtarna) och göra våra inköp på platsen.

PDF-dokumentet är mycket inspirerande, precis vad jag förväntar mig att Olympus måste hitta på för att positionera E-1'ans efterträdare.

Det är också tydligt att de har identifierat D300/40D som det viktigaste marknadssegmentet, så det ska bli intressant att se deras value proposition. Det är ytterst denna som är avgörande för prissättningen. Som vanligt får early adopters betala ett premium-pris.

Indikationerna om bildstabiliseringen på hela 5EV, samt den avancerade nya och mycket snabba autofokusen, samt SAT (Shadow Adjustment Technology) plus sammantaget många andra unika funktioner, gör nog att prislappen hamnar en bit över Panasonic DMC-L1 och Leica Digilux 3.

Jag tror inte jag kommer att vara en early adopter, som när jag köpte min E-300 för 2½ år sedan. Men jag håller det inte för osagt, att det ändå blir som en julklapp till mig själv? Det beror lite grann på priset som sagt.
 
Jag tyckte också att specifikationerna var vettiga. Kanske du kan förklara vad dom menar med att fokuspunkterna är "cross sensor"?

SAT ska också bli intressant att se hur det funkar.

Robert
 
Re: delfinansiera E-P1 (Vilka prylar att sälja eller behålla?)

Ja, det kommer att svida i plånboken. Men alla hobbyn svider, det är väl därför det kallas hobby. Tack och lov att jag inte har en dyrare hobby som t.ex. dykning, motorcyklar, hotrods eller flygning, hobbyn som några av mina kompisar har. I dessa sammanhang blir fotografering ganska billigt. Så det blir nog en E-P1 när den finns tillgänglig.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.