Annons

Olympus E-510

Produkter
(logga in för att koppla)
Idag var jag inne i en fotoaffär och till min glädje hade de en E-510 (ingen 410) i en monter. Fick klämma lite på den och pratade en stund med expediten. Det som slog mig var att greppet var skönt att hålla i trots att kameran är hyfsat liten. Sen var objektivet, 14-42mm, väldigt mycket mindre än mitt 14-54, väldigt bra reseobjektiv mao.

De hade inte bara huset inne, men eventuellt skulle det funka att jag fick köpa bara huset ändå, och så satte de på objektivet på nästa hus de får in.

Så nu ska jag ta med mina objektiv in till affären för att testa dom på en E-510 och se hur det känns. Är känslan bra kan det nog bli att jag slår till, om jag inte bestämmer mig för att spara till en E-P1 vill säga. Mycket nya grejer på g nu från Olympus, synda att man inte har mer pengar att lägga på det bara ;)
 
hej!
Tänkte hoppa in här lite från sidan.
Håller just på att sälja min Canon 30D till förmån för något annat.

Trånar efter ett hus med inbyggd stabilisering.
Funderar mellan Pentax K10D och E-510.
Har sett på Camera Labs videor och E-510 ser intressant ut.
Finns betydligt färre gluggar för Olympus än för Canon, men som man brukar säga "less is more".

Frågan är hur den inbyggda stabiliseringen fungerrar i verkligheten? Det såg nästan för bra ut på videon hos Camera Labs.

Finnns erbjudande hos min lokala handlare för E-510 + två gluggar för 10.500
 
Senast ändrad:
Jadu, jag tycker bildstabiliseringen fungerar mycket bra. Jag valde också mellan K10D och E510 - det blev ju E510 och jag är mycket nöjd. Har inte fotat nåt med K10D utanför butiken dock.

Lite kuriosa om bildstabiliseringen:
Testade att panorera lite bilar för en månad sen. Förstod först inte varför alla bilarna blev suddiga men bakgrunden skarp (se bilden). Men sen slog det mig att jag glömt slå över bildstabiliseringen i panoreringsläge (finns vad jag vet ej på K10D).
Så medans jag panorerade med bilarna så fint så motverkade kameran min rörelse precis när jag tog bilden.
 

Bilagor

  • p7023213-2.jpg
    p7023213-2.jpg
    70.8 KB · Visningar: 349
henq skrev:
Kanske vill du sponsra din lokala handlare men annars finns kitet för under 9000kr. Kolla prisjakt

Brukar köpa lokalt i en del fall. ibland diffar det bara på någon hundring och då köper jag lokalt i så fall.
För under 9000 verkar det inte finnas på lager.
Komplett verkar dock ha hemma.
IT-service tar 10300 på deras hemsida

/jan
 
Köpsugen

Hej!

Var på fotobutiken och testade e510. När jag kom hem och kollade på bilderna så var någon av utomhusbilderna mindre bra. Himlen var vit/tråkig när den borde ha varit blå med lite moln. Mitt fel eller är det ett känt problem för kameran?

Funderar även vad ni tycker om kamerans förmåga i motljus?

/Arvid
 
Re: Köpsugen

Nelar skrev:
Hej!

Var på fotobutiken och testade e510. När jag kom hem och kollade på bilderna så var någon av utomhusbilderna mindre bra. Himlen var vit/tråkig när den borde ha varit blå med lite moln. Mitt fel eller är det ett känt problem för kameran?

Funderar även vad ni tycker om kamerans förmåga i motljus?

/Arvid

Att himlen blev vit istället för blå beror förmodligen på att den blev överexponerad och utfrätt. Hade du exponerat efter himlen hade den blivit blå och fin, men då hade allt det andra (dvs marken osv) blivit mörkare. Det är alltså inte kamerans fel, om det inte var ett defekt exemplar vill säga, utan beror på hur man väljer att exponera bilden.
 
Har fått ett erbjudande att köpa

dubbelkittet
väska för två objektiv + kamera
1 GB minne
UV-skydd


för 11000:-

Bra deal?
 
Nelar skrev:
Har fått ett erbjudande att köpa

dubbelkittet
väska för två objektiv + kamera
1 GB minne
UV-skydd


för 11000:-

Bra deal?

Har mitt dubbelkit + kamera på väg med posten från NetOnNet nu.9300 med frakt.Det var enda extet de hade i lager förresten,Sedan får du räkna på om det är värt 1700 för väska minne och UV-skydd.
Det är dock inte så många som har dubbelkittet i lager just nu.


/jan
 
Jag gav 9500 för mitt dubbelkit, och tvekade så pass länge att han slängde med ett 2 gigs Extreme III kort också. Expert.

R
 
Jolly Bob skrev:
Jag gav 9500 för mitt dubbelkit, och tvekade så pass länge att han slängde med ett 2 gigs Extreme III kort också. Expert.

R

Rätt bra deal.
Har skaffat ett Adata 8GB CF nu så jag klarar några dagar på resa galant. Kör även Extreme III 4GB.
Det värsta är när man kommer hem och upptäcker vad mycket man måste ladda ner i pc:noch ta backup på, men det får man ta.

/jan
 
Jag åkte till Netonnet i mitten av juni och handlade mitt dubbelkit. Främst för att de var en av de första ställen i närheten som hade det hemma. Betalade 9200kr och det verkar ju stå sig hyfsat fortfarande.
4GB Sandisk Extreme III som jag också köpte kostade runt 600kr.
Mina UV HOYA HMC 58mm filter kostade 120kr stycket.
 
henq skrev:
Jag åkte till Netonnet i mitten av juni och handlade mitt dubbelkit. Främst för att de var en av de första ställen i närheten som hade det hemma. Betalade 9200kr och det verkar ju stå sig hyfsat fortfarande.
4GB Sandisk Extreme III som jag också köpte kostade runt 600kr.
Mina UV HOYA HMC 58mm filter kostade 120kr stycket.

Du bör vara nöjd med de priserna.
Är dessvärre bortrest på onsdag så jag kan inte hämta ut paketet förrän på torsdag, typiskt.

/J
 
Ja visst, allt är bättre än min gamla E-500 som jag var supernöjd med. Mindre brus vid höga ISO. Bättre färg, enorm detaljåtergivning om man slår av brusfiltret. Bättre autofokus, IS. Bättre byggkvalitet också. Och kitobjektiven är verkligen bra. En liten irrogrej bara som jag hoppas att Olympus grejar i nån kommande uppdatering, ibland har jag råkat ut för att högdagrarna klipps lite väl mycket om man fotar JPG. Det finns detaljer kvar att plocka fram ur RAWfilen, så Olympus borde kunna trimma JPG-motorn ett snäpp till. Jag har mailat deras support om det, vi får se vad dom svarar.

Inbyggda blixten kunde få hoppa upp lite högre också. Jag får skugga av mitt 14-54. Tvivlar på att dom kan fixa det i mjukvaran . . .

:)

Robert
 
Låter ju trevligt :) Någon som har bilder tagna inomhus (fest/dålig belysning) både med och utan blixt?
 
Igår fick jag senaste numret av amerikanska Popular Photography som bl a innehöll en test av E-150.
Man var rätt nöjd med resultatet och brushanteringen.
Att man inte kan köra AF i Live Mode såg man sp klart som begränsande.
Fick en aning lägre betyg än Pentax K10D, men ansågs betydligt bättre än Sony Alpha 100.

I tyska Colorfotos senaste nummer har man testat vidvinklar och där fick Olympus Zuiko bästa betyg, medan Pentax hamnade sist.

Ska för övrigt åka till posten och hämta mitt E-510 kit nu, så det lär bli lite testande i eftermiddag.

Såg att Cyberphoto tar 9195:- för kitet, har i lager idag i alal fall.
/jan
 
Senast ändrad:
Har hämtat ut min E-510 nu och det medföljde faktiskt inget minneskort, de brukar ju vara rätt klena för de kameror där man får med minneskort, men ändå.
Medföljde åtminstone en instruktionsvideo.
Nu måste jag ladda batteriet och vänta någon timme.

/jan
 
ANNONS