Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus E-510

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja,nu har jag joxat lite med E-510 och den första reaktionen är dessvärre inte helt positiv.
Har haft Canon i många och och senast 30D och den ligger långt före E-510 i kamerahusbygge, kvalitets känsla och reglagens utformning och placering.
T ex så tycker jag att funktionsratten är svår att greppa och vrida.
Den medföljande Olympus Studio som för övrigt bara är en 30 dagars provversion tycker jag är en ren bedrövelse. Hoppas att det finns andra program att använda för raw konverteringen. Olympus Studio kommer jag inte att köpa i varje fall.

Jag har i varje fall tagit några bilder och kan konstatera att högdagrarna ser verkligen inte roliga ut.
Ska lägga upp några bilder som exempel.

Blir kanske bättre med lite mer kunskap om kameran och dess inställningar, hoppas i varje fall det.

Kameran är lätt och kit-objektiven känns minst sagt plastiga och är mycket lätta.
Jag som är van vid och fortfarande har en Canon 1DS Mark II med några Canon L-objektiv vet skillnaden. Att gå ut i dåligt väder med E-510 känns inte lockande.
Om man hitta balanserade motiv så presterar kittet förvånansvärt bra ändå.det måste erkännas för det trodde jag inte med tanke på priset.
Om jag behåller kameran så kommer jag nog att komplettera med lite vassare objektiv trots allt.

Lite besviken är jag dock på helhetsintrycket måste erkännas. Reglagens urformning och hantering känns inte helt bra eller är jag för mycket vad vid Canon, så kan det också vara.
Menysystemet känns inte heller helt enkelt att arbeta med.
Detta inlägg blev kanske lite gnälligt, men ska läsa på mer i handboken och prova en del de närmaste dagarna innan jag bestämmer mig för att behålla den och återkomma med mina erfarenheter.


/jan
 
herodes skrev:
Ja,nu har jag joxat lite med E-510 och den första reaktionen är dessvärre inte helt positiv.
Har haft Canon i många och och senast 30D och den ligger långt före E-510 i kamerahusbygge, kvalitets känsla och reglagens utformning och placering.
T ex så tycker jag att funktionsratten är svår att greppa och vrida.
Den medföljande Olympus Studio som för övrigt bara är en 30 dagars provversion tycker jag är en ren bedrövelse. Hoppas att det finns andra program att använda för raw konverteringen. Olympus Studio kommer jag inte att köpa i varje fall.

Jag har i varje fall tagit några bilder och kan konstatera att högdagrarna ser verkligen inte roliga ut.
Ska lägga upp några bilder som exempel.

Blir kanske bättre med lite mer kunskap om kameran och dess inställningar, hoppas i varje fall det.

Kameran är lätt och kit-objektiven känns minst sagt plastiga och är mycket lätta.
Jag som är van vid och fortfarande har en Canon 1DS Mark II med några Canon L-objektiv vet skillnaden. Att gå ut i dåligt väder med E-510 känns inte lockande.
Om man hitta balanserade motiv så presterar kittet förvånansvärt bra ändå.det måste erkännas för det trodde jag inte med tanke på priset.
Om jag behåller kameran så kommer jag nog att komplettera med lite vassare objektiv trots allt.

Lite besviken är jag dock på helhetsintrycket måste erkännas. Reglagens urformning och hantering känns inte helt bra eller är jag för mycket vad vid Canon, så kan det också vara.
Menysystemet känns inte heller helt enkelt att arbeta med.
Detta inlägg blev kanske lite gnälligt, men ska läsa på mer i handboken och prova en del de närmaste dagarna innan jag bestämmer mig för att behålla den och återkomma med mina erfarenheter.


/jan
Känns som att du jämför den med 1D och L-objektiv, vilket känns lite.. fel?

Själv tycker jag att varken 350D eller 400D har särskilt mycket att komma med mot E-510.
Min personliga åsikt är att E-510 känns betydligt mer gedignare och att kitobjektiven håller en standard långt högre än motsvarande från Canon!
 
Scratchen skrev:
Känns som att du jämför den med 1D och L-objektiv, vilket känns lite.. fel?

Själv tycker jag att varken 350D eller 400D har särskilt mycket att komma med mot E-510.
Min personliga åsikt är att E-510 känns betydligt mer gedignare och att kitobjektiven håller en standard långt högre än motsvarande från Canon!

Som jag skrev tycker jag att kitobjektiven är bättr e än väntat och jag jämförde med 30D i första hand.

Jag provar vidare med E-510:an just nu.

/jan
 
Olympus Master

herodes skrev:
Den medföljande Olympus Studio som för övrigt bara är en 30 dagars provversion tycker jag är en ren bedrövelse. Hoppas att det finns andra program att använda för raw konverteringen. Olympus Studio kommer jag inte att köpa i varje fall.


Varför använder du då inte den fria Olympus Master, som också skickas med.

Prova gärna Camera Control i Studio medan du har testmöjligheten.

Ref:
 
Re: Olympus Master

Sundvisson skrev:
Varför använder du då inte den fria Olympus Master, som också skickas med.

Prova gärna Camera Control i Studio medan du har testmöjligheten.

Ref:

Har provat Olympus Master och t o m Lightroom är snabbare. Jag måste nog köpa ny pc om det ska vara möjligt att köra Master, det är så otroligt lång fördröjning på allt, innan man ser resultatet.
 
"E-510 - first hand-on impressions"

http://www.wrotniak.net/photo/oly-e/e510.html

Där står bla:
"(Not quite all: in the Olympus E-510 the image stabilization turns off once the camera detects a legacy lens, i.e., one not if the Four Thirds standard. Most probably the reason for this is that the camera no longer receives information regarding the lens focal length, but for me this is not an excuse: after all, this information could be dialed in by hand. Users of legacy lenses, especially longer ones, have a right to be disappointed.)"
 
Senast ändrad:
Det pågår en liten kampanj för att förmå Olympus att släppa firmware-uppgraderingar där man kan få fokus konfirmering (den gröna led:en i sökaren) och kanske även IS för äldre manuella gluggar.

Personligen tror jag inte IS kommer ens för E3 men kanske kanske kan vi få igång led:en på E410/510.
 
Spara inställningar

Hur får ni inställningarna som t.ex brus filter och blixt att sparas när ni stänger av kameran? Inget sparas för mig.
 
Jag har gjort en egen grundinställning som jag lagt in som RESET 1 i menyn. Varje gång jag slår på kameran så resettar jag, så slipper jag komma ihåg vad för inställningar jag fifflade med senast.

En variant av denna grundinställning har jag på RESET 2, med skillnaden att brusfiltret är på istället för av, så om jag vet att jag ska fota iso 800 eller 1600, så väljer jag RESET 2 istället.

:)
Robert
 
Re: Spara inställningar

Nelar skrev:
Hur får ni inställningarna som t.ex brus filter och blixt att sparas när ni stänger av kameran? Inget sparas för mig.

Arvid, kör du kameran i Auto-läge? Testa att slå över till P isf och gör dina inställningar så ska det inte försvinna vid av/på.
 
Nu har även Steves Digicams testat E-510

http://www.steves-digicams.com/2007_reviews/e510.html

"The Olympus E-510 is a very capable digital SLR, offering terrific image quality, an extensive list of useful features and an automatic cure for a common dSLR annoyance - the dusty image sensor. The E-510 is also a terrific value; for under $1000 you can get the E-510 in a Two Lens Outfit with both the 14-42mm and 40-150 lenses, a package that covers an effective focal length range of 28-300mm. It competes well with other consumer dSLR's and offers a compelling alternative to those considering high-end consumer digicams. The E-510's Auto and Scene modes will produce high quality snapshots for beginners, while its advanced operating modes will satisfy the enthusiast photographer - it's truly a camera the entire family can use!
 
Senast ändrad:
Då väntar vi bara på att Phil (aka dpreview) ska ge E510 sin välsignelse.
Jag tycker dock den tar bra foton redan nu.
 
henq skrev:
Då väntar vi bara på att Phil (aka dpreview) ska ge E510 sin välsignelse.
Jag tycker dock den tar bra foton redan nu.

Med lite övande med inställningar ser det rätt bra ut med kitobjektiven och det är inte dåligt med tanke på priset.

Att det sedan tex finns brister i handboken på sid 60-16 anående redigering i kameran kan man leva med, det är sällan handböcker är riktigt bra.

När man kör på Auto kan man använda raw format vilket man inte kan på tex Canon 30D

/jan
 
Tack Henrik, nu är jag inne och ändrar i P.

Har ni några tips på hur man får himlen att se trevligare ut. Har haft problem att den blir vit/grå när den borde vara blå med moln. Detta händer speciellt när ljuset inte kommer bakifrån.

Några inställningar man bör ändra på direkt, har dragit ner på brusfiltret.
 
Kameran "låser sig"

Råkar ideligen ut för att kameran låser sig, dvs när jag trycker på avtryckaren händer inget, det blir svart i fönstret 4-5 sekunder sedan tas bilden.
Brukar kunna åtgärdas genom att slå av/på kameran.

Någon som vet?
 
Jan: Slå av spegeluppfällning? ("anti-shock")
Eller om du använder lajv vju så kan det ju ta oändlig tid att fokusera om man har dålig kontrast/lite ljus.

Annars låter den defekt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.