ANNONS
Annons

Olympus E-510

Produkter
(logga in för att koppla)
AF-sensorer

Jolly Bob skrev:
Kanske du kan förklara vad dom menar med att fokuspunkterna är "cross sensor"?
Hittills har E-kamerorna bara haft en kors-sensor, dvs den i mitten. De två perifera är bara känslig för fasskillnad i en ledd. Gör följande experiment.

• Ställ in att bara utnyttja en linje-punkt [• _ _] hos AF-sensorn.
• Fatta kameran för att fota i porträtt-format.
• Försök att få AF att låsa på en horisontell persienn, det är näst intill omöjligt.
• Byt fattning på kameran och håll den för att fota landskap. Nu är det ingen konst att får AF'en att låsa på den horisontella persiennen.
• Prova nu med den mittersta AF-punkten [ • ], som ju är av typen kors-sensor.
Med kors-sensor så är det således inga problem för kameran att låsa AF'en på persiennen i både porträtt- och landskapsläge.

I ett mer komplicerat scenario, så kan man konstruktivt nyttja att vissa sensorer är av horisontell linjetyp, andra av vertikal linjetyp, samt några av korstyp. Ju fler AF-sensorpunkter som används, desto fler parametrar och tillstånd för dessa att evaluera i realtid. Det kräver bra algortimer, samt en stark processor, för annars blir det bara fort men fel.

Olympus AF-implementering har varit mycket robust, vilket också är mina goda erfarenheter från både E-300 och E-400.

E-P1 kommer att få 11 AF-punkter alla av korstyp, förmodligen med avancerad möjlighet till selektering.

Så här kan en Canon-sökare se ut, som ju också bara har en enda kors-sensor, vilket även mina E-300/E-400 kameror har. Pentax tror jag är modernast för närvarande med fler kors-sensorer än vad både Canon och Olympus har.
 
Tack för en mycket bra förklaring, det ringer nån klocka om det där med fokusering på kontrast i en ledd nu, långt bak i huvet.

:)

Robert
 
Med korssensor menas att den identifierar skärpan i både horisontell & vertikal ledd. De flesta konkurrenterna har bara kors i mitten och resten horisontella (precis som i E510).
Pentax K10D är väl undantaget då, med 9 kors av 11 totalt.
 
ojoj här var man långsam! Får skylla på att jag just brutit avtryckarhanden så det går lite långsamt att skriva.
 
henq skrev:
ojoj här var man långsam! Får skylla på att jag just brutit avtryckarhanden så det går lite långsamt att skriva.
Har du gjort en piruett, och samtidigt försökt rädda kameran, medan handen fick ta stryk.

Det hände förresten provinsialläkaren i hemmakommunen, då han halkade på den isiga trappan, räddade provrören, men bröt handleden. Gissa om han kände att han prioriterade fel saker.

Hoppas du blir bra snart!
 
Nej det var tyvärr min andra (ännu dyrare) hobby supermotard som ordnade detta igår.

Här är jag för ett par veckor sen:
 

Bilagor

  • dsc_4602.jpg
    dsc_4602.jpg
    36.6 KB · Visningar: 587
Re: All Editor's Choice 2007 Products: Lens of the Year

Sundvisson skrev:
Såg du inte det här Four Thirds-objektivet?

Panasonic Leica D Vario-Elmar 14-150mm F3.5-5.6 XSM MEGA O.I.S.

Det har ju redan fått utmärkelsen Lens of the Year!

Om jag någon gång eventuellt skulle vilja ha bildstabilisering på min lilla E-400, så vore detta objektivet ett förstahandsval, ja det skulle även fungera likadant på din E-500.


Denna missade jag, har svårt att se vilka objektiv som verkligen passar 4/3.
Denna väntas in i mars (måste vara 2008) och kommer hamna på 1000$ ungefär.
Det låter intressant, undrar om den kommer till Sverige?
För övrigt, kan man hitta andra Panasonic objektiv
till 4/3 i Sverige?
 
All Editor's Choice 2007 Products: Lens of the Year

HenkeNilsson skrev:
För övrigt, kan man hitta andra Panasonic objektiv
till 4/3 i Sverige?
Cyberphoto säljer, samt jag hittade i Scandinavian Photos reklamkatalog att de också säljer Panasonic Leica. I princip varje fotohandlare som säljer Panasonic, skulle kunna ta hem dessa gluggar.

Foto-Koch i Tyskland kikade jag också på.

Den 17 juli förväntas Panasonic berätta om nya kameror, bl.a. ett nytt 4/3-hus i budgetklassen. Kanske nåt att kolla upp, eftersom du är inne på spåret med bildstabilisering.

E-510 ger ju fler möjligheter för alla objektiven att nyttja bildstabilisering.
 
henq skrev:
Med korssensor menas att den identifierar skärpan i både horisontell & vertikal ledd. De flesta konkurrenterna har bara kors i mitten och resten horisontella (precis som i E510).
Pentax K10D är väl undantaget då, med 9 kors av 11 totalt.

You damn right it is! :) Ville bara kika in här bland er Oly-pangare och gratulera att ni fått en riktigt vass kamera att leka med.
 
Varför hittar man inga Leica-gluggar på Four-thirds.org?

Jag har hela tiden tittat på denna sida och letat gluggar men det finns alltså fler gluggar att välja ibland?
 
Aha...

Nu har jag kanske tagit den här tråden från sitt ursprungsämne om E-510´an men jag har så mycket frågor så jag kör på....=)

Jag har inte riktigt förstått skillnaden mellan objektiv som den ovanstående Leican med fast brännvidd och ett vanligt zoom-objektiv.
Skiljer sig användningsområdena?
 
De fasta objektiven är ofta ljusstarkarkare (snabbare, större största bländare):
- man kan ta fler bilder i befintligt ljus
- ha snabbare slutartid
- få kortare skärpedjup (DOF).

Dessutom brukar de har riktigt fin bildkvalité. Alla zoomar är kompromisser (som förvisso kan vara bra ändå).

Man får mer motion med fasta gluggar eftersom man får komponera om bild m h a benen...

Mao: Leican med bländare f4 ska ge en bild som är rätt lik kitgluggen inställd på 25mm och samma bländare.

Nedan ses ett annat användingsområde för en glugg med fast brännvidd =)
 

Bilagor

  • p7030809.jpg
    p7030809.jpg
    21.1 KB · Visningar: 464
Jag har satt ett gammalt Hexanon 40mm-objektiv bakåfram på kitzoomen. Det blir som en grymt fint försättslins med dioptri på +25. Lite vignettering får man vid 40mm på telet men jag anser att det är charmigt =)
Det blir 1:1 vid 40mm och drygt 3:1 vid 150mm! Inte helt enkelt att använda, men roligt är det.
Motljusskyddet satta jag på bara för att det såg roligt ut, hade det inte när jag fotade.

Nedan ett exempel från igår.
Frihand, f9, 1/160s, 40mm (alltså 1:1), ISO100:
 
Tack för förklaringen, låter krångligt det där. Jag brukar sätta på min EX-25a när jag vill krångla, det får räcka.

Se upp bara så inte kitzoomen kroknar av vikten.

;-)

R
 
Oändliga makro-möjligheter med 4/3.

henq skrev:
...Annars är väl alternativet att skaffa en makroglugg med valfri fattning och en adapter.
Långa makro-objektiv är trevliga. Sigma har ju både ett 105 och ett 150. Det senare hade en riktigt fin bokeh i en grundlig japansk makro-jämförelse.

Fördelen med ett äkta 4/3-objektiv, är att du även får IS på köpet. Det får du inte med objektiv utan elektrisk koppling till kameran. Men som sagt, det finns gott om gamla bra objektiv, och nästan alla går att montera på en 4/3-kamera, förutsatt att det inte är ett Canon.

Vill du prompt använda ett Canon, så går ju det också, med dels en omvändningsring, eller en adapter med dubbla filtergängor.

Så för makro-foto har du nästan oändliga möjligheter till närbildsfoto.

Jag såg att du undrade över EX-25. Gå in och kolla vilka fotograferingsavstånd du får med denna mellanring. Det är ett mycket smalt intervall, såsom fås t.ex. med min ZD 35mm/F3.5 Macro.

Till kitobjektiven med 58mm filterdiam, så undrar jag om inte en apokromatisk försättslins, t.ex. Canon 500D eller 250D vore lämplig. (Jag kommer inte på vilken som är optimal.)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.