Annons

Olympus E-510

Produkter
(logga in för att koppla)
arneri skrev:
Första frågan har jag inget svar på, men de scenarior du målar upp kan lösas med hjälp AF-hjälpbelysningen. Rikta kameran på det föremål som du vill att fokus skall ligga på och sedan låser du autofokusen. Komponera om bilden och exponera.
Alternativt kan du använda objektiv från Olympus pro och top pro serier. De har avståndsskala.
Tack så mycket :)
Dock kan det ju vara svårt om det är objekt en bit längre ifrån än hjälpbelysningen klarar.
Jaja, lär väl klarna när fler köpt kameran, vad som är möjligt och ej.

Pro-objektiven kostar ju skjortan tyvärr så dom kan man (jag iallafall) glömma :D
 
Jag tycker AF-confirm inte alltid funkar så bra som jag vill. Kameran kan tycka att den har hittat fokus men bilderna är ändå ur fokus (inte skakningsoskärpa). Är det normalt tro? Vet inte riktigt vad jag kan göra åt det.
AF funkar iofs nästan alltid.
 
Tror inte att det är ett Olympus problem, det har alla kameror.

Parallell körde en D200 med min E-1 och fick ungefär lika del oskarpa bilder med båda kamerorna. D200 är betydligt rappare än E-1 och har lättare att följa föremål i rörelse, men slutresultatet är ungefär detsamma.

Det är troligtvis bara en teknikfråga. Försök komma underfund med varför bilderna blir dåliga så får du vidtaga åtgärder.
 
Jepp ska försöka komma underfund med i vilka lägen det händer (ofta i dåligt ljus men inte alltid).

Den automatiska vitbalansen känns rätt opålitlig, värre än på andra kameror jag använt.

Här är en första bild som jag tycker ser bra ut:
 

Bilagor

  • snap_2007-06-21_15-00-19.jpg
    snap_2007-06-21_15-00-19.jpg
    50 KB · Visningar: 697
Och den andra tagen precis efter med samma exponering som synes:
 

Bilagor

  • snap_2007-06-21_15-09-52.jpg
    snap_2007-06-21_15-09-52.jpg
    47.9 KB · Visningar: 701
Klart man kan sätta manuell vitbalans men jag är värdelös på att komma ihåg att ställa tillbaka det ;)
 
henq skrev:
Den automatiska vitbalansen känns rätt opålitlig, värre än på andra kameror jag använt.


Jeg har haft E-500 og anvender E-1 og nu også E-510.
Jeg tyckar inte at hvidbalancen funker dårligere hos Olympus en eksemlvis hos Canon og Nikon .. Tvärtom ! Olympus er generelt meget præcis her...
Det er ofte et spørgsmål om teknik og øvelse fra fotografen :)

Hilsen
Kim
 
Kim Willer skrev:
henq skrev:
Den automatiska vitbalansen känns rätt opålitlig, värre än på andra kameror jag använt.


Jeg har haft E-500 og anvender E-1 og nu også E-510.
Jeg tyckar inte at hvidbalancen funker dårligere hos Olympus en eksemlvis hos Canon og Nikon .. Tvärtom ! Olympus er generelt meget præcis her...
Det er ofte et spørgsmål om teknik og øvelse fra fotografen :)

Hej Kim, jag lär mig gärna mer så jag kan undvika vitbalansproblem i framtiden... men kan du ge nåt tips för bilderna ovan? Varför i h-e bestämde sig kameran för att ändra vitbalansen såpass drastiskt plötsligt? Det hände en 3-4 gånger till under dagens fotografering.
 
henq skrev:
Hej Kim, jag lär mig gärna mer så jag kan undvika vitbalansproblem i framtiden... men kan du ge nåt tips för bilderna ovan? Varför i h-e bestämde sig kameran för att ändra vitbalansen såpass drastiskt plötsligt? Det hände en 3-4 gånger till under dagens fotografering.

Jeg ved ikke hvorfor præcist dit kamera har gjort forskellige vitbalance målinger.

Men prøv at studere dette link:

http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/white-balance.htm

Hilsen
Kim
 
Hej igen
Jag har ytterligare en fråga till er som har lite erfarenhet av 510:ans fynktioner.

Kan kameran styras från en PC?
Kan Live View bilden överföras till PC via USB, ungefär som en web cameran?

Användbara möjligheter om man tex vill göra en animering.

Mvh
Göran
 
Olympus Studio & Canopus ADVC55

bluemonk skrev:
Hej igen
Jag har ytterligare en fråga till er som har lite erfarenhet av 510:ans fynktioner.

Kan kameran styras från en PC?
Kan Live View bilden överföras till PC via USB, ungefär som en web cameran?

Användbara möjligheter om man tex vill göra en animering.

Mvh
Göran
1. Ja via Olympus Studio eller via någon tredjepartare som gjort en fjärrstyrnings-applikation via Olympus SDK. Är du själv programmeringskunnig, köp nämnda SDK.

2. Jag har skrivit lite om detta i en parallelltråd här. Med E-330/E-410/E-510 så kan på en extern TV-skärm en analog TV-signal visas, dvs i realtid av vad du ser på kamerans LCD.

Eftersom TV-signalen (PAL/NTSC) är analog, så kan den omvandlas till DV via t.ex. en konverterare ADVC55/110 från Canopus.
 
En naturfotograf testar E-510

Less is more, oavsett om det är damm på sensorn, vikt på hela systemet, eller säkerhet i autofokusen.

Här är en känd fotograf (fotograferat åt FN i 29 år), som känt på E-510 och några objektiv, bl.a. 90-250mm/F2.8 zoomen.

My entire gear fits into a Lowepro Rolling Compu Trekker bag. I am talking about my 90mm-250mm lens, two bodies, 50mm to 200mm lens, 150mm f/2 lens, 1.4x teleconverter, 50 mm macro 14mm-54mm lens, plus my laptop and a small tripod. That is the way I like to travel. *Editor's note, all 4/3 System lenses have a FOV 2x that of a 35mm lens system. For example, the 90-250 F2.8 Lens has a Field of View equivalent to a 180mm to 500mm lens.

Ref:
 
henq skrev:
Klart man kan sätta manuell vitbalans men jag är värdelös på att komma ihåg att ställa tillbaka det ;)

Jag har alltid kameran ställd på "solen" dagsljus alltså, utomhus. Jämnt och bra resultat, funkar även i skugga, men med ett lite kallare ljus, men som också ser naturligt ut.

Inomhus, Auto för blixt, glödlampa om det är sån belysning, och One Touch för allt annat, rikta mot nåt som ska vara vitt bara så blir det bra.

Så tänker jag. Brukar funka. Vid blandat ljus och om osäkerhet uppstår, fota i RAW och välj senare. Fast jag brukar kunna gissa fram en custom också om jag tycker att det ser konstigt ut på displayen.

:)

R
 
Jovisst, det går ju bra att ställa in egen WB.

Men jag jämför med min kompakt, Oly SP500, som jag tagit kanske 15000 bilder med och inte alls märkt så stora problem med automatiken.

Auto är ju praktist om det funkar...
 
Jo, klart att auto borde funka, men den bestämmer ju kanske tex skugga eller moln, fast jag vill ha dagsljusinställningen. Även om det vore rätt med moln-inställningen för att det är molnigt.

Jag gillar att bestämma själv. Jag har hittills inte tagit en enda bild i AUTO-läget med nya 510an. Få se hur länge jag kan låta bli.

Förresten har jag nog bestämt mig för att köra NF OFF och skärpan på -2 nu.

;-)

R
 
Jo jag kommer nog köra mer manuell WB framöver. Är man ute så är man osv. Får kolla mer på bilderna på LCD:n. Gillar inte riktigt att man inte kan få både stor bild i LCD:n och mycket info överlagrat.

OK då har du ISO400 som max? Har du provat NR off på 800 & 1600?
Jag kör tills vidare på LOW och -1.
 
henq skrev:
Jo jag kommer nog köra mer manuell WB framöver. Är man ute så är man osv. Får kolla mer på bilderna på LCD:n. Gillar inte riktigt att man inte kan få både stor bild i LCD:n och mycket info överlagrat.

OK då har du ISO400 som max? Har du provat NR off på 800 & 1600?
Jag kör tills vidare på LOW och -1.
[/QUOTE

Jeg har kørt med 800+1600 uden NR og det funker fint!

Hilsen
Kim
 
Ja, jag kör sällan över ISO 400, av gammal vana från E-500, men jag tror det blir ändring på det framöver, nu när bruset inte är så störande. Ska testa på några RAW-bilder ikväll, så kan man sitta i Master och slå av och på och lustitta på pixlarna tills man bestämt sig. Undrar varför det bara finns av och på i Master förresten, och inte som i kameran, flera nivåer . . .

R
 
bluemonk skrev:
Kan kameran styras från en PC?
Kan Live View bilden överföras till PC via USB, ungefär som en web cameran?

Hej Göran, nu har jag iaf testat fjärrstyrningen i Olympus Studio 2 trial och den funkar (är nån förvånad?). Dock hittar jag inget sätt att få över live-view-bilden till datorn över USB. Kan inte få kameran att vara i live-view-mode alls när den styrs av datorn. Funkar dock när kamerans knappar styr allt, då flyger bara bilden över till datorn efter att den är tagen. Lagras alltså inte på CF-kortet.
 
Nån som hört om E-510 kommer säljas enbart som hus? Min lokala fotohandlare har pratat med Olympus och där sa de att utbudet kommer vara ytterst begränsat på enbart hus så många handlare kommer överhuvudtaget inte få några alls.

Det känns ju jobbigt när man redan sitter med optik och bara vill ha huset men att det knappt kommer att gå att få tag på det.
Nästan så man funderar på att byta märke helt, och få det utbudet man verkligen vill ha...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.