Annons

Olympus E-510

Produkter
(logga in för att koppla)
Snygg panorering, har du även provat IS under dessa förhållanden? Snygg diagonalkomposition på den andra.

Du kör tidsförval på den första och bländarförval på den senare bilden. Jag vet inte, men du kanske behövde 1/2000s på dessa bilder? Har du provat auto-iso i stället för bländarförval vid tävlingar?

Lever kameran upp till dina förväntningar fortfarande?

När man förminskar bilderna till 400x400 pixlar för att ta in en sådan i tråden, så tror jag de höjt storleksgränsen från 50kb till 100kb. Efter förminskningen så behöver bilderna skärpas upp med t.ex. ACDSee, IrfanView, eller Thumbs+.
 
Jag körde IS mode 2 (bara vertikalled, gjort för panoreringar). Svårt att säga hur stor skillnad det gjorde, hade tyvärr inte så mycket tid på mig som jag önskat.

Tidsförval använde jag för panoreringarna, vill ha 1/50 - 1/200 nånstans.

Bländarförval tycker jag är bra för att få kort skärpedjup och korta slutartider. Att det blev uppåt 1/2000 är ju inte nödvändigt men jag förstår inte varför kameran drog upp i ISO800. Max Auto ISO står fortfarande på 400 i kameran.

Vad för Auto Iso tänker du på?

Efter det första riktigta fototillfället känns kameran verkligen trevlig. AF funkar snabbt och bra (det var ljust iofs). Känns lika snabb som Nikon D80 (enda andra systemkamera jag fotat hyfsat mycket med).

Fortfarande massor att lära in vilket är ett sant nöje.

Ska testa att skärpa upp nån liten bild.
 
Auto ISO

henq skrev:
Vad för Auto Iso tänker du på?
Jag var nog lite ute och cyklade här...(har inte denna funktion på min kamera).

Kollade därför i manualen, som skriver att man kan sätta [ISO LIMIT = 100/200/400] för att begränsa [ISO=AUTO], utom just i lägena [S/M].

Jag undrade således om du har använt något av fotograferingslägena Easy shooting modes på menyratten, t.ex. sport, som gör att ISO-värdet vid behov hissas upp, för att få kortare tider. Med sport-läget så kanske ISO-värdet kan dra iväg ända upp till 1600?

Sen finns ju de 18 olika motivprogrammen Scene modes, om inte lägena [portrait/landscape/macro/sport/night&portrait] på menyratten räcker till. Själv har jag inte använt dessa så ofta på min E-300, snarare bara för att i experimentsyfte lära mig hur man optimerat exponeringen och vitbalanseringen för de olika situationerna.

Skulle tro att de flesta intresserade främst försöker att använda de avancerade fotograferingslägena Advanced shooting modes [P/A/S/M]. Program Shift Ps är riktigt bekvämt.
 
Jag åkte dit på en E-510 jag också. Håller för fullt på att komma underfund med den och jämför inställningarna med min gamla 500.

Har hittat en bugg än så länge. Bilder i Adobe-RGB visas felaktigt på displayen, medan S-RGB ser rätt ut. Ska kolla upp var man kan rapportera sånt.

Vet inte riktigt hur jag vill ha brusfiltret/skärpan. Lägger mig nog på LOW/-1.

Annars är den väldigt trevlig, IS funkar bra, det lilla jag provat. Live view är också användbart, känns som min gamla C-770. :)

Trist väder idag, men jag lägger upp några bilder så fort jag har nåt vettigt att visa.

Den var mindre än vad jag trodde, väldigt fin byggkvalitet.

:)

Robert
 
Re: Auto ISO

Sundvisson skrev:
Jag var nog lite ute och cyklade här...(har inte denna funktion på min kamera).

Kollade därför i manualen, som skriver att man kan sätta [ISO LIMIT = 100/200/400] för att begränsa [ISO=AUTO], utom just i lägena [S/M].

Jag undrade således om du har använt något av fotograferingslägena Easy shooting modes på menyratten, t.ex. sport, som gör att ISO-värdet vid behov hissas upp, för att få kortare tider. Med sport-läget så kanske ISO-värdet kan dra iväg ända upp till 1600?

Sen finns ju de 18 olika motivprogrammen Scene modes, om inte lägena [portrait/landscape/macro/sport/night&portrait] på menyratten räcker till. Själv har jag inte använt dessa så ofta på min E-300, snarare bara för att i experimentsyfte lära mig hur man optimerat exponeringen och vitbalanseringen för de olika situationerna.

Skulle tro att de flesta intresserade främst försöker att använda de avancerade fotograferingslägena Advanced shooting modes [P/A/S/M]. Program Shift Ps är riktigt bekvämt.

Jag har inte använt några andra lägen än PASM.
Så det är just ISO-gränsen som inte används i S/M-läget (hihi)? Får prova lite ikväll när jag kommer hem från jôbbet.
 
Jolly Bob skrev:
Jag åkte dit på en E-510 jag också. Håller för fullt på att komma underfund med den och jämför inställningarna med min gamla 500.

Har hittat en bugg än så länge. Bilder i Adobe-RGB visas felaktigt på displayen, medan S-RGB ser rätt ut. Ska kolla upp var man kan rapportera sånt.

Vet inte riktigt hur jag vill ha brusfiltret/skärpan. Lägger mig nog på LOW/-1.

Annars är den väldigt trevlig, IS funkar bra, det lilla jag provat. Live view är också användbart, känns som min gamla C-770. :)

Trist väder idag, men jag lägger upp några bilder så fort jag har nåt vettigt att visa.

Den var mindre än vad jag trodde, väldigt fin byggkvalitet.

:)

Robert

hehe det gjorde du rätt i! Välkommen till klubben... jag misstänker att E510-klubben kommer bli rätt stor.

Provade du OFF/-2? Jag har inte gjort det än.

Jag irriterade mig på en liten detalj igår: ratten borde öka justeringsfarten mer än linjärt när man snurrar fort.

Men jag har hört att ratten är riktigt jobbig på E500?
 
Nejdå, ratten är ok på E-500, men om man snurrar fort så känns det som det slirar lite kanske.

Jag tyckte ratten på 510:an var lite för trög i jämförelse i början, men nu tror jag att jag vant mig.

Var just ut på en liten skogspromenad med nya kameran, snart får vi se om det blev nåt på minneskortet.

;-)
 
Ska bli kul att se lite bilder. Är vi inte fler med E510 än?

Kollade för övrigt om focusringen snabbar på lite extra när man vrider fort och - jepp, det gör den.
Men skulle vilja att utväxlingen ändå var något snabbare. Mycket som egentligen går att lösa i firmware på den här kameran!
 
Hej alla Oly-vänner.
Jag är på väg att köpa min första systemkamera och E-510 är ett alternativ. Med anledning av detta har jag två frågor.

1.
4/3 systemet har sämre DOF än tex K10D.
Upplever ni detta som ett problem i praktiken??

2.
I Olympus objektiv-roadmapp flaggas för nya objektiv med SWD.
Vad är SDW?
Vad förväntas dessa objektiv kosta?

Mvh Göran
 
Provade just mitt gamla OM 50mm 1.8 på 510an. Vi får ju ingen IS på såna, inte än iallafall. Men jag provade att använda Live View men 10x förstoring för att fokusera. Kanon! Jag har haft väldigt svårt att se i sökaren tidigare på min 500 när skärpan sitter på rätt ställe, men det här var helt suveränt. Och dessutom var jag tvungen att dubbelkolla ISOn när jag fick se bilden. ISO 800 ser ut som ISO 200 på min gamla E-500.

:)

R
 
Kul att höra! Men var är bilderna?
Förstoringen i LV är grymt bra vid manuell fokusering! LV är verkligen ingen plojgrej.

Jag håller just på att "konstruera" en liten lensbaby...
 
bluemonk skrev:
Hej alla Oly-vänner.
Jag är på väg att köpa min första systemkamera och E-510 är ett alternativ. Med anledning av detta har jag två frågor.

1.
4/3 systemet har sämre DOF än tex K10D.
Upplever ni detta som ett problem i praktiken??

2.
I Olympus objektiv-roadmapp flaggas för nya objektiv med SWD.
Vad är SDW?
Vad förväntas dessa objektiv kosta?

Mvh Göran

Flera urbana myter härjar, främst beträffande skärpedjup och brusegenskaper för de marginella skillnader som i verkligheten råder mellan Four Thirds (2.0x), Sigma (1.7x), APS-C (1.6x) och DX (1.5x) formaten.

Om vi hade ett 1.414x format, så skulle skillnaden vara ett ekvivalent bländarsteg mellan (1.414x) och Four Thirds, samma skillnad som (1.414x) till det större 135-film formatet.

Således skulle skillnaden mellan (2.0x) och (1.6x) vara ca ½ EV skillnad, betydligt mindre om man beskär och skriver ut på ett kvadratiskt format, något mer om man beskär för en panoramabild, eftersom vi har olika sidbredds-förhållanden, 4:3 resp. 3:2.

Du tänker på SWD, dvs tysta fokusmotorer, som ger dessa tre nya objektiv tillsammans med E-1:ans efterträdare en autofokus i världsklass. Parat med miljötätningen och de optiska egenskaperna vi känner från de bättre ZD-objektiven, så väcker dessa gluggar akut lens-lust, vilket gör att det momentant svider till ganska rejält i plånboken.

ZD ED 50-200mm F2.8-3.5 SWD (SuperSonic Wave Drive), finns ju idag i en variant med konventionell motor. Den nya kan mycket väl bli dyrare, eftersom det får förbättrade egenskaper som många är beredda att betala lite extra för.

Skriv gärna mer om du har fler frågor. Det vore kul om det blev lite drag här med E-410/E-510.
De som redan har skaffat E-510 verkar ju riktigt nöjda.

P.S:
Jag tror att just IS hos E-510, är det som gör kameran unik gentemot alla konkurenter från Canon och Nikon. Vilken glugg du än monterar på kameran, så har du med bildstabiliseringen möjlighet att använda långa tider och få skarpa bilder. Jag har aldrig heller hört talas om optik som strular med front/back-focus på en 4/3-kamera.
 
Jepp, IS i huset regerar!

Nikon och Canon har inte det.

Alltså är det dåligt med IS i huset, enligt de flesta prylnördar här på Fotosidan.

Helfestligt.


Om inte jag redan köpt en digital systemkamera kanske det hade blivit en E-510...
 
Jolly Bob skrev:
Provade just mitt gamla OM 50mm 1.8 på 510an. Vi får ju ingen IS på såna, inte än iallafall. Men jag provade att använda Live View men 10x förstoring för att fokusera. Kanon! Jag har haft väldigt svårt att se i sökaren tidigare på min 500 när skärpan sitter på rätt ställe, men det här var helt suveränt. Och dessutom var jag tvungen att dubbelkolla ISOn när jag fick se bilden. ISO 800 ser ut som ISO 200 på min gamla E-500.

:)
R
Två positiva saker! Det låter som en bra början.
Kul att se entusiasmen hos er bägge över nya E-510.
Skulle tro det är smittsamt. ;o)
 
henq skrev:
Hoppas det! Ska du inte inhandla en E510 snart? =)

Hmmm...

Jag behövde en kamera tidigare, för att min E-300 är just nu inne på service. Jag ville inte riskera att vara utan kamera i midsommarveckan, så jag slog till på en billigare E-400, innan E-510 kommit ut på svenska marknaden.

Jag är lite avis på er, när jag nu ser hur bra den verkar vara med IS, LiveView, samt riktigt bra egenskaper vid låga ljusnivåer.

Se mina kommentarer om min nya E-400 i länken.

Ref:
 
henq skrev:
Kul att höra! Men var är bilderna?
Förstoringen i LV är grymt bra vid manuell fokusering! LV är verkligen ingen plojgrej.

Här kommer bilden jag pratade om som är ISO 800.
Skulle lagt in den tidigare, men det blev grötdags och annat . . . ;-)

R
 

Bilagor

  • 600.jpg
    600.jpg
    57.5 KB · Visningar: 743
bluemonk skrev:
4/3 systemet har sämre DOF än tex K10D.
Upplever ni detta som ett problem i praktiken??

Mvh Göran

Det beror på man vill uppnå och vad man är van att få.

Varken APS-C eller 4/3 ger upphetsande "blurr" med kitzoomar.

Utbudet på överkomliga ljusstarka Olympus objektiv är inte så stor. Pentax har ju några fina gamla "pancakes" och några andra fina fasta brännvidder.

Snart är priset på Canon 5D som har nästan dubbelt så stor sensor nere på ett överkomligt pris (nja, det börjar närma sig 20').
I bildvinklarna som 35-200 mm ger på 24x36 mm har 4/3 motsvarande gluggar ingen storleksfördel.

Skillnaden mellan 4/3 och 24 x 36 är klart märkbar gällande DOF och annat.

Klämde häromdagen på K10D, E-410 och E-510. K10D är större, men användarvänligare. E-410:an kan man fota med utan att uppfattas som en papparazzi.
E-510 ligger fint i handen, men är lite större.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.