Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus E-500 testad

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: ZUIKO DIGITAL ED 18-180mm till E-500

Tullinge skrev:
Har en fundering på framtida objektiv till E-500 och är nyfiken på Olympus 18-180mm objektiv. Den verkar väldigt smidig och täcker de flesta situationer. Är det någon som har den eller sett några tester på den? Hur är kvaliteten på detta objektiv.

På fourthirdsphoto.com ger användare sina subjektiva omdömen:
http://www.fourthirdsphoto.com/vbb/showthread.php?t=139

På SLRGear hittar jag inget test ännu:
http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/45/sort/2/cat/15/page/1
 
maxpoäng för fokusering på E-500

Enligt megapixel.net, så får Olympus E-500 hela 10, dvs maxpoäng beträffande fokuseringens förträfflighet och snabbhet. Även Wrotniak kommenterar E-systemets autofokus med tre punkter. Jag kan inte heller klaga på min E-300 fokusering efter drygt ett år. Även autofokus-sensorn brukar jag ge en blåsning ibland med Hama's stora blåsboll. Bildsensorn rengörs ju automatiskt varje gång kameran startas.

Ref:
 

Bilagor

  • megapixel_net.gif
    megapixel_net.gif
    7.2 KB · Visningar: 353
De har gett alla testade digitala systemkameror en 10:a i betyg för fokuseringen, utom E-300 som fick en 9:a. Det är större skillnader mellan kamerorna än som framkommer av deras test.

Hälsningar*
 
Super

Jag är super nöjd med min E500 men jag behöver en bra blixt till den några förslag?
 
Olympus FL-36 är hett rekommenderad av många.

Jag har idag beställt en E-500, jag har fått äran att klämma lite på en sådan och konstaterat att den nog kommer att täcka mina behov fint.

Jag använder mig just nu av en Olympus C-750 UZ som jag är hyfsat nöjd med, förutom det faktum att autofokusen är riktigt dålig i svag belysning.

Jag har tidigare plåtat med en enklare analog systemkamera, Minolta X300-s, som dessvärre har lämnat in sen några år.
Suget efter "lite extra" har funnits länge, och det känns som att E-500:an är ett mycket bra alternativ. Visserligen låser jag mig då till 4/3 systemet, men det verkar bli ett riktigt bra utbud där.

Den som lever (och plåtar) får väl se.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.