Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus E-1 prissänkt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag följer den här tråden med stigande intresse. Jag vet dock inte vad 4/3-systemet går ut på. Finns det någon som kan förklara det lite hastigt och opartiskt (förslagsvis inte vare sig Kim eller Jan)?

/Thomas

jajo skrev:
Så det är alltså din tillit till källorna som ska anses vara ett mått på sanningen? Vi andra då, är vårt sätt att hantera information och källor mindre bra och har ett sämre förhållande till det faktiska?

Allvarligt talat, vad har du för krav på källor? DPreview är en mycket tillförlitlig källa, om inte den mest tillförlitliga av dem alla. Därom råder inget tvivel.

Kim har rätt!

//

Kolla först in Olympus hemsida och se hur enastående deras 4/3 system är. Besök sedan t.ex.dpreview och Steves Digicams för en mer balanserad syn.

Jag tycker dpreview sammanfattar det hela rätt bra:"the E-1 is stuck between a rock and a hard place", varken eller alltså.

Thomas Nyström skrev:
Jag följer den här tråden med stigande intresse. Jag vet dock inte vad 4/3-systemet går ut på. Finns det någon som kan förklara det lite hastigt och opartiskt (förslagsvis inte vare sig Kim eller Jan)?

/Thomas

Det står ganska bra, om än något glorifierat, på olympus hemsida

http://www.olympus-pro.com/index.eu.en.html

Grejjen är vad jag förstått att bildformatet är 4:3 istället för 3:2 som vid vanliga kameror. Det skall passa bättre till vanliga datorskärmar som ju är just 4:3. Sen har man hittat på en massa annat som skall förbättra kvaliteten. En del idér är säkerligen mycket bra, och funktionen att kunna skaka av damm från sensorn är ju fantastiskt!
Problemet är dock, som Kim påpekat, att man valt att använda en väl liten sensor som standard, den har 2 gångers brännvidsförlängning. Så 4/3 systemet är ingen hit för vidvinkelfotografen.

//

Nu har jag läst på mig lite på Olympus hemsida. Som jag förstår det är den stora grejen med 4/3-systemet att det helt enkelt är en öppen standard som reglerar diverse mått och förhållanden (däribland sensor-storleken).

Friskt vågat av Olympus att försöka skapa en standard utan vare sig Nikon eller Canon med på banan.

En av fördelarna skulle enligt Olympus vara att ljustrålarna i 4/3-systemet träffar sensorn rakt framifrån. Alltså är det inte, enligt Olympus, bra om ljusstrålarna kommer lite snett. Låter ju kanske vettigt i teorin, men hur kan man då få så god bildkvalitet med både Nikons och Canons DSLR:er?

Sedan tror jag liksom Kim att begränsningen av sensorstorlek är hämmande. Framtiden får väl dock utvisa om det stämmer.

/Thomas

Thomas Nyström skrev:
En av fördelarna skulle enligt Olympus vara att ljustrålarna i 4/3-systemet träffar sensorn rakt framifrån. Alltså är det inte, enligt Olympus, bra om ljusstrålarna kommer lite snett. Låter ju kanske vettigt i teorin, men hur kan man då få så god bildkvalitet med både Nikons och Canons DSLR:er?
Just det ...

Och flertalet stora tillverkar såsom, Fuji, Sigma, och flera andra är ju också inblandade i det. Så nåt bör väl komma. Den enda kritiken jag själv har mot 4/3 systemet är nog sensorstorleken. Förrutom det är det mesta med det väldigt vettigt.

Varför ljusstrålarna bör komma rakt framifrån är för att det blir bättre åtskiljning. En del av den såkallade kromatiska aberationen är ju igentligen en överflödning(blooming) som beror på att photositerna har microlinser framför, så vissa våglängder kan spridas i dessa.

Vissa typer av CCD får även optiska effekter i ytskiktet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar