Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus E-1 prissänkt

Produkter
(logga in för att koppla)
jajo skrev:
Jag hittade den här samlingen av omdömen av E1.

"…the 300D is designed and balanced to meet the shoot-to-print user… the E-1 targets the more sophisticated professional user…"

http://www.digital-experts.co.uk/reviews.html#j

Nuff Said!
/Jan

Nuf said enbart på en åsikt?. Det är väl folket som skall köpa sakerna som visar om det är bra eller inte. Är det rätt kvalitet till rätt pris, så köper folk. Är det bra kvailtet till fel pris köper folk inte. Oavsett hur bra produkten är.

Vad använder vi expertutlåtanden och konsumentinformation till? - Att vägleda oss i vårt val när vi ska köpa något! Eller hur?

Jag drog loss ett citat som var en bra slutkläm på en en diskussion med alltför dåligt underbyggda åsikter och vaga antaganden om en i mitt tycke utmärkt produkt. Jag har gjort valet och köpt E1 och är mycket nöjd och ville ge er andra möjligheten att läsa andras omdömen och erfarenheter.
/Jan

sjost skrev:
... Det är väl folket som skall köpa sakerna som visar om det är bra eller inte. Är det rätt kvalitet till rätt pris, så köper folk. Är det bra kvailtet till fel pris köper folk inte. Oavsett hur bra produkten är.

Här är exempel på vad folk, dvs användare, säger (vilka måste ha tyckt att kvalitet/pris-faktorn sett bra ut eftersom de köpt E-1): http://www.dpreview.com/reviews/read_opinions.asp?prodkey=oly_e1.

Precis som i ett par tidigare diskussioner på Fotosidan fortsätter det ihärdiga hackandet på E-1, vilket mer än en gång fått mig att undra: Varför öda så mycket energi på detta, alla ni som uppenbarligen sitter nöjda med diverse andra system? Är det så provocerande med den påfallande stora andelen nöjda användare och de allt fler mycket positiva tester som syns i internationell fackpress?

Många verkar tycka synd om oss E-1-ägare för att vi sitter fast i ett system med en förmodat otillräcklig sensorstorlek (vilket det verkligen finns delade meningar om). Hur kul kan det då vara att sitta fast i system som i grunden inte ens är konstruerade för digital fotografering, undrar man stillsamt. Det är kanske där skon klämmer.

jajo skrev:
Jag skulle mer än gärna betalt 10 000:- för min E1:a , men den kostade mer och det är den värd. Jag skulle hemkst gärna köpa en ny bil för 100 000:-, men det går inte heller. Såvida det inte är en med plasthölje, dvs SMART.
/Jan

Jag köpte en ny bil för 100 000:-, en Skoda Fabia. Den fyller sin tänkta funktion alldeles utmärkt.

Jag hade gärna köpt en E1. Dels för att jag almänt gillar olympus. De brukar ha smarta lösningar. Jag väntar tills olympus kommer med en billigare modell. Då kommer jag nog slå till. Jag tycker dock inte E1 är för dyr. Man får nog mycket kamera för pengarna. Det är mer min plånbok som begränsar.

Av någon anledning gillar jag även det lite mer kvadratiska formatet jämfört med vanlig film.

MVH Uffe

jleyman skrev:
Många verkar tycka synd om oss E-1-ägare för att vi sitter fast i ett system med en förmodat otillräcklig sensorstorlek (vilket det verkligen finns delade meningar om). Hur kul kan det då vara att sitta fast i system som i grunden inte ens är konstruerade för digital fotografering, undrar man stillsamt. Det är kanske där skon klämmer.
Det är där 4/3 systemet verkligen gör en (mig) besviken..det är ju ett system utvecklat i grunden för digitalfotografering och enligt Olympus skulle de ge en massa fördelar.
Bl.a högre bildkvalitet och bättre optik till lägre pris dessutom (!)...inget av det har visat sig stämma i verkligheten.
Högst upplösning och bäst bildkvalitet få man med en större sensor..sensorn med 4/3 systemet kan aldrig bli större och har därmed en (ytterst) begränsad bildkvalitet.
Visserligen räcker den bildkvaliten mycket långt..men man kanske får högre krav senare och då står man där med ett mycket begränsat system.
Så ser jag på det..

För övrigt finns det mängder med specialgjord optik för digitalkameror till de vanliga systemen..så helt "oanpassat" är inte de andra systemen.

jajo skrev:
Någon har fått för sig att 5.5 megapixlar är ett amatörmässigt antal pixlar och därmed inte kan producera professionella bilder.

E-1 har 4.9mp (effektiva).

Kim,
megapixlar i all ära. Men digital fototeknik har visat sig handla om så mycket mer än just megapixlar. Om du läser och skaffar dig kunskap på området så kommer du att inse att det är bara en parameter i systemet. Ja, det är lättare att få bättre bilder med fler pixlar, men det handlar så mycket mer om sensorns övriga egenskaper såsom pixlarnas utformning, storlek, förmåga till jämnhet i bilden mm mm.

Att sedan förstå att hela 4/3-systemet har ett helt nytt "tänk" som är just anpassat till digital fotografering för att just bilderna ska bli bättre går ju inte att förbise.

Att du Kim, sedan av någon anledning tror att teknikutvecklingen står stilla och att inte 4/3-systemet kan utvecklas tycker jag är ett mycket märkligt resonemang. Kan inte bra bli bättre?

Recensionerna och bilderna som är det faktiska slutresultatet talar sitt tydliga språk. Olympus E1 är inte bara en bra kamera - den står faktiskt i en klass för sig.

jajo skrev:
Kim,
megapixlar i all ära. Men digital fototeknik har visat sig handla om så mycket mer än just megapixlar. Om du läser och skaffar dig kunskap på området så kommer du att inse att det är bara en parameter i systemet.
Hm..jag tror inte det är många som läst mer om digital fototeknik än vad jag gjort..och gör.

Att antalet pixlar bara är en sak är givet..kvaliten är minst lika viktigt..och kvaliten avgörs till hög grad av storleken på pixlarna (!).

jajo skrev:
Ja, det är lättare att få bättre bilder med fler pixlar, .
Nej, det är inte alls lättare..därimot så får man högre bildkvalitet med högre upplösning.

jajo skrev:
men det handlar så mycket mer om sensorns övriga egenskaper såsom pixlarnas utformning, storlek, förmåga till jämnhet i bilden mm mm.
Javisst..och där slår en större sensor en mindre på fingrarna...varje gång (!).

jajo skrev:
Att sedan förstå att hela 4/3-systemet har ett helt nytt "tänk" som är just anpassat till digital fotografering för att just bilderna ska bli bättre går ju inte att förbise.
Det har ju ingen sådan effekt i praktiken..och det är ju i praktiken som är avgörande (bildresultatet)...4/3 systemet har inte de fördelar som Olympus hävdade (hävdar).

jajo skrev:
Att du Kim, sedan av någon anledning tror att teknikutvecklingen står stilla och att inte 4/3-systemet kan utvecklas tycker jag är ett mycket märkligt resonemang. Kan inte bra bli bättre?
Klart det kan bli bättre (och kommer troligen bli det) men samma sak gäller givetvis för de andra systemen..som har en helt annan potensial att bli långt bättre (och redan är idag) tack vara den avsevärt mycket större sensorn.

jajo skrev:
Recensionerna och bilderna som är det faktiska slutresultatet talar sitt tydliga språk. Olympus E1 är inte bara en bra kamera - den står faktiskt i en klass för sig.
"I en klass för sig" kan nog stämma..den är den digitala systemkameran som ger lägst bildkvalitet på marknaden.
http://www.dpreview.com/reviews/olympuse1/

sagan skrev:
"I en klass för sig" kan nog stämma..den är den digitala systemkameran som ger lägst bildkvalitet på marknaden.
http://www.dpreview.com/reviews/olympuse1/ [/B]

Det är intressant att detta är den artikel och recension som du ständigt återkommer till. Den är väl en av de få som uttalar sig kritiskt till själva produkten, men inte systemet om jag minns rätt. Men det finns ju fler recensioner, hur ställer du dig till dem? Är de ogiltigförklarade?
/Jan

Så det är alltså din tillit till källorna som ska anses vara ett mått på sanningen? Vi andra då, är vårt sätt att hantera information och källor mindre bra och har ett sämre förhållande till det faktiska?

/Jan

För en gångs skull måste jag nog hålla med Kim. Det går ju inte att börja snacka om källvärdering om man jämför tidningar och oberoende webbplatser med lösryckta tidningscitat från Olympus reklamwebbplats. Det fanns ju inte ett enda negativt citat på den där sidan, om någon kamera.

jimh skrev:
För en gångs skull måste jag nog hålla med Kim.
Tack, det är alltid trevligt när folk skriver "För en gångs skull måste jag nog hålla med"...det ger en trevlig stämning på något sätt..

sagan skrev:
Tack, det är alltid trevligt när folk skriver "För en gångs skull måste jag nog hålla med"...det ger en trevlig stämning på något sätt..
Du har ju skrivit 8262 inlägg, så någon gång måste du ju ha rätt;-)

jimh skrev:
För en gångs skull måste jag nog hålla med Kim. Det går ju inte att börja snacka om källvärdering om man jämför tidningar och oberoende webbplatser med lösryckta tidningscitat från Olympus reklamwebbplats. Det fanns ju inte ett enda negativt citat på den där sidan, om någon kamera.

Jaja, men i grund och botten så hörrör dessa citat från recensioner av Olympus E1 - positiva sådana. Bara för att dessa används i marknadsföringen så kan de icke uteslutas. Vilken kameratillverkare och försäljare skulle inte göra det?
/Jan

Jag förstår inte riktigt invändningarna..E-1 är en bra kamera med bra bildkvalitet..men sensorstorleken begränsar bildkvaliten..är det verkligen så svårt att komma överens om dessa fakta (obestridliga fakta) ?

Mindre sensorer ger sämre bildkvalitet än större (med samma antal pixlar)...det är ganska enkel matematik som även stämmer i praktiken.

Egentligen inte mycket att diskutera...

Jag förstår inte riktigt invändningarna..E-1 är en bra kamera med bra bildkvalitet..där det nya systemtänkandet höjer bildkvaliten..är det verkligen så svårt att komma överens om dessa fakta (obestridliga fakta) ?

Det nya systemet med optimerad optik för digital fotografering ger högre bildkvalitet än äldre system (med samma antal pixlar)...det är ganska enkel matematik som även stämmer i praktiken.

Egentligen inte mycket att diskutera...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar