Annons

Olympus E-1 efterföljare ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo jag hörde att E-1 passade bättre för camera control, kanske lite därför det bara var till den man fick programmet?

Själv så använder jag en kortläsare när jag överför mina bilder, det gör enorm skillnad.
 
Blänkare på Olympus Europeiska sidor om tre nyheter inför PMA.

Måndag 5 mars presenteras tydligen två av dessa tre kamerahus, E-410 & E-510. Den tredje är nog E-1'ans efterträdare, som antyds med den stora silhuetten i bakgrunden. Ingen kamera liknar längre gamla E-300'an, utan alla tre har prismahus.

Ref:
 

Bilagor

  • olympustrio.gif
    olympustrio.gif
    23.4 KB · Visningar: 579
Inte bara E-410 får LivePreview.

Med nya sensorer från både Kodak och Matsushita/Panasonic, så är det troligt att samtliga DSLR från Olympus förses med Live PreView. Däremot är det osagt om även Mode A från E-330 kommer att implementeras. Mode B är enklare, det kräver i stort sett bara en Interline CCD- eller en MOS-sensor.

Undrar just hur den stora skuggan på bilden ovan, Batman-kameran som man kanske skulle kunna kalla för BatCam, kommer att se ut på PMA. Liknar den det som sågs på Photokina i höstas månne?

Ref:
 
Mycket trevlig läsning. Undrar hur prestandan kommer att skilja sig mellan e400 och e410 samt e500 och e510. De största grejerna borde ju vara live-view samt bildstabilisering.Ska bli kul att se vad de har åstadkommit med E-1ans efterträdare. Kan ju även hoppas på en hyfsat låg prissättning så att man har råd att införskaffa ett extra hus.
 
Jag satt faktiskt idag och undrade över när vi skall höra (se) om ngt nytt. Se det här var ju fint!

Men som sagt vad tror vi de facto om prixet på E-1:ans efterföljare ...
En 410:a skulle ju iofs sitta fint som extra hus i väskan!
 
Jag tror inte att Olympus kan lägga priset lika högt som när E-1:an lanserades. E-1:an är en jättetrevlig kamera, men den var nästan frånkörd av billigare konkurrenter prestandamässigt redan när den lanserades.
Risken är klart överhängande att efterträdaren inte presterar bättre än Nikon D200 vad det gäller autofokus och bildupplösning.

Läggs priset över 20 000 kr tror jag att den blir svårsåld. Trots allt är ju objektivetutbudet förhållandevis begränsat för att konkurrera med Nikon och Canon. Pentax har ju en giftig serie till lågt pris.
Nya Canon 1D MK III ser ut att bräcka det mesta. Trots allt är ju priset för huset en förhållandevis liten del om vi pratar system i den här klassen.
 
Blänkare på olika Olympus sidor om tre nyheter inför PMA.

Var det inte Nikon som vid lanseringen av modellen D80 hade en teaser. Om jag inte minns helt fel, kunde den ge intrycket av att kameran skulle tåla en åskskur. Så man ska kanske inte dra alltför stora växlar på utformningen av en teaser.

Olympus verkar ha lånat idén med denna ganska ambitiösa teaser från Nikon, kanske också med förhoppningen om att de nya modellerna ska bli lika framgångsrika, som ju Nikon är med sin D80 modell.

På Olympus Amerika skriver man Shoot anything, anywhere. Kan man dra några växlar på den meningen? Kan Anywhere betyda i vått som torrt eller miljöer såsom studio, reportage eller hajk? Anything är ett ganska brett spann, vilket skulle kunna tolkas som täckandes från mörker till ljus, från nära till fjärran, från långsamt till snabbt, ...

Nåväl, på måndag bör det väl klarna om det finns någon koppling mellan dessa teasers och de introducerade kamerorna, som man menar skall bli ett kapitel två i 4/3-sagan.

Ref:
 

Bilagor

  • e-3.jpg
    e-3.jpg
    53 KB · Visningar: 385
Kanske en språkförbistringsfråga, men man kan hoppas att kamerorna är bättre än deras val av datum-representation...
 
pris vid lansering?

danton skrev:
Någon som hört nåt om hur mycket efterföljaren kommer att kosta?
Jag skulle tro att när kameran är färdig till sommaren, vid tidpunkten för lanseringen, så kommer man att bestämma priset. Intill dess, är det osäker spekulation, framför allt eftersom specen på kameran ännu inte är offentliggjord.

Men tillsammans med några av de nya SWD-objektiven, så lär nog prislappen på ett system hamna en bit uppåt.
 
E-3 bild

Jag tycker kontrollmöjligheterna och ergonomin ser bra ut. Behändigt format dessutom, utan batterigreppet monterat. Att den är miljötätad är också högst tilltalande. Här är en bild på prototypen.
 

Bilagor

  • e-1p400.jpg
    e-1p400.jpg
    55.8 KB · Visningar: 725
Visst känns vissa knappar igen, men ser inte kameran mer ut som en korsning mellan en EOS och en Minolta?
Det runda okularet på E-1 är en höjdare. Inga problem med borttappade ögonmusslor.
 
arneri skrev:
Visst känns vissa knappar igen, men ser inte kameran mer ut som en korsning mellan en EOS och en Minolta?
Det runda okularet på E-1 är en höjdare. Inga problem med borttappade ögonmusslor.

Jo, det stämmer, beträffande ögonmussla, blixtinfästningen och prismahuset, som faktiskt liknar en Dynax D7D. Däremot är jag tveksam om den liknar ett sånt här hus som visas här: SensorScope, eftersom batterigreppet inte är integrerat.
 
Tänkte inte på en EOS-1 i första hand. De flesta EOS-modeller har lika utseende.
Lite synd att Olympus skalade av vredet för A/S/P/M. Det gör E-1:an väldigt enkel att jobba med. T.ex. i A läge kan främre vredet användas för bländarval och den bakre för tidskompensation.
Själv kör jag uppskattningsvis >80% på tidsautomatisk, 15% manuellt och bländarförval <5%.
OM-3/4 multispotmätning med hög och lågdagerkompensation är jäkligt läcker och användningsbar. Tänk ifall Olympus kunde få med den på en digitalare.
 
fjärrstyrning på alla funktioner

arneri skrev:
Lite synd att Olympus skalade av vredet för A/S/P/M. Det gör E-1:an väldigt enkel att jobba med. T.ex. i A läge kan främre vredet användas för bländarval och den bakre för tidskompensation.
Även vredet för fokusmetod är borta. Jag skulle tro att det gör att kameran helt kan fjärrstyras, både beträffande mode & fokus. Däremot fjärrstyrning av zoomning har jag ännu inte sett på en dSLR.
 
[huosazu] Bilder från PMA från japanska DC Watch

Även om man inte kan japanska, så gör Google ett ganska bra översättarjobb med just japanskan, även om flagship model blir till succesor aircraft. Vidare blir översättningen av Four Thirds nämligen [huosazu]. Den här siten är bildrik på promotion material, men har ibland en del guldkorn.

Även svenska Kamera & Bild har många intressanta reportage från PMA, deras videoklipp med intervjuer är riktigt bra. Imaging-Resource har fler intervjuer där leverantörerna mest fått ordet. Sammantaget kompletterar dessa två utbud varandra riktigt bra i översikten från PMA07.

Ref:
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.