Annons

Olympus E-1 efterföljare ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kommer nästa E-modell från Olympus att heta P1?

Varför har de då i så fall varumärkesregistrerat flera andra modeller som börjar på E-? Undrar om inte ansökanden måste nyttja dessa inom en viss tid, med möjlighet till årliga förnyelser upp till max en treårsperiod, för annars förfaller rätten?

Hur som helst så verkar Olympus ha ambitioner att släppa flera modeller inom en snar framtid. dSLR-branchen börjar likna mobiltelefonbranschen, där nya modeller introduceras med rasande fart, typiskt inom intervallet 12-24 månader.

Undrar hur mycket Olympus och Panasonic konkurrerar med varandra? De har ju valt skilda spår beträffande implementationen av bildstabilisering, så jag skulle inte tro vi får se någon ytterligare gemensamt framtagen modell på ett tag.

Panasonic släpper enligt uppgift en konsumentorienterad modell i höst, samt de lär nog även uppdatera sitt flagg-skepp, L-1:an till kanske en L-2:a?
 

Bilagor

  • e-0.gif
    e-0.gif
    30.1 KB · Visningar: 514
The E-P1 is coming!

En intern (sales/marketing) presentation (daterad 070605) från Olympus Europa har läckt ut.


Allt om E-P1 finns i en 27-sidig pdf-fil på 14MB.

• Miljötätat kamerahus med LiveView och SSWF så klart.

Ännu effektivare anti-shake! (Max. 5 Steps)

Väsentligt bättre AF hos E-P1 än vad som förväntas på konkurrerande D300/40D, dessutom med bibehållen prestanda ner till lägre ljusnivåer än vad som D200/30D klarar av idag.

11 AF-punkter och samtliga av korstyp.

Bättre sökare på E-P1 än vad som förväntas på D300/40D.
1.15x magnification and 100% full coverage ratio


• Diopterkorrigering över ett större område med DE-P3 och DE-N3.

Nya E-P1 med snabbare blixtsync X=1/250s och tider ner till 1/8000s.

• Trådlös blixtstyrning med uppdaterade FL-36R & FL-50R

• Externt batterigrepp för BLM-1, LBH-1 (PhotoLithium) samt standard AA.

Ref:
 
Senast ändrad:
Verkar kanon!

5bilder/sek och en snabb AF, kanon för de som tar mkt fotbollsbilder! Samt bättre IS osv..
Verkar bli en riktigt grym kamera detta.

Synd att de inte planerar att den kommer in i handeln förrän november bara. Fast man ska ju ha råd med den oxå ;)
 
Batteripacketet verkar identiskt med E-1:ans. Utseendemässigt ser de lika ut, men måtten kanske skiljer. Vore trevligt ifall något från det gamla systemet kan återanvändas utan att anses som en gammal kvarleva.
Sökaren blir intressant. De har ökat förstorningen ca 20% mot E-1. Inte lika stor som D200, men nästan. Synd att de skrotade det fina okularet från E-1. Ögonmusslan EP-2 var ett lyft för E-1, speciellt vid manuell fokusering.

Hoppas att hög och lågdagerfunktionen får en mer lättåtkomlig plats än på E-510 (menystyrd).

5 bilder per sekund tror jag mer är ett försäljningsargument. Det är lätt att tro att 5 b/s täcker in "allt", men avtryckarkänsla är viktigare. Magnus Fröderberg skrev en bra artikel om detta i K&B.

E-1:ans ljusmätare är inte speciellt bra för "point and shoot". Man måste ha full koll på ljussituationen och exponera därefter. Att köra på A, S eller P är ett lotteri. Nikon har mycket bättre mätare/automatik.

Priset kommer bli intressant. De måste konkurrera med Nikon D200/30D och troligtvis kommer Olympus försöka hävda att antiskak inbyggt i huset är orsak till ett högre pris. Enligt pdf presentationen är D200/30D segmentet den målgrupp E-1P riktar sig mot. Hoppas dock att Olympus lärt sig något från floppen med E-1. Startpriset var 25 000 för huset och marknaden var inte beredd att betala så mycket. I slutet sätter marknaden priset, inte tillverkare/återförsäljare.
Priset på D200 ligger idag kring 14500 och har säkert dalat ner kring 13500 till årets slut. Jag tror därför inte att E-1P får kosta mer än 15 000 när den finns tillgänglig på den svenska marknaden.
Och så måste Olympus göra något åt det magra utbudet av bra optik. Pro segmentet har överkomliga priser, men några kompakta ljusstarka fasta brännvidder! De skulle vara bra komplement till E-410 och E-510. Området 35-100 verkar ju vara enklare att bygga kompakta objektiv, så varför inte börja där med några korta telen? 35/2, 50/1.4 och 100/2.
 
arneri skrev:
De skulle vara bra komplement till E-410 och E-510. Området 35-100 verkar ju vara enklare att bygga kompakta objektiv, så varför inte börja där med några korta telen? 35/2, 50/1.4 och 100/2.

Jag har för det mesta haft en ZD35mm/F3.5 Macro på min nya ultra-kompakta E-400. Det är 600gram totalvikt, sanslöst kompakt och lätt.

Nu har jag ju ingen E-410/E-510, men med LiveView kan jag föreställa mig att de gamla OM-Zuiko gluggarna med dina nämnda fasta brännvidder, kanske kan få en renässans för vissa.

Själv ser jag fram emot att använda mina vädertätade zoomar ZD11-22mm/F2.8-3.5 och ZD14-54mm/F2.8-3.5 på en kommande E-P1. Visst, jag har en gammal OM-Zuiko 50mm/F1.4 från gamla film-tiden, men hellre skaffar jag en riktig Leica D Summilux 25mm/F1.4 för att ha på en E-P1. Sen är jag nöjd med fasta brännvidder för min del.
 
Mest intressant kanske ändå blir shadow adjustment technology. Om det är in-camera HDR så är det intressant, kanske att i en och samma exponering göra flera readouts från sensorn, konbinera bilderna, för att öka dynamiskt omfång. Kanske är det möjligt med NMOS-sensorn, om den är snabb nog.

Om detta + övrigt stämmer med verkligheten så är det en fantastisk kamera.
 
Thomas_A skrev:
Mest intressant kanske ändå blir shadow adjustment technology. Om det är in-camera HDR så är det intressant, kanske att i en och samma exponering göra flera readouts från sensorn, konbinera bilderna, för att öka dynamiskt omfång. Kanske är det möjligt med NMOS-sensorn, om den är snabb nog.

Om detta + övrigt stämmer med verkligheten så är det en fantastisk kamera.

Shadow adjustment technology finns i mju 780, så helt ny är inte tekniken.
 
Re: The E-P1 is coming!

Sundvisson skrev:
• Väsentligt bättre AF hos E-P1 än vad som förväntas på konkurrerande D300/40D...
Vad röker de på marknadsavdelningen?

Att hävda sig överträffa "förväntade" prestanda från framtida konkurrentmodeller är nog bland de flummigaste argument jag någonsin sett. Glocalnet släng er i väggen!
 
Re: Re: The E-P1 is coming!

P.R. skrev:
Vad röker de på marknadsavdelningen?

Att hävda sig överträffa "förväntade" prestanda från framtida konkurrentmodeller är nog bland de flummigaste argument jag någonsin sett. Glocalnet släng er i väggen!

Om dokumentet är ett verkligt internt dokument så gör alla fabrikanter modellering av framtida konkurrenter. Om de har rätt eller inte går naturligtvis inte att säga, men de måste göra det, precis som ekonomer förutsäger kostnader i budgetar. Inget konstigt alls och inget flum.
 
Re: Re: Re: The E-P1 is coming!

Thomas_A skrev:
Om dokumentet är ett verkligt internt dokument så gör alla fabrikanter modellering av framtida konkurrenter.
För produktplaneringen är det både rimligt och nödvändigt att gissa om konkurrenternas kommande produkter men om det som uppgetts är en sales/marketing-presentation (som dessutom läcks ut) för en någorlunda färdig produkt är det flum.
 
Thomas_A skrev:
Nej, men en större sensor a la 4/3 gör ju sitt till för tekniken. Om det är samma teknik dvs, en äkta in-camera "HDR".

Vad är en äkta "in Camera HDR"? Finns någon definition? Ändrar kameran ISO eller hur fungerar det? En riktig HDR bild använder sig av samma ISO, men olika slutartider.
 
Så vitt jag vet finns Fujis dubbla sensor-topologi, vet ej hur shadow adjustment technology fungerar i my780.

Det patent som just kom ut från Olympus verkar tyda på flera avläsningar i samma exponering, typ att den gör en readout innan brunnarna fyllts fulla (högdagrar) och sparar som en separat fil tillsammans med bilden. Kanske tillsammans med en överexponering så kan man också dra ut mer information i lågdagrarna. Det blir ju en annan slutartid i det fallet, kanske det man får "betala" för. För rörliga objekt är det ju inte direkt önskvärt i så fall men för mer stilla objekt, tillsammans med bildstab, kan man få riktigt dynamiska bilder. Men det är vad jag spekulerar...

Traditionell photoshop innebär ju flera exponeringav med olika EV som sedan kombineras. Vilket fungerar efter vad jag läst.
 
Re: Re: Re: Re: The E-P1 is coming!

P.R. skrev:
För produktplaneringen är det både rimligt och nödvändigt att gissa om konkurrenternas kommande produkter men om det som uppgetts är en sales/marketing-presentation (som dessutom läcks ut) för en någorlunda färdig produkt är det flum.
Uppgifter om konkurenters kommande produkter baseras sällan på gissningar utan fakta levererade av industrispioner och insiders. Det som kan tyckas märkligt är att man redovisar att man vet. Iofs kanske det var ett internt PM som aldrig skulle nått almännheten.

---/Thomas
 
De flesta "perfomance" uppgraderingarna var väntade, tycker jag. Ingen annan som skulle vilja spekulera i deras "shadow adjustment technology" i den nya E-3/E-P1? Har de en smart lösning som realiseras nu, i och med släppen av patenttexterna?

Konkurrenterna har det säkert också på G men när? Patentskydd gör ju att man måste lösa det på andra sätt.

Som sagt, blir det en äkta "in-camera" HDR som fungerar väl, så är det riktigt, riktigt intressant. Då kan jag förstå att det tagit lite tid att realisera denna modell. Att hitta en sensor + utveckling av efterföljande elektronik/mjukvara som klarar jobbet i en liten förpackning, tar nog tid.
 
E-P1 presenteras i slutet av Augusti?

Norska websidor brukar vara snabbt ute med ny information, hur det dock är med källkritiken låter jag vara osagt.

Här har man i alla fall sammanställt vad som är känt utifrån de senaste ryktena om nya E-P1. Såg dock inte om de nämnde något om SAT (Shadow Adjustment Technology).

Vidare spekuleras det på annat håll om att kameran kommer att presenteras redan i slutet av Augusti.

Ref:
 
SAT och ATC

Jag skrev lite om SAT för några månader sen i ett annat forum.

Undrar just om SAT är släkt med APICALs Auto Tone Correction (ATC), som ju finns i Olympus Studio och nu senare även i Master.

Eller så är SAT något helt annat än ATC och således inget man köpt in från APICAL.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.