Annons

Olympus E-1 efterföljare ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst leicas ljusstarka 1.4 kan ju vara något, om jag får råd. Eller sigmas 30/1.4 men det motsvarar 60mm normalt och den vidden börjar bli lite för mkt för mig.
Ang. oly zoomarna så är de nog kvalitétmässigt väldigt bra. Men jag VILL ha en ljusstark fast vidvinkel! Har alla blivit zoomgalna! ;)hehe

ok. det kanske finns någon konstruktionmässig svårighet i detta. Så det blir väl till att jobba för att köpa det där leica objektivet....
 
Passion for Best: Fler pusselbitar innan 17/10

Dessa nya episoder handlar om Live View samt SWD-drivningen av de nya zoomarna, som med det nya AF-systemet gör dessa till de snabbaste på marknaden.

And, there is the 'SWD (Supersonic Wave Drive)', a compact but powerful device that drives the ZUIKO DIGITAL lens by means of supersonic vibrations, enabling high-quality, high-speed performance and giving the E-1's successor the world's fastest AF operation.
"Together, the SWD device that drives the lens by means of supersonic vibrations and the AF sensor that accurately detects the lens frame movement make possible the high-accuracy control of the world's fastest autofocusing.
"What is unique about the Olympus SWD drive is that the SWD moves the lens directly. Compared to other SWD lenses that are driven through an intermediate device, our system is a very rational one, contributing to a reduced lens weight as well as increasing the AF speed.
"To tell the truth, how fast an AF system moves to the focusing point is not the most important thing.
"What is most important is that the AF stops moving exactly where it's supposed to.


Ref:
 

Bilagor

  • e12_02_ph01.jpg
    e12_02_ph01.jpg
    25.6 KB · Visningar: 325
Jag respekterar Olympus, och tycker att det är bra att Canon, som jag själv använder, och Nikon får lite konkurrens. Men...

"For example, to make it easier and more comfortable to shoot with the camera held vertically, we set the viewfinder position closer to the center than on the E-1.
This is mechanically possible by changing the layout from the E-1’s L-type to the T-type. However, it’s important to make sure this does not spoil the ease of gripping.
“All of this made perfect sense from the point of view of offering more benefits to the user.
“We made many clay models and tried out many different designs and layouts."

Läs: "Vi kom efter flera år på att den traditionella lösningen med sökaren i mitten är bäst".

---

“Take mobility, for example. The front view evokes the tensed musculature of an athlete waiting for the starting pistol, or a black panther about to pounce on his prey."

Läs: "Vi har egentligen inget nytt att komma med, så vi försöker oss på lite häftiga liknelser istället"

---

För säkerhets skulle får jag väl påpeka att jag inte är någon Canon-fanboy, skulle jag hoppat på ett nytt system just nu skulle det blivit Nikon eller Pentax, men jag kände efter att ha läst artikeln som föregående talare tipsade om att jag var tvungen att skriva något. :)
 
Placera sökaren i mitten för att göra det lättare att fotografera vertikalt? Vete fan, så stor skillnad är det ju faktiskt inte. Det är väl snarare så att det "känns" bättre att plåta så eftersom man slipper snora ner LCD´n då....;)(skämt). Min L-1;a är mkt bra för fotografer som har en näsa!(ok, det ser inte så "proffsigt" ut) Jag undrar egentligen varför inte fler kameror tillverkas på liknande sätt? Tidigare var det alla mätsökar kameror som tillverkades så. Sen flyttades sökaren mer åt mitten pga tekniska anledningar....eller hur? ( alltså inte pga ergonomiska, rätta mig gärna om jag har fel!) Visst det blir ju en liten omväg för ljuset, men det borde väl kunna fixas!? Ute på hal is här, men jag gillar sökar placering till vänster!

(en teori är att klubben för högersidigt blinda har kampanjat för en mer rättvis sökar placering. Vilket har resulterat i en placering på mitten. Jag ser ingen som helst nackdel med vänstersidig placering)
 
Senast ändrad:
Håller med Peter. Vänsterplaceringen gör det lättare för fotografer med stor näsa att titta i sökaren utan flåtta ner skärmen med näsan.

Angående den nya autofokusen så känns det lite tungt att ens "gamla" objektiv helt plötsligt nedgraderas rejält. Och så är vi tillbaks på ruta ett med eller två objektiv som matchar huset prestandamässigt.
 
Passion for Best: Episode 13

arneri skrev:
Angående den nya autofokusen så känns det lite tungt att ens "gamla" objektiv helt plötsligt nedgraderas rejält. Och så är vi tillbaks på ruta ett med eller två objektiv som matchar huset prestandamässigt.
Vänta en vecka eller så, eftersom nästa Episode 14 i den här informella och teknik-fokuserade intervju-serien kommer att handla om just AF-biten.

För att åstadkomma någonting "fort och rätt", istället för "fort men fel", så behövs dels snabb drivning (nya SWD), samt dels en (focus position encoder) för att mer precist veta var linsgruppen för fokuseringen momentant befinner sig.

Enligt den läckta interna presentationen från i somras, som verkar stämma ganska bra hittills, så kommer E-1'ans efterträdare att få en ny AF-sensor med 11 korsvisa AF-sensorer, som dessutom klarar att fokusera ner till mycket låga belysningsnivåer (-2EV), minst ett steg bättre än konkurrenterna.

Så med bra "muskler" (SWD), exakt "GPS-positionering" (focus position encoder), och skarpa "ögon med bra mörkerseende" (ny AF-sensor), så behövs bara läggas till en snabb och skarp "hjärna" (dedicated ASIC for AF engine) för att det nya AF-systemet ska bli i världsklass.

Enligt Episode 10:
To enable the E-1 successor to achieve the high-speed performance appropriate to its status, we incorporate dedicated engines to handle any operations that involved processing of large amounts of data - for example, the image stabilization engine, autofocusing engine and TruePic III for general image processing.
With a dedicated engine for each task, all camera operations are speeded up, making possible simultaneous high speed processing of multiple data at the same time
.

Med de gamla objektiven, så kommer det att behövas fler iterativa loopar för att AF-algoritmen skall ge ett OK för AF lock, eftersom linjalen (focus position encoder) i de gamla objektiven är för oprecis för att kunna rapportera exakt momentan position.

Mikromotorerna, ja även olika utformningar av äldre typer av ultraljud-drivning såsom i några av de passande Sigma-objektiven, kommer inte att vara lika kvicka som den nya unika direkt-driften hos SWD.

Med E-1'ans efterträdare får du, om jag behåller liknelsen i alla fall en bättre synskärpa, bättre mörkerseende samt en mer skärpt och snabb hjärna, vilket bör ge dig ett substantiellt lyft, även tillsammans med de gamla gluggarna. Men du har nog rätt i att mikro-motorer och äldre tekniker med ultraljud-drift kommer att vara de begränsande faktorerna.

Tyvärr är det nog också på det viset, att om de här nya objektiven är så bra som den underliggande tekniken ger anledning att tro, så kommer det även att synas i form av ett premium på priset.

P.S.: De tre nya gluggarna med SWD som hittills har annonserats:
• ZD ED 12-60mm/F2.8-4.0 SWD
• ZD ED 14-35mm/F2.0 SWD
• ZD ED 50-200mm/F2.8-3.5 SWD
 

Bilagor

  • episode13.gif
    episode13.gif
    12.5 KB · Visningar: 284
Passion for Best: Episode 14 & 15

Två nya epsioder denna fredag också:
• Episode: 14 AF
• Episode: 15 Finder Unit

Till nästa fredag:
• Episode: 15 Shutter Unit
• Episode: 17 GUI

Resterande episoder:
• Episode: 18 Flash System
• Episode: 19 TBD
• Episode: 20 TBD

Förmodligen får vi inget mer veta om det nya trådlösa blixt-systemet före den 17 oktober, då ju E-1'ans efterträdare offentligt annonseras.
 
Funderar starkt på att skaffa en E3:a när den kommer.
Någon som har en aning om vad priset borde lägga sig på? Runt 12000-14000 med kitobjektiv? Mer / Mindre?

Mvh

Stefan
 
Gissar på förhoppningsvis 12-14000 helt utan objektiv.
Och om det blir ett "kit-objektiv" så är det väl 12-60mm-gluggen och det lär inte bli billigt alls.

Förhoppningsvis får vi reda på det mesta nästa onsdag!
 
Spännande tider detta! :)

Ska bli svinskojj att få känna på flagskeppet!

Funderar på att dänga på ett batterigrepp direkt! Men i övrigt använda mina gamla objektiv. Vilka inte är fyskam :)

Fast är paketet med 12-60 prisvärt så blir det ett sådant i alla fall!
 
Spännande men dyra tider :)

Det är mycket man kan inhandla: E3, batterigrepp, 12-60, nya 50-200 etc.

Tyvärr tar ju min nuvarande kamera helt OK bilder ;)
Dock skulle det vara toppen med väderskyddat paket ganska ofta där jag fotar (gruvor, nedlagda industrier m m) så jag får väl hänga upp inköpen på det...
 
En E-3'a innan jul?

Tror ni man hinner få en E-3'a innan jul?

Jag köpte min E-300 för snart tre år sedan och det var lite nervös väntan på den inför julen. Jag skulle tro att det denna gång finns ett ännu större uppdämnt behov av köpare för nya E-3 än vid lanseringen av E-300, eftersom objektiv-marknaden har byggts upp under en längre tid, samt att det gått hela fyra år sedan det vädertätade proffs-huset E-1 kom.

Förhoppningsvis vill man ha ett bra paketpris med den nya gluggen, samt eventuellt också ett batterigrepp. Batterigreppet kan bl.a. medverka positivt till att man tar skarpare bilder genom den större massa som kamerapaketet då får.

Är det verkligen bara en dryg vecka kvar till att de pressvisar nyheterna ?

Ref:
 
Re: En E-3'a innan jul?

Sundvisson skrev:
Är det verkligen bara en dryg vecka kvar till att de pressvisar nyheterna ?

Vem vet? Det är väl i princip bara DPreview som skrivit 17:e oktober. Men jag tror de har rätt, indicierna pekar på det.

Sen är det ju ganska intressant när man kan få den i näven, precis som du skriver.
 
17:e

Jag skickade ett mail till Olympus Sverige för några veckor sedan och fick detta som svar:

"Hej!
Den nya kameran kommer att offentliggöras den 17e oktober kl 00:00. Innan dess kan jag dessvärre inge ge dig mer information.


Med vänliga hälsningar
OLYMPUS SVERIGE AB
kundservice

Olympus Sverige AB
Fotoservice
Pyramidvägen 5
169 56 SOLNA

Olympus Sverige AB
Box 1816
SE-171 23 SOLNA"
 
Gôtt Matte!

Är det japansk tid tro? Isf får vi i Sverige info om E3 redan dagen innan, den 16:e oktober 17.00 =)
 
Kul!

Först och främsta måste jag ju godkänna kameran :) Så att den är värd alla extra pengar. SKulle vara trevligt att få känna lite på den... Får prata med scandianvian photo. Sedan så funderar jag på att vänta någon månad och se om priset sjunker lite. Man kan ju och för sig hoppas på något erbjuande vid lanseringen, men det är väl till att hoppas på för mycket.

12-60 gluggen ser riktigt riktigt fin ut! 24-120 f2.8-4 (35mm). Det är inte dåligt det. Lär bli en sådan om priset blir acceptabelt.

Kommer bli som julafton detta, fast dyrare :p
 
Olympus E-System: Passion for Best: Episode 16

Bara en nya episod denna fredag:
• Episode: 16 Shutter Unit

Look a little self-conscious, Mr. Iwase added "When the E-1's successor arrives in stores, we hope people will listen to how it sounds. We worried about it a lot, and we think we've come up with something that will make people feel good when they operate it."

Till pressrel. ons. den 17 okt. eller kvar till fre. som vanligt:
• Episode: 17 GUI
• Episode: 18 Flash System

#18 blir spännande för att få reda på hur det nya blixtsystemet funkar. Enl. den läckta presentationen, så kan max. tre blixtgrupper (A,B,C) fjärrstyras från den inbyggda commandern, dvs, pop-up-blixten i E-3'an. Det är nog den främsta anledningen till varför denna kamera just fått en inbyggd blixt.

Resterande episoder:
• Episode: 19 TBD
• Episode: 20 TBD

Ref:
 

Bilagor

  • episode16.gif
    episode16.gif
    18.2 KB · Visningar: 273
Hoppas den överträffar våra förväntningar!

Sundvisson: Har alltid misstänkt att det är du som är Bootstrap ;)
Knight Palmer är bara en alias där du postar alla komplicerade funderingar...
 
ANNONS