Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus c-750

Produkter
(logga in för att koppla)
För 1000 spänn är det nog inget att tveka på. Men visst finns det saker som skulle kunna vara bättre. Autofokusen har ju en del redan tagit upp. Vi har en C750 UZ på jobbet och jag har upplevt en hel del kromatisk abberation med den, då kontrasterna blir stora. Men det kanske är normalt för prisklassen? Om du vill kan jag maila en bild till dig så får du se hur det kan se ut (bilden i högsta upplösning har en storlek på cirka 700 kB).
 
Hade en C-750 men sålde den, främst på grund av dess problem i dåligt ljus. Visst är autofokusen slö, men mitt största problem med kameran var att den elektroniska sökaren blir helt svart i lågt ljus vilket försvårar grundläggande bildkompositionskontroller (att inget sticker ut ur skallen på folk, att huvuden och fötter är med etc.).

För en tusenlapp är den dock ett kap och den fungerar utmärkt till foto under ljusare förhållanden. Tar också bra bilder.
 
wsaar skrev:
Hade en C-750 men sålde den, främst på grund av dess problem i dåligt ljus. Visst är autofokusen slö, men mitt största problem med kameran var att den elektroniska sökaren blir helt svart i lågt ljus vilket försvårar grundläggande bildkompositionskontroller (att inget sticker ut ur skallen på folk, att huvuden och fötter är med etc.).
Är det inte festligt hur olika man är? Just det problemet har jag inte kännt att är att allvarligt problem. Inte heller kromatisk abberation. På de tusentals bilder jag tagit med kameran har kromatisk abberration varit störande på exakt EN!

Däremot långsamheten och ett par saker till som jag redan nämnt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.