Annons

Olympus C-2100 eller Panasonic DMC-FZ1?

Produkter
(logga in för att koppla)

chigabiga

Medlem
Hej!

Vad tror ni: En begagnad Olympus C-2100 (om man nu lyckas hitta en...) för ca 7000-8000, eller en ny Panasonic DMC-FZ1? Har någon sett en test av Panasonic DMC-FZ1?

Micke

om du är beredd att betala så mycket för olympusen så lär du bli nerringd av säljare.
Den såldes ny för 4995:- eller kanske ännu billigare.

Hej,

Ja, 7000-8000 kanske var att ta i? Men 5000-6000 kanske mer realistiskt? Tror i och för sig att den kostade över 10000 när den kom först, därefter sjönk priset till den nivå du anger. Någon som vet mer exakt?

Olympus c2100 har tydligen kostat en bit över 10 000 en gång i tiden. Har nyligen sett en beg för 5700 inkl batt + 128 mb. Min köpte jag ny för 4695 feb 2002 och tycker att det var extremt prisvärt. Är fortfarande istort sett nöjd med kameran.Klarar man sig med 1600x1200 px och inte vill ha en liten kamera så rekommenderar jag den starkt.
/ Stefan

Personligen är jag beredd att betala upp till 10.000 kr för en 2100:a.

Min kära 2100:a köptes för 5000kr, och den är värd MER än de pengarna! Den är helt underbar!

Men just nu siktar jag på en D60, som inte är i samma klass som 2100:an.

olympus C-730 saknar ju IS och har sämre ljusstyrka...skulle jag inte rekommendera.
köp en beg C-2100uz..(finns en här) eller vänta på testerna av Panasonicen..och se om den är bra.

Enligt ryktena är Panasonicen är en riktig P&S, med knappt några funktioner alls.

Det kan jag faktiskt tro på (beroende på någon bild jag såg).

Och jag är extremt tveksam till om den har IS...

Begagnad 2100 (OM du hittar) eller en 730.

Easy as that.

marot729 skrev:
hrrrmmm... host host

(Vad är IS...?)

Notera förresten att Panasonicen tar 7 b/s. *impressed*

IS är image stabilisator (Canons namn för det), eller på svenska bildstabilisator, sigma kallar det för optisk stabilisator (OR) och Nikon kallar det för vibration stabilisator (VR) olympus kallar det helt enkelt för stabilisator.

funktionen kompenserar för vibrationer i samband med handhållna vibrationer och även för panorerande vibrationer i vissa fall..då kan man även använda stativ.

japp, Panasonicen buffrar snabbt.. 4 b/s med 7 bilder på raken.

EdwardH skrev:
Enligt ryktena är Panasonicen är en riktig P&S, med knappt några funktioner alls.

Det kan jag faktiskt tro på (beroende på någon bild jag såg).

Och jag är extremt tveksam till om den har IS...

Begagnad 2100 (OM du hittar) eller en 730.

Easy as that.

jo den har IS, den har även IS för avtrykaren..som ska kompensera för de vibrationerna som avtryckaren ger..kolla länken. 730 avråder jag absolut ifrån...teleläget är i stort sätt bara användbart med stativ på den kameran.

Natürlich... Stabilisator. Tog inte förkortningen.

Det är ju en rejäl skillnad på 4 b/s och 7 b/s... Vilken siffra är rätt? Enligt cyberphoto är det iaf 7b/s.

ja..det är varierande uppgifter..det står oxå att det är 1/8 s som längsta slutartid på cyber, men det tror jag inte på..den har ju nattprogram..och det anges 8s som längsta slutartid på annat håll..verkar mer troligt.
men man får helt enkelt vänta på tester för att kunna vara mer säker på vad som gäller.

men 4 b/s 7 på raken är panasonics uppgift..så den borde stämma.

Hmmm

eeehhh.... (host)....

Vad är det som gör 2100z så otroligt bra?
Är det zoomen,bilden,funktionerna eller allt tillsammans??

All of the above!

Kameran är skitlätt att använda, oberoende av om man kör P eller manuellt. Zoomen är superskön, liksom stabilisatorn. Low light AF fungerar också superbra, till skillnad från andra kameror.

Storleken är inget större problem för mig.

Sen att den köptes relativt billig (5000kr) är också fett med plus!

Jag älskar den kameran.

C-2100uz med B300 (1.7x konverter) ger mig motsvarande 650mm f3.5 IS, kan alltså handhålla den utan problem och vikten är under ett kilo..oslagbart..sen ger den skarpa, detaljrika bilder i hela omfånget..ja..precis..sen priset, 4500:- gav jag för den.

Hmm...jag har ändå små planer på att sälja imn ja...tycker den är lite för stor. Vill han en smidigare sak. Fast det är ju precis som ni skriver en riktigt bra kamera i övrigt! :)

lerkan skrev:
Hmm...jag har ändå små planer på att sälja imn ja...tycker den är lite för stor. Vill han en smidigare sak. Fast det är ju precis som ni skriver en riktigt bra kamera i övrigt! :)

Passa på här nu då när det finns folk som är beredda att betala en mindre förmögenhet för den :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar