Att det blir svårare för fotografer att försörja sig är inget argument mot principen att släppa upphovrätten fritt. Det är ett argument för ett särintresse, vårt. Självfallet vill även jag kunna försörja mig på plåtandet men jag kan inte upphöja den viljan till någon sorts allmängiltig princip.
När det gäller det ekonomiska kan man lika gärna se fotografens yrke som ett tjänsteyrke som ett säljande yrke. I stället för att sälja bilderna tar man betalt för tiden man jobbar och bidrar med sina kunskaper (ungefär som en frisör). Säger inte att jag skulle föredra den modellen men det finns ingen princip som är mer rimlig än den andra på något objektivt plan.
I praktiken håller jag med dig eftersom jag också är fotograf.
Inser att jag borde uttryckt mig annorlunda, och mycket tydligare.
Men det blir väldigt märkligt om den enskilde upphovsmannen/kreatören/fotografen inte själv får bestämma för hur varje enskilt verk ska "licensieras".
Inte minst pga det egenupplevda exempel jag tagit upp tidigare i den här tråden.
Dvs, att jag som upphovsman kan "kontrollera" vem som får använda mitt verk, i vilket i sammanhang, och med vilket syfte det är tänkt att användas.
Sedan, så får det i vår kultur, anses som en självklarhet att kunna ta betalt för sitt arbete om man så önskar (huruvida det sedan räcker till att leva på det är till största delen en annan fråga).
Annars hamnar vi snart i en väldigt märklig diskussion om vem som har rätt att få betalt för sitt arbete, och vem som inte har det.
Än viktigare i den här diskussionen, är det som till slut blir den "springande punkten".
Frågan om rätt att äga något.
Den frågan är i slutändan det som avgör om huruvida jag dels skall ha rätten till att ta betalt för ett enskilt fotografi, en målare för en enskild tavla osv.
Men också upphovsmanens rätt att styra över vem som får använda verket, när och hur.
Den dagen vi tar bort möjligheten till att äga immateriella "ting", kommer det att få enorma konsekvenser för hela samhället, inte minst på det ekonomiska planet.
Men även för frågan om rätten att äga något över huvud taget.
[EDIT]
Tillägg:
Intressant diskussionstråd om upphovsrätt, och rätten att äga något:
http://vbulletin.piratpartiet.se/showthread.php?t=19151
[/EDIT]