Man kan ju också fråga sig "vad är en dålig bild?"
Dåliga bilder försöker man oftast inte efterlikna i sitt eget fotande, och lyckas man ta någon sådan så kastar man troligtvis bort den.
Men tänk om man då kastar bort något unikt?
För mig är det mer eller mindre samma fråga. Vad är en bra bild, eller vad är en dålig bild. En fråga om kvalitet, eller om att lyckas göra en bild som har ett ändamål. Som skapar en reaktion, illustrerar något - eller som ger vällust eller avsmak.
Dessutom är det ju extremt subjektivt, fast vi alla nog tror det kan förklaras objektivt. Jag har bilder jag själv inte är förtjust i, men som andra hyllar. Men jag har också bilder jag själv tycker är bland mina bästa, men som knappt någon annan ens höjer på ögonbrynen åt...
Samtidigt kan jag se en bild här på Fotosidan som jag tycker är alldeles fantastisk, men som knappt någon annan ens skänkt en tanke. Eller bilder som fått hur många hyllningar som helst, bilder jag själv skulle slängt.
Vi kan här på Fotosidan skriva spaltmetrar om senaste kameran eller bästa kameran - men koden till vad som gör en bild riktigt bra, det nästan glömmer vi att fundera kring. Är det för att vi alla redan vet vad som är bra eller bäst?
Eller undviker vi frågan?
Själv tillhör jag den kategorin fotografer som hellre berättar om vilka bilder som är bra, än om vilka som är dåliga. I synnerhet om jag berättar om andra fotografers bilder. Helt enkelt för att jag vill lägga fokus på det bra och inte det dåliga. Men mest för att det är viktigare att motivera, än att trycka ned.