ANNONS
Annons

olika SV-papper

Produkter
(logga in för att koppla)

mårten

Aktiv medlem
ajaj. mina ilfobrom 24*30 papper tar snart slut. jag behöver köpa nya papper, men ilfobrom verkar inte finnas längre (eller gör det?). jag får då köpa en annan sort, men eftersom jag håller på att kopiera en serie bilder får de inte avvika för mycket i ton/temperatur.

min fråga är: kan jag köpa vilken sort som helst med neutral ton eller kommer skillnaden bli alltför tydlig? jag är ingen mästarslabbare, men jag vill ju förstås att det ska se bra ut.

Ilfobrom finns ju fortfarande listat hos Ilford så det går säkert att ta hem.

Jag har aldrig testat just Ilfobrom men det brukar vara tonskillnader mellan de flesta papper så att blanda i en serie kan säkert bli knepigt.

Släng iväg ett mejlt till Lars Kjellerg, [email protected]. Han har testat marknadens alla papper och även om det var något år sedan så går ju inte utvecklingen så fort på den fronten.

Sedan spelar ju ytan roll för intrycket, särskilt om man inte har bilden bakom glas.

ok, tack för era svar. jag får leta lite till innan jag tar till någon nödlösning.

en annan fråga: borde inte svart vara svart om man använder två papper som ska neutral ton? annars borde det ju inte få heta neutral..
och magnus, angående ytan: är blankt blankt eller kan det skilja mellan olika fabrikat där också?

"Djupet" i glansen brukar kunna skilja en hel del mellan olika blanka papper tycker jag.

Svärtan skiljer. Dessutom kan man få svärtan intensivare med selentonare. Lars Kjellberg brukar mäta svärtan med densitometer.

Visst skiljer olika blanka ytor, dock mest på fiberpapper. Olika pärl- och matta ytor kan skilja mycket.

Börjar bli rostig i ämnet, men jag tror att den ger mest effekt för fiberpapper. För vissa plastpapper funkar det, andra ger knappt något resultat.

Man blandar upp ett extra bad efter fixbadet som kan kör bilden i som vanligt. Man får inte köra för länge för då kan det se konstigt ut. Blandning och tider kan jag inte. Kolla på Kodaks hemsida för mer info.

Om det är djupare svärta du vill ha så fungerar det med alla papper oavsett fiber eller inte.

Klassikern är Multigrade som inte ändrar bildton utan bara får djupare svärta.

Sivret i bilden reagerar med selenet och bildar silverselenid.

Prova med 1+19 och tre minuter.

Selen är giftigt.

tack för hjälpen! jo, det är djupare svärta jag är ute efter!

då borde det funka med mina plast multigrade, gött!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar