Annons

Olika färger i DPP, PS CS2, Windows Photo Gallery, IE (VISTA)

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej alla kära färgprofilsmänniskor! Håller på och blir tokig ang färger och har inte hittat några gamla trådar här som löser mitt problem. Därför tar jag upp en fråga som tycks alltid vara aktuell.

Min konfiguration :

1. HP 1955 (TFT). Valt sRGB i skärmens meny som färgrymd. Ljus och kontrast inställda korrekt.

2. EOS 400D, fotar i RAW, inställd på sRGB.

3. Adobe Gamma inställd bra (matchar HP's egna profil nästan på pricken).

4. PS CS2 är inställd på sRGB.

5. DPP är inställd på sRGB och på min sparade profil från Adobe Gamma under "color matching settings".

6. Vista's Color Management är också inställd på min sparade skärmprofil från Adobe Gamma.

(Alla inställningar kan ses på denna bild: http://www.straldal.se/problem.gif)

Problemen:

1. Med ovan beskrivna inställningar visas samma JPEG-bild med inbäddad profil från kameran på samma sätt i PS och DPP men ej i Windows Photo Gallery eller IE.

2. Om jag istället tar bort min egna skärmprofil i DPP under "color matching settings" och väljer sRGB samtidigt som jag tar bort min egna skärmprofil från Vista's Color Management så ser bilderna lika ut ÖVERALLT!

Vilket av dessa två alternativ är korrekt? Med korrekt menar jag att andra människor med kallibrerade system ser samma sak som jag ser. Om alternativ 1 är korrekt så kan jag alltså inte använda Windows Photo Gallery eller IE i mitt arbetsflöde.

3. En RAW-bild i DPP har inte samma färgåtergivning som samma bild i JPEG-format, också i DPP. Varför? Kommer det alltid ske någon slags förändring vid konvertering till JPEG? Måste jag bara acceptera det?

Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde reda ut min frågeställning.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.