The_SuedeII
Aktiv medlem
Ah, oki - bra att det löste sig. Det borde läggas upp något liknande "checklistor" för den här typen av problem, det är ändå en hel del inställningar som ska göras - vare sig man har mac eller windows.
Omar:
Jo det kan faktiskt vara bra att göra, eftersom softproofen i detta fallet [aRGB-skärmprofil] till [sRGB - ut till sparad fil] är teoretiskt perfekt till skillnad från när du proofar mot en skrivarprofil. Fördelen är egentligen mest att du ser om du får skarpa klippningskanter någonstans där färgerna du arbetat fram i bilden är för starka för sRGB-omvandlingen. Detta kan se ut ungefär som det man kallar för "banding". En färg tonar ut tills en av kanalerna "klipper" mot noll eller max, och där får man en skarp färgövergång som inte alltid är så vacker. Detta syns mest runt grönt-blått i djupare färger och mellantoner, men även i rött när man går upp mot starkare ljusstyrkor (rött är ljusstarkare i aRGB än i sRGB). Om jag gör det får bero på hur viktig just den bilden är för min del, men efterhand så lär man sig att se på bilden vad som kan bli ett problem när man minskar färgrymden.
Omar:
Jo det kan faktiskt vara bra att göra, eftersom softproofen i detta fallet [aRGB-skärmprofil] till [sRGB - ut till sparad fil] är teoretiskt perfekt till skillnad från när du proofar mot en skrivarprofil. Fördelen är egentligen mest att du ser om du får skarpa klippningskanter någonstans där färgerna du arbetat fram i bilden är för starka för sRGB-omvandlingen. Detta kan se ut ungefär som det man kallar för "banding". En färg tonar ut tills en av kanalerna "klipper" mot noll eller max, och där får man en skarp färgövergång som inte alltid är så vacker. Detta syns mest runt grönt-blått i djupare färger och mellantoner, men även i rött när man går upp mot starkare ljusstyrkor (rött är ljusstarkare i aRGB än i sRGB). Om jag gör det får bero på hur viktig just den bilden är för min del, men efterhand så lär man sig att se på bilden vad som kan bli ett problem när man minskar färgrymden.