Annons

Skillnad i färger mellan PS och Windows

Produkter
(logga in för att koppla)
Ah, oki - bra att det löste sig. Det borde läggas upp något liknande "checklistor" för den här typen av problem, det är ändå en hel del inställningar som ska göras - vare sig man har mac eller windows.

Omar:
Jo det kan faktiskt vara bra att göra, eftersom softproofen i detta fallet [aRGB-skärmprofil] till [sRGB - ut till sparad fil] är teoretiskt perfekt till skillnad från när du proofar mot en skrivarprofil. Fördelen är egentligen mest att du ser om du får skarpa klippningskanter någonstans där färgerna du arbetat fram i bilden är för starka för sRGB-omvandlingen. Detta kan se ut ungefär som det man kallar för "banding". En färg tonar ut tills en av kanalerna "klipper" mot noll eller max, och där får man en skarp färgövergång som inte alltid är så vacker. Detta syns mest runt grönt-blått i djupare färger och mellantoner, men även i rött när man går upp mot starkare ljusstyrkor (rött är ljusstarkare i aRGB än i sRGB). Om jag gör det får bero på hur viktig just den bilden är för min del, men efterhand så lär man sig att se på bilden vad som kan bli ett problem när man minskar färgrymden.

Nu har jag äntligen löst mitt problem och hoppas att jag kan hjälpa er ur det här. Windows Vista har egen färghantering och så ska man ändra där till SRGB IEC61966-2.1 då är problemet löst.. Lightroom visar rätt färger nu och när jag sparar som SRGB då är det också rätt i skrivbord även internet explorer/firefox :)

Öh, VAR ändrar jag? Ska jag som använder en kalibrator ändra? Och ska jag som har en wide gamut-skärm istället ändra till Adobe RGB? Kan någon hjälpa?

/Per

Nu har jag äntligen löst mitt problem och hoppas att jag kan hjälpa er ur det här. Windows Vista har egen färghantering och så ska man ändra där till SRGB IEC61966-2.1 då är problemet löst.. Lightroom visar rätt färger nu och när jag sparar som SRGB då är det också rätt i skrivbord även internet explorer/firefox :)

Hej

Jag vet inte riktigt om jag hänger med om du ändrat under färghantering, enheter, "profiler till den associerade enheten" till SRGB IEC61966-2.1 så har man väl tagit bort kalibrerings profilen helt. där skall ju den kalibrerade monitorprofilen ligga som man fått från sin kalibrering med tex spyder eller eye-one.

http://www.xrite.com/product_overview.aspx?ID=788&Action=support&SupportID=4020

Eller du menar kanske inte där, finns ju avancerat läge också och där är min inställd på SRGB IEC61966-2.1 som enhetsprofil.

Mvh

Omar

Ett tips till er som har Eizo ColorEdge skärmar (CG222W, CG241W, CG242W, CG301W).
Ni kan kalibrera skärmen till sRGB genom att välja sRGB som färgrymd istället för "monitor nativ" när ni skapar en ny kalibrering i ColorNavigator.

Detta innebär att ni har "begränsat" skärmens färgrymd till sRGB.
Ni kan naturligtvis switcha tillbaka till er normala inställning/ar via ColorNavigator eller CN Agent utan att behöva bota om eller avsluta något program.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto