Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Ang. meetoo-rörelsen, ett litet matematiskt perspektiv utifrån antalet kvinnor i Sverige och tidsomfånget då dessa, verkliga eller påstådda övergrepp angetts ha skett, så blir det et tidsperspektiv på runt 100 millioner år, (år antal kvinnor). Varje verkligt övergrepp är ett för mycket, kan vi vara överens om, men man måste sätta allt i proportion till sitt sammanhang.
Att det finns pedofiler och folk, med eller utan kamera som bär sig illa åt betyder ju inte att alla som fotograferar barn eller vuxna i olka sammanhang,med olika klädsel eller någon är perversa.
Ja fast ibland blir man förvånad hur illa det kan vara på visa ställen. Jag såg en film tagen (möjligen i Latin-Amerika) med dold kamera som en tjej hade i en ryggsäck. Om jag inte missminner mig var det ett klipp som lagts ut via Aftonbladet. Tjejen gick bara igenom staden och vi fick följa henne efter en väg genom ett marknadsområde och det var inte långt mellan tillfällena som den ena mannen efter den andra kom mot henne bakifrån, från sidan och framifrån i en aldrig sinande ström och försökte få hennes uppmärksamhet eller ta på henne. Det var faktiskt rena gatloppet.
Det är väldigt stor skillnad mellan olika länder och det värsta jag och min fru varit med om var nog i Iran på 70-talet (under shahens tid) . Hela tiden gick män förbi och försökte trycka sig mot min fru liksom i förbifarten. Märkligt nog var det fullständigt annorlunda i grannlandet Afghanistan där detta aldrig hände oss den tiden. Inte en enda incident! Folk hade en mycket större respekt för varandras integritet där och då. I Kashmir som vi kom till ett antal veckor senare hade jag kommit kanske 10-15 meter bakom min fru och vips kom en man fram bakom henne och tog henne bakifrån mellan benen. Om han gjort detta mot en lokal kvinna hade han varit död. Jag pratade allvar med honom och då gick han rakt över gatan och började sparka på en tiggare i full frustration. Då fick vi nog och vinkade till oss en polis som stod och dirigerade trafiken där i Srinagar. Han gick rakt fram till killen och slog halvt ihjäl honom med sin batong och efter det kom vi på att vi nog inte kunde anmäla övergrepp till den lokala polisen om vi inte ville ha någons död på våra samveten.
Vi ser gärna det mesta utifrån vår egen horisont i lilla lugna plaskdammen där vi bor och i allmänhet ser vi då sällan eller aldrig något att uppröras över eller hur? Men det innebär ju inte att det är tillrådligt att åka buss i storstäderna i Indien för det om man råkar vara kvinna. Det är inte så länge sedan som en kvinna våldtogs på bussen av ett gäng män som sedan slog ihjäl henne och slängde ut henne från bussen. Har du inte manligt beskydd i form av en förmyndare/överrock så kan man som kvinna inte gå ut i stora delar av världen utan att utsättas för närmanden. Så här ser det ut i en stor del av världen och tänka sig även i lilla plaskdammen har ju vågorna börjat gå oroande höga för att vi inte ser det som pågår behöver ju inte innebära att det inte gör det. Under senare tid har tydligen flera gruppvåldtäkter tydligen skett i Malmö.