Annons

Okularfläpp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jochum Berg

Aktiv medlem
Det följer ju med en liten gummifläpp som man ska sätta på okularet när man inte håller ögat emot vid fotograferandet, så inte solen lyser in och, ja gör vad då? Spegeln är ju uppfälld vid själva exponeringen så då spelar det väl ingen roll ifall solen lyser in bakifrån, eller?
 
Menar du gummiflärpen som sitter på nackremmen man får med t ex 350D? Jag har läst att den är för sökaren, men jag fattar inte hur man ska sätta dit den, den verkar ju inte passa. Antagligen sätter jag dit den fel.

Hur gör man? :)

(Ursäkta om jag istället för att svara bidrog med en till fråga.)
 
David:
Exponeringsmätningen påverkas och den sker innan spegeln fälls upp.

Jochum:
Bör stå i manualen, om inte så - Ta bort ögonmusslan som sitter där (på kamerahuset) och sätt dit den som sitter på remmen. Du skall alltså inte ha båda samtidigt.
 
Fel person Niclas men det ser ju alla!
Okidoki, exponeringsmätningen, det gör inget, fotar oftast manuellt så då vet jag att bara behöver använda den när jag använder automatik och stativ, bra!
Undrar hur många bländarsteg fel det kan bli då ifall solen lyser in…?
 
Nix, inte 350D alla fall. Men man tycker ju kanske att de borde, ha en lös gummiflärp att flippra med känns ju en aningen stenålder…
 
PS, Det har jag glömt förresten men förr innan de digitala kamerornas intåg brukade jag hålla för handen lite bara om jag fotade med stativ, det borde väl räcka.
 
Det kanske finns en anledning till att de är borta. Min gamla Canon A-1 har en okularslutare men jag brukade oftast glömma att slå igen den när jag hade kameran på stativ och trådutlösare, men hade aldrig några problem ändå.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.