Annons

Ohjälpliga problem med Epson R3000?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tror även min tidigare skrivare R1900 tror jag den hette också använde pads. Fast det fungerade under de år jag hade skrivaren.
Så pads i sig måste väl inte ställa till det?

Min R1800 höll i 7 år. Hade inga problem innen i somras och då tror jag det extremt torra varma vädret knäckte den ihop med att jag inte använde den så mycket under perioden.
 
Jag kan bara hålla med dig. Jag har ägt ett antal Epson skrivare sedan 90-talet. De har alla blivit utbytta på grund av ålder och att den nya tekniken blivit så mycket bättre att det varit värt att byta.
Flera av dem har jag ägt i 5-6 år. Oftast A3 skrivare. Tror de hette 1200, 1800 och 1900.
I alla händelser har jag aldrig haft denna typ av problem tidigare.
Så jag skall ta ett allvarligt snack med Epson i morgon.
Nu är vi ju flera som haft samma bekymmer. Så om ni som upplevt detta skickar mig ett mail skall jag tala i alla vår sak.
Jag anser att Epson skall ge oss någon form av goodwill-ersättning eller kraftig rabatt på en ny skrivare. Om de inte är beredda att göra detta visar de att de tycker det är OK att en av deras högkvalitativa skrivare har en livslängd på 2-3 år.
Vilket i sin tur visar att man nog bör köpa från en annan leverantör.

Vad gäller SC-P600 är den nog tyvärr konstruerad på samma sätt som R3000 när det gäller spillbläck. Jag sökte just på det i den manualen. På sidan 104 nämns att om man får error för pads skall man kontakta Epson support. Låter inte betryggande.

Jag har egentligen svårt att förstå att spillbläcket i sig skulle behöva vara ett problem om man nu tvättade padsen rena med jämna mellan rum eller om man byter dem. Jag skiljer här på de som sitter i vändpunkterna (ändarna) och de som finns under hela skrivhuvudbanan. Det är ju bara de i ändarna som jag tycker varit verkligt svårt nergrisade med främst svart bläck.
 
Jag har använt Epsons profiler, helt OK. Men jag lyckas fortfarande göra något bättre profiler själv. Dock inte enkelt, här kan du läsa om hur jag gör profiler http://www.profiler.nu/battre-profiler/
Jag kör via USB än så länge. Ska koppla in trådlöst för att kunna skriva ut från mobila enheter, men vill jag skriva ut riktiga bilder från kameror, då föredrar,jag tråd.

Annars har det varit en spännande test. Fantastisk svärta, framförallt på matta papper är svärtan märkbart bättre än på alla andra skrivare jag testat. Bättre än alla matta papper som jag blaskade under alla mina mörkrumsår också.

Inga cloggar, trots att den står hemma hos mig utan luftfuktare. Så om det borde bli cloggar så är det nu. Men, som sagt, inte en enda.

Testen är i full gång, så om du har frågor kan du ställa dem här.

Jag gjorde några utskrifter igår av svart/vitt och tycker också det ser jättefint ut. Men jag upptäckte att mitt WIFI nog inte funkar optimalt med SC-P600. Utskriftshastigheten var väldigt mycket sämre än med WF-3620 som ju också är en skrivare ur den nya generationen även om det är en enklare multiskrivare (bara 4 bläck men med liknande skrivarteknik och huvud). Så det får bli USB trots allt även om jag verklige sett fram emot att bli av med lite kabel. WF-skrivare funkar perfekt med WIFI, så nu undrar jag ju varför fotoskrivaren inte gör det. Det var dessutom filer av samma storlek från samma 16 Mpixel-kamera, så det borde inte varit någon större skillnad i datamängd. Hade heller inte micklat med några övriga inställningar.
 
Jag gjorde några utskrifter igår av svart/vitt och tycker också det ser jättefint ut. Men jag upptäckte att mitt WIFI nog inte funkar optimalt med SC-P600. Utskriftshastigheten var väldigt mycket sämre än med WF-3620 som ju också är en skrivare ur den nya generationen även om det är en enklare multiskrivare (bara 4 bläck men med liknande skrivarteknik och huvud). Så det får bli USB trots allt även om jag verklige sett fram emot att bli av med lite kabel. WF-skrivare funkar perfekt med WIFI, så nu undrar jag ju varför fotoskrivaren inte gör det. Det var dessutom filer av samma storlek från samma 16 Mpixel-kamera, så det borde inte varit någon större skillnad i datamängd. Hade heller inte micklat med några övriga inställningar.

Min R3000 gick tidigare under Apple Maverick operativt och dess drivrutiner snabbt nog för jag inte skulle beklaga mig. Det var jämförbart med USB enligt min bedömning.
Sedan jag fick nya drivrutiner till Yosemite så går det i snigelfart. Det som brukar ta 3-5 minuter att skriva ut tar plötsligt 20-25 minuter. USB fungerar mer normal men även här stannar skrivaren till och tvekar emellanåt.
Ett beteende jag inte känner igen från tidigare.
 
Så jag satt i kläm att leverera et antal utskrifter innan Jul så jag var tvungen att agera snabbt.
Efter att pratat med Epsons level one support som skapat ett ärende så tog jag kontakt med Scandinavian Photo där jag köpt skrivaren.
Kopplades till en man vid butiken i Malmö som jag hade ett intressant samtal med. Hän bekräftade att de börjat få in köpare av R3000 som nu har problem med bläckspill.
Han uppskattade att det rörde sig om 5-6 stycken så här långt. Några R3000 har skickats till Epson som i några fall och konstaterat att det inte går att laga skrivaren. I ett fall valde kunden att låta Epson reparera skrivaren. Det kostade cirka 2500 kr för nytt skrivarhuvud plus arbetkostnad. totalkostnad cirka 4000 kr.
Han erkänner att detta verkar vara et problem som är växande och att de som hitintills har fått problem är de som skriver ut mest.
De har sålt mängder av R3000 tidigare eftersom skrivaren har så bra utskriftskvalitet men att man nu börjar dra öronen åt sig och inte längre rekommenderar den.
Deras erfarenhet hittills är att Epson kör strutvarianten och inte på något sätt varit beredda att kompensera kunderna eller reparera till en subventionerat pris. Deras åsikt är att det är 1 års garanti och efter det är det bara att betala.

Åkte sedan till Scandinavian Photo i Mölndal eftersom jag behövde en ny skrivare samt att prata med Göran Nordqvist som är Scandinavians interna expert på skrivare och utskrifter.
Vi hade en längre diskussion om problemen med R3000 och våra erfarenheter. Han hade senast haft en annan R3000 kund i Vårgårda som hade samma problem som oss andra.
Jag visade honom också utskrifterna från igår. Han anser ju också att det är helt uppåt väggarna att en skrivare är kaputt efter 2-3 år. Han fick behålla mina misslyckade utskrifter och kommer ta upp frågan med Epson.
Sedan ägnade vi oss att diskutera vad jag skulle köpa för att ersätta R3000.
Till sist kom jag fram till att det trots allt blir em Epson R3880.

Det finns skäl till 4 detta.
1. Canon föll bort därför deras bläckpatroner är små samt att Göran sa att deras utskrifter i Svart/vitt fortfarande ligger långt efter Epsons.
2. Epsons nya fSC-P600 föll bort trots att den har nya bläck och nytt skrivarhuvud på grund av att den har samma sätt att ta hand om spillbläck som R3000. De skriver själva på sidan 105 i manualen för skrivaren.
"A printer's ink pad is at the end of its service life. Please contact Epson support.
Kontakta återförsäljaren eller Epson Support när ”Please con- tact Epson support” visas.
A printer's ink pad is nearing the end of its service life. Please contact Epson support."
Detta säger mig att Epson är medvetna om problemen med R3000 och nu säger på ett försynt sätt att om du skriver ut mycket kan skrivaren behöva skickas in till Epson under sin livstid för att få underhållsservice. Något liknande inte fanns manualen för R3000.


3. Epson 3880 har en god track record och är beprövad sedan flera år och har en spilltank sag själv kan byta ut.

4. De större patronerna på 80 ml gör att jag tjänar in merkostnaden för skrivaren på 2x259 ml som det är i R3000.


Så nu har jag medan jag skrev detta lyckats skriva ut 7 ex. av en bild på R3880 helt utan problem.
Epson R3880 är ju större än R3000 och behöver också mer plats på höjden för att få in A2 papper.
Så tillfälligt ser det nu ut så här i mitt arbetsrum:

Min R3000 hamnar väl troligen på återvinningscentralen fast jag tänker avvakta vad Epson kommer fram till. Den skulle ju kunna få ett fortsatt liv hos någon av mina söner.
Att kassera en skrivare efter ungefär 2 år känns verkligen helt fel. En sådan produkt är ett hån mot kunderna och en produkt som kostade 3 000 kr i avskrivning per år under sitt korta liv.
För det andra är det ett hån mot en omställning till hur vi måste ta hand om vårt jordklot och hur vi hushålla våra begränsade resurser.
Så in i skamvrån med er Epson och sätt på dumstruten.
 

Bilagor

  • _ALM1769.jpg
    _ALM1769.jpg
    368.8 KB · Visningar: 32
Senast ändrad:
Jo, Canons patroner (i alla fall i Pro-10) är små - 14 ml - men priset per ml är faktiskt ungefär detsamma som för R3000. Så jag är nöjd ändå. Dessutom anser åtminstone jag att kvaliteten på svartvita utskrifter är fullt jämförbar.
 
Jag kan förstå att du bytte till Canon. Det borde jag logiskt sett gjort själv också.
Det känns inte riktigt rätt att köpa igen från en leverantör som uppträder som Epson gör i det här fallet. De försöker förtiga problemet och slippa ta sitt ansvar. Nu fick jag väl bekräftat att detta nog bara är början på deras problem. Scandinavian Photo ser en stigande trend på samtal om krångel med R3000. Vi som har drabbats först är vi som skriver ut mest. De andra kommer senare som våg nummer två.

Fast det track record som R3880 har fått under sina 3-4 år på marknaden och ekonomin i de större patronerna samt att den har spilltank övertygade mig.

Jag har föreslagit redaktionen på Fotosidan att intervjua några av oss kunder som har drabbats samt få ett genmäle från Epson hur de ser på saken. Jag hoppas Fotosidan vågar ta upp detta lite känsliga ämne och göra en artikel om det.
Så vad säger du Magnus Frödeberg?
 
Sten-Åke (inlägg 23) om du tror att din nya SC-P600 använder sig av nya PrecisionCore tekniken så är det nog tyvärr fel enligt mina efterforskningar, vart finns info att den kör med nya tekniken??
Din skrivare använder den "gamla" typen av skrivhuvud d.v.s ett Micro Piezo printhuvud samma typ som sitter i 3800.
Din frus nya skrivare använder det nya tekniken helt rätt.
Däremot används nytt bläck UltraChrome HD bläck med djupare dynamik i färgerna.
Hoppas att du blir nöjd ändå utan den nya PrecisionCore tekniken.
 
Om det du skriver är korrekt är jag ändå mer övertygad att mitt byte till R3880 var rätt. Nu fungerar drivrutinerna till skrivaren som jag är van vid.
Skrev just ut min första bild i A2 på ett bröllopspar. Tror de kommer bli mer än nöjda med förstoringen. Antar kvalitén är densamma som från R3000 när den fungerade optimalt fast sett i ett större format blir det ändå mer imponerande.
NU kör den nya skrivaren inga konstiga rengöringscykler utan som jag är van att en Epson skrivare gör. Trots detta ser jag hur mycket bläck som hamnar i spilltanken. Det är inga små mängder. Att ett par pads utan någon tank skall kunna hantera detta i längden förstår jag nu är en utopi.
Så kampanjen som Stefan driver om att vi konsumenter själva skall kunna underhålla våra skrivare under dess normala livslängd genom att byta sådant som är förbrukningsvara förtjänar all uppbackning.
Här verkar Epson försökt föra oss bakom ljuset genom att konstruera en verkligt bra skrivare men med egenskaper som gör att vi tvingas till ett dyrt byte av pads ett par gånger under skrivarens livslängd om vi räknar denna till cirka 6 år. Det var den där delen med tank och annat man sparade in på. Nu ser vi följderna.
Misstänker Stefan du såg problemen komma lite tidigare än vi andra eftersom du driver frågan.
 
Sten-Åke (inlägg 23) om du tror att din nya SC-P600 använder sig av nya PrecisionCore tekniken så är det nog tyvärr fel enligt mina efterforskningar, vart finns info att den kör med nya tekniken??
Din skrivare använder den "gamla" typen av skrivhuvud d.v.s ett Micro Piezo printhuvud samma typ som sitter i 3800.
Din frus nya skrivare använder det nya tekniken helt rätt.
Däremot används nytt bläck UltraChrome HD bläck med djupare dynamik i färgerna.
Hoppas att du blir nöjd ändå utan den nya PrecisionCore tekniken.

Intressant att det skulle vara samma huvud. Var har du sett den uppgiften? Jag är nyfiken, eftersom Epson har sagt att detta är det första exemplet där de använder den nya skrivarhuvudet för fotoskrivare. Att det är piezohuvud är självklart, det är Epson som har den tekniken och de hävdar ju bestämt att den ska vara överlägsen de termohuvuden som Canon och HP använder.
 
Misstänker Stefan du såg problemen komma lite tidigare än vi andra eftersom du driver frågan.

Får väl erkänna att det är framförallt på de professionella storformatsskrivarna som jag har snackat med att enklare service kan kunna utföras av användaren själv, eftersom det är sådana skrivare jag använder i dagligt bruk. Men jag utvidgar gärna diskussionen till dessa semipro skrivare.

Stefan
 
Enligt Epsons spec har SC-P600 Epson Micro Piezo™ print head och skriver om precision core teknik "At the heart of PrecisionCore is the PrecisionCore MicroTFP print chip"

Enligt spec för R3000 är det On-demand inkjet (Piezo electric) dvs inte samma.

SC-P600 har alltså enligt Epson det nya printhuvudet.
 
Enligt Epsons spec har SC-P600 Epson Micro Piezo™ print head och skriver om precision core teknik "At the heart of PrecisionCore is the PrecisionCore MicroTFP print chip"

Enligt spec för R3000 är det On-demand inkjet (Piezo electric) dvs inte samma.

SC-P600 har alltså enligt Epson det nya printhuvudet.


Jag har googlat och försökt finna svar, har läst produktblad om skrivaren på Epsons sidor runt om världen och ser inte någonstans att dom marknadsför den med att den har det nya huvudet.

Bifoga en länk om någon hittar om skrivaren har PrecisionCore, är ju en intressant teknik naturligvist.

Har jobbat på Canon i 18 år och kom ihåg när första bläck"sprutan" kom, man var alldeles överväldigad av tekniken då och det håller i sig ännu,
 
Jag har googlat och försökt finna svar, har läst produktblad om skrivaren på Epsons sidor runt om världen och ser inte någonstans att dom marknadsför den med att den har det nya huvudet.

Bifoga en länk om någon hittar om skrivaren har PrecisionCore, är ju en intressant teknik naturligvist.

Har jobbat på Canon i 18 år och kom ihåg när första bläck"sprutan" kom, man var alldeles överväldigad av tekniken då och det håller i sig ännu,

Spec skrivare:http://www.epson.co.uk/gb/en/viewcon/corporatesite/products/mainunits/specs/13682

Precision core technology:
http://www.epson.com/cgi-bin/Store/jsp/Landing/precisioncore-advanced-printing-technology.do
 
Jag har googlat och försökt finna svar, har läst produktblad om skrivaren på Epsons sidor runt om världen och ser inte någonstans att dom marknadsför den med att den har det nya huvudet.

Bifoga en länk om någon hittar om skrivaren har PrecisionCore, är ju en intressant teknik naturligvist.

Har jobbat på Canon i 18 år och kom ihåg när första bläck"sprutan" kom, man var alldeles överväldigad av tekniken då och det håller i sig ännu,

De sade att det var det nya huvudet vid den presskonferens jag var på, så jag blev därför förvånad när du sa att det inte var det.
 
Sten-Åke (inlägg 23) om du tror att din nya SC-P600 använder sig av nya PrecisionCore tekniken så är det nog tyvärr fel enligt mina efterforskningar, vart finns info att den kör med nya tekniken??
Din skrivare använder den "gamla" typen av skrivhuvud d.v.s ett Micro Piezo printhuvud samma typ som sitter i 3800.
Din frus nya skrivare använder det nya tekniken helt rätt.
Däremot används nytt bläck UltraChrome HD bläck med djupare dynamik i färgerna.
Hoppas att du blir nöjd ändå utan den nya PrecisionCore tekniken.

Det är Dpreview som skrivit om detta (länkat till Precision core) i sin Review här:

http://www.dpreview.com/articles/48...-printer-with-industrys-highest-black-density.

Epson launches A3+ SC-P600 printer with ‘industry’s highest black density’

Published Sep 6, 2014 | Damien Demolder

I texten står följande:
"Significantly, the Sure models, including the SC-P600 use Epson’s new PrecisionCore print head technology, which the company says brings additional control over ink droplet size, placement and shape, and with the potential to work faster than current desktop technology. The SC-P600 is said to produce an 11x14-inch photo print in around 153 seconds."

Begreppet "Precision core" är blåmarkerat som länk i den annars vita texten på svart och länken går till ett White paper om "Precion core" som ligger här:

http://www.epson.com/cgi-bin/Store/jsp/Landing/precisioncore-advanced-printing-technology.do

Man måste sedan klicka sig vidare ner till en PDF-fil som man når via knappen "Read tecnology details":

http://www.epson.com/_alfresco/LandingPages/landing/PrecisionCore/PrecisionCore_White_Paper.pdf

Jag läste detta "white paper" och valde skrivare efter det och avstod alltså R3000 av kläggningsproblemen och valde SC-serien eftersom det åtminstone innebar något nytt.

Under 6. Keeping Thousands and Thousands of Nozzles Reliable and Ready kan man läsa vad de skriver om att hålla skrivarhuvudena rena.

Om det ligger det minsta sanning i detta så finns i dessa skrivare en teknik för att hålla skrivhuvudena rena "on the fly". Förhoppningsvis gör det att vi själva slipper manuella rensningsövningar lika ofta. Läs nedan:

"Let’s talk for a moment about reliability. Periodic printhead maintenance is an essential
part of reliable print quality. PrecisionCore printhead technology is being developed
to take full advantage of the characteristics of the piezo at the core to keep
working reliably page after page, month after month, year after year. This technology
has the potential to be used in a wide variety of Epson printers.
Inkjet systems in general use a range of approaches to ensure the nozzles are able
to eject ink without problems. In Epson printers, when the printhead is not in use, it
is capped to prevent ink from drying and clogging the nozzles. Capping provides a
humid storage environment that keeps the inks liquid in the nozzles at a viscosity that
allows them to function immediately when needed. There are also systems to remove
the air that has found its way into the ink to prevent air bubbles from forming. And
now PrecisionCore introduces a new system that uses the power of the piezo crystal
itself to raise reliability, one that is only possible in a piezo printhead.
When voltage is applied to the piezo element, it flexes, acting as an actuator (the
pump that ejects the ink). Conversely, when a piezo element is flexed, it actually
generates a voltage. Because of this characteristic, the PrecisionCore piezo element
can be an extremely powerful ink pump one instant, and a highly-sensitive sensor the
next, as shown in the illustration. By using this sensor capability, the piezo element
can detect in milliseconds whether it is firing normally, if an air bubble has interrupted
firing, or if rising ink viscosity may cause issues, all without having to eject any ink. In
other words, it has the ability to self-diagnose its health almost instantly.
Armed with this information, the rest of the system in the future will be able to compensate
on the fly for nozzles requiring maintenance at the next
convenient stopping point. With PrecisionCore printhead technology,
printers will only have to stop when absolutely necessary or
convenient."
 
Problemen med den sega WIFI-utskriften jag hade igår finns inte kvar alls med USB. Det går finfint nu.

Jag har skrivit ut motsvarande testbild jag använde på WF-3620. Den föreställer en lejonhona på en "kopjes" vid Simba kopjes i Tanzania. Den är bra som test för den innehåller mängder av nyanser främst i djurets päls och jag kan konstatera att det ser fantastiskt bra ut vid en jämförelse med WF-3620-bilden som inte alls är dålig. Den stora skillnaden ligger i att SC-skrivare är betydligt bättre på att återge alla nyanser i bilden. Det är påtagligt mycket bättre dynamik i bilden och det svarta som alltid finns där i lejonpälsen skapar ett större djup i bilden. Båda skrivarna återger detaljerna väldigt bra.

Jag har bara snabbtestat med Epsons eget utskriftsprogram och nu ska jag finlira lite mer med både Lightroom och DxO Optics Pro för utskrift med SC-skivaren, så jag får till det så bra det går med rätt profiler i programmen.

Jag är detaljfreak och har idag en kamera och objektiv som verkligen levererar fantastisk detalj och jag tror bilderna från den kommer att komma ännu bättre till sin rätt med SC-skrivaren än min gamla R1800. Om bara Precision core håller vad det lovar när det gäller det dynamiska underhållet av skrivarhuvudena så man slipper bli besviken av det skälet så tror jag att kommer att bli riktigt bra.

Epson har skrivit att genom att skrivarhuvudtekniken är så skalbar, så kommer den att användas i alla deras bläckstråleprodukter framöver. Från de dyraste till de enklaste, så det kommer säkert att gå att komma över tekniken till en mycket billigare peng än att köpa en fotoskrivare. WK-skrivarna med den nya tekniken kan man ju få för drygt en tusenlapp så det borde de flesta som är intresserade av en skrivare ha råd med (första uppsättningen bläck är ju alltid gratis som tur är :).
 
Jag önskar dg lycka till med din nya skrivare. Jag hoppas den håller vad den lovar.
Själv fegade jag som sagt ur och gick på den säkra stigen med R3880.
Det var inte så mycket pengarna för att ta ännu en chans utan mest all den frustration och tid jag har lagt ner på en skrivare som till sist visade sig hopplös.
Det är förbaskat frustrerande när man sitter hemma med sin krånglande skrivare och tror att man själv har strulat till det innan man börjar få korn på att andra har samma problem.
Den resan hoppas jag du slipper.
 
Det är Dpreview som skrivit om detta (länkat till Precision core) i sin Review här:

http://www.dpreview.com/articles/48...-printer-with-industrys-highest-black-density.

Epson launches A3+ SC-P600 printer with ‘industry’s highest black density’

Published Sep 6, 2014 | Damien Demolder

I texten står följande:
"Significantly, the Sure models, including the SC-P600 use Epson’s new PrecisionCore print head technology, which the company says brings additional control over ink droplet size, placement and shape, and with the potential to work faster than current desktop technology. The SC-P600 is said to produce an 11x14-inch photo print in around 153 seconds."

Begreppet "Precision core" är blåmarkerat som länk i den annars vita texten på svart och länken går till ett White paper om "Precion core" som ligger här:

http://www.epson.com/cgi-bin/Store/jsp/Landing/precisioncore-advanced-printing-technology.do

Man måste sedan klicka sig vidare ner till en PDF-fil som man når via knappen "Read tecnology details":

http://www.epson.com/_alfresco/LandingPages/landing/PrecisionCore/PrecisionCore_White_Paper.pdf

Jag läste detta "white paper" och valde skrivare efter det och avstod alltså R3000 av kläggningsproblemen och valde SC-serien eftersom det åtminstone innebar något nytt.

Under 6. Keeping Thousands and Thousands of Nozzles Reliable and Ready kan man läsa vad de skriver om att hålla skrivarhuvudena rena.

Om det ligger det minsta sanning i detta så finns i dessa skrivare en teknik för att hålla skrivhuvudena rena "on the fly". Förhoppningsvis gör det att vi själva slipper manuella rensningsövningar lika ofta. Läs nedan:

"Let’s talk for a moment about reliability. Periodic printhead maintenance is an essential
part of reliable print quality. PrecisionCore printhead technology is being developed
to take full advantage of the characteristics of the piezo at the core to keep
working reliably page after page, month after month, year after year. This technology
has the potential to be used in a wide variety of Epson printers.
Inkjet systems in general use a range of approaches to ensure the nozzles are able
to eject ink without problems. In Epson printers, when the printhead is not in use, it
is capped to prevent ink from drying and clogging the nozzles. Capping provides a
humid storage environment that keeps the inks liquid in the nozzles at a viscosity that
allows them to function immediately when needed. There are also systems to remove
the air that has found its way into the ink to prevent air bubbles from forming. And
now PrecisionCore introduces a new system that uses the power of the piezo crystal
itself to raise reliability, one that is only possible in a piezo printhead.
When voltage is applied to the piezo element, it flexes, acting as an actuator (the
pump that ejects the ink). Conversely, when a piezo element is flexed, it actually
generates a voltage. Because of this characteristic, the PrecisionCore piezo element
can be an extremely powerful ink pump one instant, and a highly-sensitive sensor the
next, as shown in the illustration. By using this sensor capability, the piezo element
can detect in milliseconds whether it is firing normally, if an air bubble has interrupted
firing, or if rising ink viscosity may cause issues, all without having to eject any ink. In
other words, it has the ability to self-diagnose its health almost instantly.
Armed with this information, the rest of the system in the future will be able to compensate
on the fly for nozzles requiring maintenance at the next
convenient stopping point. With PrecisionCore printhead technology,
printers will only have to stop when absolutely necessary or
convenient."

Är fortfarande inte övertygad, vad Dpreview skriver är en sak, att dom länkar till PrecionCore är en sak, men jag har inte sett på någon Epson broschyr på skrivaren att den skall innehålla den nya tekniken.

Däremot att den marknadsförs som SureColor med UltraChrome HD pigmenterat bläck för mer dynamiska utskrifter men inte som PrecisionCore skrivare rätt upp och ner.
Vissa skrivare i WorkForce segmentet marknadsförs då mera med det kostnadseffektiva,snabba PrecisionCore huvudet.

Jag släpper sakfrågan nu om sc-p600 har huvudet eller inte, intresset för PrecisionCore fortsätter, intressant teknik.

Har själv sen "BubbleJet",, Canons första uttryck på bläckstråletekniken kom,tyckt att rengöringarna före och i i vissa fall under printning konsumerat alldeles för mycket bläck. Var även ackrediterad på Hp produkter samma sak hos HP.
Ingen bläckstråleskrivare klarar att stå oanvänd, bläcket torkar i "vakumsugen" (purgeunit på engelska) , tätningarna upp till skrivarhuvudet från pumpen torkar, silikonskrapor som rengör huvudet torkar och blir stela, uppsugningsmattor blir stela, så därför används en ansenlig mängd bläck för att få ett flöde i skrivarhuvudets nozzlar så att dessa ej torkar ihop.

På Epson 3000 är jag övertygad om att rengörningsenheten och dess delar som skall ta hand om bläcket har för dålig kapacitet eller är felkonstruerad så att det fastnar bläck klumpar på skrivar huvudet när det passerar, dessa smetar ju sen naturligvist ut sig på utskriften eller lägger sig på pappersbanan så man får bläck klet även på undersidan av pappret.

Göran
 
Jag är övertygad - jag ringde Epson

Jag ringde Joel Pettersson på Epsons support och pratade med honom i kanske 20 minuter. ´Han bekräftade att SC-P600 är den första av de större skrivarna som har Precison Core. Även WF-serien har denna teknik.

Den har ett antal fördelar:

Mycket snabbare än de gamla skrivhuvudena för att de ökat trycket i systemet med starkare pumpar och de har fler munstycken i skrivhuvudena så dessa är effektivare genom att de täcker större yta.

Man gör av med upp till 30% mindre bläck än den gamla tekniken och precisionen i skrivhuvudena har ökat genom bättre styrning av bläcket.

Munstyckena är smarta och korrigerar sig själva genom att piezoelementen som funkar som punpar åt ena håller funkar som sensorer åt andra hållet och kan den vägen styra när rensning behövs. På det sättet kan man avhjälpa problem med bubblor i bläck och för hög viskositet i bläcket som ju leder till cloggning. Skrivhuvudena har dessutom försetts med en coating som motverkar att färgen fastnar i skrivhuvud och munstycken.

Så mindre bläck vid utskrifter och dynamisk rensning selektiv rensning gör att behovet av generella och mer slabbiga rensningscykler blir mindre.

Han kunde inte svara på när de släpper de större skrivarna (A2 och uppåt) men hänvisade till huvudkontoret.

Joel höll med om att man i reklamen inte slagit på trumman tillräckligt för den nya tekniken i de nya skrivarna (men det kanske är medvetet (min anm.), för då kommer det ju inte att gå att sälja äldre modeller man fortfarande har i röret). Han rekomenderade också Epsons siter i de större länderna där det finns fylligare info. I Sverige är omsättningen relativt de stora marknaderna låg och man har inte lika väl lokaliserat material som i de stora länderna. Så både de billigaste och de dyraste och största skrivarna har kvar den äldre tekniken och SC-P600 och WF-skrivarna är de som först utrustats med den nya tekniken.

Det här med Precision Core är den största satsning Epson gjort på teknikutveckling hittills och de har plöjt ner motsvarande 125 miljoner Euro som med god marginal är mer än en miljard svenska pengar.

Supportpersonalen på Epson var alldeles nyligen på utbildning i den nya tekniken så de är på banan och vet hur det funkar och vad som förbättrats mot tidigare generationer Epson-teknik och de ser fram emot att den äldre tekniken nu fasas ut.

Joel var väl medveten om problemen med R3000 skrivarna så ni som har problem bör definitivt lyfta detta till rätt nivå i företaget tycker jag. Det är inte OK att en så pass dyr skrivare rasar efter något år.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.