Hoppas din nya Epson-modell är bättre. Själv slutade det med att jag köpte en Canon Pixma Pro-10 i stället. Den kostar inte mer i bläck än Epson, trots hälften så stora patroner, är byggd som en stridsvagn (Epson känns som något ur ett flingpaket i jämförelse) och levererar precis lika bra bildmässigt.
Jag gav bort min R3000 till en bekant, som först noggrant fått ta del av mitt lidandes historia med den. Jag gav henne dock rådet att hålla sig till matt papper, eftersom jag tolkat alla inlägg på nätet som att det i första hand är den fotosvarta kanalen som levererar allt klägget. Och hittills har det funkat för henne, med matt papper och bara det mattsvarta bläcket. Om det nu är så att det nästan bara är det fotosvarta som krånglar så tolkar jag det som en konstruktionsmiss, och där hjälper i längden inte att tvätta bort överflödsbläck från kuddarna eller "basstationen", tänka på luftfuktighet etc. Jag har testat allt detta och slösat bort bläck för säkert en tusenlapp. Men efter bara ett par utskrifter var problemen tillbaka, och som många har märkt - ny head cleaning verkar bara göra problemet värre. Och skulle skrivarhuvudet på Canon lägga av, så kan man enkelt byta det själv - där ligger Epson i lä i användarvänlighet.
Men förhoppningsvis har Epson ordnat upp en del av problematiken med de nya modellerna. De verkar ju ändå ha insett att något måste göras.