Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Sten-Åke jag har ingen aning. Kan bara referera till vad andra nämner på Internet att det är Photobalck delen som läcker. Fast hela skrivarhuvudet byts.
Delen kostar cirka 2500 kr och arbete 1500. Alltså totalt 4 000 kr i ett fal som Epson lagade.
Såg någon som har fått offert på över 8 000 kr här på fotosidan.
Så tydligen är det skrivarhuvudet som måste bytas.
Det är med andra ord ingen lätt fix.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=21614
Det finns 26 listade ägare till skrivaren här på Fotosidan. Förmodligen finns det många fler men som inte listat den i sin fotoväska. Bland annat jag själv.
Tänkte jag skulle skicka ett kort mail till samtliga 26 och fråga hur många som fått problem hittills.
Man ska inte överdriva problemet med att byta ett skrivarhuvud. Jag har som sagt både tagit bort och monterat det i R1800 när jag insåg att jag inte hade något annat val. Det är dessutom förmodligen enklare med R3000 för där sitter ju bläcket inte på skrivhuvudsläden. I R1800 så var det bara att ta bort patronerna och lossa tre skruvar och dessutom ett par bandkablar. Så det är faktiskt inget märkvärdigt i sig. Jag fick det verkligen att funka ett tag men trots att hela huvudet låg i blöt så tror jag att det löste upp så mycket gammalt bläck som sedan inte riktigt gick att få bort. För efter ett tag var munstyckena igensatta igen.
Men priset inkluderar säkert övrig rengöring också och det kan nog ta sin tid att få allt rent och fint igen vid sidan att byta paddarna.
Skickar du mail så fråga också när de köpt skrivarna och när de började krångla. Kan vara användbar info att skicka till Epson.