Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ohjälpliga problem med Epson R3000?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sten-Åke jag har ingen aning. Kan bara referera till vad andra nämner på Internet att det är Photobalck delen som läcker. Fast hela skrivarhuvudet byts.

Delen kostar cirka 2500 kr och arbete 1500. Alltså totalt 4 000 kr i ett fal som Epson lagade.
Såg någon som har fått offert på över 8 000 kr här på fotosidan.
Så tydligen är det skrivarhuvudet som måste bytas.
Det är med andra ord ingen lätt fix.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=21614

Det finns 26 listade ägare till skrivaren här på Fotosidan. Förmodligen finns det många fler men som inte listat den i sin fotoväska. Bland annat jag själv.
Tänkte jag skulle skicka ett kort mail till samtliga 26 och fråga hur många som fått problem hittills.

Man ska inte överdriva problemet med att byta ett skrivarhuvud. Jag har som sagt både tagit bort och monterat det i R1800 när jag insåg att jag inte hade något annat val. Det är dessutom förmodligen enklare med R3000 för där sitter ju bläcket inte på skrivhuvudsläden. I R1800 så var det bara att ta bort patronerna och lossa tre skruvar och dessutom ett par bandkablar. Så det är faktiskt inget märkvärdigt i sig. Jag fick det verkligen att funka ett tag men trots att hela huvudet låg i blöt så tror jag att det löste upp så mycket gammalt bläck som sedan inte riktigt gick att få bort. För efter ett tag var munstyckena igensatta igen.

Men priset inkluderar säkert övrig rengöring också och det kan nog ta sin tid att få allt rent och fint igen vid sidan att byta paddarna.

Skickar du mail så fråga också när de köpt skrivarna och när de började krångla. Kan vara användbar info att skicka till Epson.
 
Jag har vidarebefordrat era synpunkter på Fotosidans testmetodik och förslag till artiklar till redaktionen. Jag hoppas också ni är medvetna om att redaktionen inte läser alla forumtrådar, så om ni kommer med förslag till artiklar eller andra synpunkter på just FS i forumet är det dömt att misslyckas (förutom i forumet fotosidan.se).

De flesta av medlemmarna här inser nog också att FS inte har i närheten av de resurser de stora sajterna har, så det finns helt enkelt inte möjlighet till lika omfattande tester eller att skriva om allt. Att antyda att det är av rädsla för annonsörerna tycker jag känns både fånigt och förolämpande mot de som faktiskt skriver artiklar och tester!

Hur som helst - har ni synpunkter och förslag - gå till forumet fotosidan.se och skriv där!

Nu kan ni återgå till att skälla på Epson :)

/Forumvärden
 
Jag har vidarebefordrat era synpunkter på Fotosidans testmetodik och förslag till artiklar till redaktionen. Jag hoppas också ni är medvetna om att redaktionen inte läser alla forumtrådar, så om ni kommer med förslag till artiklar eller andra synpunkter på just FS i forumet är det dömt att misslyckas (förutom i forumet fotosidan.se).

De flesta av medlemmarna här inser nog också att FS inte har i närheten av de resurser de stora sajterna har, så det finns helt enkelt inte möjlighet till lika omfattande tester eller att skriva om allt. Att antyda att det är av rädsla för annonsörerna tycker jag känns både fånigt och förolämpande mot de som faktiskt skriver artiklar och tester!

Hur som helst - har ni synpunkter och förslag - gå till forumet fotosidan.se och skriv där!

Nu kan ni återgå till att skälla på Epson :)

/Forumvärden

Skickade faktiskt ett mail till [email protected] med en länk till tråden och förslag på artikel upplägg. Inte fått någon reaktion på mailet.

Mats
 
Hur mycket bläck går det åt att fylla slangar mm på R3000? Har skrivit ut ett tjugotal A4 och gulpatronen varnar redan för låg nivå. Flera andra patroner har också låga nivåer och varningar kommer nog snart. Jag har kört rengöring några gånger m a a att skrivaren stod stilla flera månader i samband med flytt. Bilderna blir nu mycket bra, helt utan bandning. Har hört några säga att första färgpatronuppsättningen inte är fulltankade men personligen tror jag inte på det. Det vore ju rena bedrägeriet. Jag tror i stället att bläckåtgången för att initialt fylla systemet är stor och att det därefter inte blir så mycket kvar till utskrifter. Det borde naturligtvis anges av Epson. Har i alla fall beställt full uppsättning bläck och A3-papper från Scandinavian Photo. Epson tycks inte sälja alla färgpatroner i paket utan man måste köpa styckevis. Har tänkt mig att fortsätta använda skrivaren länge än, trots allt vad som skrivits här.
 
Hur mycket bläck går det åt att fylla slangar mm på R3000? Har skrivit ut ett tjugotal A4 och gulpatronen varnar redan för låg nivå. Flera andra patroner har också låga nivåer och varningar kommer nog snart. Jag har kört rengöring några gånger m a a att skrivaren stod stilla flera månader i samband med flytt. Bilderna blir nu mycket bra, helt utan bandning. Har hört några säga att första färgpatronuppsättningen inte är fulltankade men personligen tror jag inte på det. Det vore ju rena bedrägeriet. Jag tror i stället att bläckåtgången för att initialt fylla systemet är stor och att det därefter inte blir så mycket kvar till utskrifter. Det borde naturligtvis anges av Epson. Har i alla fall beställt full uppsättning bläck och A3-papper från Scandinavian Photo. Epson tycks inte sälja alla färgpatroner i paket utan man måste köpa styckevis. Har tänkt mig att fortsätta använda skrivaren länge än, trots allt vad som skrivits här.

Hoppas din skrivare håller längre än några av oss andras. Det är säkert beroende på hur mycket man skriver ut.

Det går åt en hel del bläck att starta upp en skrivare. Gjorde det nyligen för min R3880 som ersatte min R3000 som är hopplös att använda på grund av läckande skrivarhuvud.

R3880 har betydligt större bläckpatroner men det tog ganska mycket på dem. När man kör rengöringar som man startar själv med utility programmet går det också åt en hel del.
De gör mycket mer omfattande genomspolning är de regelbundna rengöringar som skrivaren startar själv med jämna mellanrum.

En annan sak jag lärt mig är att det är bra att ta loss alla patroner och skaka dem lite om skrivaren stått länge innan man kör rengöring. Pigmentet i bläcket sjunker mot botten av patronen när skrivaren stått länge orörd och detta kan orsaka igensättningar. Så skaka först och kör sedan rengöring.

Scandinavian Photo har ett lägre pris på att köpa en komplett uppsättning av patroner. Nu får man inte det i en speciell förpackningar utan de plockar ihop dem en och en.
Så du bör hitta ett pris för detta om de inte plötsligt har ändrat upplägg.
 
Hoppas din skrivare håller längre än några av oss andras. Det är säkert beroende på hur mycket man skriver ut.

Det går åt en hel del bläck att starta upp en skrivare. Gjorde det nyligen för min R3880 som ersatte min R3000 som är hopplös att använda på grund av läckande skrivarhuvud.

R3880 har betydligt större bläckpatroner men det tog ganska mycket på dem. När man kör rengöringar som man startar själv med utility programmet går det också åt en hel del.
De gör mycket mer omfattande genomspolning är de regelbundna rengöringar som skrivaren startar själv med jämna mellanrum.

En annan sak jag lärt mig är att det är bra att ta loss alla patroner och skaka dem lite om skrivaren stått länge innan man kör rengöring. Pigmentet i bläcket sjunker mot botten av patronen när skrivaren stått länge orörd och detta kan orsaka igensättningar. Så skaka först och kör sedan rengöring.

Scandinavian Photo har ett lägre pris på att köpa en komplett uppsättning av patroner. Nu får man inte det i en speciell förpackningar utan de plockar ihop dem en och en.
Så du bör hitta ett pris för detta om de inte plötsligt har ändrat upplägg.

Jag skakade patronerna, men först efter att ha gjort några utskrifter. Det var dumt, jag skulle ha skakat det första jag gjorde. Förmodligen var det pigmenten som satte igen skrivarmunstyckena. Skrivaren stod helt oanvänd i nästan 10 månader, och hade inte använts dessförinnan heller. Enligt Epson ska man då ersätta de gamla patronerna med nya. Trots allt blev det bra till slut och jag hoppas det fortsätter så länge än.
 
Hur mycket bläck går det åt att fylla slangar mm på R3000? Har skrivit ut ett tjugotal A4 och gulpatronen varnar redan för låg nivå. Flera andra patroner har också låga nivåer och varningar kommer nog snart. Jag har kört rengöring några gånger m a a att skrivaren stod stilla flera månader i samband med flytt. Bilderna blir nu mycket bra, helt utan bandning. Har hört några säga att första färgpatronuppsättningen inte är fulltankade men personligen tror jag inte på det. Det vore ju rena bedrägeriet. Jag tror i stället att bläckåtgången för att initialt fylla systemet är stor och att det därefter inte blir så mycket kvar till utskrifter. Det borde naturligtvis anges av Epson. Har i alla fall beställt full uppsättning bläck och A3-papper från Scandinavian Photo. Epson tycks inte sälja alla färgpatroner i paket utan man måste köpa styckevis. Har tänkt mig att fortsätta använda skrivaren länge än, trots allt vad som skrivits här.

Jag tror inte det är så med A3000 att patronerna bara är halvfulla men jag vet att de är så i alla fall med konsumentskrivare som WF-36-20. Där har patronerna viss storlek och det finns tre "storlekar trots det, vilket måste betyda att de fyllts olika mycket.

Att köpa en full uppsättning till en A3000 kostar väl nära 3000 spänn, så det skulle ju vara ett bra sätt att snabbt få in lite extra kulor för Epson att skicka med bara lite startbläck som snart tar slut och sedan genererar en snabb nytankning till fullpris. Billigare säljpris för skrivaren kan på så sätt pareras i efterhand - gungor och karuseller.
 
Vad jag minns var patronerna som kom med Epson R3000 lika fulla som de man köper senare.
En omgång patroner gick på 2100 kr sist jag köpte till den skrivaren.
De patronerna är på 25,7 ml om jag minns rätt och kostar 275 kr /st.

Till min R3880 kostar patronerna 500 kr/st men är på 80 ml. Så att köra en R3880 är klart billigare per ml bläck
 
Jag tror inte det är så med A3000 att patronerna bara är halvfulla men jag vet att de är så i alla fall med konsumentskrivare som WF-36-20. Där har patronerna viss storlek och det finns tre "storlekar trots det, vilket måste betyda att de fyllts olika mycket.

Att köpa en full uppsättning till en A3000 kostar väl nära 3000 spänn, så det skulle ju vara ett bra sätt att snabbt få in lite extra kulor för Epson att skicka med bara lite startbläck som snart tar slut och sedan genererar en snabb nytankning till fullpris. Billigare säljpris för skrivaren kan på så sätt pareras i efterhand - gungor och karuseller.

Full uppsättning kostar ca 2 400 kr, och det är klart att tillverkarna har räknat på det där. Skulle det vara omöjligt vid köp att systemet fulltankas och att skrivaren levereras med fulla färgpatroner. Eller att skrivarna levereras med dubbel uppsättning färgpatroner. En uppsättning för slangar o dyl och så de ordinarie.
 
Full uppsättning kostar ca 2 400 kr, och det är klart att tillverkarna har räknat på det där. Skulle det vara omöjligt vid köp att systemet fulltankas och att skrivaren levereras med fulla färgpatroner. Eller att skrivarna levereras med dubbel uppsättning färgpatroner. En uppsättning för slangar o dyl och så de ordinarie.

Scandinavian Photo tar nu 2 275 kr för en uppsättning. Så de har höjt 175 kr.
Tidigare kostade de 2100 kr.
 
Hur mycket bläck går det åt att fylla slangar mm på R3000? Har skrivit ut ett tjugotal A4 och gulpatronen varnar redan för låg nivå. Flera andra patroner har också låga nivåer och varningar kommer nog snart. Jag har kört rengöring några gånger m a a att skrivaren stod stilla flera månader i samband med flytt. Bilderna blir nu mycket bra, helt utan bandning. Har hört några säga att första färgpatronuppsättningen inte är fulltankade men personligen tror jag inte på det. Det vore ju rena bedrägeriet. Jag tror i stället att bläckåtgången för att initialt fylla systemet är stor och att det därefter inte blir så mycket kvar till utskrifter. Det borde naturligtvis anges av Epson. Har i alla fall beställt full uppsättning bläck och A3-papper från Scandinavian Photo. Epson tycks inte sälja alla färgpatroner i paket utan man måste köpa styckevis. Har tänkt mig att fortsätta använda skrivaren länge än, trots allt vad som skrivits här.

Det är många skrivartillverkare som levererar en första patron som innehåller betydligt mindre bläck än standardpatronen sedan innehåller. Om det är så med Epson R3000 vet jag inte. Och om du följer mina råd om att se till att ha en bra luftfuktighet runt skrivaren kommer den antagligen fungera utmärkt i många år. Jag har sett flera som gjort ett plastfordral till den och sedan haft en blöt wettex-trasa i en skål stående inne i tältet om den ska stå stilla flera dagar.
 
Det är många skrivartillverkare som levererar en första patron som innehåller betydligt mindre bläck än standardpatronen sedan innehåller. Om det är så med Epson R3000 vet jag inte. Och om du följer mina råd om att se till att ha en bra luftfuktighet runt skrivaren kommer den antagligen fungera utmärkt i många år. Jag har sett flera som gjort ett plastfordral till den och sedan haft en blöt wettex-trasa i en skål stående inne i tältet om den ska stå stilla flera dagar.

En skrivarhumidor! :)
 
Full uppsättning kostar ca 2 400 kr, och det är klart att tillverkarna har räknat på det där. Skulle det vara omöjligt vid köp att systemet fulltankas och att skrivaren levereras med fulla färgpatroner. Eller att skrivarna levereras med dubbel uppsättning färgpatroner. En uppsättning för slangar o dyl och så de ordinarie.

Det är säkert en hel del R&D bakom bläck men när det väl är gjort så har man nog stora stora marginaler på bläcket. Det kan inte vara en stor extra kostnad att skicka fulla patroner men en betydligt större intäktsförlust att göra det.

Att mixtra med fyllnadsgraden i första sändningen ger ju även en viss badwill för det gör nog folk i gemen lite förbannade. De flesta avskyr småsnålheten som kommer till uttryck i det.
 
Det är säkert en hel del R&D bakom bläck men när det väl är gjort så har man nog stora stora marginaler på bläcket. Det kan inte vara en stor extra kostnad att skicka fulla patroner men en betydligt större intäktsförlust att göra det.

Att mixtra med fyllnadsgraden i första sändningen ger ju även en viss badwill för det gör nog folk i gemen lite förbannade. De flesta avskyr småsnålheten som kommer till uttryck i det.

Misstänker de inte tjänar på själva printern utan vinsten finns i eftermarknaden.
Som gammal pappersgubbe vet jag vad riktigt fint konstnärspapper kostar per kilo när man köper ett ton eller mer.

Tar vi ett paket A3 Satin Professional från Scandinavian photo som motsvarar Epson Supreme Semi Gloss fast är billigare så kan man räkna ut följande pris.
A3 är 0,297x0,420 m2 gånger 300 g per m2. Det vill säga 1000 ark väger 37,422 kilo.
Nu innehåller ett paket bara 50 ark så vi får multiplicera 37,422 med 0,050 och får då fram att papperet i paketet väger 1,87 kilo.
Eftersom jag nyligen inhandlade ett paket vet jag det kostar 695 kr. Så jag betalar alltså ett kilopris på 371 kr.
Jag vet vilken pappersleverantör som tillverkar papperet för Scandinavian och Epson lär använda dem också.
Jag har köpt papper därifrån till bland annat Göteborg och Stockholms konstmuseum. Papper som är betydligt exklusivare än det vi nu talar om. Priset rör sig då om cirka 50-75 kr per kilo.
Detta skall jämföras med ett normalt bestruket tryckpapper för exklusiva böcker, bland annat fotoböcker eller publikationer från Hasselblad som ligger på 13-20 kr per kilo.

Så jag misstänker att Epson och Scandinavian betalar kanske 25-35 kr kilot för själva papperet. Sedan måste packningen i de små konsumentförpackningarna ofta ske för hand. Troligen gör man inte det i Holland utan skickar det till något ställe dar arbetskraften för den här typen av arbete är "a dollar a day".
Så skall vi gissa på att packat och klart ligger priset på 35-45 kr/kilo.
Så det gör att mitt paket A3 bör kosta Scandinavian högst 75 kr.
Så det plingar säkert skönt i kassaapparaten varje gång de säljer ett paket. Ännu högre plingar det nog hos Epson som bör köpa betydligt större volymer och ha klart lägre priser från tillverkaren och tar mer betalt av konsumenten.
 
Misstänker de inte tjänar på själva printern utan vinsten finns i eftermarknaden.
Som gammal pappersgubbe vet jag vad riktigt fint konstnärspapper kostar per kilo när man köper ett ton eller mer.

Tar vi ett paket A3 Satin Professional från Scandinavian photo som motsvarar Epson Supreme Semi Gloss fast är billigare så kan man räkna ut följande pris.
A3 är 0,297x0,420 m2 gånger 300 g per m2. Det vill säga 1000 ark väger 37,422 kilo.
Nu innehåller ett paket bara 50 ark så vi får multiplicera 37,422 med 0,050 och får då fram att papperet i paketet väger 1,87 kilo.
Eftersom jag nyligen inhandlade ett paket vet jag det kostar 695 kr. Så jag betalar alltså ett kilopris på 371 kr.
Jag vet vilken pappersleverantör som tillverkar papperet för Scandinavian och Epson lär använda dem också.
Jag har köpt papper därifrån till bland annat Göteborg och Stockholms konstmuseum. Papper som är betydligt exklusivare än det vi nu talar om. Priset rör sig då om cirka 50-75 kr per kilo.
Detta skall jämföras med ett normalt bestruket tryckpapper för exklusiva böcker, bland annat fotoböcker eller publikationer från Hasselblad som ligger på 13-20 kr per kilo.

Så jag misstänker att Epson och Scandinavian betalar kanske 25-35 kr kilot för själva papperet. Sedan måste packningen i de små konsumentförpackningarna ofta ske för hand. Troligen gör man inte det i Holland utan skickar det till något ställe dar arbetskraften för den här typen av arbete är "a dollar a day".
Så skall vi gissa på att packat och klart ligger priset på 35-45 kr/kilo.
Så det gör att mitt paket A3 bör kosta Scandinavian högst 75 kr.
Så det plingar säkert skönt i kassaapparaten varje gång de säljer ett paket. Ännu högre plingar det nog hos Epson som bör köpa betydligt större volymer och ha klart lägre priser från tillverkaren och tar mer betalt av konsumenten.

Kan vara att du har helt rätt gällande annat papper, men utifrån min erfarenhet av distributör och inköpare av inkjetpapper direkt från fabrik/ tillverkare i Europa så känner inte jag igen mig i din beskrivning. Utifrån mitt inköpspris är det i alla fall inga tresiffriga % påslag. Tillverkare av inkjetpapper anger alltid pris m2 och aldrig kilopris, av det kan man rimligen anta att coatingen utgör en relativt stor del av kostnaden och att kilopriset är sekundärt. På en väl fungerande marknad med flera oberoende aktörer så borde det vara svårt att ta ut överpriser, man kan ju använda vilket inkjetpapper man vill oberoende av skrivare. Inkjetbläck här är man mer låst till tillverkaren och här har tillverkaren möjlighet att ta ut ett högre pris/ marginal. Vilket land i Europa finns arbetskraft för "a dollar a day". Tillverkar man papper i Europa, lägger på coating på pappret och skeppar till Asien där man paketerar och sedan skeppar tillbaks till Europa, låter inte som kostnadseffektiv hantering?

Hoppas att mina tillverkare av inkjetpapper har en säker och bra arbetsmiljö där arbetarna kan försörja sig på sina löner.
 
Jag har just gjort några utskrifter med SC P600 på vanligt skrivmaskinspapper, och det var första gången jag sett något på ett sådant papper som faktiskt ser OK ut. Riktigt djup svärta, bra detaljåtergivning och vettig färg. Detta utan att jag gjort någon egen profil för detta papper. Jag skrev ut några bilder från telefonen för att testa WiFi-utskrifter och brydde mig egentligen inte så mycket om resultatet, men nu sitter jag med några bilder som ser helt OK ut.

Och skrivaren har varit helt fri från cloggar från den första utskriften, trots att den står i ett rum med väldigt torr luft. Har inte behövt göra en enda rengöring, även om skrivaren stått stilla i två-tre dagar ibland. Om det fortsätter så här har Epson verkligen tagit ett stort steg framåt.

Nu har jag haft skrivaren ett tag och jag har inte haft några som helst problem ännu med igensatta munstycken. Kommer just hem från några dagars semester och skrivaren har inte använts på ca en månad men den funkade fint när jag printade en del idag och testprinten med nozzle check är perfekt fortfarande.

Jag är väldigt nöjd med utskrifterna både från Lightroom och Epsons eget Easy Photo Print-program. Både färg och svart/vitt. Färgbilderna får ett helt annat djup än de trestutskrifter jag gjort av samma motiv från konsumentskrivaren WF-3620. Båda har ju det nya skrivhuvudet med den nya skrivartekniken Precision Core så det är nog ingen större skillnad i upplösning men det är i DR och svärtan man ser de stora skillnaderna. Konsumentskrivare har ju bara en vanlig CMYK-färguppsättning och det tar ju ut sin rätt när det gäller nyanserna. Så DR betyder verkligen en hel del för resultatet.

Trots att skrivaren ju ska vara speciellt bra för svartvitt, så är det färgbilderna jag är mest imponerad av faktiskt just på grund av kontrasten svärtan ger även i färgbilderna. Har man en bra bild rent tekniskt att utgå från så blir det verkligt bra. Kör med Epsons Premium Semigloss profil och Scandinavians Semigloss papper. Jag har bara ökat brightness i Lightroom till 10+. Det är allt för att det ska stämma med vad jag ser på min Spyder-kalibrerade skärm.
 
Trots att skrivaren ju ska vara speciellt bra för svartvitt, så är det färgbilderna jag är mest imponerad av faktiskt just på grund av kontrasten svärtan ger även i färgbilderna. Har man en bra bild rent tekniskt att utgå från så blir det verkligt bra. Kör med Epsons Premium Semigloss profil och Scandinavians Semigloss papper. Jag har bara ökat brightness i Lightroom till 10+. Det är allt för att det ska stämma med vad jag ser på min Spyder-kalibrerade skärm.

Har du testat med Epsons Advanced B&W-läge? Ger nästan lika bra utskrifter som vi får med ImagePrint. Och nu har jag också lärt mig hur man kan göra riktiga svartvita profiler för ABW. Då får man lite bättre skuggåtergivning och dessutom kan man förhandsgranska resultatet i Photoshop eller Lightroom.

http://www.profiler.nu/profiler-for-svartvitt/
 
Nej, jag har kört via Lightroom. Epsons ABW (låter nästan som om Epson bjuder på after after work beer) ska jag testa men då får man ju ingen preview eller hur. Men du har alltså gjort en egen profil istället som ger motsvarande resultat inifrån Lightroom och då även preview. Är det rätt uppfattat?

Jag har inte skrivit mycket S/V förut då min tidigare R1800 inte var speciellt stark på det. Brukade lägga på lite brun ton för att gå runt det.

Säljer du såna profiler och i så fall för hur mycket? Jag kanske är intresserad - men först ska jag testa ABW och lämna över färgkontrollen till skrivaren.

En fråga: Om Epson skapat detta ABW-läge som man kan välja i drivrutinen så undrar jag varför de inte gjort motsvarande profil (som ger samma resultat) att använda inifrån programmen via Windows profilhantering. Varför är befintlig profil för S/V i så fall sämre än ABW.

Jag Googlade på Epson ABW och det verkar ju finnas vädigt mycket åsikter om just S/V-printning. Verkar vara ett betydligt mer laddat område än färgutskrifter om jag förstått det rätt.

Jag tycker att jag äntligen är börjar bli riktigt nöjd med mina grejor och flöden. Det är faktiskt riktigt roligt! Lika roligt som det är när det verkligen funkar - lika öken är det när det inte gör det. Historiskt har jag haft problem med utskrifterna från just Lightroom men nu ser det faktiskt riktigt bra ut. Väldigt bra att de fått till möjligheten att justera "brightness" i utskrifterna i de senare versionerna. Det underlättar.
 
Senast ändrad:
Nej, jag har kört via Lightroom. Epsons ABW (låter nästan som om Epson bjuder på after after work beer) ska jag testa men då får man ju ingen preview eller hur. Men du har alltså gjort en egen profil istället som ger motsvarande resultat inifrån Lightroom och då även preview. Är det rätt uppfattat?


Korrekt, jag gör speciella svartvita profiler som är avsedd för printning via Epson ABW. Också Canon har en liknande lösning. Och då får du en förhandsvisning av bilden. Måste bara kolla hur det fungerar via Lightroom. Tekniken bygger på att man konverterar till profilen i Photoshop och sedan tilldelar man Adobe RGB eller sRGB till bildfilen. På så sätt justerar man den konvertering som annars görs helt och hållet i drivrutinen.

Anledningen att ABW ger ett bättre resultat än en vanlig profil är att man använder mycket mer av de svarta bläcken. På så sätt minimerar man risken för färgsvängningar och metameri och dessutom blir bilden mycket mera ljusbeständig. De svarta bläcken bleks nästan inte alls i ljuset.

Med vänliga hälsningar

Stefan
 
ANNONS