Petersén
Avslutat medlemskap
Hejsan Niklas.nickelund skrev:
Jag ska åka till new york den 27e och hade då tänkt mig att byta upp mig ett steg från min Nikon D50. Hur som helst, har länge varit inställd på en Nikon D200, men nu när Canon 40D dök upp med ungefär samma pris som D200'n inklusive kitobjektiv så blev valet svårt.
Generellt så känner jag att Nikon har bättre byggkvalitet och allmän finish medans canon levererar aningen vassare bilder.
Jag kanske inte blir nå klokare av att fråga er vilken ni skulle valt eftersom alla troligtvis tycker olika... Men jag frågar i alla fall.
Alltså, vilken skulle ni välja av Nikon D200/Canon 40D?
Mvh. Niklas
Jag kör båda systemen till & från, dock mest Canon då jag ofta är "låg-ljus-fotograf" -då med höga ISO som mitt främsta hjälpmedel- och inte är så stor fan av blixtljus (även om detta i sig kan bli vackert på sitt sätt så är det aldrig i närheten av befintligt ljus). Därav blir för mig Canon det självklara valet.
Jag har haft 2 D200'or och har nu en EOS 40D och som du säger så skiljer det lite på det ergonomiska planet, i min värld är det så lite så det är lika svårt att skifta mellan dem som att köpa och gå in ett par nya skor, vissa har som vi vet lite "svårare" för detta, men det brukar ha med annat att göra Byggkvaliteten på husen är lika bra på 40D som D200, massiva och robusta för att vara så små dom trots allt är.
Bilderna som 40D'n spottar ur sig är fantastiskt vackra, och det är mer än "aningen" bättre kan jag milt meddela. Sen är det ju en helt ny kamera, inte bara med det underbara Live View, 14bit D/A omvandlare (14 bitar även i 6.5 fps ), högdagerprioritet etc etc. den kostar ett par tusenlappar mindre också. Enkelt val alltså
Men måste du ha en kamera "idag"? Nikons D300 är ju nära och på pappret har den ju klart intressanta specs. speciellt brusegenskaper, 14 bit D/A osv. Såvida det inte blir en repris på den välkända D200 leverans-storyn så borde den väl finnas inom ganska snart framtid tror jag.
Men är du "tvungen" att välja idag och bildens kvalitet är det avgörande så är det 40D du ska köpa. Ergonomi i alla ära, det tar dock inte bort brus och annat.
Lycka till och ha en bra tur till US!
Senast ändrad: