Annons

<Officiell 40D-tråd> Canon EOS 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
nickelund skrev:
Jag ska åka till new york den 27e och hade då tänkt mig att byta upp mig ett steg från min Nikon D50. Hur som helst, har länge varit inställd på en Nikon D200, men nu när Canon 40D dök upp med ungefär samma pris som D200'n inklusive kitobjektiv så blev valet svårt.

Generellt så känner jag att Nikon har bättre byggkvalitet och allmän finish medans canon levererar aningen vassare bilder.

Jag kanske inte blir nå klokare av att fråga er vilken ni skulle valt eftersom alla troligtvis tycker olika... Men jag frågar i alla fall.

Alltså, vilken skulle ni välja av Nikon D200/Canon 40D?


Mvh. Niklas
Hejsan Niklas.

Jag kör båda systemen till & från, dock mest Canon då jag ofta är "låg-ljus-fotograf" -då med höga ISO som mitt främsta hjälpmedel- och inte är så stor fan av blixtljus (även om detta i sig kan bli vackert på sitt sätt så är det aldrig i närheten av befintligt ljus). Därav blir för mig Canon det självklara valet.

Jag har haft 2 D200'or och har nu en EOS 40D och som du säger så skiljer det lite på det ergonomiska planet, i min värld är det så lite så det är lika svårt att skifta mellan dem som att köpa och gå in ett par nya skor, vissa har som vi vet lite "svårare" för detta, men det brukar ha med annat att göra ;) Byggkvaliteten på husen är lika bra på 40D som D200, massiva och robusta för att vara så små dom trots allt är.

Bilderna som 40D'n spottar ur sig är fantastiskt vackra, och det är mer än "aningen" bättre kan jag milt meddela. Sen är det ju en helt ny kamera, inte bara med det underbara Live View, 14bit D/A omvandlare (14 bitar även i 6.5 fps;) ), högdagerprioritet etc etc. den kostar ett par tusenlappar mindre också. Enkelt val alltså :)

Men måste du ha en kamera "idag"? Nikons D300 är ju nära och på pappret har den ju klart intressanta specs. speciellt brusegenskaper, 14 bit D/A osv. Såvida det inte blir en repris på den välkända D200 leverans-storyn så borde den väl finnas inom ganska snart framtid tror jag.

Men är du "tvungen" att välja idag och bildens kvalitet är det avgörande så är det 40D du ska köpa. Ergonomi i alla ära, det tar dock inte bort brus och annat.

Lycka till och ha en bra tur till US!
 
Senast ändrad:
Petersén skrev:
Hejsan Niklas.

.

Jag har haft 2 D200'or och har nu en EOS 40D

Jaha där fick jag så jag teg. :)

Det var ju alldeles utmärkt för Niklas att du Stefan hade den erfarenheten.

Och så blev jag ännu mer sugen på den 40D jag beställt och väntar på.
Tack
 
Petersén skrev:
Paul kanske var på kaffe hos Daniel och råkade posta ett svar med Daniels konto inloggat? :)
Huvudet på spiken. Vi jobbar på samma arbetsplats och jag tog en kaffe med Daniel. Hans inloggningskonto var aktivt och jag skrev ett svar utan att tänka på att han skulle få stå till svars för mina vilda, spekulativa teorier.
 
danfr244 skrev:
Ja, det var väldigt bra gissat. Vi har samma arbetsplats och Palle var här på en kaffe och skrev inlägget fast jag var inloggad.
Märkligt lika svar vi skrev. Jag såg först nu att du redan besvarat massans olidligt nyfikna funderingar över dagens urkunds-drama.
 
Jag har inte avbeställt men eftersom det kan ta upp til 3 veckor för dem att leverera har jag bytt att de skickar kameran till en av deras hämtbutiker, det går tydligen snabbare säger de själva.
 
skogiz skrev:
Jag har inte avbeställt men eftersom det kan ta upp til 3 veckor för dem att leverera har jag bytt att de skickar kameran till en av deras hämtbutiker, det går tydligen snabbare säger de själva.

Dom skickade min kamera i fredag kväll strax innan kl 20 till hämtbutiken i Stockholm och förhoppningsvis så ska den ha anlänt imorgon och inte på tisdag eftersom jag ska hänga på deras lås kl 10 imorgon när dom öppnar :)
 
Tack för länken. Jag ska själv (som många andra?) byta från 20D till 40D.
Jag förstår dock inte poängen med att förstora till 400%.
100% på skärmen är väl större än vad de flesta skulle skriva ut?
Om man visar 100% och tar något steg tillbaka från skärmen så tycker i alla fall jag att man får något som bättre visar verkligheten.
 
Reagera på 400% jag oxå... Tänkte att nu har nog herr Atkins grävt onödigt djupt i pixlarna.

Är på väg att byta eller skaffa mej ett 40D hus jag oxå. Har beställt ett som kanske kommer nästa vecka. Vad jag har sett hittils så är jag nöjd. Canons brus är ju redan lågt så där har jag inga ytterliga förväntningar däremot har jag större på AF.
 
Jag har avbeställt från komplett, hade röta och hittade ett hus hos YFO i stockholm i fredags, så jag fick mig en kamera till min födelsedag

Men man får inte glädjas länge istället stal någon min bil på natten.... Dom kom inte många meter, bara några våningar i garaget, men det räknas tydligen som stöld i alla fall. Fast jag kunde ju föreviga skadan med min nya fina kamera. Taget med inbyggda blixten min 420ex pajade för en månad sedan och jag har inte skaffat ny ännu, la alla pengar på ett hus istället :)
 

Bilagor

  • min stackas subaru.jpg
    min stackas subaru.jpg
    78.6 KB · Visningar: 712
Har följd tråden med stort intresse. Och fy fan va jag är avundsjuk på er som har en 40D eller är på g att skaffa.

En liten parantes. Tycker det är himla lustigt med motståndet till "live view". Nu är man så gammal att man kommer ihåg hur det lät när autofokus kom. Det låter väääääldigt lika ;) Får se hur det låter om några år.
 
t_sjostrom skrev:
Men man får inte glädjas länge istället stal någon min bil på natten.... Dom kom inte många meter, bara några våningar i garaget, men det räknas tydligen som stöld i alla fall. Fast jag kunde ju föreviga skadan med min nya fina kamera. Taget med inbyggda blixten min 420ex pajade för en månad sedan och jag har inte skaffat ny ännu, la alla pengar på ett hus istället :)

Suck!!! Vad säger man!? Sällan varar en riktig glädje speciellt länge tydligen! :-( Det enda positiva, förutom att du fick möjlughet att "testskjuta" din nya kamera är väl att bilen ser näst intill körbar ut (om man nu kan dra så långtgående slutsatser av en interiörbild vill säga)!?

Mvh!
// Niklas
 
Idag skulle jag haft stor nytta av en 40D när jag fotade på Finnkampen på Ullevi.

6.5 fps o bättre autofokus skulle liksom inte skadat.
 
NiklasÖ skrev:
Suck!!! Vad säger man!? Sällan varar en riktig glädje speciellt länge tydligen! :-( Det enda positiva, förutom att du fick möjlughet att "testskjuta" din nya kamera är väl att bilen ser näst intill körbar ut (om man nu kan dra så långtgående slutsatser av en interiörbild vill säga)!?

Mvh!
// Niklas

Ja det var inte så illa som det kunde vara, den fick åka bärgningsbil för tändningslåset är borta, sedan är det helt fascinerande, de hade sönder stereon och passade på att ta allt löst i bilen inkl ett paket toa papper och ett paket hushållspapper som blivit kvar sedan storhandlingen härmodagen och domkraften. Så ser ni någon som försöker sälja en domkraft, toapapper och hushållspapper så ring polisen :)

Jag är rättså sur för detta, men det går över och går ju som tur var på försäkringen (hoppas jag), som du säger kunde det varit mycket värre.

Men för att försöka återfår lite fokus till forumtråden så känns en uppgradering från 20D till 40D som att de har löst allt som jag var ute efter, tystare slutare, ljusstarkare sökare och att man ser ISO i sökaren. Jag kan inte säga att jag ser någon skillnad i bruset mellan min gamla, men det var ju bra redan innan och man önskar ju underverk men får det ju sällan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.