Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

<Officiell 40D-tråd> Canon EOS 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
Bruset registreras nog oavsett bildformat bara det att du har kanske lite större möjligheter att hantera det med raw.
 
Att bruset registreras tror jag inte det råder några som helst tvivel om ... :)

Frågan är vad Custom Function II-2 gör. Kör man med JPEG så körs uppenbarligen en brusreduceringsalgoritm som påverkar hur JPEG-filen ser ut. Vad som händer om man har C.Fn II-2 påslagen och kör med RAW är dock lite oklart. Gör den överhuvudtaget nånting alls då? Det framgår inte av manualen.
 
Kan inte någon vänlig människa testa detta?
Jag får inte mitt eget hus förrän tidigast i månadsskiftet....

(Jag menar om det mot förmodan även påverkar RAW-filerna)
 
Den brusreducerar väl oavsett format. Canons processor gör en till exponering med stängd slutare för att läsa av sensorns brus och sedan dras den andra exponeringens information bort från bilden. Det är nog den funktionen som är inkopplad när FII-2 valts.

Nackdelen med brusreducering i kameran är nog bara att seriebildshastigheten påverkas negativt för brusreduceringen kräver lika mycket tid som slutartiden bilden togs med.
 
Även för oss som redan har en är det aldrig fel med en sökbar manual. Tackar!

En liten förbättring (kanske inbillning) jämfört med 30D är att multikontrollern (joysticken) gör mer som man vill. På 30D upplevde jag det ganska svårt att få rätt fokuspunkt direkt. Canon har verkligen lyssnat på användarna och förbättrat litet som stort.

Angående debatten om live view så tror jag det kommer fungera än bättre på Nikons modeller med högupplöst LCD, men även på Canon är det ju skönt att äntligen kunna dubbekolla att AF sitter rätt, eller kunna ställa MF exakt även där ingen fokuspunkt finns, men det är klart, fotoar man bara sådant som rör sig snabbt och aldrig över huvudet eller liknande är det kanske en lite överflödig bonus.
 
Att kolla så focus ligger rätt funkar så det räcker och blir över för mig, både i 5x och 10x levererar den full tillräcklig precision för mig att avgöra om det ligger rätt eller inte. Testade mot en skarv mellan 2 lådor i en bokhylla 6 meter ifrån mig med mitt 50mm f/1.8 och det var mikroskop-precision och man ser verkligen hur man e g e n t l i g e n darrar på hand.

Det fränaste med Live View tycker jag nog ändå Live Histogrammet är, sanslöst bekvämt att kunna se var & när den klipper...live!
 
Live view är nog direkta motsatsen action- eller sportfoto där man kör 10-15 bilder och plockar den bästa.

Live view måste vara perfekt för en macro- eller porträttfotograf som verkligen vill ha skärpan på exakt rätt ställe. Dessutom fungerar Live view utmärkt för att testa om kamera/objektiv front- eller bakfokuserar.

De finns säkert massor med fler tillämpningsområden...
 
elbe skrev:
Dessutom fungerar Live view utmärkt för att testa om kamera/objektiv front- eller bakfokuserar.

Helt sant. De var förvånade på Hegethorns att jag så snabbt konstaterade att huset var ok, de är vana att jag är lite skeptisk till Canons kalibrering, men här var det avklarat på några sekunder.
 
elbe skrev:
Live view är nog direkta motsatsen action- eller sportfoto där man kör 10-15 bilder och plockar den bästa.
De finns säkert massor med fler tillämpningsområden...

Kan man inte använda Live View vid reportagefoto?
Jag ser framför mig ett pressuppbåd där man håller kameran över huvudet och kikar på displayen.
Även om man inte ser skärpan så kan man nog lättare pricka rätt än tidigare.
 
Jimsan skrev:
Kan man inte använda Live View vid reportagefoto?
Jag ser framför mig ett pressuppbåd där man håller kameran över huvudet och kikar på displayen.
Även om man inte ser skärpan så kan man nog lättare pricka rätt än tidigare.

Kanske en tillämpning även om jag inte tror det. Pressuppbåd kör nog oftast vidvinkel med ett bra manuellt avstånd inställt sen skjuter dom det dom vill medans dom har uppsikt över motivet. Pricksäkerheten är nog väldigt hög hos dom skulle jag tro...
 
aik_putte skrev:
Dom skickade min kamera i fredag kväll strax innan kl 20 till hämtbutiken i Stockholm och förhoppningsvis så ska den ha anlänt imorgon och inte på tisdag eftersom jag ska hänga på deras lås kl 10 imorgon när dom öppnar :)

Du uppgraderar ju från 350D till 40D så det måste vara ett lyft för dig och en stor skillnad kan jag tänka.
Jag önskar dig verkligen lycka till nu om några timmar.
 
elbe skrev:
Den brusreducerar väl oavsett format. Canons processor gör en till exponering med stängd slutare för att läsa av sensorns brus och sedan dras den andra exponeringens information bort från bilden. Det är nog den funktionen som är inkopplad när FII-2 valts.

Nackdelen med brusreducering i kameran är nog bara att seriebildshastigheten påverkas negativt för brusreduceringen kräver lika mycket tid som slutartiden bilden togs med.
Å andra sidan brukar aldrig Dark Frame Subtraction , när kameran tar en andra bild med stängd slutare gå igång på slutartider under en sekund. Vilket alltså innebär stativ. Så seriebildstagningen brukar inte vara det mest åtråvärda i dessa situationer.

Om man däremot gör längre exponeringar och tänker på väntetiden till nästa bild kan tas så visst. Men dark frame subtraction går också någorlunda bra att göra manuellt med en egen bild. Fördelen med att göra det i kameran är att den troligen gör det på en lägre nivå, förhoppningsvis icke interpolerad.
 
Custom Function II-2, "High ISO speed noise reduction", är något nytt. "Long exposure noise reduction" finns också, men styrs av C.Fn II-1.

Om Cn.Fn II-2 är aktiverad så påverkar brusreduktionen bildresultatet vid alla slutartider (och alla ISO-inställningar, men märks förstås mest på höga ISO).
 
Bling skrev:
Har följd tråden med stort intresse. Och fy fan va jag är avundsjuk på er som har en 40D eller är på g att skaffa.

En liten parantes. Tycker det är himla lustigt med motståndet till "live view". Nu är man så gammal att man kommer ihåg hur det lät när autofokus kom. Det låter väääääldigt lika ;) Får se hur det låter om några år.

Live view är det minst upphetsande med kameran i mitt tycke. Funktionen känns klumpig och tämligen onödig, då jag måste fokusera genom extra manöver. Nej, den funktionen testade jag någon dag, men den är avstängd nu. Live view, printknappen och att det finns en dedikerad knapp till picture styles är det som jag skulle klara mig fint utan. I övrigt är kameran den bästa jag haft. Fantastisk leksak.
 
Hur var det nu med vädertätningen? Ni som har fått kameran; sitter det o-ringar runt varje knapp både på toppen och baksidan? Eller är skarvarna tätade?
För min del känns det ganska meningslöst att ha vädertätade minneskort- och batteriluckor.
 
När kommer den?

Hej,

Är det någon här som har bokat 40D (endast huset) hos Scandinavian photo i Mölndal och vet när när den kommer dit? Längtar lite nämligen:)
 
BugEyes skrev:
Inte alls, det är där dom få fuktskador som föregångarna haft har uppträtt.
Intressant. Jag känner inte till något fall där sådana fuktskador inträffat. Men om du säger det så...

Det jag syftade på var att man oftast håller handen för minneskortluckan när man fotar och batteriluckan är ju inåt mot ansiktet.
Om man fotar i regn så är ju ovansidan den mest utsatta delen, inte baksidan eller höger kortsida.

Jag har använt min 10D i ett antal ösregn och aldrig haft problem med fukt i minneskortluckan även om jag bytt kort under tiden.
Däremot har det kommit in vatten i avtryckaren som gjort att den oxiderat och börjat glappa.

Därför är det mycket intressant att veta om 40D är tätad också på toppsidan, vid avtryckare och knappar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.