light skrev:
Också jag har dragits in i den hysteriska virvelstormen kring den nya 40D. Jag läser recensioner och inlägg och tittar på bilder från 40D. Och ju fler bilder jag tittar på ju oftare dyker en undran upp hos mig: Kan det vara så att bildkvalitén (IQ) skiljer sig mellan kameror av samma modell?
För att ta ett exempel. Jag kan se på bilder där man försöker visa hur bruset är vid olika iso tal. En del bilder visar inget brus. Andra visar lite brus. Och åter andra visar mycket brus. Jag begriper att sådant kan ha högst naturliga förklaringar och det särskilt om det är "glada och ivriga amatörer" som utför testerna.
Men ändå.... om det t.ex. gjordes ett vetenskapligt korrekt test med tio nya 40D kameror i samma test, är det då sannolikt att t.ex. brusnivå och skärpa skulle bli exakt lika?
Och om den allmänna inställningen här visar sig vara att varje enskild 40D i princip är unik mer eller mindre vad avser bildkvalité, då borde man ju ha rätt att begära att varje kameratest i en seriös tidning eller en fotosajt gjordes med i alla fall minst tre kameror av samma modell, eller ...?