Annons

<Officiell 40D-tråd> Canon EOS 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
Dockland skrev:
Live view är det minst upphetsande med kameran i mitt tycke. Funktionen känns klumpig och tämligen onödig, då jag måste fokusera genom extra manöver.

Tycker för min del att funktionen verkar vara smidig och perfekt för makro och porträtt mm för min del. Tryck på SET, tryck AF-ON, komponera bilden, justera exponeringen och ev fokus och ta blden. Smidigt och framför allt helt rätt på en exponering...
 
Hej!

Laddar nu batterierna till 40D :)
Fick också hem BG-E2N så man kan pilla på kameran med vanliga batterier i väntan på laddningen :)

Återkommer med kommentarer senare

Mvh Matias
 
Jimsan skrev:
Intressant. Jag känner inte till något fall där sådana fuktskador inträffat. Men om du säger det så...

Det jag syftade på var att man oftast håller handen för minneskortluckan när man fotar och batteriluckan är ju inåt mot ansiktet.
Om man fotar i regn så är ju ovansidan den mest utsatta delen, inte baksidan eller höger kortsida.

Jag har använt min 10D i ett antal ösregn och aldrig haft problem med fukt i minneskortluckan även om jag bytt kort under tiden.
Däremot har det kommit in vatten i avtryckaren som gjort att den oxiderat och börjat glappa.

Därför är det mycket intressant att veta om 40D är tätad också på toppsidan, vid avtryckare och knappar.

Läste det någonstans bara, att det var där fuktskador inträffat.

40D har lite annorlunda form på huven till den inbyggda blixten, lite bredare och sluttande utåt. Ser ut att vara designad för att vatten ska rinna av som ett hustak. Den har en annan blixtsko som ska täta med den nya varianten på 580 EX.

Gummiluckorna för kontakterna på vänstersidan ska också vara ändrade så dom tätar säkrare.

Canon säger att vädertåligheten är förbättrad och det ser ut att stämma, dom säger inte att den är vattensäker.
 
Vad jag sett av 40D verkar det vara simpel skumplast som tätar batteri/CF luckorna. Ingen fukt eller vattentätning alltså. Det kan vara tillräckligt för damm och kanske några stänk, men inte mer än så.
I praktiken kan det mycket väl vara så att det är tillräckligt för 99% av de flesta.
 
Jimsan skrev:
Hur var det nu med vädertätningen? Ni som har fått kameran; sitter det o-ringar runt varje knapp både på toppen och baksidan? Eller är skarvarna tätade?
För min del känns det ganska meningslöst att ha vädertätade minneskort- och batteriluckor.

Om man kollar på reservdelskatalogen för 10D (och jag antar att konstruktionen är densamma fär 20D, 30D, 40D) så är redan knapparna vid lilla lCDn (ISo, etc) redan vädertätade.

Att använa o-ringar här tror jag mycket få konstruktörer hade gjort. Istället ligger det ett gummi/silikon membrab mellan själva plastknapparna och själva den elektriska knappen. Membranet är sedan tätat med klämkant i huset.

Detta innebär att det egentligen bara saknas vädertätning på just batterilucka och minneskortslucka, något som alltså kompletterats på 40D.

Antagligen saknas ordentliga tätningar mellan husdelar (kanske bara labyrinttätning i plast???) och liknande.

PS. Nu står min 40D på skrivbordet!.Ds
 
Nu verkar det dimpa ned en och annan 40D hos folk runtom i landet. Undrar bara när Cyberphoto kan tänkas få in och leverera kameran...?

Man blir ju inte direkt mindre sugen på kameran när det står klart att den finns tillgänglig. =)
 
Jag var precis i kontakt med Hegethorns och där var köerna för 40D i kit med 17-85 IS nere i 1-2 veckor. Det verkar som att det fortfarande är enklare att snabbt få tag i kitet än bara huset. 2900:- extra för det objektivet är ju inte farligt, även om jag inte har kollat begagnatpriserna nyligen.
 
leverans?

Jag har surfat runt både på svenska, tyska sajter och 40D (om lagerstatus stämmer) försvinner blixtsnabbt om det nu fanns ngn i lager!.. trist att behöva vänta!

:)
 
Jag hade "rätt låga" nummer hos både Scand.photo och Hegethorns men har avbeställt båda dessa nu då jag beställde ett kitt från dustinhome istället. Det ligger på posten och väntar nu :)
 
Japp. Har beställt det samtidigt. Men det verkar komma senare än själva huset.
Man kan iofs beställa det gamla, men det är inget akut för min del.
 
Re: Re YFO Stockholm

Alex Freeman skrev:
Nu har YFO bara ett kvar, men de tar 12000:- för det när många andra ligger på 11495:-. Kolla på prisjakt.se t ex.

MVH

Alex


Tack, jo just därför får någon annan köpa det huset :)

Kungsholms Foto, som jag stått i kö hos länge får äntligen in sin leverans i morgon eller på onsdag. 10795 kronor! Deras pris plockas inte upp av Pricerunner eller Prisjakt, men det måste ju vara bland de bättre priserna i landet på 40D just nu. Vet inte hur många hus de får in, men det lär ju vara fler än mitt...
Mvh/Per
 
Re: Re: Re YFO Stockholm

plindquist skrev:
Tack, jo just därför får någon annan köpa det huset :)

Kungsholms Foto, som jag stått i kö hos länge får äntligen in sin leverans i morgon eller på onsdag. 10795 kronor! Deras pris plockas inte upp av Pricerunner eller Prisjakt, men det måste ju vara bland de bättre priserna i landet på 40D just nu. Vet inte hur många hus de får in, men det lär ju vara fler än mitt...
Mvh/Per

Skall ring dom imorgon å kolla om det finns ngt ex över :) /anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.