Hej,
Av bilden att döma så verkar det vara tämligen ljusa förhållanden då bilden togs (även om du nyttjat blixt vid det aktuella tillfället?).
De tillfällen jag avser, där jag upplever att AF inte nyper objektet, är inomhus sent om kvällarna där endast en svag belysning finns tillgänglig.
Det kanske är i vardagsrummet, där enbart några värmeljus är tända. Lite ströljus från köket letar sig in dit. Det är inte bäcksvart i rummet, absolut inte, men absolut inte ljust och upplyst heller. Det krävs en ganska ordentlig kontrast för att AF'en skall nappa och hugga rätt.
T ex kanten på en vit blomkruka, där blomman i övrigt inte går att få i fokus. Det kan vara lysande dioder på TVn när TVns egna konturer inte går att få kameran att låsa på. Det kan vara ett dörrhantag som blänker lite av ströljuset, medan dörrkanten i sig inte går att fokusera på.
Tog jag då upp min Nikon D80 (har ej den kvar, nu såld) så klippte den autofokusen direkt på samtliga föremål.
Tänder jag en lampa till (som bara förbättrar ljusnivåerna en aning i rummet) så fungerar allt prima även på 40D.
Jag har testat med mina två 40D-hus och med fyra olika objektiv (10-22, 24-70, 50/1.8 och 70-200/2.8).
Nu vet jag inte när jag kommer att behöva att fota aktivt i sådana dunkla miljöer, som skulle ha samma förutsättningar som vid testerna hemma, men jag tänker på situationer på mysiga kafeer, nattklubbar etc. Blev bara lite förbryllad och konfunderad när min gamla kamera klarade av det utan problem.
MVH
// Henrik J