Annons

<Officiell 40D-tråd> Canon EOS 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
dagr skrev:
Det varierar en aning beroende på vilken optik man har monterad också. Dels kan f/2.8 eller snabbare hjälpa till (AF-sensorn jobbar i ett noggrannare läge då) och dels kan vissa objektivmodeller vara lite extra luriga i dåligt ljus. T.ex så är min erfarenhet att EF-S 60/2.8 gör att kameran jagar mer än med många andra objektiv med samma ljusstyrka.

Hej,

Objektiven jag använde för att testa med var Canons 24-70/f2.8 och 70-200/f2.8 IS och mitt Nikon-objektiv var kitgluggen 18-135/3.5-5.6DX. Har även testat med två stycken olika 40D-hus.

MVH
// Henrik J
 
Imaging-resource har vid sin test funnit att 40d AF fungerar sämre än 20d. Lustigt Canon verkar satsa på sämre autofocus i sina nyare modeller. Först 1dmk3 och nu 40d.
Mikael


However, there have been quite a few situations where the Canon 40D kept on seeking when the 20D just quickly found and locked focus, specifically when the 40D was in Multi-point AF mode. I've found a few situations where the Canon 40D just seeks and seeks, and never stops. Most cameras give up after a few seconds. This is the first autofocus SLR of any make that I've seen do this. You can turn Focus Seek off in the Custom Function menu, but that still doesn't stop the endless seeking. Oddly, this occurs more for me in vertical mode.
 
Lyckligtvis så har jag en 40D som är klockren på af i alla lägen med objektiv från 1,4 upp till 5,6. Men klart...det finns säkert både måndagsexemplar och dito testare...

/Leif
 
elbe skrev:
Lyckligtvis så har jag en 40D som är klockren på af i alla lägen med objektiv från 1,4 upp till 5,6. Men klart...det finns säkert både måndagsexemplar och dito testare...

/Leif

Samma här, AF:en på 40D är ju så mycket bättre än 20D att man inte ens kan jämföra de båda på samma skala. De flesta som är här inne och skriver verkar endast ska använda sina kameror i dom mest extrema situationer som finns, då kanske inte en amatörkamera, som 40D, är rätt val...
 
Om man ska se på vilka testare på nätet som skriver recensioner med mest substans så är det utan tvekan Bob Atkins på BobAtkins.com och Bryan Carnathan på The Digital Picture.com. Dessa vet vad de pratar om vad gäller utvärderingar och praktiskt användande av de kameror de "lägger vantarna på!

Övriga, som t.ex.dpreview och imaging-resource m.fl., har ofta ändlösa dissikeringar av kameror men med väldigt magert innehåll, mycke klipp o klistra från manualer och white papers. Typsika tabellbitarrecensioner kan man oxå kalla dom!

På den objektivsidan tycker jag PhotoZone, Photodo och The Digital Picture är ger mest.

/Leif
 
Jo, man kan ju få tester att visa vad som helst om man verkligen går in för det. Lyckas man visa på sämre AF hos 40D än 20D så har man verkligen lyckats skruva till det.

Vi som använder båda kamerorna praktiskt vet att fördelen är stor för 40D gällande AF och i vissa lägen jättestor (AI servo).

Men i och för sig använder jag inte flerpunkts AF i dåligt ljus och jag tror inte många andra gör det heller. Vill ju bestämma själv var i bilden fokusplanet ska ligga.
 
BugEyes skrev:
Jo, man kan ju få tester att visa vad som helst om man verkligen går in för det. Lyckas man visa på sämre AF hos 40D än 20D så har man verkligen lyckats skruva till det.

Vi som använder båda kamerorna praktiskt vet att fördelen är stor för 40D gällande AF och i vissa lägen jättestor (AI servo).

Men i och för sig använder jag inte flerpunkts AF i dåligt ljus och jag tror inte många andra gör det heller. Vill ju bestämma själv var i bilden fokusplanet ska ligga.

Varför då inte testa följande med båda kamerorna, se text.

Att autofokusen är snabbare är en sak , det är i tillförlitligheten i vissa situationer de har sett skilnad.

Ingen trodde heller ROB när han gick ut med att autofocusen inte fungerade lika bra i vissa fall med 1dmk3 jämfört med 1dmk2. Varför inte ta reda på hur det ligger till, själv har jag en 40d och skall vid tillfälle se om den uppför annorlunda jämfört med 30d, 5d.
Men innan dess avfärdar jag inte deras fynd.


However, there have been quite a few situations where the Canon 40D kept on seeking when the 20D just quickly found and locked focus, specifically when the 40D was in Multi-point AF mode. I've found a few situations where the Canon 40D just seeks and seeks, and never stops. Most cameras give up after a few seconds. This is the first autofocus SLR of any make that I've seen do this. You can turn Focus Seek off in the Custom Function menu, but that still doesn't stop the endless seeking. Oddly, this occurs more for me in vertical mode.

In horizontal mode, Dave had a heck of a time getting the Canon 40D's top center AF point to focus on Marti's hair during the indoor shots. Hair isn't the best place to focus, of course, but it works well enough when we do it with other cameras. In Dave's case, the camera said it was in focus, but it was either front- or back-focusing.

When shooting a soccer match in AI Servo mode recently, the Canon 40D had a hard time finding and keeping focus on my subject. It was usually okay if I could keep the player over the center point, but not always. It still randomly focused many yards behind a player for one frame, then snapped back to proper focus, then back out. Soccer is an extreme example -- and I am spoiled by shooting the 1D Mark II N, and even the 1D Mark III -- but the 20D does better than the 40D in these situations. I got better results shooting in AI Focus mode, which is probably more appropriate for a more random movement game like soccer.
 
Senast ändrad:
Hej Mikael,

Du får gärna göra testerna men jag tänker inte lägga tid och energi på det.

Jag är lite mer pragmatisk angående sånt här och nöjer mig med hur kamerorna funkar för mig i praktiken.

Känner mig varken motiverad eller road av att göra den typen av tester som inte har direkt pejling på hur kamerorna funkar i mina fotosituationer.

Min 40D ger mig färre fokusmissar än både 20D och 5D och jag nöjer mig med att konstatera det, sedan får testare försöka bevisa vad dom vill.

Förresten skjuter jag massor med ishockey i AI servo och kan med säkerhet säga att om någon testare påstår att 40D inte är jättemycket bättre än 20D där så är dom ute och cyklar.
 
heggejoh skrev:
Hej,

Lite frågor:

1. Är det någon mer än jag som upplever att kamerans autofokus jagar rätt bra emellanåt, om man är inne i ett rum med halvdan belysning.

Där min Nikon D80 hittade autofokus direkt står 40D och jagar, fram och tillbaka utan att lyckas, trots att man även försöker att antingen manuellt eller bara nudda lite på autofokusen, för att hjälpa till lite med en "förfokusering".

2. Hur väljer ni AF-punkt?
Jag har gått tillbaka till "Normal"-läget, där knapp plus övre kommandoratt väljer. Detta eftersom jag tyckte det blev bökigt att använda joysticken, dels för att man nästan petar sig i näsan i horisontellt läge men även för att den är omöjlig att nå när man fotar vertikalt med batterigreppet. Dessutom kändes den ganska svår att kontrollera precist.

Lite ovant så här i början, och det känns lite krångligt att byta AF-punkt nästan, men jag antar att man lär sig byta AF-punkt snabbt och precist även med Normalläget efter ett tag?

MVH
// Henrik J
http://www.imaging-resource.com/PRODS/E40D/E40DA.HTM
ovan nämda test har likartad erfarenhet som du beskriver angående jagandet. Läs längre ner i testet angående AF
Mikael
 
Senast ändrad:
heggejoh skrev:
Hej,

Lite frågor:

1. Är det någon mer än jag som upplever att kamerans autofokus jagar rätt bra emellanåt, om man är inne i ett rum med halvdan belysning.

Där min Nikon D80 hittade autofokus direkt står 40D och jagar, fram och tillbaka utan att lyckas, trots att man även försöker att antingen manuellt eller bara nudda lite på autofokusen, för att hjälpa till lite med en "förfokusering".

2. Hur väljer ni AF-punkt?
Jag har gått tillbaka till "Normal"-läget, där knapp plus övre kommandoratt väljer. Detta eftersom jag tyckte det blev bökigt att använda joysticken, dels för att man nästan petar sig i näsan i horisontellt läge men även för att den är omöjlig att nå när man fotar vertikalt med batterigreppet. Dessutom kändes den ganska svår att kontrollera precist.

Lite ovant så här i början, och det känns lite krångligt att byta AF-punkt nästan, men jag antar att man lär sig byta AF-punkt snabbt och precist även med Normalläget efter ett tag?

MVH
// Henrik J
Jag har också samma erfarenhet av att autofokus jagar rätt så ofta på 40D. Jag har en 20D som har bra mycker bättre autofokus i exakt samma förhållanden. Fotar mycket handboll i samma hall med båda kamerorna, samma objektiv och samma inställningar i kamerorna.
Har mycket högre % skarpa bilder med 20D än med 40D.
Gunnar
 
P.R. skrev:
Nu antar jag att du inte håller med mig utan att det är betydelsen men vad är då förklaringen? Hur kan Word betyda jag håller med?

Har inte någon bra förklaring till varför ordet används så.

Men det är Amerikansk HipHop/Hood slang för att uttrycka sin belåtenhet med vad någon har sagt.

Antar att det kan komma från att man ger bort sitt ord när man lovar något.
 
froslunda skrev:
Jag har också samma erfarenhet av att autofokus jagar rätt så ofta på 40D. Jag har en 20D som har bra mycker bättre autofokus i exakt samma förhållanden. Fotar mycket handboll i samma hall med båda kamerorna, samma objektiv och samma inställningar i kamerorna.
Har mycket högre % skarpa bilder med 20D än med 40D.
Gunnar


AJ DÅ
En till som har en annan uppfattning, själv har jag inte lämfört än men nu finns det fler samstämmiga uppgifter.
Kanske http://www.imaging-resource.com/PRODS/E40D/E40DA.HTM har rätt.
Mikael
 
Så bra, jag byter bort min 20D mot en 40D utan att ta några pengar emellan ;)
Hör av er ni som vill byta upp er till 20D's överlägsna AF.
 
Hej,

Det Imaging-Resource.com skriver stämmer ganska väl in på det jag upplevt om kvällarna när jag tassar omkring i lägenheten och fotograferar ljusstakar, spisknoppar och lister i brist på andra roligare motiv. Tänder jag en extra lampa i rummet jag befinner mig i så är det oftast inga problem. Det känns bara märkligt eftersom jag ofta tycker att det känns tillräckligt ljust i rummet för att det skall vara möjligt att fokusera.

Eftersom jag tog upp frågan om jagande autofokus i trådens 115:e sida vill jag bara förtydliga att jag inte jämförde med någon tidigare Canon-kamera, såsom 20- eller 30D utan Nikon D80 där autofokusen i dessa situationer aldrig fallerade.

Min tanke var bara att kika med er om det skulle vara så att Nikonen kanske är bättre i dessa dunkla förhållanden.

När det gäller autofokusens kapacitet i andra sammanhang, såsom hockey som Björn ovan nämnde, så är jag väldigt, väldigt, väldigt nöjd med Canon 40D. Den är snabb som tusan och servon känns följsam. När jag fotograferade hockey med min Nikon D80 hamnade skärpan kanske lite för ofta på sargen bakom spelaren etc men det har nog inte hänt än (har fotat två matcher sen inköpet av 40D'n) med Canon-kameran.

Således tror jag säkerligen inte att autofokusen är dålig på 40D'n, kanske bara mindre bra i vissa sammanhang medan snabbare och mer precis i andra.

MVH
// Henrik J
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.