Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

<Officiell 40D-tråd> Canon EOS 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
Men om ett litet märke som pentax klarar av att vattentäta borde väl en jätte som klar av det.
 
Robin Gyllander skrev:
Men om ett litet märke som pentax klarar av att vattentäta borde väl en jätte som klar av det.

Klarar inte Canon det då? I den mån man nu kan/bör kalla systemkameror vattentäta.

Det är kanske mera frågan om marknadsmässigt beslut att hålla ev. bättre tätning på de dyrare husen än förmågan att klara av det skulle jag tro!

Mvh!
// Niklas
 
NiklasÖ skrev:
Klarar inte Canon det då? I den mån man nu kan/bör kalla systemkameror vattentäta.

Det är kanske mera frågan om marknadsmässigt beslut att hålla ev. bättre tätning på de dyrare husen än förmågan att klara av det skulle jag tro!

Mvh!
// Niklas

Men är det så jäkla dyrt med några gummipackningar?
 
NiklasÖ skrev:
Klarar inte Canon det då? I den mån man nu kan/bör kalla systemkameror vattentäta.


Visst klarar dom det...

Andvände 2st 400D ute i ösregn et hel förmiddag, bitvis under ett hemma bygge av plastpåse, men blöt blev den...


Funkar fint som bara den... Nu har jag min 40D, men den vågar jag inte misshandla på samma sätt :D
 
Robin Gyllander skrev:
Men är det så jäkla dyrt med några gummipackningar?

Naturligtvis inte! Men en gummipackning behöver plats alltså tillkommer bearbetning och självklart också tester för att verifiera täthet. Och som alla nog vet är tid = pengar!

Mvh!
// Niklas
 
NiklasÖ skrev:
Naturligtvis inte! Men en gummipackning behöver plats alltså tillkommer bearbetning och självklart också tester för att verifiera täthet. Och som alla nog vet är tid = pengar!

Mvh!
// Niklas

Jag kan testa hemma i duschen gratis åt canon.
 
Robin Gyllander skrev:
Men om ett litet märke som pentax klarar av att vattentäta borde väl en jätte som klar av det.

Svaret är ganska enkelt.

Canon + Nikon har 85% marknadsandel, och Pentax har. 5%. Om nu Pentax vill öka från sina 5% så måste de göra något som inte de stora drakarna gör - i det här fallet har de gjort en USP (unique selling point) i och med att de har väderskydd. Allt för att de skall "sticka ut" och sälja lite fler kameror än om de hade varit mainstream.

Baksidan av medaljen är att de tjänar mindre per kamera än drakarna på grund av högre tillverkningskostnad = de behöver sälja ännu mer för att tjäna samma pengar.

Jag röstar däremot för att man skall göra en standardisering för olika grad av väderskydd.
Jag är ganska övertygad om att det t.ex. skiljer en hel del i väderskydd mellan D3, MKIII och K10D

Hälsningar

Adam
 
Robin Gyllander skrev:
Jag kan testa hemma i duschen gratis åt canon.

Hmm, passa dig! Canon kanske nappar på erbjudandet! Om det skall vara gratis för Canon blir det ju du som får pynta för en ny kamera om den inte pallar! ;-)

Fast för lite ersättning, säg lite nya prylar för si så där en 50 papp då nappar jag med! ;-)

Mvh!
// Niklas
 
Robin Gyllander skrev:
Men om ett litet märke som pentax klarar av att vattentäta borde väl en jätte som klar av det.
Robin, du har nog läst lite för mycket reklam just nu och fokuserar därför kanske på fel saker. Tänk efter vad på en kamera som sticker ut och är mest utsatt för väder och vind. Canons systemkameror i budget- och mellanklasserna säljs i paket med otätad optik och därmed är de rationella och funktionella skälen för att täta huset väldigt små. Om du verkligen behöver och vill skaffa ett vädertätat system så är det optiken du skall börja med snarare än huset.

Du gillar Canon och vill att de skall ha allt som konkurrenterna har, samtidigt som de skall vara lite bättre och helst lite billigare men ibland måste man välja vilka egenskaper man prioriterar.
 
Tyckaren skrev:
Jag röstar däremot för att man skall göra en standardisering för olika grad av väderskydd.
Du behöver inte rösta. Standardisering finns redan och Pentax använder den t.o.m. för att marknadsföra kompaktkameror (JIS är en japansk motsvarighet till IEC 60529).

Problemet med en systemkamera är att det inte gärna går att klassificera bara huset utan man måste göra det i kombination med varje optik och då blir resultaten plötsligt olika för olika kombinationer. Att marknadsföra K10D med billiga kitgluggen som IP40 eller kanske i bästa fall IP51 är nog inte så attraktivt utan då är det bättre att hänvisa till en odefinierad "vädertätning" och hoppas att kunderna blir imponerade och inte tänker efter så noga på saken.
 
NiklasÖ skrev:
I know! Vad jag menade var att ev. utvecklingstester skall inte konsumenterna stå för!
// Niklas
Jaså, du. Dream on, skulle jag vilja säga. Konsumenterna är det allra effektivaste testverktyget en tillverkare har. Du skulle bara veta hur mycket vi maskintillverkare upptäcker, när våra produkter hamnar hos konsumenterna, som vi inte i våra vildaste fantasier har kommit på att testa under utvecklingen av dessa maskiner. Självklart är det samma sak med kameror. De produceras dessutom i mycket större upplagor, då en komplett utrustning inte kostar mer än en miljon, så testunderlaget blir så mycket större.
Japaner i allmänhet är mycket noggranna när det gäller att följa upp vad som händer med deras produkter, när de kommer ut på marknaden, att du kan ta för fullständigt givet att de nogsamt utvärderar vad som kommer in till deras verkstäder, med eller utan garantianspråk, för att se vad det är som krånglar. Sen funderar de på om de kan göra någon kostnadseffektiv lösning på dessa problem till nästa modell. Canons tätningar på batteri- och kortlucka har inte kommit dit av en slump. Med största säkerhet har de fått in kameror, som fått problem på grund av fukt och/eller skit, som kommit in just där. Alltså har de gjort något åt just detta, samtidigt som de har hållit ner tillverkningskostnaden och behållit marknadssegmenteringen genom att inte göra en 1D av en 40D. Något ska ju motivera prisskillnaden dem emellan.
 
apersson850 skrev:
Jaså, du. Dream on, skulle jag vilja säga. Konsumenterna är det allra effektivaste testverktyget en tillverkare har. Du skulle bara veta hur mycket vi maskintillverkare upptäcker, när våra produkter hamnar hos konsumenterna, som vi inte i våra vildaste fantasier har kommit på att testa under utvecklingen av dessa maskiner.

Att det må hända ÄR så, att tillverkare medvetet väljer att använda kunder som testverktyg är ju en sak, men det behöver ju inte innebära att jag/vi tycker det är varken rätt eller bra om det slutar med att min produkt slutar fungera, vilket vi nog kan gissa oss till om du går in och ställer dig i duschen med din 40D.

Detta är ju ett sk. förstörande test och DET finns ingen kund, inte ens maskinköpare, som accepterar utan att maskintillverkaren åtgärdar problemet för kundn konstnadsfritt!


apersson850 skrev:

Självklart är det samma sak med kameror. De produceras dessutom i mycket större upplagor, då en komplett utrustning inte kostar mer än en miljon, så testunderlaget blir så mycket större.
Japaner i allmänhet är mycket noggranna när det gäller att följa upp vad som händer med deras produkter, när de kommer ut på marknaden, att du kan ta för fullständigt givet att de nogsamt utvärderar vad som kommer in till deras verkstäder, med eller utan garantianspråk, för att se vad det är som krånglar. Sen funderar de på om de kan göra någon kostnadseffektiv lösning på dessa problem till nästa modell. Canons tätningar på batteri- och kortlucka har inte kommit dit av en slump.

Du tycks ha stort förtroende för Japaner = bra eftersom du, liksom jag, köper deras produkter. Min erfarenhet säger mig dock att även japaner är människor och att de, liksom industrin i väst, drivs och styrs av ekonomi varför även japanska tillverkare släpper produkter som de VET inte är 100% klara pga. konkurrensskäl! De har helt enkelt inte råd att vänta på att bli ifrånsprungna av konkurrenterna!!! Vilket torde vara inte minst viktigt inom konsumentindustrin dit kameror får anses tillhöra!


apersson850 skrev:

Med största säkerhet har de fått in kameror, som fått problem på grund av fukt och/eller skit, som kommit in just där. Alltså har de gjort något åt just detta, samtidigt som de har hållit ner tillverkningskostnaden och behållit marknadssegmenteringen genom att inte göra en 1D av en 40D. Något ska ju motivera prisskillnaden dem emellan.

Säkert görs en utvärdering av garantifall, det förutsätter jag liksom att utveckling av en produkt inte stannar upp i och med lanceringen! Och i vissa fall kanske tillverkaren också lyssnar på den feedback man får från sina konsumenter även om deras kameror INTE har behövt verkstadsbesök! Till sist och syvens är det dock tillverkaren som bestämmer hur en produkt skall utvecklas och EN faktor som alltid vägs in, förutom ev. problem som måste fixas, är hur produkten skall passa in i tillverkarens övriga produktsortiment vilket skulle kunna vara en förklaring till relativt begränsad tätning på 40D men som då skall ses i relation till övriga systemkameror från Canon!

Mvh!
// Niklas
 
Jag menar varken att vi maskintillverkare (en kamera är ju också ett slags maskin) medvetet låter kunderna testa, istället för att vi gör det, eller att saker som inte upptäcks förrän produkten når kunden inte ska rättas till. Jag menar att tillverkaren har helt enkelt inte fantasi nog att föreställa sig allt som en kund kan ta sig till med produkten, men när han har gjort något rimligt, även om det vanligtvis var tämligen korkat, får man försöka hantera det på något sätt. Reparera, modifierar, instruera; Det beror ju på vad det gäller.

Jag har kanske inte speciellt stort förtroende för just japaner, men jag har erfarenhet av japaners sätt att arbeta. Ingen annanstans har jag träffat på någon som i representantledet har lagt ner lika mycket möda på att säkerställa att det de ska föra ut på marknaden verkligen fungerar som de har föreställt sig. Att man exempelvis i återförsäljarledet lägger ner tid och pengar på att testa om en produkt uppfyller VCCI, och sen kommer och frågar varför deras testresultat inte är identiskt med vårt, sånt händer bara i Japan.
Sen är det en annan sak att de många gånger inte kan skilja på effektivitet och aktivitet. Bara de gör något är de ofta nöjda, även om det inte alls är det som är vettigast för stunden som de gör.

Att en tillverkare måste ha en vettig, gärna begriplig, hierarki bland sina produkter anser/inser uppenbarligen du också, så det behöver jag inte kommentera.

Anders
 
Idiot-säker finns ingen produkt som är, det vet vi nog allihop! Och som maskintillverkare HAR man begränsat med fantasi och tid vilket också då innebär att produkter kommer ut som KAN hanteras felaktigt alt.ge icke önskat resultat.

Allt detta är jag mycket väl medveten om, och nog många med mig, men om vi nu skall ta tillbaks diskussionen till ämnet (40D) vilka brister, anser du, att Canon hade i föregångaren till 40D (dvs. 30D) som man nu korrigerat?

En uppenbar "brist", i den mån man nu använder och behöver batterigrepp, som man tyvärr lyckats med på 40D är ju att glömma AF-ON knappen på just batterigreppet. Finns fler rena misstag/felaktigheter som man mer eller mindre direkt kan säga är konstruktionsmissar till skillnad från antingen medveten produktstyrning inom egna modellutbudet eller ett steg inom vad som kan anses normal utveckling (även om man alltid kan göra en produkt ännu bättre/snabbare/säkrare)?

Mvh!
// Niklas
 
AF-ON inbillar jag mig att man har utelämnat eftersom man lagt ner BG-E2. Därför måste BG-E2N passa till 20D och 30D också. Det är lätt att föreställa sig upprörda samtal från ägare till 30D, som anser sig lurade för att knappen AF-ON inte fungerar på greppet. Trots att ingen någonsin påstått det. Nu finns den inte där, så nu kan ingen få för sig att den ska fungera heller.

Min teori stöds av att det där WiFi-greppet, vad det nu heter, som bara passar till 40D, har just AF-ON också.

Jag tycker det hade varit vettigare om de hade behållt BG-E2 i produktion och låtit BG-E2N vara enbart till 40D. Då kunde de satt AF-ON på den.

Jag har aldrig haft någon 30D, så jag vet inte exakt vilka brister en sån har, som är fixade på en 40D. Men en är väl att 40D inte tappar bilder bara för att man öppnar luckan till CF-kortet, tror jag. Sen är det ju en hel del som är utvecklat, förstås. Displayen, menysystemet, snabbheten, autofokus för att nämna några saker.

Ett dumsnålt beslut på 40D tycker jag är att man inte drog till med betydligt bättre upplösning på den annars stora och fina displayen. Tittar jag på bilder som inte zoomats in kan jag få för mig att glasögonen har trillat av.
 
Hej,

Lite frågor:

1. Är det någon mer än jag som upplever att kamerans autofokus jagar rätt bra emellanåt, om man är inne i ett rum med halvdan belysning.

Där min Nikon D80 hittade autofokus direkt står 40D och jagar, fram och tillbaka utan att lyckas, trots att man även försöker att antingen manuellt eller bara nudda lite på autofokusen, för att hjälpa till lite med en "förfokusering".

2. Hur väljer ni AF-punkt?
Jag har gått tillbaka till "Normal"-läget, där knapp plus övre kommandoratt väljer. Detta eftersom jag tyckte det blev bökigt att använda joysticken, dels för att man nästan petar sig i näsan i horisontellt läge men även för att den är omöjlig att nå när man fotar vertikalt med batterigreppet. Dessutom kändes den ganska svår att kontrollera precist.

Lite ovant så här i början, och det känns lite krångligt att byta AF-punkt nästan, men jag antar att man lär sig byta AF-punkt snabbt och precist även med Normalläget efter ett tag?

MVH
// Henrik J
 
heggejoh skrev:
Hej,

Lite frågor:

1. Är det någon mer än jag som upplever att kamerans autofokus jagar rätt bra emellanåt, om man är inne i ett rum med halvdan belysning.

Där min Nikon D80 hittade autofokus direkt står 40D och jagar, fram och tillbaka utan att lyckas, trots att man även försöker att antingen manuellt eller bara nudda lite på autofokusen, för att hjälpa till lite med en "förfokusering".

2. Hur väljer ni AF-punkt?
Jag har gått tillbaka till "Normal"-läget, där knapp plus övre kommandoratt väljer. Detta eftersom jag tyckte det blev bökigt att använda joysticken, dels för att man nästan petar sig i näsan i horisontellt läge men även för att den är omöjlig att nå när man fotar vertikalt med batterigreppet. Dessutom kändes den ganska svår att kontrollera precist.

Lite ovant så här i början, och det känns lite krångligt att byta AF-punkt nästan, men jag antar att man lär sig byta AF-punkt snabbt och precist även med Normalläget efter ett tag?

MVH
// Henrik J

Klockren AF för mej i dåligt ljus men de måste finnas någon liten "kontrast" att fokusera mot.

I normalläget kan du välja af-punkte med ratten eller pil-knappen. Med ratten måste du hålla in *-knappen men med pil-knappen räcker det om du trycker in *-knappen en gång bara. Då får du pil-knaparnas fördelar men ej "direkt" s.a.s....
 
elbe skrev:
Klockren AF för mej i dåligt ljus men de måste finnas någon liten "kontrast" att fokusera mot.

I normalläget kan du välja af-punkte med ratten eller pil-knappen. Med ratten måste du hålla in *-knappen men med pil-knappen räcker det om du trycker in *-knappen en gång bara. Då får du pil-knaparnas fördelar men ej "direkt" s.a.s....

Ja, det verkar behövas en tydligare kontrast med 40D'n än med D80'n, helt klart.

Vad gäller AF'en - tack!
Där lärde jag mig något nytt. Jag hade inte noterat att man kunde använda joysticken i Normal-läget också, utan jag trodde man var tvungen att ställa in i menyn att den skulle sköta AF'en helt och hållet. Nåväl. Då får det bli Normal-läget. Känns som en bra kompromiss.

Tack!

MVH
// Henrik J
 
heggejoh skrev:
Ja, det verkar behövas en tydligare kontrast med 40D'n än med D80'n, helt klart.
Det varierar en aning beroende på vilken optik man har monterad också. Dels kan f/2.8 eller snabbare hjälpa till (AF-sensorn jobbar i ett noggrannare läge då) och dels kan vissa objektivmodeller vara lite extra luriga i dåligt ljus. T.ex så är min erfarenhet att EF-S 60/2.8 gör att kameran jagar mer än med många andra objektiv med samma ljusstyrka.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.