Annons

<Officiell 40D-tråd> Canon EOS 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag forrmaterar varje gång jag tömmer kortet.

Dock så har jag märkt att det verkar som 40D lägger många fler bilder i varje mapp innan den skapar en ny mapp (jämfört med 20D)????

f16 skrev:
Jag forrmaterar varje gång jag tömmer kortet.

Dock så har jag märkt att det verkar som 40D lägger många fler bilder i varje mapp innan den skapar en ny mapp (jämfört med 20D)????

Hur många bilder pratar vi om? Jag har nog aldrig haft mer än knappt 200st. på minneskortet innan jag flyttat över och raderat minneskortet! Än så länge vil säga! När hojsäsongen, med tävlingar börjar, kommer nog minneskorten fyllas mer misstänker jag!

Mvh!
// Niklas

Du har glömt en nolla. Om numreringen nollställts, och kameran kör i mapp 100, kommer första bilden i mappen att heta 100-0001, den sista 100-9999 och nästa 101-0001.

f16 skrev:
Senare hittade jag några av de försvunna bilderna och de hade fått bildnummer från tidigare raderade bilder och alltså hamnat i helt fel ordning???
Hur mysko som helst....

Känns som det är dags för en firmware-upgrade från Canon? Error 99 kan ju vara glapp men det andra felet känns som mjukvaruknas.
Det låter mer som ett trasigt minneskort än att det skulle vara något knas i firmware. Hade ett trasigt minneskort en gång hade precis de symptom som du beskriver.

/Daniel

Word!

P.R. skrev:
Om vi accepterar det amerikanska ursprunget (och något annat är väl orimligt med tanke på att uttrycket Words i betydelsen vi diskuterar här bara används på engelska?)
Verkar rimligt.

Den tredje förklaringen på den här sidan tycker jag ser plausibel ut. Dock handlar det inte om någon vetenskaplig undersökning så man får ta det med en nypa salt.

macrobild skrev:
Testa
ställ ut kamerorna i hällregn i någon timma eller i duschen så får du svaret, meddela mig och alla andra sedan hur det går, en gång i tiden när vi testade hur kameror klarade kyla frös vi ner dom i 24 timmar.
På 1970-talet ställde FOTO ett antal kameror i duschen och kollade med jämna mellanrum hur många av kamerorna som fungerade. En efter en slutade kamerorna att fungera. Endast Nikon F fungerade som vanligt efter testperiodens slut (jag har för mig att kamerorna duschades i ett dygn).

Eventuellt orkar jag leta rätt på det nummer av tidningen som testet publicerades i, men håll inte andan medan ni väntar. :)

På den tiden gjordes det inte reklam för att kameror skulle vara speciellt tätade mot vatten, men å andra sidan var elektroniken i dem betydligt enklare så de tålde nog mer fukt i sig.

Robin Gyllander skrev:
Men är det så jäkla dyrt med några gummipackningar?
Nej. Det handlar om marknadssegmentering. Canon tjänar mer per kamera på den dyrare i 1D-serien, så de ser förstås hellre att folk som behöver vädertätade Canonkameror köper en 1D. De vill helt enkelt inte konkurrera med sig själva.

Huruvida den strategin lönar sig eller inte är förstås svårt att veta. Det kan ju hända att Canon tappar kunder i de lägre prissegmenten om deras konkurrenter har bättre vädertättning. Det är nog därför Canon införde en slags fattigmansvädertätning på EOS 40D.

Hjälp! Rawproblem i ACR

Igår kompletterades miv Canonutrustning med en 40D.

verkar funka okej, MEN rawfilerna går bra att öppna i DPP, dock INTE i ACR (Jag är extremt fäst vid ACR och vill inte lämna det)

Det handlar om ACR 4.2 (som sägs ha stöd för 40D) i CS3.

Eftersom rawfilen räknas upp i DPP kan det ju knappast vara fel på kameran. I ACR kan jag räkna upp rawfiler från 1DsMkII/5D/400D/20D o s v. Men inte 40D

Har sett Risedal fixa fram rawfiler från ACR här på tråden. Vilken version har han? Enl Adobes sajt är det 4.2 som gäller. Och eftersom det funkar med filer från Canons övriga kameror samt en massa andra modeller kan det väl knappas vara fel på binärfilen Camera Raw.

Lär finnas någon betaversion md högre versionsnummer som jag letat efter, men inte kan hitta!

Någon som kan svara på detta? Mycket tacksam isåfall

Hälsningar/Lennart

Hej Lennart,

Canon 40Ds RAW/CR2-filer går, åtminstone för mig, utmärkt att öppna i ACR 1.2 (Lightroom 1.2, CS3 osv) men däremot går inte sRAW-filerna att öppna i dessa program. Kolla så att det inte är sRAW-filer (den lägre upplösta varianten) som du har kameran inställd på.

MVH
// Henrik J

Hej Henrik!

Tack för svaret. sRaw var det tyvärr det första jag tänkte på, men kameran är inställd på "vanlig" raw+jpeg.

Det konstiga är dessutom att i browserfunktionen i Adobe Bridge kommer CR2-loggan upp. Markerar jag den så visas i infofältet kamerainställningar med mera, men när jag försöker öppna i Camera Raw får jag ett meddelande typ "okänt filformat".

Och binärfilen Camera Raw.8bi är placerad enl följande sökväg C:\program\delade filer\Adobe\Plug-ins\CS3\Filformat vilket är det korrekta, antar jag eftersom allt annat funkar.(Windows XP SP2). Har inte Light Room!

Så jag sitter lika förundrad fortfarande.

Några fler tips?

Mvh/Lennart

Det där problemet beror nog på att du har firmware 1.04 i kameran som gör att bl.a. acr inte kan läsa filer från din 40D. Men frimware 1.03 är det inga problem. Canon måste nog komma ut med en ny firmwareversion med det snaraste.

Det har stått lite om det här problemet i några andra forum. Även här på FS tror jag

/Leif

Tack Leif!

Snackade med Adobe om detta och du har alldeles rätt. Enl supporten där och Canon har aviserat en ny firmware i slutet av november.

Där ser man. All firmwareuppgradering är inte av godo.

Då är det väl bara att ge sig till tåls.

Man kan ju knappast nedgradera till 1.0.3 i firmware. Har aldrig testat iofs o vet inte om den finns ute för nedladdning. Men jag känner inte för att göra det.

DPP är säkert ett utmärkt program i många avseenden, men ACR sitter i ryggmärgen på en så det är synd.

Mvh/Lennart

Om det stämmer att det är firmwaren som spökar så är väl det tråkiga att alla bilderna du tar från nu fram till dess nya firmwaren släpps aldrig kommer att gå att behandla i ACR.

Såvida inte även Adobe uppdaterar?

Mvh
Anders

Canon har vad jag läst erkännt ett fel i exif som följer med bilden och ställer till problem så Adobe uppgraderar nog inte ACR för de.

Bibble Pro i fullversion med testmöjlighet i två veckor kanske är ett alternativ under tiden men jag kan ju inte lova att de fungerar med 1.04...men det kanske inte är lika petigt?...

/Leif

Ang Rawproblemen i ACR...

...så lär de bestå! Jag har nu kontaktat Canon Helpdesk (för formalitetens skull). Fågelholkarna sade att problemet "var ovanför deras nivå".

Adobe har ju inte gjort ngt fel. De fick specarna på 40D och inkluderade den i ACR 4.2

Canon å sin sida gjorde en firmwareuppgradering till 1.0.4 och förbisåg problemet att funktonerna sattes ur spel på både Lightroom och CS3. Där ligger felet.

Felet eskalerar eftersom jag haft kontakt med Adobe och de anser att det är upp till Canon att fixa en firmware.

Och Canon tycker att det är Adobe som ska fixa det.

Jag vill inte ha den här iofs utmärkta kameran om den inte går att köra i samma arbetsflöde som mina andra Canonkameror.

Så eftersom den köptes igår ringde jag ÅF och de har ju levererat en fungerande kamera. ÄF och jag står maktlösa mellan Adobe och Canon.

Jag vill returnera kameran eftersom den inte går att "nedgradera". Ursprungsfilen 1.0.3 finns inte att ladda ned. Kollade med Canon RCC och de hade inte någon lösning.

Ett moment 22 m a o.

ÅF föreslog att jag skulle köpa Capture One, men det är ingen som vet om den funkar där heller och DPP räcker inte för mig.

Dessutom har jag slängt 20.000:- på programvaror tidigare och har inte lust att slänga ut 5.000:- till.

Så jag ska se om jag lyckas returnera den och få ett annat canonhus hos ÅF. Men han har inget med version 1.0.3 så f-n vet.

Varning alltså: Köp inte 40D med denna firmware 1.0.4 om ni avser att köra med ACR i Lightroom eller CS. Och ni som har 40D bör kanske inte uppgradera firmwaren.

Det går ju inte att konvertera filerna till DNG heller.

Någon som har ett ljust förslag innan jag lägger ut hela Canonutrustningen för försäljning och går tillbaks till Nikon igen?

En ¤(%¤)=/?/&&# Lennart

Du kan ju ladda hem capture/1 betan som räcker till januari alldeles gratis för att prova och kanhända tycker du den är bättre än ACR (det gör jag). (eller maila mig en råfil så kan jag kolla om det funkar). det går ju bra att rätta till bilderna och spara dem i jpeg för framtiden under denna begränsade period. Hur gillar du f.ö. 40D jämfört med 1D serien? Själv har jag en 5D som ger fina bilder men är för långsam för action så jag ojjar mig lite för 40D resp 1Dmk3 som jag egentligen tycker är för stor/tung.

lycka till, mvh/k

nutte skrev:
Du kan ju ladda hem capture/1 betan som räcker till januari alldeles gratis för att prova och kanhända tycker du den är bättre än ACR (det gör jag). (eller maila mig en råfil så kan jag kolla om det funkar). det går ju bra att rätta till bilderna och spara dem i jpeg för framtiden under denna begränsade period. Hur gillar du f.ö. 40D jämfört med 1D serien? Själv har jag en 5D som ger fina bilder men är för långsam för action så jag ojjar mig lite för 40D resp 1Dmk3 som jag egentligen tycker är för stor/tung.

lycka till, mvh/k

Jo, jag har vissa tankar att ladda hem betan. Kanske jag skickar en råfil till dig för att testa först(Tack för erbjudandet!), men OM kameran ska i retur vill jag inte ta mer bilder med den.

Jag har börjat bygga upp mitt arkiv genom att konvertera allt till DNG. Det är också en tung aspekt i flödet vad gäller ACR.

Jag har endast tagit 3 bilder med kameran med en väldigt bra optik 17-55/2.8 is usm vid f 3.5 och eftersom jag tar raw+jpeg simultant kan jag bara vara positiv till vad jag sett. Den ligger bättre i näven än 20D/30D och jag tycker det ligger lite mer kvalitetskänsla i hela bygget än 20D o 5D. Sökaren är förbättrad, AF naglar väldigt snabbt med denna optik.

Brusmässigt tror jag inte den kan konkurrera med 5D efter iso 800. Hastigheten har jag inte testat, men andra har gjort det och funnit den vara en mycket snabb kamera för action.

För att slippa släpa på en 1Ds MkII i tid och otid ser jag 40D som alldeles utmärkt och kombinationen med 17-55/2.8 tycker jag är bland det läckraste Canon har skapat.

Hade raw funkat i ACR hade jag hunnit utvärdera den mycket mer. Så jag får bli dig svaret skyldig vad gäller resten. Jag hade ju en 5D innan, men ssv upplever jag 40D som mer välbyggd o robust och snabba 6,5 bps är väl oxå värdefullt för många. Så hela syftet med den var att slippa 1DMkIII att släpa runt på eftersom jag redan har big brother 1DsMkII.

Vi kanske hörs fortare än du anar!

Ha det bra så länge/Lennart

Hej Lennart, det handlar väl bara om ett par-tre veckor innan ditt arbetsflöde fungerar igen inkl 40D. Hade själv 17-55IS (med lilla 400D på semestern) och gillade den mycket trots att den vinjetterade en gnutta och blixten inte räckte över. Hade en mk3 och även om den var trevlig så var det inte värt mödan så kanske man kompletterar 5D med en 40D eller byter men det blir ju inte så mycket fotat för mig nu så kanske man ska vänta ut februari på ev 5DmkII. skicka gärna en råfil så kan jag kolla ikväll. (jag lovar att inte skvallra om motivet ;-). Om jag hade haft tid kanske man kunde göra ett patch-program som rättar till exif men det har jag tyvärr inte men kanske nån annan fixar ett sånt.
mvh/k

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar