ANNONS
Annons

<Officiell 40D-tråd> Canon EOS 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
EOS 40D har stöd för 18 språk direkt ur kartongen. EOS 400D har 16 språk. Köper man i USA får man manual på engelska och spanska, fast inte på svenska, märkligt nog. Kom inte Leif Eriksson från Skandinavien??

Laddaren som ligger i lådan i US of America är en CG-580. Den har ingen sladd, bara utfällbara pinnar som passar de amerikanska leksaksuttagen. Men man kan köpa en CB-5L löst vid sidan om. Den ser ut som den som medföljer kameran i Europa. Sladden är förstås fortfarande i amerikanskt utförande, men andra änden är modell universal, så det är bara att norpa en sladd från en gammal radio hemma i Svedala.

Ok, Tack Anders.

Blir nog köp från Tyskland, men då får man säkert bara tyska manualer. Men såg att nån sålde svensk manual separat för 40D.

//Benny

Jag läste i digitalfoto för alla att 40d bara är tätad runt batteri och minneskortsluckan stämmer det?

Robin Gyllander skrev:
Jag läste i digitalfoto för alla att 40d bara är tätad runt batteri och minneskortsluckan stämmer det?
Förmodligen kan det stämma då den inte lanseras som ett professionellt verktyg på samma sätt som ex D300 som jag tror innehar ett komplettare väderskydd. jag tror iofs att med nya 580 EX så blir kameran väderskyddad runt blixtskon också, men det är tack vare blixten speciella fastsättningsanordning.

paul innergård skrev:
Förmodligen kan det stämma då den inte lanseras som ett professionellt verktyg på samma sätt som ex D300 som jag tror innehar ett komplettare väderskydd. jag tror iofs att med nya 580 EX så blir kameran väderskyddad runt blixtskon också, men det är tack vare blixten speciella fastsättningsanordning.

Nu bygger vi en ubåt och skiter i att täta torpedluckorna. Skulle inte vilja se canons budgetubåtar.

Men min tanke är så här varför täta luckorna är det där mest vatten kommer in och inte knapparna?

Om du tittar noga på knapparna så så ser du en extra ring runt de flesta knappar för lite extra tätning, men jag rekommenderar ändå inte att dyka med en 40D med tätat objektiv på...inte heller med en 1D MkIII. ;-)

Jag tycker det verkar ganska rimligt att en kamera som inte i första hand vänder sig till yrkesmannen heller inte har ett stora antal extra tätningar monterade. Till skillnad från programvara kostar tätningarna något för varenda kamera som byggs. En masstillverkare som Canon räknar vartenda öre, det kan ni vara fullkomligt övertygade om.

Att då ändå gå en bit på vägen, och sätta packningar i luckorna till CF-kortet, batteriet i kameran och batterierna i batterigreppet (BG-E2N) är en rimlig kompromiss. Jag vet inte var det lättast kommer in vatten och smuts, men det verkar ju rimligt att tänka sig att större lucka släpper in mer. Batteriluckan på BG-E2N är ju som en mindre garageport.
Luckan till CF-kortet är tätad med en packning längs större delen av kanten och med labyrinttätning för den resterande delen.

Kontaktdonen har dubbla gummiflappar, grupperade så att de som kan vara rimliga att använda när man är ute och fotograferar, alltså fjärrkontroll och blixt, har en lucka, medan video och USB har en annan. De två sistnämnda är ju vanligtvis bara använda i kontrollerade miljöer.

För övrigt är det korrekt att 40D har den speciella kant runt blixtskon, som ska täta mot packningen på 580 EX II.

Tyvärr så är det ingen tillverkare som talar om hur väl "väderskyddad" en kamera är. Jag har sett någon skiss på 1D men vad de innebär i ip-klassning vet väl ingen. Inte ens Canon skulle jag tro.

Rätta mej om jag har fel men vare sej Canon, Nikon, Sony eller någon annan tillverkare redovisar någon klassning av sin förträfflighet vad gäller "väderskydd".

/Leif

Testa
ställ ut kamerorna i hällregn i någon timma eller i duschen så får du svaret, meddela mig och alla andra sedan hur det går, en gång i tiden när vi testade hur kameror klarade kyla frös vi ner dom i 24 timmar.
Mikael

Nänä!.. Så roligt ska vi inte ha de!..
Har tappat kameror i lössnö nån gång då och då och det är väl ungefär så långt jag kan sträcka mej i "testandet" när det gäller vatten... :)

/Leif

elbe skrev:
Tyvärr så är det ingen tillverkare som talar om hur väl "väderskyddad" en kamera är. Jag har sett någon skiss på 1D men vad de innebär i ip-klassning vet väl ingen. Inte ens Canon skulle jag tro.

Rätta mej om jag har fel men vare sej Canon, Nikon, Sony eller någon annan tillverkare redovisar någon klassning av sin förträfflighet vad gäller "väderskydd".

/Leif

Men å andra sidan: Jag premiärfotograferade med min 40D plus EF-S 17-55 2,8 IS - ingendera "vädertätad" - i ösregn i tre-fyra timmar. Inga som helst problem... Min gamla 20D fick fnatt i ett skyfall en gång, men självläkte efter några timmar...

Vad väntar vi oss egentligen?

macrobild skrev:
Testa
ställ ut kamerorna i hällregn i någon timma eller i duschen så får du svaret, meddela mig och alla andra sedan hur det går, en gång i tiden när vi testade hur kameror klarade kyla frös vi ner dom i 24 timmar.
Mikael

Hmm, man kan väl kanske tycka att tillverkaren, med ANINGEN större ekonomiska resurser, skall stå för stestandet i stället för oss fattiga konsumenter! ;-)

Har inte testat än men så vitt jag förstått det hela funkar det bra med platspåse. Om man nu har investerat en del pengar varför då chansa på att ev. ha sönder dem!?

Att veta vad de SKALL tåla är å andra sidan ännu bättre men det BORDE väl tillverkaren kunna informera om...om man vill!

Mvh!
// Niklas

Problemet för en tillverkare, som Canon i detta fallet, är att om de säger att den tåler lite vatten, så kommer ju något stollig amerikan att tro att tropiskt skyfall är att betrakta som lite vatten, för man kan överleva ute, även om man inte är fisk. Sen får hans 40D spatten, på grund av vatten (se, det rimmade minsann), och så plitar han ihop en fet stämning för att kameran inte höll vad Canon lovat.

Oavsett hur det går kostar en sån manöver Canon en rejäl summa pengar, så därför vill de inte sticka ut hakan i onödan.

Det är väl därför det står kring hundra brasklappar om hur man ska och inte ska använda en kamera, bl.a. "keep dry", "not waterproof", "avoid humidity" m.m., i varenda fabrikants och kameratyps manual.

Blir det ett fel på en kamera och felet inte är erkänt av tillverkaren under garantitiden så är det ett handhavandefel. Så var rädd om era "väderskyddade" kameror!...

/Leif

apersson850 skrev:
Problemet för en tillverkare, som Canon i detta fallet, är att om de säger att den tåler lite vatten, så kommer ju något stollig amerikan att tro att tropiskt skyfall är att betrakta som lite vatten, för man kan överleva ute, även om man inte är fisk. Sen får hans 40D spatten, på grund av vatten (se, det rimmade minsann), och så plitar han ihop en fet stämning för att kameran inte höll vad Canon lovat.

Oavsett hur det går kostar en sån manöver Canon en rejäl summa pengar, så därför vill de inte sticka ut hakan i onödan.

I know! Vad jag menade var att ev. utvecklingstester skall inte konsumenterna stå för!

Personligen hade jag ändå inte tänkt ta med mig kameran in i duschen utan platspåse! ;-)

Mvh!
// Niklas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar