Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
<Officiell 40D-tråd> Canon EOS 40D kommer
- Trådstartare JanOlofHärnström
- Start datum
Jeppe
Aktiv medlem
PMD skrev:
Inte bara i stort sett. Jag vågar nog påstå att alla EOS-kameror för film har/hade statusdisplay. Det enda som skiljer EOS 300-serien från de övriga i det avseendet är var displayen är placerad.
Det där kan ju en sann katalogbitare inte låta passera okommenterat.
EOS 700 och 750/850 saknade display. Förmodligen den mest avskalade EOS-modellen. Den hade....Program och DEP, 850 saknade dessutom inbyggd blixt... Kanske inte så konstigt att den är bortglömd. Den hade ett kortare liv på marknaden än vad dagens DSLR-kameror har.
Men tillbaka till 40D, jag tycker Leifs testbilder visar det elaka färgbrus som de flesta APS-C modeller har vid höga ISO. Men visst funkar ISO3200 +1 steg.
milansfoto
Aktiv medlem
Konstigt med 6,5 bilder per sekund...
Hej!
Fick äntligen min 40D igår (woohoo!), testade den en del och den verkade funka kanon men när jag kom till en av de funktioner som jag använder mest, serietagning, som ska hålla cirka 6,5 bilder per sekund blev det konstigt (doh!).
Den klarar ungefär det den ska första sekunden, sen sjunker hastigheten till 1-2 bilder per sekund. Jag använder Sandisk Extreme III-kort, vilket borde betyda att det ska gå (korten är ganska snabba...). Kan det ha med kamerans buffert att göra?
Har testat att formatera korten i kameran, men det hjälpte inte. När man tittar på siffran nere till höger i sökaren står den på en stadig 6:a, går inte högre (min 20D står "alltid" på en 9:a)
Har jag missat nåt? Kollade lite i instruktionsboken igår men hittade inget...
Jaja, ska hem och testa mer ikväll...
Hej!
Fick äntligen min 40D igår (woohoo!), testade den en del och den verkade funka kanon men när jag kom till en av de funktioner som jag använder mest, serietagning, som ska hålla cirka 6,5 bilder per sekund blev det konstigt (doh!).
Den klarar ungefär det den ska första sekunden, sen sjunker hastigheten till 1-2 bilder per sekund. Jag använder Sandisk Extreme III-kort, vilket borde betyda att det ska gå (korten är ganska snabba...). Kan det ha med kamerans buffert att göra?
Har testat att formatera korten i kameran, men det hjälpte inte. När man tittar på siffran nere till höger i sökaren står den på en stadig 6:a, går inte högre (min 20D står "alltid" på en 9:a)
Har jag missat nåt? Kollade lite i instruktionsboken igår men hittade inget...
Jaja, ska hem och testa mer ikväll...
martinwiberg
Aktiv medlem
Milan - om du kör RAW och slår på någon av customfunktionerna (tror det är brusreducering vid hög ISO), så minskar bufferten till 6.
AFJ
Aktiv medlem
Re: Konstigt med 6,5 bilder per sekund...
Har inte testat den verkliga hastigheten men om jag ställer kameran i JPG så är min siffra ner till höger 60-70 - det tycks variera beroende på vilket ISO-tal man har?? I RAW är siffran 17 eller 16 beroende på ISO. Jag tycker det är märkligt att ISO talet spelar roll, jag har brusreducering på höga ISO = av så det borde inte speal in.
Visst är det väl så att betydelsen av denna siffra har ändrats? På äldre modeller visade den väl maximalt antal bilder kvar på kortet (om det var mer än 9 visades 9). Min 400D visar "alltid" 9. Eller är jag helt ute och cyklar?
Mvh
Anders
knasen78 skrev:
Har inte testat den verkliga hastigheten men om jag ställer kameran i JPG så är min siffra ner till höger 60-70 - det tycks variera beroende på vilket ISO-tal man har?? I RAW är siffran 17 eller 16 beroende på ISO. Jag tycker det är märkligt att ISO talet spelar roll, jag har brusreducering på höga ISO = av så det borde inte speal in.
Visst är det väl så att betydelsen av denna siffra har ändrats? På äldre modeller visade den väl maximalt antal bilder kvar på kortet (om det var mer än 9 visades 9). Min 400D visar "alltid" 9. Eller är jag helt ute och cyklar?
Mvh
Anders
elbe
Avslutat medlemskap
Jeppe skrev:
Men tillbaka till 40D, jag tycker Leifs testbilder visar det elaka färgbrus som de flesta APS-C modeller har vid höga ISO. Men visst funkar ISO3200 +1 steg.
Blev själv lite förvånad att det överhuvudtaget kom något ur kameran som skulle likna en bild.
Körde dom i Noise Ninja nu på morgonen och visst är färgbruset stort.
Brusindex vid "Profile image":
Iso3200-1 steg: 126 (35 luma, 90 chroma)
Iso3200-2 steg: 173 (45 luma, 128 chroma)
100% crop på iso 3200-2 autobrusred med skärpning 60. 1,2 i NN
Bilagor
NiklasÖ
Aktiv medlem
martinwiberg skrev:
Milan - om du kör RAW och slår på någon av customfunktionerna (tror det är brusreducering vid hög ISO), så minskar bufferten till 6.
Vill också minnas att jag läste att en/några av CF (Custom Funktionerna) kraftigt påverkar bufferten/seriebildtagning.
Martin, om din, liksom min kamera, varit i andra människors händer (utställningsex.) kan folk ha pillat och ändrat fabriksinställningarna.
Antingen återställer du dem, vilket går att göra med ett enda val, eller så bläddrar du igenom alla CF samtidigt som du sitter med manualen i andra handen och ställer in kameran så som just du vill ha den.
Hoppas ditt problem är så här enkelt, dvs. att din kamera fungerar problemfritt.
Lycka till!
// Niklas
AFJ
Aktiv medlem
En liten tanke.
Är det så bra egentligen att vi hela tiden fyller på i denna tråd? Nu är ju 40D redan på "banan" och jag tycker det vore bättre att när man har ett ny specifik fråga, typ den nu om seriebildstagningen, att man då startar en ny tråd.
Detta kommer att underlätta framtida sökningar tror jag. Som det är nu riskerar ju dessa "<Officiell> trådar att svälja allt som har med respektive kameran i fråga att göra.
Exempelvis skulle jag igår hitta inlägget där någon haft problem med sin blixt på en 40D. Jag sökte på 40D och 580 och givetvis dök denna diskussion upp och då var det bara att börja leta... Det tog lite tid att hitta det!
Alltså, jag tror en "återgång" till lite mer strukturerade trådar skulle gynna oss alla.
Bara en liten fundering
Mvh
Anders
Är det så bra egentligen att vi hela tiden fyller på i denna tråd? Nu är ju 40D redan på "banan" och jag tycker det vore bättre att när man har ett ny specifik fråga, typ den nu om seriebildstagningen, att man då startar en ny tråd.
Detta kommer att underlätta framtida sökningar tror jag. Som det är nu riskerar ju dessa "<Officiell> trådar att svälja allt som har med respektive kameran i fråga att göra.
Exempelvis skulle jag igår hitta inlägget där någon haft problem med sin blixt på en 40D. Jag sökte på 40D och 580 och givetvis dök denna diskussion upp och då var det bara att börja leta... Det tog lite tid att hitta det!
Alltså, jag tror en "återgång" till lite mer strukturerade trådar skulle gynna oss alla.
Bara en liten fundering
Mvh
Anders
tomasandersson
Aktiv medlem
Re: Re: Konstigt med 6,5 bilder per sekund...
Enkelt! Det är av samma anledning som räkneverket för hur många bilder som får plats på kortet ändras när du ändrar ISO:
Hur stor en jpeg-, eller raw-fil blir beror på hur mycket detaljer som finns i bilden. Komprimeringen kan inte skilja på brus och verkliga detaljer. När iso går upp och bruset ökar, så tar bilderna därför mer minne i anspråk i genomsnitt. Uppskattningen för hur många bilder som får plats på minneskortet, eller i seriebufferten, kompenseras för detta.
AFJ skrev:
Jag tycker det är märkligt att ISO talet spelar roll, jag har brusreducering på höga ISO = av så det borde inte speal in.
Enkelt! Det är av samma anledning som räkneverket för hur många bilder som får plats på kortet ändras när du ändrar ISO:
Hur stor en jpeg-, eller raw-fil blir beror på hur mycket detaljer som finns i bilden. Komprimeringen kan inte skilja på brus och verkliga detaljer. När iso går upp och bruset ökar, så tar bilderna därför mer minne i anspråk i genomsnitt. Uppskattningen för hur många bilder som får plats på minneskortet, eller i seriebufferten, kompenseras för detta.
P.R.
Aktiv medlem
Det tar 10 sekunder att hitta alla förekomster av ordet 580 i denna tråd med webbläsarens sökning om du läser här hur du kan ställa in forumvisningen.AFJ skrev:
PMD
Aktiv medlem
Jag hade för mig att de modellerna hade en liten LCD för att visa hur många bilder man tagit, men de hade visst ett mekaniskt räkneverk.Jeppe skrev:
Det där kan ju en sann katalogbitare inte låta passera okommenterat.
EOS 700 och 750/850 saknade display.
Nu har du inte bitit ordentligt i katalogen.
Förmodligen den mest avskalade EOS-modellen. Den hade....Program och DEP, 850 saknade dessutom inbyggd blixt...
EOS 700 hade en programratt som man kunde ta loss och vända på. På ena sidan hade den en massa motivprogram och på andra sidan tidsförval.
(Mitt nästa inlägg i den här tråden kommer att handla om EOS 40D. Jag lovar.)
Jeppe
Aktiv medlem
PMD skrev:
Nu har du inte bitit ordentligt i katalogen.
EOS 700 hade en programratt som man kunde ta loss och vända på. På ena sidan hade den en massa motivprogram och på andra sidan tidsförval.
Syftningsfel, jag menade EOS 750/850 (som jag vill minnas var grymt basic). Men även den kanske hade vändbar ratt.
Men vi kan lämna det åt sidan.. ska inte förpesta 40D-tråden med en massa trams
dagr
Aktiv medlem
Apropå Air Duster PRF 4-44. Någon som vet var man kan köpa det i Stockholm? Clas Ohlson verkar ha bytt märke.elbe skrev:
apersson850
Aktiv medlem
Re: Re: Konstigt med 6,5 bilder per sekund...
Ställ in den på RAW+L (tar mest plats), en kort slutartid och håll avtryckaren inne en stund, så ska du få se att den visar något annat än 9.
Ja, du cyklar. Att din 400D visar 9 alltid, beror på att den alltid anser att du kan ta minst 9 bilder till, innan den behöver pausa för att skriva till kortet.AFJ skrev:
Ställ in den på RAW+L (tar mest plats), en kort slutartid och håll avtryckaren inne en stund, så ska du få se att den visar något annat än 9.