Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

<Officiell 40D-tråd> Canon EOS 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
På 400D hoppar ISO-inställning, och alla andra liknande inställningar också, för den delen, runt. Går man från 800 till 1600 och ett steg till, hamnar man på 100 igen.
 
apersson850 skrev:
På 400D hoppar ISO-inställning, och alla andra liknande inställningar också, för den delen, runt. Går man från 800 till 1600 och ett steg till, hamnar man på 100 igen.

Jag kanske har missat nåt!? Får kolla i inställningarna...

/Leif
 
Tänk om det vore så här....

Sänk kameran från ögonen och vinkla ner den i en beaglig vinkel i maghöjd.

Behåll greppet, flytta tummen till SET och tryck- den stora displayen tänds och visar ikoner för ISO, Vitbalans, AF, Mätmetod, Matning, osv.

Den ikon som du jobbade med senast är aktiv. Snurrar du på hjulet cirkulerar valet mellan de olika alternativen.

När du hittar rätt, tryck på SET och nu så visas de val du har, tex ISO tal, aktivt val markerat.

Du cirkulerar återigen mellan valen med hjulet och när du har rätt val så antingen höjer du kameran och trycker ner avtrycket halvvägs så släcks displayen eller så trycker du set och går tillbaka en "nivå" och gör nästa inställning.

På så vis skulle man kunna manövrera oerhört snabbt och effektivt enbart med höger tumme utan att släppa greppet.

Jag kan för mitt liv inte förstå varför man skall hålla tillgodo med en liten fjuttig top-display som sitter i fel vinkel och där belysningen måste aktiveras separat när man har tillgång till en 3" stor och upplyst display.

Canon hade kunnat göra en bra kamera så mycket bättre om de tänkt till lite mer och lärt lite av hur bra de gjort det på 400D.

Givetvis skulle detta kunna vara en C fn så att den som vill jobba på det gamla förlegade stättet inte behöver känna sig vilsen! :)

Mvh
Anders
 
Ungefär som du beskriver det fungerar det på Olympus kameror, har jag för mig.

Canon har tyvärr blivit väldigt konservativa. När EOS-systemet var nytt hade det många unika egenskaper som var helt nya. Av någon anledning var man på Canon då inte rädda för att skrämma bort kunder pga total frånvaro av bakåtkompatibilitet.

Nu verkar man vara rädda för att ändra småsaker till det bättre för att kunderna ska kunna känna igen sig helt och hållet när de byter till en nyare kamera.

Eller så saknar man fantasi, helt enkelt. De nyskapande krafterna som jobbade med EOS-systemet när det var nytt har väl gått i pension.
 
PMD skrev:
Eller så saknar man fantasi, helt enkelt. De nyskapande krafterna som jobbade med EOS-systemet när det var nytt har väl gått i pension.

Det känns lite som det är ett annat team bakom 40D än 400D. På 400D var man ju ganska modiga och tog bort den separata lilla displayen. Det är vad jag förstår väldigt få ägare till 400D som saknar den.

Jag förstår att 40D vänder sig till en kundkrets som är mycket mera inkörd på hur en kamera skall fungera så jag inser att man inte vågat ta ett så drastiskt steg här. Jag tycker dock att det borde ha varit enkelt att få det bästa av båda varianterant, det ena behöver inte förskjuta det andra.

Mvh
Anders
 
PMD skrev:
Ungefär som du beskriver det fungerar det på Olympus kameror, har jag för mig.

Canon har tyvärr blivit väldigt konservativa. När EOS-systemet var nytt hade det många unika egenskaper som var helt nya. Av någon anledning var man på Canon då inte rädda för att skrämma bort kunder pga total frånvaro av bakåtkompatibilitet.

Nu verkar man vara rädda för att ändra småsaker till det bättre för att kunderna ska kunna känna igen sig helt och hållet när de byter till en nyare kamera.

Eller så saknar man fantasi, helt enkelt. De nyskapande krafterna som jobbade med EOS-systemet när det var nytt har väl gått i pension.

Sedan Eos introducerades så har alla hus haft en liten display på ovansidan. (möjligen med undantag för något av de första husen från sent 80, tidigt 90-tal) Precis som BMW ser framhjulsdrift som ett djävulens påfund och därför konsekvent har bakhjulsdrift som sitt kännetecken så är displayen en del av EOS-systemets signum. På 400D finns den inte, troligen för att spara plats och pengar. För de flesta som köper den kameran är det troligen deras första DSLR och kanske till och med den första kameran. Målgruppen för 40D är mer avancerade användare som ofta har erfarenhet från gamla analoga EOS-hus. Det är säkert för att göra steget över till den digitala världen naturligare som Canon har valt att behålla ”det gamla förlegade sättet” att arbeta med den lilla displayen.

Går det inte att välja att exponeringsinställningarna skall pressenteras på den stora skärmen på 40D? För i så fall vad är problemet? Gillar man inte den lilla displayen så är det ju bara att strunta i den. Själv kommer jag troligtvis aldrig att använda ”live-view” men att funktionen finns stör ju inte för den skull. Personligen föredrar jag att se inställningarna i sökaren. Då behöver man ju inte ens sänka kameran och ställas inför det svåra valet vilken display man skall titta på ?

/ Joacim

Edit: såg inte Anders senaste svar.
 
apple skrev:
Sedan Eos introducerades så har alla hus haft en liten display på ovansidan. (möjligen med undantag för något av de första husen från sent 80, tidigt 90-tal)
Snarare med undantag för några av kamerahusen sen sent 90-tal. EOS 300-serien har/hade den lilla displayen på baksidan, alldeles nedanför sökarokularet. Så ser det ut även på EOS 300D och 350D. Anledningen är att det inte finns plats på ovansidan (med den layout man har valt) eftersom kameran är så pass liten.

På EOS 400D får en liten statusdisplay inte ens plats på baksidan eftersom den stora displayen är så mycket större än på EOS 300D/350D.
 
apple skrev:
Går det inte att välja att exponeringsinställningarna skall pressenteras på den stora skärmen på 40D? För i så fall vad är problemet?

Problemet är att displayen inte aktiveras automatiskt, man måste först trycka INFO, sedan göra inställningar och sedan trycka INFO för att släcka displayen. Dessutom initieras ju inställningarna med de små knapparna bredvid toppdisplayen vilket gör att det blir lite fumligt. Implementeringen är alltså ganska annolrunda på 40D än på 400D.

apple skrev:
Personligen föredrar jag att se inställningarna i sökaren. Då behöver man ju inte ens sänka kameran och ställas inför det svåra valet vilken display man skall titta på ?

Helt korrekt, när det gäller slutare och bländare så rattar jag ofta dessa samtidigt som jag kollar i sökaren.

När det gäller de andra inställningarna typ seriebildsläge, mätmetod etc så är man ju dock tvungen att kolla på någon display - åtminstone om man inte är oerhört familjär med sin kamera och kan ratta helt utan att kolla displayerna.

Mvh
Anders
 
Hej!

Ingen loop på ISO alltså. Nåja, överlever ändå med hela iso-steg manuellt. :)

Jag kommer från 350D med info-skärm på baksidan som komplement till sökaren.

Jag tycker att 40D har en mycket bättre och mångsidigare lösning med sin info-skärm på ovansidan och med all nyttig information i sökaren, behöver inte ta ner kameran för att ändra inställningar, samt möjligheten att även visa infon stort och tydligt på den stora skärmen på baksidan med ett tryck på info-knappen. Mycket användbart när man börjar se skruttigt på nära håll.

LiveView är fantastiskt och dessutom väldigt användbart vid kontroll av AF med olika objektiv.

/Leif

PS. Det är tydligen direkt olämpling att som tillverkare komma med innovationer på en instegskamera. Men med lite påtryckning från uppgraderande 400D användare får nog Canon krypa till korset skulle jag tro. Vettiga funktioner är alltid bra. Särskillt om dom är valfria. DS
 
Senast ändrad:
elbe skrev:
Mycket användbart när man börjar se skruttigt på nära håll.

Precis - det här är en sak som gör att vissa säkert inte fattar varför man "bråkar". Hade jag haft samma syn som jag hade för 6-7 år sedan hade jag kunnat se toppdisplayen i skymning utan problem. Idag kan jag knappt läsa den i glödlampsbelysning utan glasögan.

Visst hjälper det att tända belysningen för LCD:n men det är ytterligare ett knapptryck och dessutom så slocknar ju belysningen ganska raskt.

Så tydlig som den den stora displayen blir det aldrig, den ger helt andra möjligheter.

Jag förstår att du upplever 40D som ett lyft jämfört med 350D, den gillade jag aldrig att manövrera.

Mvh
Anders
 
PMD skrev:
Så ser det ut även på EOS 300D och 350D.

Jag tänkte på analoga hus. Du har säkert rätt om 300 för den har jag aldrig ens haft i handen. Men i stort sett alla andra analoga Eos hade display. Många andra SLR från samma tid hade mekaniska vred och ingen display. Med det är ju en smaksak.

/ Joacim
 
AFJ skrev:
Problemet är att displayen inte aktiveras automatiskt, man måste först trycka INFO, sedan göra inställningar och sedan trycka INFO för att släcka displayen. Dessutom initieras ju inställningarna med de små knapparna bredvid toppdisplayen vilket gör att det blir lite fumligt. Implementeringen är alltså ganska annolrunda på 40D än på 400D.

Jag kanske missförstod dig lite. Jag fick för mig att du ondgjorde dig över "toppdisplayen" i största allmänhet. Det du beskriver låter ju som en mjukvarufix, men med tanke på hur restriktiva Canon hittills har varit med att ändra funktioner via mjukvarufixar så kommer det troligen inte att ske. Där är Nikon betydligt bättre tycker jag. Själv skulle jag ha svårt att vänja mig av med den lilla displayen på ovansidan, men det är klart att om synen börjar svika så kan det naturligtvis vara en fördel med en stor display. Så långt har jag aldrig tänkt.

/ Joacim
 
Jag är övertygad om att det jag efterlyser "bara" handlar om programmering men som du säger lär vi inte få se de förändringarna.

Visserligen har dagens kameror massor av inställningsmöjligheter men jag tycker ändå det borde finnas ytterligare möjlilgheter. T ex borde det finnas någon/några knappar som man kunde programmera "fritt" efter eget behag. De kunde ju t ex ta printknappen till detta...

Vredet med C1-C3 är ett steg i rätt riktning men jag tycker inte heller där att Canon har fått till det riktigt som man vill ha det i och med att man återgår till det programerade läget om kameran går i viloläget. Det känns som om det kan leda till mer trubbel än vad det är värt!

Mvh
Anders
 
apple skrev:
Jag tänkte på analoga hus. Du har säkert rätt om 300 för den har jag aldrig ens haft i handen. Men i stort sett alla andra analoga Eos hade display.
Inte bara i stort sett. Jag vågar nog påstå att alla EOS-kameror för film har/hade statusdisplay. Det enda som skiljer EOS 300-serien från de övriga i det avseendet är var displayen är placerad.

Många andra SLR från samma tid hade mekaniska vred och ingen display. Med det är ju en smaksak.
I och med autofokuskamerornas intåg under andra halvan av 1980-talet fick de flesta sådana kameror statusdisplayer. Jag kan faktiskt inte påminna mig om en AF-kamera som saknade det (men det är möjligt att det fanns någon).
 
PMD skrev:
I och med autofokuskamerornas intåg under andra halvan av 1980-talet fick de flesta sådana kameror statusdisplayer. Jag kan faktiskt inte påminna mig om en AF-kamera som saknade det (men det är möjligt att det fanns någon).

När jag skaffade min EOS-1 i början av 90-talet hade många Nikon F4. Den och den mindre 801:an hade ingen display. Eller är jag helt ute och cyklar?

/ Joacim
 
Nikon F4 föll ur minnet. Den saknade mycket riktigt statusdisplay. På den tiden var Nikon mycket konservativa och ville inte skrämma bort folk med alltför mycket bjällror och visslor. Nikon F4 anses ju av många vara Nikons bästa kamera för manuellt fokuserade objektiv. :)

F-801 hade statusdisplay på toppkåpan.
 
Pressat

Lekt lite med 40D.

ISO 3200 pressat 1 steg.
Neutral bildstil med skärpa 5.
tid 1/100.
bländare 4.
70-200 4L IS @ 200.
Ingen brusreducering.
 

Bilagor

  • iso3200-1full.jpg
    iso3200-1full.jpg
    98.8 KB · Visningar: 569
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.