apersson850
Aktiv medlem
På 400D hoppar ISO-inställning, och alla andra liknande inställningar också, för den delen, runt. Går man från 800 till 1600 och ett steg till, hamnar man på 100 igen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
apersson850 skrev:
På 400D hoppar ISO-inställning, och alla andra liknande inställningar också, för den delen, runt. Går man från 800 till 1600 och ett steg till, hamnar man på 100 igen.
elbe skrev:
Jag kanske har missat nåt!? Får kolla i inställningarna...
/Leif
PMD skrev:
Eller så saknar man fantasi, helt enkelt. De nyskapande krafterna som jobbade med EOS-systemet när det var nytt har väl gått i pension.
PMD skrev:
Ungefär som du beskriver det fungerar det på Olympus kameror, har jag för mig.
Canon har tyvärr blivit väldigt konservativa. När EOS-systemet var nytt hade det många unika egenskaper som var helt nya. Av någon anledning var man på Canon då inte rädda för att skrämma bort kunder pga total frånvaro av bakåtkompatibilitet.
Nu verkar man vara rädda för att ändra småsaker till det bättre för att kunderna ska kunna känna igen sig helt och hållet när de byter till en nyare kamera.
Eller så saknar man fantasi, helt enkelt. De nyskapande krafterna som jobbade med EOS-systemet när det var nytt har väl gått i pension.
Snarare med undantag för några av kamerahusen sen sent 90-tal. EOS 300-serien har/hade den lilla displayen på baksidan, alldeles nedanför sökarokularet. Så ser det ut även på EOS 300D och 350D. Anledningen är att det inte finns plats på ovansidan (med den layout man har valt) eftersom kameran är så pass liten.apple skrev:
Sedan Eos introducerades så har alla hus haft en liten display på ovansidan. (möjligen med undantag för något av de första husen från sent 80, tidigt 90-tal)
apple skrev:
Går det inte att välja att exponeringsinställningarna skall pressenteras på den stora skärmen på 40D? För i så fall vad är problemet?
apple skrev:
Personligen föredrar jag att se inställningarna i sökaren. Då behöver man ju inte ens sänka kameran och ställas inför det svåra valet vilken display man skall titta på ?
elbe skrev:
Mycket användbart när man börjar se skruttigt på nära håll.
PMD skrev:
Så ser det ut även på EOS 300D och 350D.
AFJ skrev:
Problemet är att displayen inte aktiveras automatiskt, man måste först trycka INFO, sedan göra inställningar och sedan trycka INFO för att släcka displayen. Dessutom initieras ju inställningarna med de små knapparna bredvid toppdisplayen vilket gör att det blir lite fumligt. Implementeringen är alltså ganska annolrunda på 40D än på 400D.
Inte bara i stort sett. Jag vågar nog påstå att alla EOS-kameror för film har/hade statusdisplay. Det enda som skiljer EOS 300-serien från de övriga i det avseendet är var displayen är placerad.apple skrev:
Jag tänkte på analoga hus. Du har säkert rätt om 300 för den har jag aldrig ens haft i handen. Men i stort sett alla andra analoga Eos hade display.
I och med autofokuskamerornas intåg under andra halvan av 1980-talet fick de flesta sådana kameror statusdisplayer. Jag kan faktiskt inte påminna mig om en AF-kamera som saknade det (men det är möjligt att det fanns någon).Många andra SLR från samma tid hade mekaniska vred och ingen display. Med det är ju en smaksak.
PMD skrev:
I och med autofokuskamerornas intåg under andra halvan av 1980-talet fick de flesta sådana kameror statusdisplayer. Jag kan faktiskt inte påminna mig om en AF-kamera som saknade det (men det är möjligt att det fanns någon).