ANNONS
Annons

<Officiell 40D-tråd> Canon EOS 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
persept skrev:
OK - HDP påverkar RAW genom att ändra exponeringen och inte som i "bild stilar" etc vid jpg där manipulering av bild data förekommer i kameran - kan man säga så!?

Hej igen

Vid uppräkningen/ tolkningen av sensordata så läggs alltid en gammakurva/kontrastkurva, denna kurvas lutning i toppen ser då annorlunda ut mot defaultkurvan. Likaså med mellantoner, lågdager
Det är kurvans utseende som är annorlunda och likt den man kan göra manuellt vilket jag har visat i tråden där jag jämförde Fuji S5 och 5d.

Mikael
 
f16 skrev:
Fast det förklarar inte varför du får samma effekt när du enbart har sparat i JPEG large&fine. (mer än möjligtvis snabbare bildbläddring även här)

Dessutom borde det inte finnas en teknisk begränsning i att använda en liten jpeg bild vid bläddring medan man vid inzoomning använder sig av ett utsnitt ur fullupplöst jpeg.
(Det är ju bara vid inzoomning som man har nytta av upplösningen)

Frågan "varför Canon.." var retorisk, ligger det RAW+jpeg i kameran så känns det ju som man kunde nyttjat denna informationen. För det ligger väl knappast en lågupplöst jpeg inbäddad i den stora jpegen.

Man kan även undra varför processorn klarar av att hantera 60fps med denna upplösning vid live view men inte skulle kunna hantera en öppen fil vid inzoomning.

Det ligger en liten jpg i den högupplösta jpg:en,

även jpg uppfyller TIFF standarden. Eller rättare sagt JPG är en implementation av TIFF standarden, så som CR2 & NEF också är. Hur bilddatat lagras och komprimeras är bara variationer inom TIFF standarden.

Jag kan hålla med om att man skulle kunna använda högupplöst CR2 eller JPG vid inzomning. Det blir ju mer uppenbart med dom större skärmar som kamerorna som lanserats på sistone. Trots att just Canons kameroro har samma antal pixlar på dom nyare och större skärnmarna så syns ju den låga upplösningen i den lilla jpg bilden bättre.
 
Skum grej!

Fick min 40D häromdagen och har redan upptäckt två knasigheter. Hoppas inte jag fått ett måndagsexemplar utan att det är saker jag kan åtgärda.

Skum grej 1.

När jag har testplåtat med kameran och trycker på playknappen för att se senast tagna bild kommer istället en gammal bild upp i rutan. Inte den jag tog sist. Jag har ställt in så kameran inte visar någon bild automatiskt. Är det någon inställningsgrej, eller vad fasiken...?

Skum grej 2.

Ibland när jag sätter igång kameran så får jag upp ett errormeddelande som säger att den inte kan ta någon bild.

Jag använder mitt gamla batterigrepp från min 20D, som jag hade strul med från början, så jag undrar om det kan vara grejen. Eller är det mitt nya flashminne som inte är friskt.

Knasigt i alla fall. Någon som känner igen sig?

/Joakim
 
Omar skrev:
Hej

40D test

Här skall finnas en jämförlse med MarkII och MarkIII mot 40D

http://www.prophotohome.com/forum/pro-photo-reviews-articles/74359-canon-40d-interactive-review.html


Mvh

Omar

Ja, då är jakten över...för den här veckan iaf.

Intressant test.

Lekte lite själv med AI-Servo med 40D på några lätta rörliga motiv under jakten. Hade bara centrumpunkten aktiv och jag fick väl ungefär samma resultat, 4 av 10 lyckade. Upptäckte oxå hur gräsligt dålig skytt jag är samtidigt. Fokuspunkten jag försökte hålla på samma ställe vimsade runt ordentligt och skyllde de misslyckade bilderna på mej själv. Mer träning behövs sannerligen! Försökte köra One Shot Focus på liknande rörliga motiv men de var då helt misslyckat...naturligtvis.

I relation till 1DIII och 1DII så är resultatet i refererat test för 40D klart godkänt men om AI Servo för Canons kameror överhuvudtaget får godkänt är väl kanske tveksamt...eller?
 
Re: Skum grej!

Skum grej 1.

När jag har testplåtat med kameran och trycker på playknappen för att se senast tagna bild kommer istället en gammal bild upp i rutan. Inte den jag tog sist. Jag har ställt in så kameran inte visar någon bild automatiskt. Är det någon inställningsgrej, eller vad fasiken...?

Varje gång man trycker på play-knappen så kommer man till den bild man senast tittade på(dvs ej som på 20D till den sista).

MEN om man tar en bild så kommer man till senast tagna bild nästa gång man trycker på playknappen.

Detta fungerar på detta sätt oavsett autovisning är på eller ej och går ej att ändra på. Personligen tycker jag detta är en klar förbättring mot hur det fungerade på 20D(som altid visade senast tagna bilden vid tryck på play).
 
exeton skrev:
Det ligger en liten jpg i den högupplösta jpg:en,

även jpg uppfyller TIFF standarden. Eller rättare sagt JPG är en implementation av TIFF standarden, så som CR2 & NEF också är. Hur bilddatat lagras och komprimeras är bara variationer inom TIFF standarden.

Jag kan hålla med om att man skulle kunna använda högupplöst CR2 eller JPG vid inzomning. Det blir ju mer uppenbart med dom större skärmar som kamerorna som lanserats på sistone. Trots att just Canons kameroro har samma antal pixlar på dom nyare och större skärnmarna så syns ju den låga upplösningen i den lilla jpg bilden bättre.

Jag har funderat lite på detta och undrar om det inte kan vara så att Canon använder sig av progressiv jpeg vid visningen. (dvs att jpegen först avkodas lågupplöst för astt efterhand avkodas i högre upplösning)
Kanske tom som matchar skärmupplösning vs inzoomningsgrad. Det borde vara den mest processor och minneseffektiva metoden.

Fortfarande förundrad över att de inte tänkt till här...
 
Re: Re: Skum grej!

f16 skrev:
Varje gång man trycker på play-knappen så kommer man till den bild man senast tittade på(dvs ej som på 20D till den sista).

MEN om man tar en bild så kommer man till senast tagna bild nästa gång man trycker på playknappen.

Detta fungerar på detta sätt oavsett autovisning är på eller ej och går ej att ändra på. Personligen tycker jag detta är en klar förbättring mot hur det fungerade på 20D(som altid visade senast tagna bilden vid tryck på play).

Problemet är att när jag tar en bild, och sedan ska titta på den, så kommer näst sista bilden upp. Det vill säga den jag tog innan.

Det hände nu igen, och när jag försökte kolla upp den nytagna bilden så hade den inte registrerats över huvud taget. Den fanns inte med på minneskortet helt enkelt. Detta ihop med felmeddelandet som påstar att kameran inte kan registrera någon bild pekar på att minneskortet är kasst.

Det är enda slutsatsen jag kan nå. Ska testa med ett annat minneskort innan jag skickar tillbaka skiten.

/Joakim
 
Re: Skum grej!

Liax skrev:


...
Skum grej 2.

Ibland när jag sätter igång kameran så får jag upp ett errormeddelande som säger att den inte kan ta någon bild.
...

/Joakim
Hej Joakim
Vet inte om detta svarar på din fråga, men kanske?

2. Jag fick error 99 många gånger i början, och då sparades inte den sista bilden, ända till jag formatterade om minneskortet i min nya 40D. Kortet hade tidigare formatterats i min gamla 300D, men det dög tydligen inte. Kanske värt att testa?
 
Skattemyndigheten gav mig mer tillbaka på skatten än jag väntat så jag gick direkt ner till fotobutiken och köpte mig en 40D. Väntar nu, som många andra i denna tråd redan har gjort, på att batteriet skall laddas färdigt.
Köpte till ett batterigrepp och ett 2GB extremeIII kort och fick alltihop för 1444euro och är rätt nöjd med priset.
oh vad jag vill fota nu!!!

/Conny
 
Bob Atkins har uppdaterat sina tester av 40D. Någon har kanske länkat tidigare...

Senaste nytt
Update #1 - 09/08/07 High ISO noise performance
Update #2 - 09/09/07 Highlight Tone Priority test
Update #3 - 09/10/07 Focus Tracking in AI servo test
Update #4 - 09/10/07 White balance
Update #5 - 09/18/07 Low contrast and low light AF performance
Update #6 - 09/19/07 Comments on 40D weatherproofing

Länken: http://www.bobatkins.com/photography/digital/canon_eos_40D_review_1.html
 
En kanon kamera. Lite trist slutar ljud o ej vridbarskärm för makro är det ända negativa. Den positiva listan kan göras mkt lång.
 
Allemyr skrev:
En kanon kamera. Lite trist slutar ljud o ej vridbarskärm för makro är det ända negativa. Den positiva listan kan göras mkt lång.
Det finns väl ingen DSLR med vridbar skärm så vitt jag vet. Lite tufft att nämna det som ett minus. Den har ju Live view som till viss del underlättar macrokomposition i trixiga lägen.
 
Håller med, avsaknad av vridbar skärm kan man väl knappast klaga på!

Personligen hänger jag upp mig lite på kamerans ergonomi, knappars storlek och placering. Hur displayen visar information etc. Mycket är väl en vanesak men helt 100 tycker jag inte det är.

Jag är också lite, lite besviken på att brus-prestande inte är bättre. Jag upplever den som ungefär likvärdig med min 400D, det är i och för sig inget dåligt betyg men det hade varit trevligt om det varit en markant förbättring.

Nåväl, bättre sökare, större skärm, bättre AF och 6.5 b/s gör att jag ändå tycker det är en bra uppgradering.
 
elbe skrev:
Bob Atkins har uppdaterat sina tester av 40D. Någon har kanske länkat tidigare...
Länken: http://www.bobatkins.com/photography/digital/canon_eos_40D_review_1.html


När det gäller low ligt AF skriver han:


In a quick test of low light AF capability I set up a normal contrast target in a darkened room and adjusted the lighting lower and lower until the camera failed to find focus. With the EOS 20D and EOS 40D both set to ISO 100, and using the same EF 300/4L on both, I found that the EOS 20D could usually get focus at a light level where the exposure was 15s at f5.6 (pretty dim!). With the EOS 40D I could go down to a light level one stop less, 30s at f5.6 and still achieve focus. Focus under these conditions was slow, and usually consisted of a few "back and forth" adjustments before locking in, but once locked it was accurate. Based on this single test and under these specific conditions, it looks like the EOS 40D can focus in about 1 stop lower light than the EOS 20D.


Hur skall man tolka detta? Vilken kamera har bästa prestanda? Motsäger inte sista meningen det tidigare resonemanget? Eller är det jag som missförstår?
 
AFJ skrev:

Hur skall man tolka detta? Vilken kamera har bästa prestanda? Motsäger inte sista meningen det tidigare resonemanget? Eller är det jag som missförstår?

Nja... Tolkar det som om 40D har upp till ett stegs bättre prestanda i dåligt ljus. Tycker själv att den är väldigt säker och har därför stängt av hjälpbelysningen för AF.
 
AFJ skrev:
När det gäller low ligt AF skriver han:




Hur skall man tolka detta? Vilken kamera har bästa prestanda? Motsäger inte sista meningen det tidigare resonemanget? Eller är det jag som missförstår?

Ja du har nog bara missförstått. Jag tycker det är tydligt att han menar att 40D klarar att mäta i svagare ljus.
Det står väl så i specifikationen också

40D 30D
Metering range 0.0 to 20 EV 1.0 to 20 EV
 
Tio punkter, utan rangordning, jag tycker är bra med 40D är:

Den är enkel att ställa in.
Den har vettiga inställningsmöjligheter.
Lägena C1, C2 och C3.
Min meny.
Snabb och säker AF.
Fin sökare.
Snabbheten överlag.
Lågt brus.
Live View.
Den stora skärmen och dess fina bildkvalitet.

Sammanfattningsvis: Den är lättjobbad och ger tekniskt sett bra bilder!

Detta kan bero på att jag nästan enbart använder raw och inte behöver bry mej så mycket om bildstilar, brusreducering mm. De gånger jag använder jpg så har jag lagt några lämpliga jpg-inställningar under C2 annars så slår jag helt enkelt över till baslägena.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.