Annons

<Officiell 40D-tråd> Canon EOS 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
Bussmicke skrev:
Högdagerprioritet påverkar väl Råfilen genom kamerans mjukvara?

Förstår inte vad du menar? Högdagerfunktionen påverkar exponeringen. Dvs du får större headroom och mindre risk för klippning i de ljusaste partierna i bilden. Du / kameran exponerar bilden ett steg mindre = 200iso med högdagerfunktionen istället för 100iso.Detta innebär att kameran med sin interna uppräkning väljer en annan kurva i toppen samt öka kontrasten i mellantonerna och kan sänka kontrasten i lågdager.Detta för att klara extrema kontrastrika bilder/motiv
Jag kan istället köra raw. se efter hur mycket överexponering kameran tål med vissa motiv, backa in data och därefter lägga en vald kurva själv.

Läs här, http://www.qpcard.se/BizPart.aspx?tabId=75

Mikael
 
Senast ändrad:
Bussmicke skrev:
Högdagerprioritet påverkar väl Råfilen genom kamerans mjukvara?

Jag var nyfiken så jag tog mig besväret att rigga upp stativet. Tog två RAW bilder, en med och en utan Highlight Priority.
Samma tid och bländare och samma vitballans ger bilder som ser olika ut när jag tittar på dem i LR och de har inte samma utseende på histogrammet.
Filstorlekar är dessutom olika: 10,68 utan resp 9,68 med HP !

/Stefan
 
Stefan Hellström skrev:
Jag var nyfiken så jag tog mig besväret att rigga upp stativet. Tog två RAW bilder, en med och en utan Highlight Priority.
Samma tid och bländare och samma vitballans ger bilder som ser olika ut när jag tittar på dem i LR och de har inte samma utseende på histogrammet.
Filstorlekar är dessutom olika: 10,68 utan resp 9,68 med HP !

/Stefan

Den ena är väl mer vänsterförskuten än den andra?
Vilket iso tal står det under bildinfo från de två?
Mikael

PS högdagerprioritering betyder enl Canon själva att kameran exponeras efter det som motsvarar 200iso
 
macrobild skrev:
Den ena är väl mer vänsterförskuten än den andra?
Vilket iso tal står det under bildinfo från de två?
Mikael

PS högdagerprioritering betyder enl Canon själva att kameran exponeras efter det som motsvarar 200iso

Histogrammet för bilden med HP är förskjutet åt vänster om jag tittar i kameran. Samma resultat i LR men den sista toppen ser avklippt ut.
Både kamera och LR anger ISO 200 för bägge bilderna (kameran ISO 200 resp ISO 2oo)
Histogram utan HP:
 

Bilagor

  • utan hp.jpg
    utan hp.jpg
    8.8 KB · Visningar: 796
Jag skall kolla med en 40d i morgon och se efter vad som händer, kan inte jämföra och se med någon av mina kameror eftersom de saknar denna funktion
Mikael
 
OK - HDP påverkar RAW genom att ändra exponeringen och inte som i "bild stilar" etc vid jpg där manipulering av bild data förekommer i kameran - kan man säga så!?
 
Har ingen aning vad Canon gör internt i 40d.
Även RAWfiler påverkas en hel del, den är mao inte så raw som vi tror.
Vad jag vill se är om bildfilen som skall räknas upp av exv Camera Raw skiljer sig åt, exv genom storlek, dvs se efter om dina fynd stämmer.

Är tid, bländare och iso detsamma och bildfilen skiljer pga att man ställer in högdagerprioritering så händer det något internt, vad vet jag inte.
Mikael
 
Har ni märkt att Preview på LCD skärmen bara visar upplösning motsvarande Small JPEG vid max inzoomning, oavsett om man har fotat i RAW Large-fine eller small.....


Varför detta Canon?
 
macrobild skrev:
Är tid, bländare och iso detsamma och bildfilen skiljer pga att man ställer in högdagerprioritering så händer det något internt, vad vet jag inte.
Mikael

Något händer definitivt med RAW filen i kameran.
Skillnaden för exempelbilden är stor när man öppnar den med default profil i LR. Om jag drar ner blacklevel från default 5 till 0 och sätter WB på CC21 rutan så blr skillnaden mindre mellan bilderna.
Se lämk: http://picasaweb.google.com/stefan.s.hellstrom/40DHighlightPriorityComparision

/Stefan
 
Arlemo skrev:
Börjar bli sugen. Är det någon som har koll på hur leveranserna går? Kan man få sig ett hus utan lång väntetid?

Verkar finnas i lager på div ställen, bl a har www.tbh.se såg jag tidigare och deras saldo har vart ok när jag köpt saker tidigare.

Brukar utgå från pricerunner och kolla de som sägs ha i lager där, stämmer inte alltid med saldona men i vissa fall så.
 
f16 skrev:
Har ni märkt att Preview på LCD skärmen bara visar upplösning motsvarande Small JPEG vid max inzoomning, oavsett om man har fotat i RAW Large-fine eller small.....


Varför detta Canon?

"Preview"-bilden på kamerans skärm är en jpg bild för just det ändamålet som ligger inbäddad i raw filen. Allt enligt filformatsspecifikationen TIFF, som canons CR2 filer uppfyller.

Anledningen till att man använder denna "lilla" jpg bild är prestanda. Prova att bläddra lite snabbt igenom dina bilder (i kameran), den prestandan skulle INTE vara möjlig om man öppnade 10MB Raw filer.

Mina tester med ett program jag skrev visade att upplösningen på denna lilla bild är högre hos Nikon kameror jmf med Canon.
 
Manual ?

Är det någon som har köpt sin 40D utomlands som önskar en Svensk Manual ?
Jag har en svensk 40D manual som jag skulle vilja byta mot en engelskspråkig.

MvH
Göran R
 
exeton skrev:
"Preview"-bilden på kamerans skärm är en jpg bild för just det ändamålet som ligger inbäddad i raw filen. Allt enligt filformatsspecifikationen TIFF, som canons CR2 filer uppfyller.

Anledningen till att man använder denna "lilla" jpg bild är prestanda. Prova att bläddra lite snabbt igenom dina bilder (i kameran), den prestandan skulle INTE vara möjlig om man öppnade 10MB Raw filer.

Mina tester med ett program jag skrev visade att upplösningen på denna lilla bild är högre hos Nikon kameror jmf med Canon.

Fast det förklarar inte varför du får samma effekt när du enbart har sparat i JPEG large&fine. (mer än möjligtvis snabbare bildbläddring även här)

Dessutom borde det inte finnas en teknisk begränsning i att använda en liten jpeg bild vid bläddring medan man vid inzoomning använder sig av ett utsnitt ur fullupplöst jpeg.
(Det är ju bara vid inzoomning som man har nytta av upplösningen)

Frågan "varför Canon.." var retorisk, ligger det RAW+jpeg i kameran så känns det ju som man kunde nyttjat denna informationen. För det ligger väl knappast en lågupplöst jpeg inbäddad i den stora jpegen.

Man kan även undra varför processorn klarar av att hantera 60fps med denna upplösning vid live view men inte skulle kunna hantera en öppen fil vid inzoomning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.