Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

<Officiell 40D-tråd> Canon EOS 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
När en ny kostar 10795:- på Kungsholmens foto är 9500:- ett dåligt pris för en garantilös kamera.
Även om den är svenksåld så gäller garantin bara för den som köpt den ny.
 
Som sagt det är upp till var och en om man tycker det är värt det.
Själv har jag köpt i Sverige med garanti.
Garantin kan gälla i andra länder men då får man skicka kameran till inköpsstället.

/Christer
 
Re: Frivilligt !

lcnilsson skrev:
Ja, det är upp till var och en att köpa 40D med garanti för 11500:- eller utan garanti för 9500:-

/Christer

Näpp, det bestämmer jag!!!
Pelle får men inte Stina! ;-)

Som sagt var, beroenende på vilket samvete man har...

Lägsta inköpspris, som jag har sett, är inte 11500kr utan 10795kr så diffen blir 1495kr. Om det är värt eller inte är ju upp till den som köper att avgöra!

OM nu kameran är stulen, vilket vi inte vet, så är köpet olagligt! Frågan är, som alltid, hur bevisas det att priset är oskäligt lågt!??? Ett dilemma inte jag behöver ställas inför!

Om mitt inlägg har tolkats som att jag sätter mig över en ev. köpares etik och moral så har mitt inlägg misstolkats! Jag kan anse att det är lite underligt i alla fall!

Fast jag är ju ganska ny här på FS så det kan vara jag som inte är van vid vad som är normalt i fotokretsar. Köpa nya prylar för att sedan kränga av dem utan att använda dem är kanske vanligt, eller?

Nog om detta fårn mig, det är liksom OT! :)

Mvh!
// Niklas
 
Re: Re: Frivilligt !

NiklasÖ skrev:
Näpp, det bestämmer jag!!!
Pelle får men inte Stina! ;-)

Som sagt var, beroenende på vilket samvete man har...

Lägsta inköpspris, som jag har sett, är inte 11500kr utan 10795kr så diffen blir 1495kr. Om det är värt eller inte är ju upp till den som köper att avgöra!

OM nu kameran är stulen, vilket vi inte vet, så är köpet olagligt! Frågan är, som alltid, hur bevisas det att priset är oskäligt lågt!??? Ett dilemma inte jag behöver ställas inför!

Om mitt inlägg har tolkats som att jag sätter mig över en ev. köpares etik och moral så har mitt inlägg misstolkats! Jag kan anse att det är lite underligt i alla fall!

Fast jag är ju ganska ny här på FS så det kan vara jag som inte är van vid vad som är normalt i fotokretsar. Köpa nya prylar för att sedan kränga av dem utan att använda dem är kanske vanligt, eller?

Nog om detta fårn mig, det är liksom OT! :)

Mvh!
// Niklas

Jag vet inte om du tog dig tid att gå in på annonsen och läsa och framförallt på personen som lagt in annonsen.

Personen ifråga bor i korea och har köpt dem där. Kanske försöker hon göra sig en hacka när hon ändå åker tillbaka till sverige.

Då är det ju inte så konstigt att man köper nytt o kränger direkt.
 
Re: Re: Re: Frivilligt !

oskall skrev:
Jag vet inte om du tog dig tid att gå in på annonsen och läsa och framförallt på personen som lagt in annonsen.

Personen ifråga bor i korea och har köpt dem där. Kanske försöker hon göra sig en hacka när hon ändå åker tillbaka till sverige.

Då är det ju inte så konstigt att man köper nytt o kränger direkt.

Jag läste anonnsen men inte om var personen bor så jag missade Korea, sorry!

Alltså gäller då bara diskussionen garanti (på ett vettigt/bekvämt/fungerande sätt) som enda tveksamhet. I övrigt är ju allt ok = bra!

// Niklas
 
Omar skrev:
Hej

40D test

Här skall finnas en jämförlse med MarkII och MarkIII mot 40D

http://www.prophotohome.com/forum/pro-photo-reviews-articles/74359-canon-40d-interactive-review.html


Mvh

Omar

Sitter just ju i min jaktkoja och på dagarna är det älgjakt. Som passkytt får gott om tid att leka med 40D. Tyvärr så är min uppkoppling här inte den bästa...mobiltelefon utan 3G i närliggande mast. Ska bli intressant att läsa jämförelsen mellan kamerorna när jag kommit hem till mitt bredband.

Nåväl. Några intryck av 40D. EN bra kamera med tekniskt väldig hög bildkvalitet. Resten hänger på mej... AF funger snabbt och väldigt säkert. Liveview är en bra funktion och med AF så är den väldigt enkel att använda. Kameran är väldigt enkel att bruka och anpassa till sina egna behov.

Några inställningar jag använder normalt. Startar alltid kameran i "översta" läget...med "rattfunktion" alltså. Kör alltid enbart raw med neutral inställning och AI-servo samt Av och seriebildtagning med centrumpunkten vald på "lowspeed"
C1 använder jag för "snabbfoto" med autoiso och "highspeed"
C2 samma som C1 med 1 stegs överexponering.
C3 ett stativläge med spegeluppfällning. One Shoot AF. ISO 100 och enkelbild. Använder även detta läge med Liveview.

CF-inställningar:
C.Fn I-3 =1
C.Fn 1-5 =1
C.Fn I-6 =1

C.Fn II -1 =1

C.Fn III -5 =1
C.Fn III -6 =1

C.Fn IV -1 =3 (2 i C1 och C2)
C.Fn IV -7 =1

Resten på 0

I min meny har jag lagt
Kamerans användarinställningar
Högdagerprioritet
Brusreducering för höga ISO
Spegellåsning
Formatera
Simulerad exp i rörlig bild.

Hittills så är de som jag tycker fungerar bra för mej.

Det skulle vara foligt att höra andras synpunkter.
 
Jag försökte mig på en amatörmässig brusjämförelse vid ISO 1600

40D med EF 50/1.8, brusreducering höga ISO av (default)
 

Bilagor

  • 40diso1600.jpg
    40diso1600.jpg
    77.2 KB · Visningar: 1,000
Testade också med brusreducering höga ISO på, skillnade var verkligen minimal.

Bilderna ligger här i sin helhet:

http://gt3.homeip.net/bilder/Tester/index.html

Det går att ladda ner full upplösning genom att klicka på den lilla ikonen under bilden. Räkna med att det går trögt då det är hemmaservern!

Fotat i RAW med AdobeRGB och konverterat med Lightroom 1.2 med default inställningar (lite skärpning, kontrast mm och lite brusreducering)

Jag tycker bruset är på en låg nivå. Någon avgörande skillnad mellan 400D och 40D tycker jag inte det är.

Mvh
Anders
 
macrobild skrev:
Jo-men vad jag menar så spelar det då ingen roll om du har brusreducering på eller av i kameran

Mikael

OK, nu är jag med! :)

Jag fick för mig att brusreducering höga ISO påverkade ÄVEN Raw-filen men så är det kanske inte?

Jag tyckte mig se en viss skillnad men det kan ju varit inbillning...

Du har säkert rätt.

Hur är det med läget för högdragarprioritet - är det samma sak där att det inte påverkar RAW-filen?



Mvh
Anders
 
macrobild skrev:
Ja Raw är raw. det är endast intern jpg
Mikael

Tack för förtydligandet, jag är ganska ny på att fota Raw. Manualen är inte direkt tydlig på den här punkten, men när jag tänker efter är det ju logiskt att det är så att RAW inte påverkas av menyvalen.

Hur är det med färgrymden - den inställningen påverkar väl i alla fall RAW filen, eller?

Ursäkta att jag kapar tråden för att berika mitt vetande!
 
Raw är Raw - inget påverkar annat än bländare och slutartid !

Om du använder Canons programvara för att processa Raw filer så kommer visa inställningar att "påverka" inställningar i det programmet så att de i sin tur påverkar det "framkallade" resultatet. Dock så finns all info kvar i filen så du kan göra vad du vill med den!
 
persept skrev:
Raw är Raw - inget påverkar annat än bländare och slutartid !

Om du använder Canons programvara för att processa Raw filer så kommer visa inställningar att "påverka" inställningar i det programmet så att de i sin tur påverkar det "framkallade" resultatet. Dock så finns all info kvar i filen så du kan göra vad du vill med den!

Tack, nu fattar även jag - RAW är RAW! :)

Mvh
Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.