Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

<Officiell 40D-tråd> Canon EOS 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
Jimsan skrev:
Hur var det nu med vädertätningen? Ni som har fått kameran; sitter det o-ringar runt varje knapp både på toppen och baksidan? Eller är skarvarna tätade?
För min del känns det ganska meningslöst att ha vädertätade minneskort- och batteriluckor.

Öppningarna till minneskort och batteri lär väl vara tätade pga den kraftig ökade risken för totalhaveri , när väta kommer in till dessa.

Intryck efter några dagar:
Jag är "sketanöjd"! Ett par saker som glädjer mig mest är,
6,5 istället för 5 b/s, skillnaden känns större än vad siffrorna visar.
Lagringsbara inställningar, alltså C1, C2, C3.
Live View för noggrann manuell fokusering, även tillsammans med dator. Kommer även att vara utmärkt vid macro.
Högre detaljrikedom på bilderna, telet "räcker längre".
Auto-ISO!

Också en sak som fanns även på 30D, men som jag inte upptäckte förrän nu, 1-klicksinställningen för att växla mellan en och alla fokuspunkter.

Det blev lite mer än ett par saker... :)

Warbird skrev:
Auto-ISO!

Subjektiv fråga:
- Hur väl fungerar Auto-ISO?

Vill minnas att jag läst en recension där skribenten ansåg att den var "fegt" programmerad vilket resulterar i högre ISO än nödvändigt lite för tidigt så att säga!?

Hur upplevs Auto-ISO fungera i detta avseendet?

Mvh!
// Niklas

Warbird skrev:
Lagringsbara inställningar, alltså C1, C2, C3.

Har du klart för dig vilka inställningar som sparas?

Försökte läsa ut det ur manualen men det verkade inte beskrivet.

Skulle vilja spara exponering, bländare, ISO, vitbalans, ljusmätningsmetod, AF-metod men har inte testat.

Klart jag kan testa själv men om någon redan gjort det eller lyckats läsa sig till det är jag tacksam för info.

Warbird skrev:

Också en sak som fanns även på 30D, men som jag inte upptäckte förrän nu, 1-klicksinställningen för att växla mellan en och alla fokuspunkter.

Det blev lite mer än ett par saker... :)

Det vill jag kika lite på, var är inställningen för detta?

NiklasÖ skrev:
Subjektiv fråga:
- Hur väl fungerar Auto-ISO?

Vill minnas att jag läst en recension där skribenten ansåg att den var "fegt" programmerad vilket resulterar i högre ISO än nödvändigt lite för tidigt så att säga!?

Hur upplevs Auto-ISO fungera i detta avseendet?

Mvh!
// Niklas

Iso 400 prioriteras, men jag kan inte säga vid vilken bländare/slutartid kameran skiftar ISO. En tabell/kurva över programmeringen vore intressant att se. Och visst vore det ännu bättre att kunna bestämma kurvan själv.
Vid fågelfoto tycker jag ändå att AUTO ISO är ett stort framsteg eftersom ibland händer saker och ting lite snabbt... :)
På 30D tycker jag att ISO 640 är den övre gränsen för "cropbara" bilder, och på 40D har jag inga problem med ISO 800. Därför ligger AUTO ISO bra till för mig. Det här är ännu mycket subjektiva intryck men tills vidare så kommer jag att ha det som normalinställning.

BugEyes skrev:
Har du klart för dig vilka inställningar som sparas?

Allt sparas, eller jag tror att allt sparas, ska jag kanske säga.

Du ställer in kameran som du vill Av, eller Tv, eller nåt, ISO, AF, Drive, vadsomhelst, och när du är nöjd så gå in i Meny'n och registrera inställningarna, spara som C1-3 och det är klart!

Warbird skrev:
Iso 400 prioriteras, men jag kan inte säga vid vilken bländare/slutartid kameran skiftar ISO. En tabell/kurva över programmeringen vore intressant att se. Och visst vore det ännu bättre att kunna bestämma kurvan själv.
Vid fågelfoto tycker jag ändå att AUTO ISO är ett stort framsteg eftersom ibland händer saker och ting lite snabbt... :)
På 30D tycker jag att ISO 640 är den övre gränsen för "cropbara" bilder, och på 40D har jag inga problem med ISO 800. Därför ligger AUTO ISO bra till för mig. Det här är ännu mycket subjektiva intryck men tills vidare så kommer jag att ha det som normalinställning.

Jag skulle önska inställbar autoiso :)

Autofocus känns som dag o natt mot 20D
(Den fungerar på mörka lågkontrastytor och är mycket snabbare)

Warbird skrev:

Tackar och bugar!

Mvh!
// Niklas

Warbird skrev:
Allt sparas, eller jag tror att allt sparas, ska jag kanske säga.

Du ställer in kameran som du vill Av, eller Tv, eller nåt, ISO, AF, Drive, vadsomhelst, och när du är nöjd så gå in i Meny'n och registrera inställningarna, spara som C1-3 och det är klart!

Kanonbra i så fall, har vissa ställen (hockeyarenor) där inställningarna är lika varje gång och dit jag kommer tillbaka ofta.
Blir perfekt att ha inställningarna klara på en sekund.

Liax skrev:
Jag kan absolut hålla med dig där. Det borde vara möjligt att jobba lika enkelt med en 40D som med en 400D. Det borde i alla fall vara möjligt att välja i kamerans customfunktioner hur man vill att skärmen ska bete sig. Men det kommer säkert framöver.
Jag tror att det är osannolikt att en sån funktion kommer med en framtida firmwareuppgradering. Canon brukar sällan eller aldrig lägga till funktionalitet i sina kameror genom ny firmware. Nikon och Pentax är mycket bättre på den punkten.

Någon som sett test över vad 14-bitars färgdjup gör för bilden (jämfört med 30Ds 12-bitar)?

- Ger det bättre täckning i högdagern?
- Ger det märkbart bättre möjligheter att ändra i nivåer, utan att förlora bildkvalité?
- Är det märkbart i en färdig bild, med mjukare övergångar i tex en mörknande himmel?

För övrigt är vi nu uppe i (om man räknar med ursprungstråden) imponerande:

Sid 120
Inlägg 1787
216781 visningar

Re: Re: Re YFO Stockholm

plindquist skrev:
Tack, jo just därför får någon annan köpa det huset :)

Kungsholms Foto, som jag stått i kö hos länge får äntligen in sin leverans i morgon eller på onsdag. 10795 kronor! Deras pris plockas inte upp av Pricerunner eller Prisjakt, men det måste ju vara bland de bättre priserna i landet på 40D just nu. Vet inte hur många hus de får in, men det lär ju vara fler än mitt...
Mvh/Per
Vi hade gärna tagit med deras pris men då de inte erbjuder någon försäljning via internet så är det ej möjligt tyvärr.

Gratulerar till ett bra pris för en fin kamera :)

Hälsningar,
Joakim Franzén
[email protected]

AFJ skrev:
Martin,har du fotat med en 400D? Kan du förklara vad är fördelen med att läsa av alla inställningar på en liten display på kamerans ovansida jämfört med att göra det på en stor display på kamerans baksida?
Jag har inte fotat med 400D, men med 350D och den har vad jag minns en ytterst liten display under den vanliga på baksidan. Inte direkt praktiskt.
För det första är den övre displayen på hela tiden när kameran är påslagen. Man behöver inte trycka på någon knapp för att få igång den. Dessutom är den direkt i blickfånget när kameran hänger i sin rem. Man behöver inte vrida upp kamerans baksida. Fotar man med stativ är det extra fint att slippa böja sig ner för att se inställningarna. Är det natt så blir man inte bländad av den diskreta displaybelysningen heller.

Förutom fördelen med att ha en större display tycker även arbetsvinkeln blir bättre när man läser inställningarna på kamerans baksida. Med ett tele monterat måste man "hålla emot" för att kunna jobba med kameran i en vinkel så att man kan se inställningarna samtidigt som man vrider på ratten.
Där har vi haken. Jag har inga tunga telen, så kameran pekar rakt fram när den hänger runt halsen;-)

Min uppfattnig är att den lilla displayen som finns på topen av kameran är en kvarleva från gamla tider då batterierna var klena och displayerna små (eller obefintliga). Jag ser dock inget fel i att de finns kvar men det borde vore enkelt att genom kamerans customfunktioner ställa in den stora displayen så att den funkar exakt som på 400D. Som det är nu är det en halvmesyr.
Vad jag vet kan jag inte använda den bakre displayen för denna typ av information på min D200, och jag har aldrig ens funderat på att leta efter en sådan funktion. Jag skulle helt enkelt aldrig använda den. Däremot vet jag att jag blivit vansinnig på alla kameror jag testat som saknat övre display.
Det finns ju en anledning till att de flesta proffsigare kameror faktiskt har en redig övre display och amatörkamerorna inte har det.

Martin,

Jag har även haft en 350D och den skiljer sig radikalt mot 400D när det gäller just hur menysystemet och displayerna funkar så jag förstår din okunskap om 400:ans förträfflighet! :)

Fotar man med stativ är det extra fint att slippa stå på tå för att se inställningarna. :)

Att du aldrig funderat på att läsa av och göra kamerans inställningar på den stora displayen är nog ett resultat av att du inte förstår hur praktiskt det är och aldrigt ägt en kamera som har den finessen! :)

Mig veterligen är 400D och någon av Nikons instegsmodeller (D40 ?) de enda som inte har en extra display för inställnigarna men det kan ju finnas fler. Nåväl, detta beror givetvis på att de inte riktar sig till "gamla rävar" som redan lärt in ett beteende utan till första gångs köpare. Det samma (fast omvänt) är självklart skälet till att alla proffsmodeller HAR toppdisplay!

Alltså, jag tycker det vore en enkel sak att kombinera det bästa av två världar - det har Canon missat här, något som de som kommer från 400D skall vara medvetna om.

OBS! Detta är dock inte skäl nog för mig att ångra mitt köp, bara lite smolk i glädjebägaren.

Mvh
Anders

AFJ skrev:
Mig veterligen är 400D och någon av Nikons instegsmodeller (D40 ?) de enda som inte har en extra display för inställnigarna men det kan ju finnas fler.
Ja, Olympus har ett par sådana modeller också.

Nåväl, detta beror givetvis på att de inte riktar sig till "gamla rävar" som redan lärt in ett beteende utan till första gångs köpare. Det samma (fast omvänt) är självklart skälet till att alla proffsmodeller HAR toppdisplay!
Jag tror inte att det är det primära skälet. Det finns helt enkelt inte plats för en LCD-display på ovansidan på de mindre spegelreflexerna. Canon EOS 350D (och 300D) har inte plats för en display ovanpå, så den sitter på baksidan alldeles ovanför den "stora" skärmen. Samma sak gäller f.ö. för någon eller några av de små analoga EOS-modellerna om jag inte missminner mig.

Eftersom 400D har en rätt mycket större bildskärm så fick inte statusdisplayen plats och Canon blev tvungna att använda bildskärmen som statusdisplay istället.

Att Canon vågade göra en sånt radikalt (för Canon) avsteg från tidigare praxis beror säkert på att målgruppen är förstagångsköpare.

ANNONS