Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

<Officiell 40D-tråd> Canon EOS 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
Några första intryck.

+ Sökaren: Jättelyft jämfört med 350D. Större och ljusare. Nu går det att fokusera manuellt!

+ Exponering: Min 350D hade en tendens att överexponera. Fick alltid kompensera ett eller två trejdedels steg. Denna verkar exponera korrekt. En känsla så här långt är att det dynamiska omfånget verkar bättre. Inte så många urfrätta eller igensotade partier. Men det är bara en känsla än så länge.

+ Autofokus: Exaktare och snabbare.

- Slutarljud: DEN LÅTER JU INTE SOM EN KAMERA!!! Men den är nog mycket tystare. Man vänjer sig nog???

Totalt sett en mycket positiv upplevelse så här långt. Återkommer när jag testat mer.

/Sven
 
Jag fick mejlsvar från Komplett nyss, dom sa att min beställda 40D förhoppningsvis skulle finnas i Stockholm i mitten på nästa vecka.
 
Dustin har nu kitet med 17-85 i lager, däremot hade de inga besked om när enbart huset skulle dyka upp. Så det blev att ändra min order till ett kit - kommer nog på måndag.
 
Sven_H skrev:
Några första intryck.



- Slutarljud: DEN LÅTER JU INTE SOM EN KAMERA!!! Men den är nog mycket tystare. Man vänjer sig nog???

Totalt sett en mycket positiv upplevelse så här långt. Återkommer när jag testat mer.

/Sven

Har alltid tyckt att slutaren på min 30D har låtit mycket ,så ser det bara som en fördel om den är tystare
 
Drog drygt 200 bilder på en av sönernas fotbollsmatch efter att ha hämtat ett hus på Scand.Ph. i Sthlm igår. Säger som några andra redan sagt, värd att vänta på!!!

Slutarljudet är som påtalats nåt helt annorlunda jmf med tidigare (350D, 30D etc) men jag har redan glömt hur de lät...
 
BengtNil skrev:
Drog drygt 200 bilder på en av sönernas fotbollsmatch efter att ha hämtat ett hus på Scand.Ph. i Sthlm igår. Säger som några andra redan sagt, värd att vänta på!!!

Slutarljudet är som påtalats nåt helt annorlunda jmf med tidigare (350D, 30D etc) men jag har redan glömt hur de lät...

Hur upplever du autofokusen fungerade?

Vilken glugg användes?
Ljusförhållanden (sol/moln)?

Nyfiken! ;-)

Mvh!
// Niklas
 
Jag kan se på postens hemsida att min ligger på posten och väntar på att jag ska hämta den nu.
Flyktrefexen från vardagsjobbet känns ovanligt stark just nu.
 
Dustin har skickat min kamera med kitglugg idag så med lite tur bör den landa här på måndag (men har en jobbig brevbärare som kan lämna ut AVIn någon dag senare då han inte orkar liksom) men de ordnar nog sig :)

/Philip Nordlander,
 
reed skrev:
Dustin har skickat min kamera med kitglugg idag så med lite tur bör den landa här på måndag (men har en jobbig brevbärare som kan lämna ut AVIn någon dag senare då han inte orkar liksom) men de ordnar nog sig :)

/Philip Nordlander,

Du vet väl att du inte behöver någon avi om du har försändelsenumret?
 
bilder/sek

Jag har fortfarande inte fått ngt kamerahus än. Är lite besviken att när man för en gångs skull har varit tidigt ute och låg i toppskicktet på Cyberfotos kölista, så får mängder av affärer kameran före CF :(

Aja, har sagt upp min köplats nu och köper den i lokala butiken istället...som får dem på onsdag!


En liten fråga till er som redan har fått 40D.

Jag undrar om kameran är lika snabb, oavsett om man fotar i jpg eller RAW eller båda samtidigt? Antar att bufferten kan bli något mindre om man kör jpg+RAW.
 
NiklasÖ skrev:
Hur upplever du autofokusen fungerade?

Vilken glugg användes?
Ljusförhållanden (sol/moln)?

Nyfiken! ;-)

Mvh!
// Niklas
Använde en 70-200 f4 IS och fotade i skönt skymningsljus.

Först och främst ska sägas att jag har den allra största respekt för sportfotografer. Inte enkelt att fota 15 grabbar som springer omkring i en gröt och gång på gång kommer i vägen för den man fokuserar på.

Dock tyckte jag att kameran hängde med riktigt bra vilket resulterade i ett knippe riktigt bra bilder.
 
BengtNil skrev:
Använde en 70-200 f4 IS och fotade i skönt skymningsljus.

Först och främst ska sägas att jag har den allra största respekt för sportfotografer. Inte enkelt att fota 15 grabbar som springer omkring i en gröt och gång på gång kommer i vägen för den man fokuserar på.

Dock tyckte jag att kameran hängde med riktigt bra vilket resulterade i ett knippe riktigt bra bilder.

Låter lovande map. AF!

Hur upplevde du "träffseäkerheten". Upplever du att du fick fler skarpa bilder än med din tidigare kamera eller ung. samma alt. färre!?


Mvh!
// Niklas
 
Kan egentligen inte jämföra då jag faktiskt inte använt den gluggen (köptes i somras) till sån actionfoto tidigare.
 
Wihaa! Nu har den landat på mitt lokala postkontor. Skall hämta den 17.00 idag.

Underbart. På med mitt 50mm 1.8 och ut och rassla bilder.
 
Nu har jag kört några bilder, och tycker att kameran som helhet är mkt bra. Autofokusen är mkt snabb, har inte vant mig riktigt vid de nya punkterna men det verkar hungera.
Framför allt så känns den mkt gedigen, inkl slutarljudet (känns i jämförelse som att stänga en bildörr på en ny audi kontra en ford om man förstår liknelsen).

Sökaren är också mkt bra enligt mig, och LCD skärmen förstås.

Gillar aut-iso i spontana situationer.

Har inte hunnit köra några bilder där man kan kolla på brus mm.

Nu är jag kanske inte rätt man att testa då jag hade Eos300d innan, men jag har även plåtat med andra kameror.

MVH
Simon
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.