Advertisement
ANNONS
Annons

<Officiell 40D-tråd> Canon EOS 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
Lyftet från 300D måste vara stort. Jag sitter i samma sits. Har en 300D som fungerat mycket väl för mig men nu fick det bli en 40D och jag förväntar mig en hel del.

Fotograferar mycket hockey så jag hoppas att AI-servo är bra. AI-servo saknas helt på 300D så det kanske blir en aha-upplevelse när man får sin 40D

Tyvärr väntar jag på att Komplett eller Dustin ska få/få iväg sina hus. Längtan blir ju inte mindre när man läser om alla som får sina kameror ;)

Sitter även jag med en 300D och vill byta upp mig. Har dock lite svårt att bestämma mig mellan en 40D eller en 5D. Beror väl lite på hur man tycker om att fotografera antar jag.

Känslan mellan 400D och 40D är ofantligt stor.

Den OLIDLIGA väntan på att batteriet skall laddas har börjat!
Undras hur många espresso man hinner dricka innan batteriet är laddat? ;)

psandelin skrev:
Känslan mellan 400D och 40D är ofantligt stor.

Den OLIDLIGA väntan på att batteriet skall laddas har börjat!
Undras hur många espresso man hinner dricka innan batteriet är laddat? ;)

Hur länge skall eller bör batteriet laddas?
Är det 90 minuter eller något?

Läsa manualen????? Fegis! :)

Var ute och plåtade lite på lunchen. Intrycket består så här långt. SICKET LYFT!

Lägger ut några bilder ikväll.

/Sven

Dockland skrev:
Manualen. Snart har jag den i min famn. Skall låsa in mig på toaletten i nittio minuter med den.

Hahaha, låter nästan som mig ;)

Sven,
Jag har lovat mig själv att sluta bita på naglerna. Så det var bara till att välja... manualen, naglerna eller riva tapeter ;)

skogiz skrev:
Lyftet från 300D måste vara stort. Jag sitter i samma sits. Har en 300D som fungerat mycket väl för mig men nu fick det bli en 40D och jag förväntar mig en hel del.

Fotograferar mycket hockey så jag hoppas att AI-servo är bra. AI-servo saknas helt på 300D så det kanske blir en aha-upplevelse när man får sin 40D

Satt själv med en 300D fram tills i morse då jag hämtade min 40D. Även om jag inte hunnit testa kameran mer än att skjuta av ett par bilder innan jobbet så känns lyftet gigantiskt, framförallt seriebildstagning och en större buffert.

/Fredrik

Sådärja,

Nu har jag varit och hämtat den, tror jag tar kamerorna på en liten promenad kanske.

Bilagor

• 40dfs.jpg
    40dfs.jpg
    57.5 KB · Visningar: 657
20D, 40D, 5D

Bara en 40D. Jag sitter här med nummer 2!!!!

Den första som jag kom hem med i går kväll fungerade inte riktigt. Den visade att bländarinställningen på min 17-55 var 1.0. Jösses vilket objektiv tänkte jag. Men det visade sig att nästan hälften av segmenten på displyen i sökaren inte lös. Sicken antiklimax. Först vänta på att ladda batteriet och sedan detta. Fick vänta till morgonen och då hängde jag på låset hos YFO i Malmö. Dom bytte ut kameran utan knot. Tur att dom hade fler kvar.

Nu är allt frid och fröjd igen.

Väderskyddad.

Jag är funderar vad egentligen definitionen väderskyddad innebär, borde funnits nån slags skala på det eller liknande.
Jag anser att jag har betalat för väderskydd och att det är ett försäljningsargument men nu funderar jag hur pass mycket. Förstår att det inte ska klara av värsta spöregnet men borde klara av mer än några enstaka regndroppar som jag haft min 400D ute i.

Men visserligen tror inte de rekommenderar att ha 400D i något som helst regn och att det är här 40D kommer in så man kan säga att den klarar några enstaka droppar..eller..? Vad tror ni?

/Benny

Då var det tresiffrigt!

De första hundra+ bilderna knäppta.

Jag har lagt upp några av dem här. De Kommer direkt ur kameran. Ingen extra skärpning eller någon annan manipulation.

MC närbild
Ber om ursäkt för min kollegas dåliga puts :)

Sol och skuggor
Lite utfrätt i fyren, men med tanke på ljusförhållandena så är jag mer än nöjd. (Bilden tagen i Västra Hamnen i Malmö)

Live View MF
Skärpan ställd manuellt på den spretande vajern på den främre växeln m.h.a. Live View. Vad ska man säga? Fantastiskt tycker jag.

Alla tre bilderna är tagna med EF 50 1.4. (c:a 3,5 MB styck)

Jag återkommer.
/Sven

Re: Väderskyddad.

BempaS skrev:
Förstår att det inte ska klara av värsta spöregnet men borde klara av mer än några enstaka regndroppar som jag haft min 400D ute i.

Men visserligen tror inte de rekommenderar att ha 400D i något som helst regn och att det är här 40D kommer in så man kan säga att den klarar några enstaka droppar..eller..? Vad tror ni?

Jag var precis ute med 40D och fotade lite i regnet. Knappast något spöregn men det blev ganska vått på objektiv och kamerahus efter ett tag. Tillräckligt för att tröjan skulle bli rejält våt när jag till slut torkade av dem och stoppade ner kameran i väskan. I ärlighetens har jag dock aldrig haft några problem med 20D eller 30D i den typen av regn heller.

Spontana första intryck av 40D jämfört med 20D och 30D är:

* Ljusare och större sökare. Trevligt när man har glasögon
* Diskret och fint slutarljud
* Otroligt skönt att enkelt kunna läsa av och ändra ISO utan att ta bort blicken från sökaren
* Stor skärm
* En aning snabbare AF som framförallt inte tvekar på samma sätt som 20Ds och 30Ds kunde göra ibland
* Skönare grepp
* Menysystemet verkar vettigare upplagt
* Förvirrande att övre knapparna har bytt funktioner

IP debatten är ju befogad om man kollar vädret i helgen, åtminstånde i Tokholms trakten. Slår aldrig fel, ny kamera/objektiv = regn... många dagar framöver.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar