Annons

<Officiell 40D-tråd> Canon EOS 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
Synd att det var skumtätningar.
Men för det priset kan man inte förvänta sig o-ringar. Hela luck-konstuktionen måste nog göras om då.
 
Bara lite nyfiken. Vad i hela friden är egentligen en o-ring? Jag har koll på vad den gör, men denna mojäng måste vara något alldeles extra eftersom en stor del av diskussionerna runt 40D handlar om "har den riktiga o-ringar och i så fall runt vilka knappar?”.

(tycker personligen att den förbättrade AF:en verkar mer intressant)

/ Joacim
 
Nån mer än jag som köpt från Japan?
Går att hitta huset för under 8.000:-
Borde få det om nån vecka ungefär.

En bekant i Japan tar med den i handbagaget så det tillkommer inga extra onödiga kostnader :)
 
En mycket intressant mening på slutet av recensionen:
"I find that the IQ of the 40D is on a par if not even slightly better than that of the Canon 5D, which up until now has been my benchmark for DSLR image quality both at low and at high ISO."

Lovande!
 
apple skrev:
Bara lite nyfiken. Vad i hela friden är egentligen en o-ring? Jag har koll på vad den gör, men denna mojäng måste vara något alldeles extra eftersom en stor del av diskussionerna runt 40D handlar om "har den riktiga o-ringar och i så fall runt vilka knappar?”.


En O-ring är en gummiring som används till att täta mellan två plana ytor och är mycket billig att tillverka MEN ytorna där ringen skall ligga måste bearbetas för att oringen skall få plats och detta med precision för att gummiringen (o-ringen) skall pressas ihop lagom mycket och täta mot ex. vatten.

Skillnaden mellan olika typer av tätningar (O-ringar är dels kostnaden men också om tätningen klarar av att töta mellan två av varandra oberoende rörliga ytor, vilket o-ringen klarar.

O-ringar används MYCKET i idustriell verksamhet och finns exempelvis en hel hög i din/min bil för att täta bla. mot kylvatten/olja osv.

Vad gäller tätning av kamerahus ligger den stora kostnaden, skulle jag gissa, i all den bearbetning som krävs samt precisionen som krävs vid montering av ett vred mm. för att o-ringen som ligger mellan vredet och kamerahuset skall tryckas ihop lagom mycket för att täta men inte så mycket att den tar skada eller gör vredet så trögt att vrida om!

Mvh!
// Niklas
 
Tackar! Om jag förstår rätt så är det i praktiken vad jag med tummen mitt i handen kallar en vanlig gummipackning. Det är själva platsen den ligger på som måste bearbetas på ett visst sätt.

Nu har man redan lärt sig nått nytt idag. Skönt!

/ Joacim
 
40D verkar vara en riktigt lovande kamera när man läser de första snabbtesterna. Ny sensor med lågt brus och bra dynamiskt omfång, ny snabb autofokus, snabb serietagning med stor buffer, Bra fungerande Liveview mm.

Canongurun Bob Atkins skriver bl.a. om 40D: "The 40D sensor is completely new, it's actually a smaller version of the 1Ds MkIII and 1d MkIII sensors, with higher efficiency, larger microlenses and a 14 bit A/D system. It should yield lower noise and a higher dynamic range."
(http://photo.net/equipment/canon/40D/)

Det enda jag saknar är möjligheten att finjustera fokuseringen på några objektiv.

Men lillebror till 1D Mark III duger jättebra åt mej så det är dags att ta en köplats.
 
Mattias Leppäniemi skrev:
Du menar tvärt om va? 40D är väl knappast en storebor till 1D Mark3...

Läs meningen en gång till! ;-)

40D, som Leif tycker duger åt honom (och som duger åt mig med, mer än väl), är lillebror/syster till 1D Mark III!

Mvh!
// Niklas
 
Mattias Leppäniemi skrev:
Du menar tvärt om va? 40D är väl knappast en storebor till 1D Mark3...

Nää!.. Nu läser du nog bort i tok ;-) (Pricis som Niklas skriver)

1D MkIIIs lillebror 40D är precis rätt kamera till rätt pris vid rätt tillfälle för mej.

Har en 350D som lärt mej mycket och som ännu ger mycket bra bilder, men det är speciellt AF på ljusstarka objektiv som jag tröttnat på i den. Den får i varje fall fortsätta som andrakamera ett tag till för den fungerar utmärkt och jag vet dess svagheter.
 
Scandinavianphoto får in 12 hus denna veckan + några kit efter telefonkontakt med dem. Sedan trodde de att det tar 10-14 dagar innan nästa leverans kommer.
 
elbe skrev:
40D verkar vara en riktigt lovande kamera när man läser de första snabbtesterna. Ny sensor med lågt brus och bra dynamiskt omfång, ny snabb autofokus, snabb serietagning med stor buffer, Bra fungerande Liveview mm.

Canongurun Bob Atkins skriver bl.a. om 40D: "The 40D sensor is completely new, it's actually a smaller version of the 1Ds MkIII and 1d MkIII sensors, with higher efficiency, larger microlenses and a 14 bit A/D system. It should yield lower noise and a higher dynamic range."
(http://photo.net/equipment/canon/40D/)

Verkar ändå som om Bob Atkins bara TROR att den ska leverera mindre brus ("it should yield lower noice"). Tycker dom första testerna tvärt om visar att bruset är likvärdigt med 20D/30D, men möjligt att bruset blir något mindre tack vare den lite högre upplösningen (8 mot 10MP). Vet jag inte om bruset kan upplevas mindre pga att AA-filtret verkar vara kraftigare på 40D (suddar till bilden mer).

Tror istället att 40Ds styrka ligger i allt annat än brus och upplösning.

Om jag byter upp min 20D är det för bättre AF, utbytbara sökarskivor för lättare manuell fokusering, bättre sökare, LiveView med (i princip) autofokus, ISO i sökaren, AutoISO, sRAW, 6,5b/s, ny Sensorrengöring, tyst läge i LiveView mode, större LCD-skärm mm
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.